Egypte heeft al sinds 1979 een vredesverdrag met Israel, Jordanië heeft sinds 1994 ook een vredesverdrag met Israel, in 2020 zijn de Abraham-akkoorden gesloten: de Verenigde Arabische Emiraten, Bahrein, Marokko en Soedan normaliseerden hun betrekkingen met Israel, en de Arabische wereld verdiept de militaire, economische en beveiligingsrelaties met Israel, vooral door gedeelde zorgen over Iran.
Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten
Moderator: Moderators
-
ChaimNimsky
- Superposter
Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten
Zionist
Ja, maar ik heb dat altijd zo ongeveer als een gewapende vrede gezien. En wat moet je ook tegen een land met zo'n groot militair (en politiek) overwicht ook vanuit de VS? Ik zie het meer als een 'moetje' hoor. Wat ook heel verstandig is. Verder zal het denken over Israël nu anders zijn dan twee jaar terug.ChaimNimsky schreef: ↑17 nov 2025 23:04Egypte heeft al sinds 1979 een vredesverdrag met Israel, Jordanië heeft sinds 1994 ook een vredesverdrag met Israel, in 2020 zijn de Abraham-akkoorden gesloten: de Verenigde Arabische Emiraten, Bahrein, Marokko en Soedan normaliseerden hun betrekkingen met Israel, en de Arabische wereld verdiept de militaire, economische en beveiligingsrelaties met Israel, vooral door gedeelde zorgen over Iran.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Het wegzetten van bestaande vredesverdragen als slechts een "moetje"
miskent de werkelijke dynamiek in de regio.
Egypte en Jordanië hebben niet ruim vier decennia lang vrede met Israël omdat ze daartoe gedwongen zouden zijn, maar omdat stabiliteit, handel, energie, waterveiligheid en grensbewaking in hun eigen belang zijn. Dat soort strategische keuzes houdt geen veertig jaar stand als het puur onder dwang zou zijn.
De recente normalisatie-akkoorden laten hetzelfde zien: landen als de VAE, Bahrein en Marokko stappen niet in diepe veiligheids- en technologie-samenwerking omdat ze militair in het nauw zitten, maar omdat ze vooruitkijken. De economische voordelen zijn concreet, en het gedeelde veiligheidsbelang ten aanzien van Iran is reëel.
De hardnekkige tegenstelling "Arabische wereld versus Israël" bestaat vooral
bij Islamistische bewegingen en in propaganda. In de praktijk zie je juist dat een
groeiend aantal Arabische staten de relatie met Israël normaliseert en verdiept:
- niet omdat het moet, maar omdat het loont.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
-
ChaimNimsky
- Superposter
De economische, technologische en veiligheidsrelaties tussen Israel en de Arabische staten zijn de afgelopen twee jaar juist verdiept. Arabische regeringen laten zich in hun beleid niet leiden door publieke emotie, maar door strategische en economische stabiliteit.Gerard R. schreef: ↑17 nov 2025 23:16Ja, maar ik heb dat altijd zo ongeveer als een gewapende vrede gezien. En wat moet je ook tegen een land met zo'n groot militair (en politiek) overwicht ook vanuit de VS? Ik zie het meer als een 'moetje' hoor. Wat ook heel verstandig is. Verder zal het denken over Israël nu anders zijn dan twee jaar terug.ChaimNimsky schreef: ↑17 nov 2025 23:04 Egypte heeft al sinds 1979 een vredesverdrag met Israel, Jordanië heeft sinds 1994 ook een vredesverdrag met Israel, in 2020 zijn de Abraham-akkoorden gesloten: de Verenigde Arabische Emiraten, Bahrein, Marokko en Soedan normaliseerden hun betrekkingen met Israel, en de Arabische wereld verdiept de militaire, economische en beveiligingsrelaties met Israel, vooral door gedeelde zorgen over Iran.
Zionist
Zou kunnen. Maar ik denk dat Arabieren nog steeds niet blij zijn met Israël.ChaimNimsky schreef: ↑17 nov 2025 23:38De economische, technologische en veiligheidsrelaties tussen Israel en de Arabische staten zijn de afgelopen twee jaar juist verdiept. Arabische regeringen laten zich in hun beleid niet leiden door publieke emotie, maar door strategische en economische stabiliteit.Gerard R. schreef: ↑17 nov 2025 23:16Ja, maar ik heb dat altijd zo ongeveer als een gewapende vrede gezien. En wat moet je ook tegen een land met zo'n groot militair (en politiek) overwicht ook vanuit de VS? Ik zie het meer als een 'moetje' hoor. Wat ook heel verstandig is. Verder zal het denken over Israël nu anders zijn dan twee jaar terug.ChaimNimsky schreef: ↑17 nov 2025 23:04 Egypte heeft al sinds 1979 een vredesverdrag met Israel, Jordanië heeft sinds 1994 ook een vredesverdrag met Israel, in 2020 zijn de Abraham-akkoorden gesloten: de Verenigde Arabische Emiraten, Bahrein, Marokko en Soedan normaliseerden hun betrekkingen met Israel, en de Arabische wereld verdiept de militaire, economische en beveiligingsrelaties met Israel, vooral door gedeelde zorgen over Iran.
