Demonstreren ja! Maar komt onze democratie in gevaar?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Demonstreren ja! Maar komt onze democratie in gevaar?

Bericht door HierEnNu »

Stellen dat "demonstreren juist de democratie ondersteund",

is gezien de context van de topic opening nogal een baude uitspraak!

• Demonstreren ja! Maar komt onze democratie in gevaar?

Demonstranten overschrijden steeds vaker democratische grenzen en vergen steeds meer
    pro-actief optreden van politie en beveiliging vanwege [dreigen met] geweld. Ditmaal ging de overschrijding zelfs zo ver dat met het nodige geweld gepoogd werd het proces van democratisch beslissingen nemen te voorkomen.
    :scissors:
Zie eventueel ook de rest van de TO.

Dit topic gaat dus niet over vreedzame democratisch verlopende demonstraties.
In dat geval wat mij betreft: "Demonstreren ja!" Als schrijnend voorbeeld noemde
ik al het fascistoïde optreden door de overheid tijdens de Covidpandemie!

In zijn algemeenheid stellen dat demonstreren juist de democratie ondersteund vind ik heel bijzonder, terwijl we het hebben over democratische grenzen die steeds vaker worden overschreden, dat politie en beveiliging vanwege [dreigen met] geweld daardoor overvraagd worden en uitvoering van hun eigenlijke taken daar onder lijden.

Met name zoals ditmaal de demonstranten bewust overgingen tot overschrijding van democratische grenzen door met het nodige geweld het proces van democratisch beslissingen nemen proberen te voorkomen. Door dreigen met en gebruik van geweld je politieke wensen proberen te verwezenlijken zie ik als het leggen van de bijl aan de wortels van onze democratie.

Dit overschrijdt de grens naar terreur en is koren op de molen van extreem rechtse leiders die achter de schermen in de opkomende bruine mist al jaren broeden op manieren, die het democratische demonstratierecht kunnen ondermijnen, door ook de goed bedoelende mensen die meedoen aan specifieke demonstraties te kunnen labelen als terroristen.

Dit is niet de tijd voor steeds verdergaande polarisatie en verdeeldheid. Integendeel, het is hoogtijd voor éénheidsstreven, want we moeten een grote oorlog zien te voorkomen in plaats van uit te lokken of zelfs te veroorzaken door onderlinge verdeeldheid, verbaal en met fysiek geweld, het besturen van ons land onmogelijk te maken.

Daarmee zouden de gulzig trappelende fascisten excuses worden verschaft om orde op zaken te stellen. Met harde hand de orde te handhaven, en vervolgens met de dan ontstane schijnrust mooie sier te maken bij het electoraat dat kiest voor rust.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 18 jul 2025 14:51
dikkemick schreef: 18 jul 2025 11:46
Maar zo goed als je punt is, we leven in een democratie waarin we onze stem hebben uitgebracht. Dat is de enige optie die je als burger hebt. Of ga de politiek in.
Nee, het mooie is dat er veel meer opties zijn voor de bevolking. Demonstreren is daar een van.
Ook als regels worden overtreden, is demonstreren geen bedreiging voor democratie maar juist een uiting daarvan.
Helemaal eens, maar onze grondwet bepaalt het demontratierecht en precieze invulling daarvan en eventueel restricties wordt gedaan door den Haag en burgermeesters.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

HierEnNu schreef: 18 jul 2025 14:54 Demonstranten overschrijden steeds vaker democratische grenzen en vergen steeds meer
pro-actief optreden van politie en beveiliging vanwege [dreigen met] geweld. Ditmaal ging de overschrijding zelfs zo ver dat met het nodige geweld gepoogd werd het proces van democratisch beslissingen nemen te voorkomen.
:scissors:[/list]
Deze stelling klopt naar mijn idee niet. Er zijn demonstraties die regels overtreden, maar hoezo is dat een overtreding van " democratische grenzen"?
Als ik een verkeersregel overtreed, overtreed ik dan ook een " democratische grens" of gewoon een regel?
En waarom zou het verbieden van een demonstratie vanwege een pandemie " fasistisch" zijn, en vanwege andere risico's (verkeer, de openbare orde) wel passen in een democratie?

Het is ook een stellling die uitnodigt tot misbruik.
Met dit argument kan Trump - democratisch gekozen - demonstratie recht gaan beperken en wie het toch doet overtreedt de " democratische grens".
Ook een mooi argument tijdens pandemieen trouwens....

