Stellen dat "demonstreren juist de democratie ondersteund",
is gezien de context van de topic opening nogal een baude uitspraak!
Demonstreren ja! Maar komt onze democratie in gevaar?
Demonstranten overschrijden steeds vaker democratische grenzen en vergen steeds meer
pro-actief optreden van politie en beveiliging vanwege [dreigen met] geweld. Ditmaal ging de overschrijding zelfs zo ver dat met het nodige geweld gepoogd werd het proces van democratisch beslissingen nemen te voorkomen.
Dit topic gaat dus niet over vreedzame democratisch verlopende demonstraties.
In dat geval wat mij betreft: "Demonstreren ja!" Als schrijnend voorbeeld noemde
ik al het fascistoïde optreden door de overheid tijdens de Covidpandemie!
In zijn algemeenheid stellen dat demonstreren juist de democratie ondersteund vind ik heel bijzonder, terwijl we het hebben over democratische grenzen die steeds vaker worden overschreden, dat politie en beveiliging vanwege [dreigen met] geweld daardoor overvraagd worden en uitvoering van hun eigenlijke taken daar onder lijden.
Met name zoals ditmaal de demonstranten bewust overgingen tot overschrijding van democratische grenzen door met het nodige geweld het proces van democratisch beslissingen nemen proberen te voorkomen. Door dreigen met en gebruik van geweld je politieke wensen proberen te verwezenlijken zie ik als het leggen van de bijl aan de wortels van onze democratie.
Dit overschrijdt de grens naar terreur en is koren op de molen van extreem rechtse leiders die achter de schermen in de opkomende bruine mist al jaren broeden op manieren, die het democratische demonstratierecht kunnen ondermijnen, door ook de goed bedoelende mensen die meedoen aan specifieke demonstraties te kunnen labelen als terroristen.
Dit is niet de tijd voor steeds verdergaande polarisatie en verdeeldheid. Integendeel, het is hoogtijd voor éénheidsstreven, want we moeten een grote oorlog zien te voorkomen in plaats van uit te lokken of zelfs te veroorzaken door onderlinge verdeeldheid, verbaal en met fysiek geweld, het besturen van ons land onmogelijk te maken.
Daarmee zouden de gulzig trappelende fascisten excuses worden verschaft om orde op zaken te stellen. Met harde hand de orde te handhaven, en vervolgens met de dan ontstane schijnrust mooie sier te maken bij het electoraat dat kiest voor rust.