Een shopverbod voor minderjarigen. Gezichtsherkenning en ID-verificatie om de gebruiker te controleren, een verplichte jeugdmodus met een harde schermtijdlimiet van 40 minuten per dag. En tussen 22.00 uur en 06.00 uur het scherm op zwart. Wie hoopt dat dit de nieuwe kabinetsplannen zijn tegen onlineverleidingen, komt bedrogen uit. Dit is hoe China de eigen jeugd beschermt tegen TikTok, de als onschuldig vermaak vermomde verslavingsapp, die sinds deze week ook in Nederland de digitale winkeldeuren opende met TikTok Shop.
Nederland...privacy en eigen verantwoordelijkheid. Maar gezien het aantal gokverslaafden dat sinds 2021 is toegenomen (de online gokmarkt werd open gegooid) blijkt dat volwassenen dit al niet kunnen, laat staan kinderen die worden verleid door hun favoriete make-up influencer troela.
Inperken die privacy, want op het gezond verstand (van kinderen EN opvoeders) kun je niet rekenen.
Privacy perikelen
Re: Privacy perikelen
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Ik ben benieuwd hoe jij dit combineert met wat je schreef over AIdikkemick schreef: 17 jun 2026 07:57
Nederland...privacy en eigen verantwoordelijkheid. Maar gezien het aantal gokverslaafden dat sinds 2021 is toegenomen (de online gokmarkt werd open gegooid) blijkt dat volwassenen dit al niet kunnen, laat staan kinderen die worden verleid door hun favoriete make-up influencer troela.
Inperken die privacy, want op het gezond verstand (van kinderen EN opvoeders) kun je niet rekenen.
die volgens jou veel van mensen weet of kan deduceren en dat je dat eng vindt.
Zie jij een principieel verschil tussen zulke vormen van profilering en
de vormen van controle die je hier voorstelt en accepteert?
. . . . . . . . . . . . .
Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten: . . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
. . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden."
.
.
Nu moet je die vraag toch iets concreter dan wel duidelijker stellen. Ik zie niet waar je heen wilt.
Kinderen (en volwassenen) zien straks hun favoriete make up influencer de "mooiste" spulletjes (lees: klerezooi) promoten en onder dat stupide TikTok filmpje komt een knop waarmee je deze rommel met 1 klik kunt kopen. Snel zijn want er zijn er nog maar 2 tegen deze geweldige vriendenprijs.
Ik zeg, neem deze TikTok verslaafden in bescherming en verbied deze media in ieder geval tot een jaar of 16.
Daar is meer controle voor nodig maar niet middels AI.
AI zorgt er juist voor dat jij als make up liefhebber alleen nog maar make up goeroes te zien krijgt. Dit werkt verslaving in de hand.
Kinderen (en volwassenen) zien straks hun favoriete make up influencer de "mooiste" spulletjes (lees: klerezooi) promoten en onder dat stupide TikTok filmpje komt een knop waarmee je deze rommel met 1 klik kunt kopen. Snel zijn want er zijn er nog maar 2 tegen deze geweldige vriendenprijs.
Ik zeg, neem deze TikTok verslaafden in bescherming en verbied deze media in ieder geval tot een jaar of 16.
Daar is meer controle voor nodig maar niet middels AI.
AI zorgt er juist voor dat jij als make up liefhebber alleen nog maar make up goeroes te zien krijgt. Dit werkt verslaving in de hand.
Dank voor de toelichting. Misschien begrijp ik je standpunt nog steeds niet helemaal.dikkemick schreef: 18 jun 2026 06:45 Nu moet je die vraag toch iets concreter dan wel duidelijker stellen. Ik zie niet waar je heen wilt.
![]()
Wat mij triggerde was niet zozeer het TikTok-gedeelte, maar de bereidheid om ten behoeve van bescherming vergaande middelen als gezichtsherkenning, ID-verificatie, gebruikerscontrole en het inperken van privacy te accepteren. Daarbij moest ik denken aan wat je elders schreef over AI die volgens jou veel van mensen weet of kan deduceren en dat je dat eng vindt.
Mijn vraag was eigenlijk of jij een principieel verschil ziet tussen zulke vormen van profilering enerzijds en vormen van identificatie, controle en privacybeperking anderzijds wanneer die worden ingezet ter bescherming van mensen. Ik zie dat verschil zelf niet direct, maar was nieuwsgierig hoe jij daartegen aankijkt.
Misschien speelt daarbij ook een verschil in uitgangspunt mee. Mijn uitgangspunt is meestal dat vrijheid en autonomie het vertrekpunt vormen en dat beperkingen uitzonderingen zouden moeten zijn.
Bij jou krijg ik de indruk dat bescherming en schadebeperking vaker het vertrekpunt vormen, waarbij privacy en vrijheid belangrijk zijn, maar niet absoluut. Dat is geen waardeoordeel:
- ik probeer slechts beter te begrijpen vanuit welk uitgangspunt jij deze zaken benadert.
.
.
HierEnNu
AI kan positief maar ook negatief ingezet worden. AI ter bestrijding van criminaliteit vind ik uitstekend, AI om mensen tot impulsaankopen te verleiden, niet
AI kan positief maar ook negatief ingezet worden. AI ter bestrijding van criminaliteit vind ik uitstekend, AI om mensen tot impulsaankopen te verleiden, niet
Helder!dikkemick schreef: 18 jun 2026 10:49 HierEnNu
.
.