HierEnNu schreef: 30 apr 2026 21:44
Gerard R. schreef: 30 apr 2026 21:03
HierEnNu schreef: 30 apr 2026 20:47
Je schrijft dat we
"van crisis naar crisis" leven.
Zie je daarin een rol voor AI, en zo ja:
- kun je één concreet voorbeeld geven waar die invloed zichtbaar is?
Ik zie steeds meer technologische ontwikkeling en tegelijk steeds meer problemen. Derhalve twijfel ik zeer aan dingen als computers, machines en zéker aan AI.
Dat kán vertekening zijn maar ik ben niet blij.
Helder, dank voor je openheid.
Ik was juist benieuwd of je ook een concreet voorbeeld ziet waar AI aantoonbaar bijdraagt aan zo’n crisis. Nieuwsgierig als ik ben zocht ik zelf al tevergeefs naar zo’n voorbeeld.
- Als je er alsnog één tegenkomt, hoor ik het graag.
Dat heeft niets te maken met 'openheid' hoor. Als ik dát zou doen....
En hier nog wat bespiegeling:
Er zijn verschillende gevallen waarin AI heeft bijgedragen aan crises of negatieve gevolgen. Enkele voorbeelden:
Disinformatie en Deepfakes: AI-gegenereerde nepnieuws en deepfake-video's kunnen de publieke opinie manipuleren, verkiezingen verstoren en sociale onrust veroorzaken. Bijvoorbeeld, deepfakes van politici die valse uitspraken doen.
Dat is bekend.
Er zijn verschillende gevallen waarin AI heeft bijgedragen aan crises of negatieve gevolgen. Hier zijn zomaar een paar voorbeeldjes:
Disinformatie en Deepfakes: AI-gegenereerde nepnieuws en deepfake-video's kunnen de publieke opinie manipuleren, verkiezingen verstoren en sociale onrust veroorzaken. Bijvoorbeeld, deepfakes van politici die valse uitspraken doen.
Vooringenomenheid en Discriminatie: AI-systemen kunnen bestaande vooroordelen en discriminaties versterken wanneer ze getraind zijn op bevooroordeelde data. Dit kan leiden tot ongelijke behandeling in bijvoorbeeld sollicitatieprocedures of kredietverlening. Je kunt AI feitelijk leren wat je wilt. Er zitten ook vaak programmeer-dogme's in (bij mensen het DNA) En dan wordt er mogelijk langs dié lijnen 'gedacht'.
Autonome wapens: AI-gestuurde militaire systemen en autonome wapens kunnen zonder menselijke controle beslissingen nemen, wat enorme risico's met zich mee kan brengen tav. onbedoelde escalaties of ongelukken. Buitengewoon bedenkelijk wb feitelijk misdadig als je er goed over nadenkt.
Privacy-inbreuken: Geavanceerde AI-technologieën kunnen echt heel grote hoeveelheden persoonlijke data verzamelen en analyseren, wat kan leiden tot schendingen van privacy en datalekken. Dat doet het ook aan de lopende band. Het kan een meing doen postvatten bij AI en dan is er weer vooringenomenheid.
Economische Disruptie: AI en automatisering kunnen leiden tot massale werkloosheid en economische ongelijkheid, wat sociale crises kan veroorzaken. en Discriminatie: AI-systemen kunnen bestaande vooroordelen en discriminaties versterken wanneer ze getraind zijn op bevooroordeelde data. Dit kan leiden tot ongelijke behandeling in bijvoorbeeld sollicitatieprocedures of kredietverlening wat je uiteraard nooit zou willen. En op zeker moment gaan mensen dan stemmen... En dié beleidsmensen gaan vervolgens via wat AI-gewriemeld oorlog voeren en bv. waterwegen stilleggen.
Kan heel veel burgerslachtoffers met zich brengen. En dat doet het ook.
Etc. Overal te vinden en te lezen. Dit is nog niet een fractie van wat er aan problemen is.
Er moeten snel en urgent strenge regels komen anders kunnen we ook op die manier onze 'beschaving' wel dumpen...
En als je even teruggaat naar de pc: die is gewoon zo lek als een mandje. Of die wás dat wel heel erg. Vooral met een Operating System van Microsoft. Liefst wat anders veiligs; Linux of ... BSD. Geldt dus ook voor computers van instellingen. Regelmatig ligt er allerlei vertrouwelijkheid gewoon op straat....
Dat is softy-matig wel bij te werken maar het toont de kwetsbaarheid van dergelijke tools waarlangs we tegenwoordig zóveel doen. En als het aan overheden ligt, doen we er werkelijk ALLES mee......

en dán nog AI ook... gillen....