Cellen uit niet levend materiaal

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.
Plaats reactie
Gerard R.
Superposter

Cellen uit niet levend materiaal

Bericht door Gerard R. »

https://timesofindia.indiatimes.com/sci ... 442877.cms
Het probleem van hoe het leven zich op aarde heeft ontwikkeld, heeft eeuwenlang de geesten van veel grote wetenschappers geïntrigeerd.

Volgens een opwindende studie gepubliceerd in de Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) zijn wetenschappers van de Harvard University misschien een stap dichter bij het uitzoeken hoe het leven op aarde werd gevormd.

Wetenschappers van de prestigieuze universiteit zouden erin zijn geslaagd cellen te bouwen die op geen enkele manier leven, maar toch zichzelf kunnen reproduceren, groeien en evolueren zonder gebruik te maken van enige biologische component van een levende entiteit. Hun bevindingen zullen naar verwachting verhitte discussies genereren over abiogenese, synthetische levensvormen, kunstmatige cellen, evolutietheorie (..)
Ik heb het niet kunnen verifiëren op nepnieuws.
De ontwikkelingen gaan nu wel steeds sneller. Nog combineren met AI en robotica en plots is je buurman tóch een androïde, is hij op alle manieren beter dan jij en weet jij daar nog niets van. :) :D
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Cellen uit niet levend materiaal

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 01 jun 2026 15:47 https://timesofindia.indiatimes.com/sci ... 442877.cms
Het probleem van hoe het leven zich op aarde heeft ontwikkeld, heeft eeuwenlang de geesten van veel grote wetenschappers geïntrigeerd.

Volgens een opwindende studie gepubliceerd in de Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) zijn wetenschappers van de Harvard University misschien een stap dichter bij het uitzoeken hoe het leven op aarde werd gevormd.

Wetenschappers van de prestigieuze universiteit zouden erin zijn geslaagd cellen te bouwen die op geen enkele manier leven, maar toch zichzelf kunnen reproduceren, groeien en evolueren zonder gebruik te maken van enige biologische component van een levende entiteit. Hun bevindingen zullen naar verwachting verhitte discussies genereren over abiogenese, synthetische levensvormen, kunstmatige cellen, evolutietheorie (..)
De ontwikkelingen gaan nu wel steeds sneller. Nog combineren met AI en robotica en plots is je buurman tóch een androïde, is hij op alle manieren beter dan jij en weet jij daar nog niets van. :) :D
Dat kunnen sommigen kristallen ook, dat is trouwens al heel lang bekend.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 jun 2026 16:10
Gerard R. schreef: 01 jun 2026 15:47 https://timesofindia.indiatimes.com/sci ... 442877.cms

Maar hier wordt geschreven over 'cellen'. Dat lijkt me toch anders.. of niet dan ?? :?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Gerard R. schreef: 01 jun 2026 16:35
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 jun 2026 16:10

Maar hier wordt geschreven over 'cellen'. Dat lijkt me toch anders.. of niet dan ?? :?
Het ging me over het voortplanten en een kristal kan men ook zien als een cel.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

@TIBERIUS CLAUDIUS
Ah, ik snap je.

Maar in een cel zitten andere dingen dan in een kristal.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Gerard R. schreef: 01 jun 2026 17:21 @TIBERIUS CLAUDIUS
Ah, ik snap je.

Ik weet de samenstelling van die cellen niet, wel dat kristallen relatief eenvoudig zijn opgebouwd.

PS.
Mijn kennis hierover stamt van iets anders:

Lang geleden was er weer eens een definitie van wat leven was:
Een eis was dat het zich moest kunnen voortplanten en na enige tijd wees men toen daar bepaalde kristallen die men als dood beschouwde.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 jun 2026 17:35
Gerard R. schreef: 01 jun 2026 17:21 @TIBERIUS CLAUDIUS
Ah, ik snap je.

Ik weet de samenstelling van die cellen niet, wel dat kristallen relatief eenvoudig zijn opgebouwd.

