Peter van Velzen schreef: 23 mei 2026 03:50
Ik ben ook voor een zo simpel mogelijke spelling, en het dondert - wat mij betreft - niet hoe je iets schrijft, zolang het duidelijk is hoe het klinkt en - vooral - wat het betekent.
Ik was als kind al behoorlijk bijziende en kon daardoor slecht lezen wat de juffrouw van der Horst op het bord schreef.
Ik zag han| en nam - vanwege de klank aan dat die | waarschijnlijk een t was.
Dus schreef ik hant (met een t)
Maar twee handen (uiteraard met een d.)
Mijn LimLandse dialecthart wil hier bijna
'dialectie' als tegenhanger introduceren.
Maar serieus:
dyslexie is een reële uitdaging; dat verandert weinig aan het punt
dat spellingscontrole tegenwoordig veel praktische drempels wegneemt.
Ik heb ook niets tegen spelfouten; soms zijn die juist vermakelijk of veelzeggend.
Freudiaanse versprekingen en typo’s kunnen zelfs hun eigen charme hebben, en
ook mijn eigen missers laat ik soms bewust staan.
Wat ik lastiger te rijmen vind, is een principieel nonchalante houding tegenover
spelling in een topic dat expliciet over
'Verminking der Nederlandse taal' gaat,
terwijl automatische spellingscontrole letterlijk
één klik verwijderd is.
Dat voelt voor mij minder als pragmatisme en meer als een merkwaardige inconsistentie.
Juist bij jou meende ik altijd een sterke nadruk te herkennen op zorgvuldig formuleren,
mede om te voorkomen dat anderen iets anders lezen dan bedoeld wordt.
Vanuit dat perspectief helpt slordig taalgebruik bepaald niet.
Daarom wringt dit voor mij extra.