is atheïsme een geloof?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

mouvement
Forum fan

is atheïsme een geloof?

Bericht door mouvement » 07 mar 2007 13:00

hier maar verder. :D
het feit dat er DNA bestaat is al een onomstotelijk bewijs voor evolutie.

Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 » 07 mar 2007 17:47

Nee atheisme is geen geloof, eerder de afwezigheid ervan.
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.

Animal
Forum fan

Bericht door Animal » 07 mar 2007 18:01

Nee atheisme is geen geloof.
Het begrip is een leegte of geeft een leegte aan.
Kan naar mijn mening geen geloof inhouden.

unkki

Bericht door unkki » 07 mar 2007 19:21

- deleted -
Laatst gewijzigd door unkki op 09 okt 2007 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Disce quasi semper victurus vive quasi cras moriturus.

Gerben
Forum fan

Bericht door Gerben » 07 mar 2007 20:37

Geen geloof in de zin van 'een religie', wel een op logica (dus niet zo zeer op waarnemingen) gebaseerd vertrouwen in een theorie dat er geen godheid bestaat.
Als agnost heb ik op zich ook wel voorkeur voor die theorie (als meest waarschijnlijke theorie). Het probleem is dat er naast die ene theorie nog talloze zijn, waarvan enkele (zoals het geloof in het FSM) ook significante geloofwaardigheid vertonen. Er zijn van talloze theoriën ook miljoenen volledig overtuigde aanhangers. Ik geloof nooit zo in paradigma's en zal een theorie ook nooit zonder meer opzij leggen.
De theorie van de zwaartekracht werkt in de praktijk aardig voor me, dus die pas ik vóór ik besluit van de ene flat naar de andere naar de andere te vliegen maar ff toe. Zo ook zal ik niet op het FSM vertrouwen om mij bij te staan in nood.
Mijn natuurkundeleraar vertelde me ooit over deeltjes die je de ene keer volgens de golftheorie moest behandelen en de andere keer als deeltje. Beide theoriën konden niet allebei juist zijn. Waarschijnlijk zou er ooit een derde theorie komen die beide gedragingen wel kon verklaren. Wat werkt moet je hanteren. Dat betekent dat je soms de theorie van de atheïsten toepast, en soms die van het FSM.
Je kunt geloven dat de kat dood is.

Je kunt geloven dat de kat levend is.

Je kunt geloven dat er helemaal geen kat in de kast zit.

Of je weet dat je het niet kunt weten.

Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli » 07 mar 2007 20:48

Voor veel mensen is atheïsme een geloof, en ja, ik kan me voorstellen dat een gelovige atheïsme als geloof ziet. Immers vanuit hun perspectief zal dat wel zo moeten zijn.

Maar ja, ik vind de opmerking "atheïsme is ook een geloof" net zo dom als dat ik tegen een gelovige zou zeggen "jij gelooft niet". In beide situaties geld dat men niet elkanders hoofd kan kijken en daardoor beter naar iemands woorden kan luisteren dan die in de mond te leggen.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 08 mar 2007 08:09

Hier ook nog maar eens plaatsen

Nee hoor. Atheisme is simpelweg de toestand waarin iemand verkeerd zonder dat hem of haar is wijsgemaakt dat er goden zijn. Iemand die a technisch is is toch niet stiekem wel technisch en a specifiek is niet toch wel specifiek omdat het tot de orde van niet gespecificeerde zaken behoord. Ik geloof niet in het paarse mannetje dat achter mijn koelkast woont, wat anderen daar ook van zeggen of ben ik dan een aanhanger van het niet geloven in het paarse mannetje dat achter mijn koelkast woont?
Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Otter
Forum fan

Bericht door Otter » 08 mar 2007 09:22

Atheisme is een levensbeschouwing. Enkel en alleen vanwege de 'afwezigheid' van een geloof (in (een) God) zijn de consequenties in alles aspecten van het hele leven terug te vinden. Net als wanneer je wel gelooft, dat ook niet alleen 'thuis' te doen valt.

Voor mij persoonlijk: Het atheisme is een geloof. Simple as that. Mijn praktijk voorbeelden van zowel 'real life' als hier op dit forum bevestigen alle stereotypen van atheisten, die zelf vinden dat ze volgens de rede denken, wetenschap hoog in het vaandel hebben zich vrij voelen van dogma's. Well now: Dat doe ik ook! En ik ben christen. Er zijn zoveel overeenkomsten tussen alle levensbeschouwingen, waaromder atheisten, dat het geen verschil maakt wat je gelooft of niet gelooft. De absurde claim dat de wereld er beter uit zou zien zonder religie / geloof is alleen maar grappig. De 'geloofsvrije' tijden en zones in de menselijke geschiedenis (bijv communisme) hebben laten zien dat de wereld er dan niet beter op wordt.

