De opmars van kunstmatige intelligentie

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.
holog
Bevlogen

Re: De opmars van kunstmatige intelligentie

Bericht door holog »

holog schreef: 13 apr 2026 19:07
holog schreef: 13 apr 2026 08:03 Het gevaar van "fout" rationalisme is dat, met verkeerde uitgangspunten, mensen hun redeneringen kunnen gebruiken om gruweldaden te rechtvaardigen in naam van het algemeen belang.
In hun verhaal zijn de mensen die Molotovcocktails naar huizen gooien of de dag erna geweerschoten lossen de helden.

"If Anyone Builds It, Everyone Dies:"

“Stand back and stand by”
Correctie van fout (mijn excuses) er zat ongeveer 48 uur tussen de eerste en tweede aanslag op Sam Altman (, niet slechts 1 dag.)
De dader van de eerste aanslag Daniel Moreno-Gama/ dmgama/ "Butlerian Jihadist" was een actief PauseAI lid.

"PauseAI DELETED their member Butlerian Jihadist/dmgama, AKA Daniel Moreno-Gama, from their Discord server."

PauseAI probeert de bewijzen te begraven...
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen »

holog schreef: 13 apr 2026 19:53 De dader van de eerste aanslag Daniel Moreno-Gama/ dmgama/ "Butlerian Jihadist" was een actief PauseAI lid.

"PauseAI DELETED their member Butlerian Jihadist/dmgama, AKA Daniel Moreno-Gama, from their Discord server."

PauseAI probeert de bewijzen te begraven...
Of hebben ze hem gewoon geroyeerd?
Ik wens u alle goeds
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://nos.nl/l/2611918
Stel je voor: een militair op het slagveld wil zich op het allerlaatste moment overgeven. Hij heeft geen schijn van kans want het systeem dat hem op de hielen zit, wordt niet bestuurd door een mens, maar door kunstmatige intelligentie.

Nog een voorbeeld: een zwerm drones heeft de opdracht gekregen een brug op te blazen waar militairen overheen lopen. Op het laatste moment stroomt de brug vol met vluchtelingen, maar er is niets meer aan te doen: de machine is geprogrammeerd om aan te vallen en doet dat ook, terwijl de situatie totaal is veranderd. (..)

Nog niet zo lang geleden was dit iets voor in de verre toekomst of zelfs totaal ondenkbaar, maar tegenwoordig zijn het voorstelbare situaties, geschetst door diplomaat en ontwapeningsambassadeur Robert in den Bosch. Aan hem de taak om de discussie hierover te leiden, zodat voorkomen wordt dat het helemaal uit de hand loopt met dodelijke autonome wapensystemen.

"Het is een race tegen de klok", zegt hij op zijn kantoor in Genève. "Dit soort wapens zijn er, ze worden gebruikt en in de toekomst zal het gebruik alleen maar toenemen. Dat machines besluiten over leven en dood, heeft enorme impact." (..)
Dat is nog 's lachen heh..? met al dat geknutsel..... #-o

Ik zal eens een eigen idee toevoegen: Zou het niet handig zijn als je de AI laat beslissen of het doden wérkelijk wel nodig is en of het apparaatje vandaar misschien beter niet kan schieten?! Of zou dát teveel gevraagd zijn. Ja heh?......... En dat commando van die 'commandeur' moet in dat geval dus door het apparaat kunnen worden overruled. Zo was het in SF ooit ook bedacht. Azimov, meen ik. Regel 1 de robot mag de mens geen kwaad doen. Regel 2 Als dat niet mogelijk is dan terug naar regel 1. Niet meer van deze tijd zeker..? :evil: O jaaaa... maar dat is maar litteratuur.. eh SF.... Jajaja.. dat is waar :roll: #-o Zijn er nog kotszakjes??
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Dit vond ik ook een opmerkelijk bericht over AI:

https://www.bnr.nl/nieuws/tech-innovati ... rmoeidheid
Een hele dag AI gebruiken op werk kan leiden tot 'brain-fry' - oftewel mentale vermoeidheid. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de Universiteit Harvard. Volgens Martijn van den Heuvel, neurowetenschapper aan de Vrije Universiteit, legt het onderzoek een belangrijk spanningsveld bloot. ‘Aan de ene kant kunnen we efficiënter en sneller werken. Maar aan de andere kant maakt het ons ook een beetje lui en in dit geval zelfs overprikkeld. Want we moeten toch al die taken continu evalueren en verwerken.’ (..)
Tsja.. soms lijkt het er op dat de mens toch echt dient te verdwijnen; 'we kunnen niet mee' met de machientjes.
Het kan ook zijn dat er op zeker moment zoveel haat tegen de machientjes komt, dat het precies de andere kant op gaat.
En dan zitten we ook op dié manier in de SF-sfeer. Al die boeken zijn er (geweest). Ik ga er niet over speculeren. :)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://news.un.org/feed/view/en/story/2026/04/1167405
Nu de uitgaven aan reclame wereldwijd de $1 biljoen per jaar overschrijden, benadrukten de Verenigde Naties woensdag de nog niet aangeboorde kracht van grote merken om de toekomst van kunstmatige intelligentie vorm te geven, waarbij ze waarschuwden dat het nalaten om op te treden een mondiale informatie-integriteitscrisis zou kunnen verdiepen.
(..)
Ja, denk ik ook en verder zien we voortdurend dat de wereld nu van crisis naar crisis leeft. Normaal kan niet meer, zo lijkt 't. :roll: #-o

En zij (de VN) zijn er mede schuldig aan hoewel ze niet (meer) de macht hebben om wat te veranderen.
Dát heeft weer te maken met lidstaten die de contributie niet willen betalen en lidstaten die de VN-resoluties aan de laars lappen omdat ze de VN partijdig vinden. Ja... nieuwe generaties hebben zo hun eigen ideeën.....

Ook nog:
https://news.un.org/feed/view/en/story/2026/04/1167361
Als AI een zeer snelle auto is zonder stuur, dan moet de regelgeving daar voor zorgen, benadrukt Nobelprijswinnaar en pionier op het gebied van kunstmatige intelligentie Geoffrey Hinton, de visionaire wetenschapper die algemeen bekend staat als de “peetvader” van de zelflerende technologie. (..)
Een wijs man.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 30 apr 2026 20:01 https://news.un.org/feed/view/en/story/2026/04/1167405
Nu de uitgaven aan reclame wereldwijd de $1 biljoen per jaar overschrijden, benadrukten de Verenigde Naties woensdag de nog niet aangeboorde kracht van grote merken om de toekomst van kunstmatige intelligentie vorm te geven, waarbij ze waarschuwden dat het nalaten om op te treden een mondiale informatie-integriteitscrisis zou kunnen verdiepen.
(..)
Ja, denk ik ook en verder zien we voortdurend dat de wereld nu van crisis naar crisis leeft. Normaal kan niet meer, zo lijkt 't. :roll: #-o

:scissors:
Je schrijft dat we "van crisis naar crisis" leven.

Zie je daarin een rol voor AI, en zo ja:
  • kun je één concreet voorbeeld geven waar die invloed zichtbaar is?
. . . . . . . . . . . . .
Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten:
. . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
. . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden."
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 30 apr 2026 20:47
Gerard R. schreef: 30 apr 2026 20:01 https://news.un.org/feed/view/en/story/2026/04/1167405
(..)

Ik zie steeds meer technologische ontwikkeling en tegelijk steeds meer problemen. Derhalve twijfel ik zeer aan dingen als computers, machines en zéker aan AI.
Dat kán vertekening zijn maar ik niet blij.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 30 apr 2026 21:03

Ik zie steeds meer technologische ontwikkeling en tegelijk steeds meer problemen. Derhalve twijfel ik zeer aan dingen als computers, machines en zéker aan AI.
Kun je 1 concreet vb geven van technologische ontwikkeling?
Kun je 1 concreet vb geven van een probleem?
Kun je 1 concreet vb geven van twijfel?
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Helder, dank voor je openheid.

Ik was juist benieuwd of je ook een concreet voorbeeld ziet waar AI aantoonbaar bijdraagt aan zo’n crisis. Nieuwsgierig als ik ben zocht ik zelf al tevergeefs naar zo’n voorbeeld.
  • Als je er alsnog één tegenkomt, hoor ik het graag.
. . . . . . . . . . . . .
Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten:
. . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
. . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden."
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 30 apr 2026 21:44

Dat kán vertekening zijn maar ik ben niet blij.
Helder, dank voor je openheid.