Mijn idee, als ik het nieuws in gedachte houd, verder kan ik het moeilijk inschatten.
Ik ken en onderscheid het gewicht van belangen en emoties.
Laatste zin: jazeker, maar de oorlog heeft dat even geen goed gedaan. Terecht vind ik. Maar de motivatie van staten kan een andere zijn dan die van mij uiteraard. O ja, en wat loont dat moet meestal in onze wereld, kosten noch mensenlevens gespaard in dat geval.HierEnNu schreef: ↑17 nov 2025 23:25
Egypte en Jordanië hebben niet ruim vier decennia lang vrede met Israël omdat ze daartoe gedwongen zouden zijn, maar omdat stabiliteit, handel, energie, waterveiligheid en grensbewaking in hun eigen belang zijn. Dat soort strategische keuzes houdt geen veertig jaar stand als het puur onder dwang zou zijn.
De recente normalisatie-akkoorden laten hetzelfde zien: landen als de VAE, Bahrein en Marokko stappen niet in diepe veiligheids- en technologie-samenwerking omdat ze militair in het nauw zitten, maar omdat ze vooruitkijken. De economische voordelen zijn concreet, en het gedeelde veiligheidsbelang ten aanzien van Iran is reëel.
bij Islamistische bewegingen en in propaganda. In de praktijk zie je juist dat een
groeiend aantal Arabische staten de relatie met Israël normaliseert en verdiept:
-
ChaimNimsky
- Superposter
De belangen van Arabische regeringen zijn pro-stabiliteit en pro-samenwerking, en dat is precies waarom die samenwerking blijft bestaan en verdiept: toegang tot technologie, handel, water- en energieprojecten, veiligheid tegen Iran, etc. Dat maakt hen heel blij met Israel. Gevoelens op straat zijn irrelevant. De oorlog heeft de bestaande strategische samenwerking tussen Israel en Arabische staten juist versterkt.Gerard R. schreef: ↑17 nov 2025 23:55Zou kunnen. Maar ik denk dat Arabieren nog steeds niet blij zijn met Israël.ChaimNimsky schreef: ↑17 nov 2025 23:38 De economische, technologische en veiligheidsrelaties tussen Israel en de Arabische staten zijn de afgelopen twee jaar juist verdiept. Arabische regeringen laten zich in hun beleid niet leiden door publieke emotie, maar door strategische en economische stabiliteit.
Mijn idee, als ik het nieuws in gedachte houd, verder kan ik het moeilijk inschatten.
Zionist
Zou kunnen, schreef ik al. Maar als je 't zó direkt stelt, dan ga ik reuze twijfelen.ChaimNimsky schreef: ↑18 nov 2025 00:08De belangen van Arabische regeringen zijn pro-stabiliteit en pro-samenwerking, en dat is precies waarom die samenwerking blijft bestaan en verdiept: toegang tot technologie, handel, water- en energieprojecten, veiligheid tegen Iran, etc. Dat maakt hen heel blij met Israel. Gevoelens op straat zijn irrelevant. De oorlog heeft de bestaande strategische samenwerking tussen Israel en Arabische staten juist versterkt.Gerard R. schreef: ↑17 nov 2025 23:55Zou kunnen. Maar ik denk dat Arabieren nog steeds niet blij zijn met Israël.ChaimNimsky schreef: ↑17 nov 2025 23:38 De economische, technologische en veiligheidsrelaties tussen Israel en de Arabische staten zijn de afgelopen twee jaar juist verdiept. Arabische regeringen laten zich in hun beleid niet leiden door publieke emotie, maar door strategische en economische stabiliteit.
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 18 nov 2025 01:12, 2 keer totaal gewijzigd.
