Je vergeet nog iets: het creëren van omstandigheden waarin artsen gedwongen worden zwaargewonde of uberhaubt gewonde mensen in onhygiënisch omstandigheden en met zeer beperkte middelen, maar eerst en vooral zonder anesthesie te opereren terwijl een anderen aan hun voeten liggen te sterven.dikkemick schreef: ↑28 jul 2025 10:50 Joh, met nazi's vergelijken is eigenlijk een metafoor voor gruwelijkheden (verdrijven, uithongeren etc) die plaatsvinden.
En dat laatste valt absoluut niet te ontkennen
En ja, dat gebeurt elders ook, maar het gaat hier over Israël met zijn meest fatsoenlijke (testikel-schietend) humane leger.
Nazi-vergelijkingen
Moderator: Moderators
Re: Nazi-vergelijkingen
Laatst gewijzigd door Mus op 28 jul 2025 13:40, 5 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Jawel, maar dat wordt vooraf heel duidelijk geflyerd!Mus schreef: ↑28 jul 2025 13:20Je vergeet nog iets: het creëren van omstandigheden waarin artsen gedwongen worden zwaargewonde mensen zonder anesthesie te opereren.dikkemick schreef: ↑28 jul 2025 10:50 Joh, met nazi's vergelijken is eigenlijk een metafoor voor gruwelijkheden (verdrijven, uithongeren etc) die plaatsvinden.
En ja, dat gebeurt elders ook, maar het gaat hier over Israël met zijn meest fatsoenlijke (testikel-schietend) humane leger.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
En het is niet te vergelijken met nazi-praktijken: die maakten vooral hun eigen handen vuil aan gruwelijkheden, werd achteraf duidelijk voor het oog van de wereld. De terreurstaat creëert alleen maar de omstandigheden en houdt die in stand zodat zij zelf de handen schoonhouden. Hoe fantastisch kun je zijn? We kunnen niet anders concluderen dan dat de meest morele terreurstaat tenminste weten hoe het hoort, daar kunnen anderen in de wereld nog van leren.dikkemick schreef: ↑28 jul 2025 13:21Jawel, maar dat wordt vooraf heel duidelijk geflyerd!Mus schreef: ↑28 jul 2025 13:20Je vergeet nog iets: het creëren van omstandigheden waarin artsen gedwongen worden zwaargewonde mensen zonder anesthesie te opereren.dikkemick schreef: ↑28 jul 2025 10:50 Joh, met nazi's vergelijken is eigenlijk een metafoor voor gruwelijkheden (verdrijven, uithongeren etc) die plaatsvinden.
Laatst gewijzigd door Mus op 28 jul 2025 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat het een hoogstaande morele staat zou zijn is niets dan propaganda geweest, ook de Duitse nazi's gaven in het begin hoog op over hun hoge morele standaard, wel was die van het begin af aan niet die van anderen.Mus schreef: ↑28 jul 2025 13:26En het is niet te vergelijken met nazi-praktijken: die maakten hun eigen handen, achteraf, voor het oog van de wereld, tenminste nog vuil aan gruwelijkheden. De terreurstaat creëert alleen maar de omstandigheden en houdt die in stand zodat zij zelf de handen schoonhouden. Hoe fantastisch kun je zijn? We kunnen niet anders concluderen dan dat de meest morele terreurstaat tenminste weten hoe het hoort, daar kunnen anderen in de wereld nog van leren.![]()
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
- Peter van Velzen
- Site Admin
Een vergelijking is slechts gepast als je behalve de overeenkomsten die jou opvallen, ook de belangrijkste verschillen noemt.gerard_m schreef: ↑28 jul 2025 09:55Is een Nazi vergelijking gepast vanwege tendensen die in de toekomst die kant op zouden kunnen gaan?Peter van Velzen schreef: ↑28 jul 2025 05:41
Vergelijkingen kunnen inderdaad suggestief zijn. Maar ze berusten ook - ingeval van nazi-vergelijkingen - op de suggestie, die zich aan de makers opdringt, dat het - net als met de NSDAP - van kwaad tot erger lijkt te gaan. Er gaan bij sommige mensen alarmbellen af. Als men bepaalde praktijken ziet uitvoeren, die ook in het begin van de regering die zij vormden, plaats vonden. De kans dat het op een bewust georganiseerde massale afslachting van miljoenen zal uitdraaien is waarschijnlijk erg klein, maar de kans dat het op een etnische zuivering zak uitdraaien waarbij zowel de Gazastrook als de Westbank, van Palestijnen wordt ontdaan, teneinde het grondgebied - maar niet de Palestijnse bewoners - als integraal onderdeel aan de staat Israël te kunnen voegen, is bepaald niet te verwaarlozen.
Ik stel het als open vraag.