Uiteindelijk vraagt een ieder zich in meerdere of minder mate de 'Grote Vragen' af, zoals Theoloog het in een ander topic noemde, en de levenbeschouwing is een manier om dat in te vullen. Ook het atheisme is uiteindelijk een manier om met die vragen om te gaan. Dawkins bevestigd dat in bijna iedere bijdrage van hem op het WWW. We zijn er niet om goed te leven voor het leven na dit leven. We zijn er bdoor toeval, en alleen om de genen te laten overleven.

Maar goed. Heb ik mijn mening ook weer even geventileerd.

Gegroet
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 08 mar 2007 09:41

Je verwart duidelijk levensbeschouwing met geloof en dit zijn toch echt verschillende zaken.

le·vens·be·schou·wing (de ~ (v.))
1 opvatting omtrent het leven, zijn waarde en wezen => filosofie, levensfilosofie, levensvisie, wereldbeschouwing

ge·loof (het ~, geloven)
1 vertrouwen in de waarheid van iets
2 vast en onwankelbaar geloof in God en Gods woord <=> ongeloof
3 godsdienst
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 08 mar 2007 10:28

Kitty schreef:Je verwart duidelijk levensbeschouwing met geloof en dit zijn toch echt verschillende zaken.

1 opvatting omtrent het leven, zijn waarde en wezen => filosofie, levensfilosofie, levensvisie, wereldbeschouwing

ge·loof (het ~, geloven)
3 godsdienst

Het probleem is een beetje dat atheisme maar een heel klein beeld geeft omtrent de visies van een persoon. Het lijkt me moeilijk voor iemand om te zeggen dat hij alleen atheist is. Het atheisme gaat namelijk alleen over het omgaan met God/goden. Aangezien ook atheisten levensbeschouwingen hebben, komt daar dus bijvoorbeeld humanisme, nihilisme, sociaal darwinisme of materialisme bij.
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 08 mar 2007 10:37

marc aka controle schreef:
Kitty schreef:Je verwart duidelijk levensbeschouwing met geloof en dit zijn toch echt verschillende zaken.

ge·loof (het ~, geloven)
3 godsdienst

Het probleem is een beetje dat atheisme maar een heel klein beeld geeft omtrent de visies van een persoon. Het lijkt me moeilijk voor iemand om te zeggen dat hij alleen atheist is. Het atheisme gaat namelijk alleen over het omgaan met God/goden. Aangezien ook atheisten levensbeschouwingen hebben, komt daar dus bijvoorbeeld humanisme, nihilisme, sociaal darwinisme of materialisme bij.
Mijn ervaring is dat iemand die de term 'sociaal darwinisme' serieus neemt niet helemaal fris in zijn hoofd is.
Is dat zo?
Ben jij wel fris in je hoofd?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 08 mar 2007 10:43

marc aka controle schreef:Het probleem is een beetje dat atheisme maar een heel klein beeld geeft omtrent de visies van een persoon. Het lijkt me moeilijk voor iemand om te zeggen dat hij alleen atheist is. Het atheisme gaat namelijk alleen over het omgaan met God/goden. Aangezien ook atheisten levensbeschouwingen hebben, komt daar dus bijvoorbeeld humanisme, nihilisme, sociaal darwinisme of materialisme bij.
Juist! Daarom kun je niet zeggen dat De Atheist gelooft, of een en dezelfde levensbeschouwing aanhangt.

"Dé Atheist" bestaat namelijk niet.

Nogmaals, tot vervelends toe inmiddels, Atheisme wil alleen maar zeggen niet geloven in Goden! Verder kunnen er duizend en één verschillen zijn tussen atheisten onderling. Generaliseren van atheisten is net zo dom als generaliseren van gelovigen. Of denken gelovigen ook allemaal hetzelfde? Nee toch zeker?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 08 mar 2007 10:44

cluny schreef: Mijn ervaring is dat iemand die de term 'sociaal darwinisme' serieus neemt niet helemaal fris in zijn hoofd is.
Is dat zo?
Ik ben je even kwijt geloof ik.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sociaal-darwinisme

http://en.wikipedia.org/wiki/Social_Darwinism
Laatst gewijzigd door marc aka controle op 08 mar 2007 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 08 mar 2007 10:49

marc aka controle schreef:
cluny schreef: Mijn ervaring is dat iemand die de term 'sociaal darwinisme' serieus neemt niet helemaal fris in zijn hoofd is.
Is dat zo?
Ik ben je even kwijt geloof ik.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sociaal-darwinisme
Gewoon even herhalen.

Mijn ervaring is dat iemand die de term 'sociaal darwinisme' serieus neemt niet helemaal fris in zijn hoofd is.
Is dat zo?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 08 mar 2007 10:51

cluny schreef: Gewoon even herhalen.

Is dat zo?
Ja ik neem de term serieus. Geloof het of niet, er zijn mensen die sociaal darwinisten zijn. En of ik fris in mijn hoofd ben? Ik geloof van wel.

Plaats reactie