-
ChaimNimsky
- Superposter
Volgens lekken van U.S. militaire documenten werken Israel en zes Arabische landen (Bahrain, Egypte, Jordanië, Qatar, Saoedi-Arabië, VAE) nu samen op beveiligingsgebied, met name tegen Iran (Bron: https://www.icij.org/news/2025/10/arab- ... k-reveals/). De Israelisch‑Arabische defensie- en wapenindustrie is sindsdien uitgebreid: er is sprake van gezamenlijke wapenbedrijven, en Israelische defensie-export groeit (Bron: https://vrede.be/nl/nieuws/de-militair- ... rmalisatie). Economisch zijn de Abraham-akkoorden belangrijk en volgens het INSS‑instituut is handel tussen Israel en de VAE sindsdien sterk toegenomen, o.a. vrijhandelsovereenkomst, en er zijn ook meer samenwerkingen op het gebied van water en klimaat tussen Israel en Arabische regeringen, bijvoorbeeld een Water for Electricity-project (Bron: https://www.inss.org.il/publication/abr ... s-5-years/). Een artikel op RD stelt dat in de Israelisch‑Arabische alliantie de veiligheidsbelangen sindsdien gedeeld zijn ( Bron), etc.Gerard R. schreef: ↑18 nov 2025 00:32Zou kunnen, schreef ik al. Maar als je 't zó direct stelt, dan ga ik reuze twijfelen.ChaimNimsky schreef: ↑18 nov 2025 00:08 De belangen van Arabische regeringen zijn pro-stabiliteit en pro-samenwerking, en dat is precies waarom die samenwerking blijft bestaan en verdiept: toegang tot technologie, handel, water- en energieprojecten, veiligheid tegen Iran, etc. Dat maakt hen heel blij met Israel. Gevoelens op straat zijn irrelevant. De oorlog heeft de bestaande strategische samenwerking tussen Israel en Arabische staten juist versterkt.
Zionist
Duidelijk. Industrie en belangen de God, mensen doen er dan niet meer zo toe.ChaimNimsky schreef: ↑18 nov 2025 01:06Volgens lekken van U.S. militaire documenten werken Israel en zes Arabische landen (Bahrain, Egypte, Jordanië, Qatar, Saoedi-Arabië, VAE) nu samen op beveiligingsgebied, met name tegen Iran (Bron: https://www.icij.org/news/2025/10/arab- ... k-reveals/). De Israelisch‑Arabische defensie- en wapenindustrie is sindsdien uitgebreid: er is sprake van gezamenlijke wapenbedrijven, en Israelische defensie-export groeit (Bron: https://vrede.be/nl/nieuws/de-militair- ... rmalisatie). Economisch zijn de Abraham-akkoorden belangrijk en volgens het INSS‑instituut is handel tussen Israel en de VAE sindsdien sterk toegenomen, o.a. vrijhandelsovereenkomst, en er zijn ook meer samenwerkingen op het gebied van water en klimaat tussen Israel en Arabische regeringen, bijvoorbeeld een Water for Electricity-project (Bron: https://www.inss.org.il/publication/abr ... s-5-years/). Een artikel op RD stelt dat in de Israelisch‑Arabische alliantie de veiligheidsbelangen sindsdien gedeeld zijn ( Bron), etc.Gerard R. schreef: ↑18 nov 2025 00:32Zou kunnen, schreef ik al. Maar als je 't zó direct stelt, dan ga ik reuze twijfelen.ChaimNimsky schreef: ↑18 nov 2025 00:08 De belangen van Arabische regeringen zijn pro-stabiliteit en pro-samenwerking, en dat is precies waarom die samenwerking blijft bestaan en verdiept: toegang tot technologie, handel, water- en energieprojecten, veiligheid tegen Iran, etc. Dat maakt hen heel blij met Israel. Gevoelens op straat zijn irrelevant. De oorlog heeft de bestaande strategische samenwerking tussen Israel en Arabische staten juist versterkt.
-
ChaimNimsky
- Superposter
Exact.Gerard R. schreef: ↑18 nov 2025 01:15Duidelijk. Industrie en belangen de God, mensen doen er dan niet meer zo toe.ChaimNimsky schreef: ↑18 nov 2025 01:06 Volgens lekken van U.S. militaire documenten werken Israel en zes Arabische landen (Bahrain, Egypte, Jordanië, Qatar, Saoedi-Arabië, VAE) nu samen op beveiligingsgebied, met name tegen Iran (Bron: https://www.icij.org/news/2025/10/arab- ... k-reveals/). De Israelisch‑Arabische defensie- en wapenindustrie is sindsdien uitgebreid: er is sprake van gezamenlijke wapenbedrijven, en Israelische defensie-export groeit (Bron: https://vrede.be/nl/nieuws/de-militair- ... rmalisatie). Economisch zijn de Abraham-akkoorden belangrijk en volgens het INSS‑instituut is handel tussen Israel en de VAE sindsdien sterk toegenomen, o.a. vrijhandelsovereenkomst, en er zijn ook meer samenwerkingen op het gebied van water en klimaat tussen Israel en Arabische regeringen, bijvoorbeeld een Water for Electricity-project (Bron: https://www.inss.org.il/publication/abr ... s-5-years/). Een artikel op RD stelt dat in de Israelisch‑Arabische alliantie de veiligheidsbelangen sindsdien gedeeld zijn ( Bron), etc.