PS.
Mijn kennis hierover stamt van iets anders:

Lang geleden was er weer eens een definitie van wat leven was:
Een eis was dat het zich moest kunnen voortplanten en na enige tijd wees men toen daar bepaalde kristallen die men als dood beschouwde.
Ja, maar dán moeten we ons af gaan vragen wat we verstaan onder voortplanten.
Want als we leven aan kristallen toedichten dan kunnen we dat volgens mij ook wel doen aan zóveel in het universum.
Nou móet ik toegeven dat bv. een planeet als de aarde zich ook best gedraagt als 'leven' met een paar soorten bloedsomloop. Maar dan toch wel een ander soort leven dan zoals dat gaat in cellen met hun organellen.
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 01 jun 2026 18:02, 2 keer totaal gewijzigd.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Gerard R. schreef: 01 jun 2026 17:57
Want als we leven aan kristallen toedichten dan kunnen we dat volgens mij ook wel doen aan zóveel in het universum.
Nou móet ik toegeven dat een planeet als de aarde zich ook best gedraagt als 'leven'. Maar dan toch wel een ander soort leven dan zoals dat gaat in cellen met hun organellen.
Er zijn er wel geweest die de wereld als één groot organisme beschouwden.
Dit is echter nooit echt overgenomen.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 jun 2026 17:59
Gerard R. schreef: 01 jun 2026 17:57
Nou móet ik toegeven dat een planeet als de aarde zich ook best gedraagt als 'leven'. Maar dan toch wel een ander soort leven dan zoals dat gaat in cellen met hun organellen.
Er zijn er wel geweest die de wereld als één groot organisme beschouwden.
Dit is echter nooit echt overgenomen.
Ik heb dat ook heel lang gevolgd... en nóg wel. Maar ik zie dit berichtje toch anders.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Welbeschouwd zijn/is alle cellen/leven opgebouwd uit niet levend materiaal.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Mullog schreef: 01 jun 2026 18:42 Welbeschouwd zijn/is alle cellen/leven opgebouwd uit niet levend materiaal.
Dan mag je van mij ook zeggen "Alles is opgebouwd uit niet levend materiaal..."
En/of ook: "Biologisch materiaal is ook maar een categorie die wij hanteren.."
Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour »

Je moet het woord 'cel' on het artikel miet lezen als een boologische cel. Het is slechts een schilletje die een ruimte afsluit.
Uiit eerdere artikelen heb ik gehaald dat ze kunnen delen door externe invloed, zoals waterstroming en kunnen samenvoegen.
De wand zorgde voor een verhoogde concentratie organiche moleculen in de cel.
We willen feiten! Geen dogma's. Geen propaganda.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Bonjour schreef: 04 jun 2026 08:04 Je moet het woord 'cel' on het artikel miet lezen als een boologische cel. Het is slechts een schilletje die een ruimte afsluit.
Uiit eerdere artikelen heb ik gehaald dat ze kunnen delen door externe invloed, zoals waterstroming en kunnen samenvoegen.
De wand zorgde voor een verhoogde concentratie organiche moleculen in de cel.
Welke cel zou het zijn? Er zijn er vele.
https://www.magnific.com/nl/vrije-foto- ... ijk-cellen
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Cees Dekker zijn onderzoek niet vergeten:
https://www.nporadio1.nl/nieuws/wetensc ... l-voor-god
Hoogleraar Cees Dekker krijgt 40 miljoen euro om onderzoek te doen naar het creëren van leven in een lab.
Veel religieuze mensen zien in het ontstaan van leven de hand van God. Als leven echter in een lab kan ontstaan, wordt daarmee dan niet het bestaan van God definitief ontkracht? Dekker, die bekend staat als een prominent christelijke wetenschapper, denkt van niet: "God is het almachtige die alles in zijn hand heeft. Die achter de oerknal zit, achter het leven, achter de evolutie. Hij doet het op manieren die ik niet doorzie met mijn simpele, wetenschappelijke methoden."
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Nieuwsgierigen willen vast weten of Cees Dekker zijn onderzoek nog steeds voortgang maakt; daartoe hier een link waaruit minstens duidelijk wordt dat het project een naam heeft:
EVOLF

waarover hier wat meer:
https://syntheticcell.eu/dutch-evolf-re ... 0-million/

Of EWOLF interactie heeft met Michael Levin *) van Tufts University, die ook soortgelijke ambitie heeft? Ik weet het niet maar ga dat wel nalopen.

Roeland
*) https://drmichaellevin.org/
======
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Plaats reactie