Goed plan. Ik zie nog niet direkt een einde aan de toestand in het Midden Oosten, hoewel het er volgens Trump wél even wat van weg had...Het kabinet treft voorbereidingen voor dreigende tekorten aan fossiele brandstoffen. Daarvoor treedt fase 1 van het Landelijk Crisisplan Olie (LCP-O) in werking. Dat bevestigen ingewijden na een bericht van De Telegraaf. Aanleiding daarvoor zijn de oplopende spanningen in het Midden-Oosten. Van acute tekorten is nog geen sprake, van beperkende maatregelen evenmin. (..)
Kabinet Jetten in actie
Kabinet Jetten in actie
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... oosten-br/
Maar dáar vinden de strijdende partijen wel wat op..
Re: Kabinet Jetten in actie
https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1060 ... a-de-zomer
En ongemakkelijk als bv. allerlei met water gevulden leidingen en verwarmingsradiatoren niet meer werken of uit elkaar klappen door ijsvorming. En dan leuk ontdooien...
Ik zou er bloedsnel wat aan doen hoor. Maar helaas, men moet zo nodig weer oorlog voeren, in dit geval rond de Straat van Hormuz, waar 1/5 van de mondiale energie doorheen gaat...! Ik heb alle begrip

Tsja.. anders wordt het wellicht zomaar een keer heel koud.Het kabinet moet nú in actie komen en de gasvoorraden gaan bijvullen, zegt lector energietransitie Martien Visser in reactie op een waarschuwing van Gasunie. Daaruit blijkt dat de strategische voorraden nog maar nauwelijks voor 20 procent zijn gevuld. ‘Je zou verwachten dat je dan in hoog tempo teruggaat naar een normaal niveau. Dat gebeurt niet.’ (..)
En ongemakkelijk als bv. allerlei met water gevulden leidingen en verwarmingsradiatoren niet meer werken of uit elkaar klappen door ijsvorming. En dan leuk ontdooien...
Ik zou er bloedsnel wat aan doen hoor. Maar helaas, men moet zo nodig weer oorlog voeren, in dit geval rond de Straat van Hormuz, waar 1/5 van de mondiale energie doorheen gaat...! Ik heb alle begrip
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Die tekorten vallen wel mee, wel is er een enorme prijsopdrijving van het bedrijfsleven.
Van de vrije markt moet je het maar hebben.
(Als je rijk bent natuurlijk)
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Ooooo.... vrije markt. Wel mooi hoor... In perioden ja.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 jun 2026 09:49 Die tekorten vallen wel mee, wel is er een enorme prijsopdrijving van het bedrijfsleven.
Maar o wee als er ergens een kink in de kabel komt... en er een essentieel product 20 keer zo duur wordt bij voorbeeld.
Ja, "dat corrigeert wel". Maar dat kan min of meer lang duren en in de tussentijd kunnen mensen en zaken er kopje onder van gaan.
Zo zou het mij helemáál niet verbazen als er nog heel veel honger e.d. in veel arme landen zal gaan komen met het huidige gedoe. En voor deze streken koude in de winter. En je ziet nu met de wegen... Vrije markt is tweerichtingverkeer met adders onder het gras...
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Hier in het Westen is helemaal geen vrije markt systeem.Gerard R. schreef: 11 jun 2026 15:34Ooooo.... vrije markt. Wel mooi hoor... In perioden ja.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 jun 2026 09:49 Die tekorten vallen wel mee, wel is er een enorme prijsopdrijving van het bedrijfsleven.
Maar o wee als er ergens een kink in de kabel komt... en er een essentieel product 20 keer zo duur wordt bij voorbeeld.
Ja, "dat corrigeert wel". Maar dat kan min of meer lang duren en in de tussentijd kunnen mensen en zaken er kopje onder van gaan.
Zo zou het mij helemáál niet verbazen als er nog heel veel honger e.d. in veel arme landen zal gaan komen met het huidige gedoe. En voor deze streken koude in de winter. En je ziet nu met de wegen... Vrije markt is tweerichtingverkeer met adders onder het gras...
Maar dat is wel een andere discussie.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Ja dat is zo, maar dan zou de vraag kunnen zijn hoe vrij je het wilt hebben om het echt vrij te noemen.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 jun 2026 15:59Hier in het Westen is helemaal geen vrije markt systeem.Gerard R. schreef: 11 jun 2026 15:34Ooooo.... vrije markt. Wel mooi hoor... In perioden ja.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 jun 2026 09:49 Die tekorten vallen wel mee, wel is er een enorme prijsopdrijving van het bedrijfsleven.
Maar dat is wel een andere discussie.
Ik míjn ogen is het behoorlijk 'vrij' en vallen de wat welgestelder lui hier en daar om, gaan hysterisch gillen en kletsen over communisme als het iets vrijer zou worden. Stel je voor dat je je zou bekommeren om mensen die het niet makkelijk meer redden...
Best 's een leuke klus.... en zo van nut tegenwoordig...
https://nos.nl/l/2620038

https://nos.nl/l/2620038
Ach.. jammer...De Duitse minister van Defensie stopt met het grootste marineproject in de Duitse geschiedenis. Dat bevestigt het ministerie na berichtgeving van Der Spiegel en het Handelsblatt.
De opdracht voor zes fregatten voor de Duitse marine was oorspronkelijk gegeven aan de Nederlandse scheepsbouwer Damen, maar daar komt nu een definitief einde aan. Damen laat aan de NOS weten het nieuws via de media te hebben vernomen. Het bedrijf zegt zich te "oriënteren".
De regering in Duitsland heeft het besluit naar eigen zeggen genomen vanwege "aanzienlijke vertragingen, enorme kostenstijgingen en onmeetbare risico's". In plaats van de zes F126-fregatten worden er nu tot acht fregatten van de F128, een ander type, besteld bij een andere bouwer. De prijs daarvan zou uitkomen op zo'n 11,6 miljard euro. (..)