De stelling dat het steeds meer politie inzet vraagt, zou ik graag onderbouwd zien. Demonstraties van bijvoorbeeld de krakersbeweging in de jaren 80 leidden tot massale rellen en vergden enorme politie inzet . Dat lijkt me allemaal een stuk heftiger dan demonstranten die zichzelf vastmaken of op een weg gaan zitten. Maar misschien heb je cijfers die je stelling onderbouwen?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

gerard_m schreef: 18 jul 2025 15:25
HierEnNu schreef: 18 jul 2025 14:54 Demonstranten overschrijden steeds vaker democratische grenzen en vergen steeds meer
:scissors:[/list]
Deze stelling klopt naar mijn idee niet.
Wat is je onduidelijk aan wat je daar zelf citeert?
HierEnNu schreef: 18 jul 2025 14:54:scissors:
vanwege [dreigen met] geweld. Ditmaal ging de overschrijding zelfs zo ver dat met het nodige geweld gepoogd werd het proces van democratisch beslissingen nemen te voorkomen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Overtreed je verkeersregels dan kun je daar (terecht) voor worden gestraft.
Zo zijn er ook fatsoensnormen, omgangsregels, wetten en afspraken mbt demonstraties. Hou je daaraan!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 19 jul 2025 17:37 Overtreed je verkeersregels dan kun je daar (terecht) voor worden gestraft.
Zo zijn er ook fatsoensnormen, omgangsregels, wetten en afspraken mbt demonstraties. Hou je daaraan!
Heb jij Trump en extreemrechtse lui hier wel eens horen roeptoeteren? En zeg dan niet: "Hebben wij niets mee te maken... ? "
Dat hebben we wel.
Er gaat een heel vervelende, alternatieve wind door de wereld. Verder zal je altijd vandalen en relschoppers houden en die hebben niets met democratie hoor.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dus moeten de vandalen en relschoppers eruit gepikt worden.
Je hebt een recht: demonstratie recht
Je hebt een plicht: je burgerplicht. En dat is dat je je aan de regels houdt en niet tegen een burgermeester op 10 cm afstand gaan staan schreeuwen in een raadszaal.
Je vernield andermans eigendommen niet.
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

HierEnNu schreef: 18 jul 2025 16:33
Wat is je onduidelijk aan wat je daar zelf citeert?
HierEnNu schreef: 18 jul 2025 14:54:scissors:
vanwege [dreigen met] geweld. Ditmaal ging de overschrijding zelfs zo ver dat met het nodige geweld gepoogd werd het proces van democratisch beslissingen nemen te voorkomen.
Je stelling is duidelijk, maar ik ben het ermee oneens. Een klein clubje dat met geweld dreigt is niets nieuws en bedreigt ook niet de democratie.
Gedoe rond demonstraties is van alle tijden. Ik gaf al een voorbeeld van veel grootschaliger geweld in de jaren '80.

Natuurlijk moet worden opgetrden bij geweld of bij bedreiging. Maar dat staat los van de vraag of de democratie ervan in gevaar is.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik denk dat ij bepaalde ernstige onderwerpen de grenzen van de demonstratie best wel opgezocht mogen worden. Een blokkade van een snelweg bij een demonstratie tegen gebrek aan aandacht bij regering voor klimaatverandering mag van mij. Blokkade van universiteitsgebouw dat innig zaken doet met Israël, ok. Het zorgt voor garantie dat je het 8 uur journaal haalt.

Ik moet nog altijd met een lach terugdenken aan een actie van Samson, die met een tweedehands ME-busje netjes toegang kreeg tot het terrein van de centrale van Dodewaard en daar dus een prachtig spandoek kon ophangen.

De duistere lobby-beweging krijgt veel meer voor elkaar dan ons lief is. Afgelopen week weer opslag van CO2 onder de Noordzee. Maak voor dat geld een serie windmolens en zorg dat die CO2 niet gemaakt wordt. Het lijkt me goed dat veel duidelijker wordt waar bepaalde ideeën vandaan komen. Ik denk dat die kennis weer heel wat demonstraties kan voorkomen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Bonjour schreef: 20 jul 2025 20:53 Ik denk dat ij bepaalde ernstige onderwerpen de grenzen van de demonstratie best wel opgezocht mogen worden. Een blokkade van een snelweg bij een demonstratie tegen gebrek aan aandacht bij regering voor klimaatverandering mag van mij. Blokkade van universiteitsgebouw dat innig zaken doet met Israël, ok. Het zorgt voor garantie dat je het 8 uur journaal haalt.