Ik zie op dit moment bijvoorbeeld tendensen richting fascisme in de VS, maar het is nog steeds een democratie en geen fascistisch land. Over 1,5 jaar na de midterms, ziet de VS er misschien weer anders uit. Het zou goed kunnen dat Trump fascistische ideeen heeft. Waakzaamheid zou goed zijn. Maar te snel en te vaak roepen dat hij of wie dan ook fascist of nazi is, komt waakzaamheid juist niet ten goede.
Een deel van wat hij doet, deden fascisten ook maar dat geldt evengoed voor bijv. communstisten.
Ook in Israel lopen figuren rond met extreme, fascistische ideeen (in lijn overigens met de ideologie van hamas: het andere volk verdrijven). Vraag blijft voor mij of je een land / beleid zo snel met Nazi's moet vergelijken vanwege ideeen van zulke mensen of niet voor Nazi's unieke kenmerken van beleid. En als men dat al doet, waarom zo selectief voor een van de landen met die kenmerken?
NB: merk op dat uit de lijsten van Israelische misstanden die hier steeds herhaald worden, het grootste deel ook van toepassing was op de geallieerden en omgekeerd een aantal kenmerken niet van toepassing waren op de Nazi's.
Ook is het van belang de ontwikkeling in de gaten te houden. Het is niet omdat het in de toekomst een bepaalde kant op zou kunnen gaan. maar omdat het nu reeds die kant op gaat, dat men overeenkomsten opmerkt. Gelukkig zijn er nog steeds verschillen. Laten we hopen dat die blijvend zijn.
Ik wens u alle goeds
En voor wie het nog niet duidelijk was, ik gebruik even jou post om door te borduren TC: er wordt natuurlijk eerst en vooral fluisterstil gedanst, zodat de wereld dat onderlinge gedans niet merkt, over de pijn die iets dergelijks veroorzaak bij zowel de artsen, die wanhopig proberen levens te redden, als bij de slachtoffers.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑28 jul 2025 13:55Dat het een hoogstaande morele staat zou zijn is niets dan propaganda geweest, ook de Duitse nazi's gaven in het begin hoog op over hun hoge morele standaard, wel was die van het begin af aan niet die van anderen.Mus schreef: ↑28 jul 2025 13:26En het is niet te vergelijken met nazi-praktijken: die maakten hun eigen handen, achteraf, voor het oog van de wereld, tenminste nog vuil aan gruwelijkheden. De terreurstaat creëert alleen maar de omstandigheden en houdt die in stand zodat zij zelf de handen schoonhouden. Hoe fantastisch kun je zijn? We kunnen niet anders concluderen dan dat de meest morele terreurstaat tenminste weten hoe het hoort, daar kunnen anderen in de wereld nog van leren.![]()
Leedvermaak of iets in die geest.
Of zou er toch nog iets van menselijkheid bij de terreurstaat te vinden zijn ondanks de vele beelden die het tegenspreken? Ik weet het niet, laten we ondertussen maar hopen dat het minder erg is dan ik hier schets en voor me zie.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Die mensen zijn er bijna altijd.
Wel is de vraag of de meestal kleine minderheden het tij nog kunnen/konden keren.
De geschiedenis is verre van hoopgevend in deze.
De Tasmaniers werden uitgeroeid.
De indianen gedecimeerd en opgesloten in concentratie kampen. (reservaten)
Nederland dat de vrijheid beweerde lief te hebben voerde een kwalijke en wrede oorlog in Indonesië.
Hitler Duitsland bleef in takt terwijl er al bijna niets meer van over was.
Er waren toen ook goedwillende, maar dat hielp niet veel
Dus waarom zouden die paar goed willende een einde kunnen maken aan de misdaden van het Zionisme?
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Je beantwoord mijn vraag niet:dikkemick schreef: ↑28 jul 2025 12:58Wat stel je voor: castratie? Klootschieten is al onderdeel van dit programma.
Chemisch er aan toevoegen?
- hoe kan het dat tijdens de door jou veronderstelde genocide
de Gazaanse bevolking blijft groeien? Was dat één van de Nazi methoden
om de Joden uit te roeien? Zorgen dat hun aantal groeide?
- ik ga niets voorstellen!
Zoekend naar nazi-vergelijkingen wijs ik jou er hier en nu op, dat het opvalt dat jij niet eens meer een poging doet tot onderbouwing of analyse. Je verspreidt slechts hitserige vijandbeelden, en dat was exact hoe nazi-propaganda functioneerde:
- niet via feiten, maar via herhaling van haat.
Dat was precies hoe de nazi's hun 'werk' voorbereidden.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
HierEnNu, ik heb voldoende volkomen inhumane vergelijkingen geplaatst waar jij niet op reageert. En nu moet ik 1 suggestieve vraag van jou gaan beantwoorden??
Wat denk je zelf?