Ik was juist benieuwd of je ook een concreet voorbeeld ziet waar AI aantoonbaar bijdraagt aan zo’n crisis. Nieuwsgierig als ik ben zocht ik zelf al tevergeefs naar zo’n voorbeeld.
  • Als je er alsnog één tegenkomt, hoor ik het graag.
Dat heeft niets te maken met 'openheid' hoor. Als ik dát zou doen.... :roll: :D

En hier nog wat bespiegeling:

Er zijn verschillende gevallen waarin AI heeft bijgedragen aan crises of negatieve gevolgen. Enkele voorbeelden:

Disinformatie en Deepfakes: AI-gegenereerde nepnieuws en deepfake-video's kunnen de publieke opinie manipuleren, verkiezingen verstoren en sociale onrust veroorzaken. Bijvoorbeeld, deepfakes van politici die valse uitspraken doen.
Dat is bekend.

Er zijn verschillende gevallen waarin AI heeft bijgedragen aan crises of negatieve gevolgen. Hier zijn zomaar een paar voorbeeldjes:

Disinformatie en Deepfakes: AI-gegenereerde nepnieuws en deepfake-video's kunnen de publieke opinie manipuleren, verkiezingen verstoren en sociale onrust veroorzaken. Bijvoorbeeld, deepfakes van politici die valse uitspraken doen.

Vooringenomenheid en Discriminatie: AI-systemen kunnen bestaande vooroordelen en discriminaties versterken wanneer ze getraind zijn op bevooroordeelde data. Dit kan leiden tot ongelijke behandeling in bijvoorbeeld sollicitatieprocedures of kredietverlening. Je kunt AI feitelijk leren wat je wilt. Er zitten ook vaak programmeer-dogme's in (bij mensen het DNA) En dan wordt er mogelijk langs dié lijnen 'gedacht'.

Autonome wapens: AI-gestuurde militaire systemen en autonome wapens kunnen zonder menselijke controle beslissingen nemen, wat enorme risico's met zich mee kan brengen tav. onbedoelde escalaties of ongelukken. Buitengewoon bedenkelijk wb feitelijk misdadig als je er goed over nadenkt.

Privacy-inbreuken: Geavanceerde AI-technologieën kunnen echt heel grote hoeveelheden persoonlijke data verzamelen en analyseren, wat kan leiden tot schendingen van privacy en datalekken. Dat doet het ook aan de lopende band. Het kan een meing doen postvatten bij AI en dan is er weer vooringenomenheid.

Economische Disruptie: AI en automatisering kunnen leiden tot massale werkloosheid en economische ongelijkheid, wat sociale crises kan veroorzaken. en Discriminatie: AI-systemen kunnen bestaande vooroordelen en discriminaties versterken wanneer ze getraind zijn op bevooroordeelde data. Dit kan leiden tot ongelijke behandeling in bijvoorbeeld sollicitatieprocedures of kredietverlening wat je uiteraard nooit zou willen. En op zeker moment gaan mensen dan stemmen... En dié beleidsmensen gaan vervolgens via wat AI-gewriemeld oorlog voeren en bv. waterwegen stilleggen.
Kan heel veel burgerslachtoffers met zich brengen. En dat doet het ook.

Etc. Overal te vinden en te lezen. Dit is nog niet een fractie van wat er aan problemen is.
Er moeten snel en urgent strenge regels komen anders kunnen we ook op die manier onze 'beschaving' wel dumpen...

En als je even teruggaat naar de pc: die is gewoon zo lek als een mandje. Of die wás dat wel heel erg. Vooral met een Operating System van Microsoft. Liefst wat anders veiligs; Linux of ... BSD. Geldt dus ook voor computers van instellingen. Regelmatig ligt er allerlei vertrouwelijkheid gewoon op straat....
Dat is softy-matig wel bij te werken maar het toont de kwetsbaarheid van dergelijke tools waarlangs we tegenwoordig zóveel doen. En als het aan overheden ligt, doen we er werkelijk ALLES mee...... :shock: en dán nog AI ook... gillen.... :lol: :lol: :lol:
Plaats reactie