axxyanus schreef: 28 mei 2026 15:52
heeck schreef: 27 mei 2026 21:23
Dat je daarentegen bedoelde dat formele vrijheid van godsdienst informele sociale of familiale drang niet uitsluit, dat deed me onmiddellijk even denken aan Orwell’s “Newspeak”.
Alleen lijk je het deurtje te openen naar de alhier bestaande vrijheid van godsdienst waar ik het wel over had.
Die zomaar formeel noemen is misleidend kleinerend omdat onvermijdelijke sociale of familiale drang “informeel” gaan noemen dan een heel ander gewicht krijgt dan het kaliber sociale of familiale drang waar alhier de dader(s) voor worden vervolgd en berecht.
Ik zie niet goed in waarom dat misleidend en kleinerend zou zijn. Dat lijkt me gewoon nauwkeurig.
Vrijheid van godsdienst betekent enkel dat er een zekere garantie bestaat dat je niet vervolgd zal worden voor het uitoefenen van je religie. Dat is iets dat formeel wettelijk is vastgelegd. Maar de druk die anderen mogen uitoefenen opdat je je tot een bepaalde religie zou bekeren dat is nergens afgelijnd en dus informeel.
En over wat soort sociale en familiale drang heb je het waar daders voor vervolgd en berecht kunnen worden? Getuigen van Jehova hebben de neiging om afvalligen sociaal uit te sluiten. Voor zover ik op de hoogte ben is er nog nooit iemand veroordeeld voor dat soort praktijken.
Axxyanus,
Afhankelijk van de context schuiven woordbetekenissen mee.
“Formeel” op een plek en in een context waar ik het niet verwacht laat mij dus herlezen en in dit geval commentaar geven.
Zie dus de lusthof van wat er zou kunnen staan:
https://synoniemen.net/grafisch.php?zoekterm=formeel
Laat staan als de helderheid zou kunnen afgeleid door jouw opvoeren van “informeel”.
Kinderen mishandelen die zich niet aan een door jou als ouder gewenst religieus geacht gedrag houden, of verwaarlozen is wel degelijk strafbaar en er zijn landen zonder godsdienstvrijheid waar afvalligheid beter niet in je hoofd kan opkomen. Hier niet dus.
Heel simpel omdat de vrijheid van godsdienstuitoefeing hier binnen de normaal wettelijke perken moet blijven.
Anti-abortus-demonstraties dienen daarom heel duidelijk buiten de perken van een abortuskliniek te blijven.
En als je voordelen ziet in het stichten van een religie omdat daar wel belastingtechnische voordelen aan zitten dan ga je de wetgeving heel formalistisch uitvlooien en toepassen met de Satans Church als effect. Inclusief de ooit een tijdje veel nieuws-generende Satanskerk.
De vrijheid van godsdienst stelt dus niet dat je niet vervolgd mag worden, maar dat een ieder vrij is om wat ook te geloven of platweg niets.
Zogenaamde afvalligen kunnen dus platweg een nieuwe club oprichten die als twee druppels water lijkt op die welke ze verlaten.
Veel kerken kunnen hele korte stukjes tekst aanwijzen die ze principieel doet afwijken.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.