Ik moet nog altijd met een lach terugdenken aan een actie van Samson, die met een tweedehands ME-busje netjes toegang kreeg tot het terrein van de centrale van Dodewaard en daar dus een prachtig spandoek kon ophangen.

De duistere lobby-beweging krijgt veel meer voor elkaar dan ons lief is. Afgelopen week weer opslag van CO2 onder de Noordzee. Maak voor dat geld een serie windmolens en zorg dat die CO2 niet gemaakt wordt. Het lijkt me goed dat veel duidelijker wordt waar bepaalde ideeën vandaan komen. Ik denk dat die kennis weer heel wat demonstraties kan voorkomen.
Dat je het journaal haalt met ludieke acties is iets anders dan dat je jezelf vastlijmt aan een kostbaar schilderij of spullen vernield.
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Protestliederen behoren tot de meest vreedzame uitingen van maatschappelijk verzet.

Mits daar niet wordt gedreigd of opgeroepen tot geweld.
Het verwijderen van protestliederen vormt censuur en ondermijnt de vrijheid van meningsuiting,
en vormt derhalve ook een gevaar voor onze democratie.

Een mening bestrijden kan ook op een democratische manier, bijvoorbeeld zo:
NOS Nieuws - vandaag, 09:26 schreef:
Omstreden AI-protestlied niet meer op Spotify en YouTube

:scissors:

Carnaval

VluchtelingenWerk bracht gisteren als reactie op het azc-nummer een AI-carnavalslied uit. Het nummer Ja, ja, ja, zo is Nederland met teksten als "met open ogen, open hart en samen hand in hand" is volgens de organisatie een "vrolijk nummer met een verbindende boodschap over hoe verschillende culturen onze Nederlandse samenleving verrijken".

VluchtelingenWerk zegt het nummer te hebben gemaakt omdat de organisatie afgelopen week talloze reacties ontving van mensen die zich niet herkennen in het negatieve geluid van het anti-azc-lied.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

HierEnNu schreef: 12 nov 2025 11:53
VluchtelingenWerk bracht gisteren als reactie op het azc-nummer een AI-carnavalslied uit. Het nummer Ja, ja, ja, zo is Nederland met teksten als "met open ogen, open hart en samen hand in hand" is volgens de organisatie een "vrolijk nummer met een verbindende boodschap over hoe verschillende culturen onze Nederlandse samenleving verrijken".

VluchtelingenWerk zegt het nummer te hebben gemaakt omdat de organisatie afgelopen week talloze reacties ontving van mensen die zich niet herkennen in het negatieve geluid van het anti-azc-lied.

Vluchtelingenwerk voert actie om alles bij het oude te laten.
Dat is natuurlijk een stuk makkelijker dan demonstreren voor een radicale verandering, zoals bijvoorbeeld Extinction Rebellion doet.

Dus ja, dat gaat prima met een liedje.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Demonstreren moet kunnen. Zo niet, dan hebben we een probleem.
Het moet wél vreedzaam blijven. Ook hier: zo niet, dan is de democratie en vrijheid van meningsuiting in gevaar.
Liedjes mogen uiteraard, hoe lelijk ook. :D
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 13 nov 2025 22:36 Demonstreren moet kunnen. Zo niet, dan hebben we een probleem.
Het moet wél vreedzaam blijven. Ook hier: zo niet, dan is de democratie en vrijheid van meningsuiting in gevaar.
Wat mij opvalt is dat er nauwelijks nog met pamfletten wordt gewerkt.
Illegaal plakken en kalken lijkt uitgestorven.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 nov 2025 09:11
Gerard R. schreef: 13 nov 2025 22:36 Demonstreren moet kunnen. Zo niet, dan hebben we een probleem.
Wat mij opvalt is dat er nauwelijks nog met pamfletten wordt gewerkt.
Illegaal plakken en kalken lijkt uitgestorven.
Ja, en wat was er nog bindender dan dat..?!
Er gaat veel kapot en er verdwijnt een hoop gezelligs.
Maar.... we hebben AI..

#-o
Plaats reactie