Israël staat ter discussie en dat is niet voor niets. Of wil je zeggen dat obesitas inderdaad een probleem is in Gaza en dat er zoveel privacy en geluk is dat Gazanen zich kunnen blijven voortplanten?
Denk toch eens na voordat je iets schrijft!
Wat denk je zelf?
Israël staat ter discussie en dat is niet voor niets. Of wil je zeggen dat obesitas inderdaad een probleem is in Gaza en dat er zoveel privacy en geluk is dat Gazanen zich kunnen blijven voortplanten?
Denk toch eens na voordat je iets schrijft!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ik probeer enigszins on topic te bijven.
De meeste reacties hier zijn: wat is Israel toch fout. Daarmee creeren we hier een volgend Israel-Palestina topic. Maar het gaat hier niet over de vraag of Israel fout is of niet, maar over nazi vergelijkingen.
Een aantal misstanden zijn inderdaad erg en moeten inderdaad aan het denken zetten.
Maar dat iets erg is, maakt het geen nazi praktijk en de vergelijking met nazi's voegt ook niets toe. Heel wat andere regimes hebben in de geschiedenis de meest gruwelijke dingen gedaan.
Waarom kunnen we een misstand niet gewoon een heel erge misstand noemen zonder de Nazi's erbij te slepen?
Wat nog niet genoemd is: stel dat je doel is om iedereen te overtuigen hoe fout Israel is, dan kun je je nog afvragen of nazi vergelijkingen verstandig zijn. Je roept er immers onnodige controverse mee op. je krijgt een tegenreactie van mensen die kritisch zijn over misstanden die Israel pleegt maar een vergelijking met de systematische uitroeiing van de complete Joodse bevolking door de nazi's zwaar overdreven vinden. Zoals ikzelf bijvoorbeeld.
Als je vervolgens deze kritische mensen ook nog in de hoek duwt van Israel-lovers, heb je de polarisatie compleet. Terwijl we hier eenduidigheid en verbinding nodig hebben: dat zou de politiek t.o.v. Israel een stuk steviger maken.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Jij moet niets en mag hier meer dan een ander, Daarover is geen discussie meer nodig.
Feit is dat ik reageer op een forummer met een vraag, en jij vervolgens mij citeert en
daar dan niets anders dan haatspeech achter plakt die je reeds tig keer herhaalde.
Zonder met één letter in te gaan op mijn feitelijke vraag die je wel citeert.
Krijg je te weinig aandacht voor je hatespeech? Zoek die elders!
Wat ik zelf denk:
- in dit topic staan 'Nazi-vergelijkingen' ter discussie.
We hebben hier geleerd dat we het niet over Gazanen moeten hebben maar over het Palestijnse volk. Inmiddels wonen er in Gaza, Westbank en Israel zelf zo'n 7 miljoen Palestijnen en dit aantal groeit aanzienlijk sneller dan de Joodse bevolking. Wie uitgaat van een plan tot systematische uitroeiing van de palestijnen zoals de Nazi's destijds deden, moet minimaal vaststellen dat de nazi's er aanzienlijk beter in waren. Als dit plan pas begonnen is in 2023 (daarvoor vertienvoudigde de Palestijnse bevolking namelijk) dan praten we exclusief de groei van de bevolking over ca. 1% slachtoffers de laatste 1,5 jaar. Bovendien beperkten de nazi's hun uitroeiing niet tot een gebied buiten het Derde Rijk dat men (mogelijk) wil gaan annexeren. Ook de Hutu's lukte het binnen een jaar zo'n 70% van de tutsi's uit te roeien.
Dus het machtige Israel is dan kennelijk niet erg succesvol in de uitvoering van de nazi plannen.
Een andere mogelijkheid is dat de vergelijking gewoon niet klopt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Deze suggestie heb ik gemeld, maar misschien moet je zelf even je klacht bij moderatie neerleggen?
Kunnen we daarna weer in gesprek.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
ChaimNimsky
- Superposter
Hoe vaker mensen Israel met de nazi’s vergelijken, hoe meer het lijkt alsof de nazi’s eigenlijk nog best meevielen. Is dat echt de boodschap die je wilt uitstralen?
Zionist
Je meldt maar, je meldt maar, je meldt maar,
ik weet dat je dat niet kunt laten!
Op de melodie van "Bestel maar, bestel maar!"
En dat terwijl je zo een voorstander bent van cynisme? Goh ...
Ach so ist das: nur wenn es anderen treft, und nicht wens es um dir handelt?
Nog meer cynisme dan, tijd dat jij daar ook eens aan gaat wennen:
- Als Nederlande mensen uit medemenselijkheid tijdens WO II het opnamen voor de Joden,
dan was er altijd wel een Nederlandsche Staats Burger die zulks bij autoriteiten meldde.
maar je begrijpt nauurlijk wel dat zulks een nazi vergelijking is?