Zionist
O? Niet over gedeelde zorgen over Israël? Voor je het weet zitten overal kolonisten en heet Egypte misschien wel Egyptarel.ChaimNimsky schreef: ↑17 nov 2025 23:04Egypte heeft al sinds 1979 een vredesverdrag met Israel, Jordanië heeft sinds 1994 ook een vredesverdrag met Israel, in 2020 zijn de Abraham-akkoorden gesloten: de Verenigde Arabische Emiraten, Bahrein, Marokko en Soedan normaliseerden hun betrekkingen met Israel, en de Arabische wereld verdiept de militaire, economische en beveiligingsrelaties met Israel, vooral door gedeelde zorgen over Iran.
Vandaag gaan Bin Salman en Trump mogelijk praten over een Palestijnse staat. Er is in ieder geval 1 notoire dwarsligger.
1x Raden van wie deze uitspraak recent nog was:
'Nee dank u', sneerde de extreemrechtse minister van Financiën Bezalel Smotrich vorige maand in Saoedische richting. 'Blijf maar kamelen rijden in de woestijn.'
(Of heb ik het antwoord al gegeven? )
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Voor de buitenwereld klinkt het logisch om Israël publiekelijk te wijzen op het hoge aantal burgerslachtoffers. Dat past in het verwachtingspatroon van internationale diplomatie. Maar achter die façade speelt iets anders: veel Arabische staten zijn er allerminst rouwig om dat de Axis of Resistance zwaar is verzwakt.Gerard R. schreef: ↑17 nov 2025 23:58Laatste zin: jazeker, maar de oorlog heeft dat even geen goed gedaan. Terecht vind ik. Maar de motivatie van staten kan een andere zijn dan die van mij uiteraard. O ja, en wat loont dat moet meestal in onze wereld, kosten noch mensenlevens gespaard in dat geval.HierEnNu schreef: ↑17 nov 2025 23:25
Dat blok vormt voor hén immers net zo goed een strategische bedreiging als voor Israël.
Dat is geen steun voor geweld, maar een nuchtere constatering over belangen. Staten reageren zelden op basis van emoties of morele verontwaardiging; ze handelen volgens veiligheid, invloedssferen en machtsbalans. In dat licht is het begrijpelijk dat normalisatieprocessen een tijdelijke deuk oplopen, maar niet verdwijnen.
Zodra de rook is opgetrokken, komen diezelfde belangen weer bovendrijven.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
Ja, je hebt wel gelijk. Het is bar.HierEnNu schreef: ↑18 nov 2025 11:02Voor de buitenwereld klinkt het logisch om Israël publiekelijk te wijzen op het hoge aantal burgerslachtoffers. Dat past in het verwachtingspatroon van internationale diplomatie. Maar achter die façade speelt iets anders: veel Arabische staten zijn er allerminst rouwig om dat de Axis of Resistance zwaar is verzwakt.Gerard R. schreef: ↑17 nov 2025 23:58Laatste zin: jazeker, maar de oorlog heeft dat even geen goed gedaan. Terecht vind ik. Maar de motivatie van staten kan een andere zijn dan die van mij uiteraard. O ja, en wat loont dat moet meestal in onze wereld, kosten noch mensenlevens gespaard in dat geval.HierEnNu schreef: ↑17 nov 2025 23:25
Dat blok vormt voor hén immers net zo goed een strategische bedreiging als voor Israël.
Dat is geen steun voor geweld, maar een nuchtere constatering over belangen. Staten reageren zelden op basis van emoties of morele verontwaardiging; ze handelen volgens veiligheid, invloedssferen en machtsbalans. In dat licht is het begrijpelijk dat normalisatieprocessen een tijdelijke deuk oplopen, maar niet verdwijnen.
Zodra de rook is opgetrokken, komen diezelfde belangen weer bovendrijven.
In hoeverre is Hamas werkelijk verzwakt? Is dit geen kat in het nauw?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick