Angst voor Putin? Buigen voor Erdogan!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

ChaimNimsky
Superposter

Re: Angst voor Putin? Buigen voor Erdogan!

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 21 mar 2025 16:02Mijn vraag dus: Mag en kan je als fatsoenlijk intelligent mens achter een dictator staan?
Een intelligent persoon kan rationeel beredeneren waarom een dictator bepaalde positieve resultaten behaalt, zoals economische groei of stabiliteit. Sommige mensen steunen dictators uit pragmatisme, bijvoorbeeld omdat ze stabiliteit belangrijker vinden dan democratie. Ataturk vestigde een autoritair regime, maar voerde vergaande moderniseringen door zoals secularisme, vrouwenrechten en zijn hervormingen legden de basis voor een modern Turkije.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 22 mar 2025 14:29
dikkemick schreef: 21 mar 2025 16:02Mijn vraag dus: Mag en kan je als fatsoenlijk intelligent mens achter een dictator staan?
Een intelligent persoon kan rationeel beredeneren waarom een dictator bepaalde positieve resultaten behaalt, zoals economische groei of stabiliteit. Sommige mensen steunen dictators uit pragmatisme, bijvoorbeeld omdat ze stabiliteit belangrijker vinden dan democratie. Ataturk vestigde een autoritair regime, maar voerde vergaande moderniseringen door zoals secularisme, vrouwenrechten en zijn hervormingen legden de basis voor een modern Turkije.
Beste zionist
Ik ben voorstander van eerlijke democratieën, niet van regimes die hun goddelijke gang gaan om een president maar in het zadel te houden, zelfs als die president economische voortgang boekt in zijn land maar in de tussentijd mensen ontslaat of landsdelen inpikt.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 22 mar 2025 15:38
ChaimNimsky schreef: 22 mar 2025 14:29
Beste zionist
Ik ben voorstander van eerlijke democratieën, niet van regimes die hun goddelijke gang gaan om een president maar in het zadel te houden, zelfs als die president economische voortgang boekt in zijn land maar in de tussentijd mensen ontslaat of landsdelen inpikt.
Beste dikkemick.
Je had dit al verwacht, maar waagde het erop.
Nu ga je er onnodig op door.
Hier geen slotje, want het einde is zoek.
Er zijn nog meer deelnemrs dan alleen jij.
Voorlopig, tot er uitsluitsel komt, even geen deelname door jou.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu, je blaat mij weer veel te hoog en langdradig van de toren.
Ik zal je vragen beantwoorden want zulks is op een forum wel zo netjes.
Kun je uitleggen waarom je vindt dat de EU haar defensie moet versterken en
wat de EU volgens jou concreet zou moeten verdedigen.
Twijfel jij er aan dat men bij de EU weet wat ze moeten verdedigen?
Dictatoriale regimes bedreigen onze democratieën en ik vind het een groot goed om dat te verdedigen. Ik voel me veilig in een democratie en jij en ik mogen zeggen wat we willen.
Voldoet deze oneliner?
Waar tegen MOET de EU volgens jou WAT verdedigen?
Jij benadrukt dat jij niet zult buigen voor Erdogan,
betekent zulks dat je bang bent dat bondgenoot Turkije de EU binnenvalt?
Nee, Erdogan zal de EU niet zo snel binnen vallen maar Erdogan gedraagt zich als Netanyahu en dat keur ik ten zeerste af.
Ga nou niet vragen waarom aub!
Moet de EU haar defensie versterken omdat jij niet wilt samenwerken met Erdogan,
en moet de EU met militaire middelen jouw principes vededigen,
zoals dat jij niet wilt buigen voor Erdogan?
:?:
De EU moet haar defensie versterken omdat de EU omringt wordt door Netanyahu's. Ik wens als EU niet geannexeerd te worden door welk dictatoriaal regime dan ook. Dit sluit dus tevens dictators (Erdogan) in mijn EU uit!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria schreef: 22 mar 2025 15:44
dikkemick schreef: 22 mar 2025 15:38
ChaimNimsky schreef: 22 mar 2025 14:29 Een intelligent persoon kan rationeel beredeneren waarom een dictator bepaalde positieve resultaten behaalt, zoals economische groei of stabiliteit. Sommige mensen steunen dictators uit pragmatisme, bijvoorbeeld omdat ze stabiliteit belangrijker vinden dan democratie. Ataturk vestigde een autoritair regime, maar voerde vergaande moderniseringen door zoals secularisme, vrouwenrechten en zijn hervormingen legden de basis voor een modern Turkije.
Beste zionist
Beste dikkemick.
Je had dit al verwacht, maar waagde het erop.
Nu ga je er onnodig op door.
Hier geen slotje, want het einde is zoek.
Er zijn nog meer deelnemrs dan alleen jij.
Voorlopig, tot er uitsluitsel komt, even geen deelname door jou.
En de feestgangers mogen doorgaan en dansen op de graven? Prima!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Voordat dit nog verder uit de hand loopt, heb ik dikkemick tijdelijk gedeactiveerd.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 21 mar 2025 16:02
ChaimNimsky schreef: 21 mar 2025 14:51
dikkemick schreef: 21 mar 2025 14:43 Dus je hebt begrip voor inlandse protesten en je wilt in TURKIJE een wat vriendelijker beleid?
Absoluut! Als gezegd, ben ik er heel erg voor dat er naar de protesten geluisterd wordt en Erdogan wordt vervangen. Jij niet?

En nee, niet een vriendelijker beleid, maar een Europa-vriendelijker beleid. Van mij mag het best een dictator zijn, zolang hij maar goed is voor Europa en vooral Oekraine. We kunnen die Turkse wapens goed gebruiken nu Rusland aan de deur klopt.
Vertel. Welke dictator is te vertrouwen? Denkt een dictator doorgaans niet aan eigen gewin?
Ik kan je een overduidelijk voorbeeld noemen maar zal het risico nu niet lopen.
Mijn vraag dus: Mag en kan je als fatsoenlijk intelligent mens achter een dictator staan?
De EU waar jij achter staat, verandert misschien sluipenderwijs stiekem zelf in een dictatuur,
maar in je verblindheid zie je dat niet, Houd je eigen omgeving goed in de gaten:
NOS Nieuws - gisteren, 19:14 schreef:
Hard tegen hard: politie oefent voor rellen tijdens NAVO-top

Nog 3 maanden en dan is de NAVO-top in Den Haag. Het is de grootste operatie ooit voor de Nederlandse politie. Duizenden staatshoofden, delegaties en gasten moeten worden beveiligd. Daarom oefent de ME nu al. En dat is vooral bedenken wat er mis kan gaan.

VIDEO duurt 1,5 minuut
---------------

Welke dictator nog te vertrouwen is? Kom op dikkemick:
  • welke democratische politicus vertrouw jij nog? Allemaal op 1 vinger te tellen?
Het lijkt mij een democratisch principe dat iemand achter een dictator mag staan en zulks ook uit mag spreken. Wat wil jij dan? Zo iemand oppakken en opsluiten vanwege diens mening? Als het ware de democratie opheffen om de democratie te beschermen? :mrgreen:

Ik ben zeker bereid om met een dictator samen te [blijven] werken, als zulk opportunisme bevordert dat ik zelf in een democratie kan blijven leven, in plaats van dat die dictator of een andere 'mijn' EU met militaire agressie binnenvalt. Wil je een iets explicieter voorbeeld?

Noord Korea

De meest verwerpelijke dictator die me nu ff voor de geest staat is Kim Jong-un. Om je vraag in alle eerlijkheid te kunnen beantwoorden ga ik ff uit van mezelf. Niet dat ik wil beweren dat ik een fatsoenlijk mens zou zijn, maar wel hoog intelligent, althans, ik heb een hoog IQ ...

Stel Kim Jong-un verdwijnt als dictator, sterft of wordt afgezet, of whatever!
Ik zou er dan eerder achterstaan dat een ...
... hoe wordt een goedwillende dictator ook weer genoemd?
Een 'verlichte despoot' of een 'benevolente dictator'?

Ik zou er dan eerder achterstaan dat een 'verlichte despoot' de opvolger van
Kim Jong-un wordt, dan achter een democratische slapjanus die over zich laat lopen,
zoals bijvoorbeeld 'onze' MP Dick, Mick. [ poe :wink: ].

Een 'benevolente dictator' dus, die uit noodzaak een tijdje als dictator blijft functioneren, om het geïndoctrineerde Noord Koreaanse volk op vreedzame maar directief duidelijke wijze te kunnen deprogrammeren en zonodig te deradicaliseren, en vervolgens te begeleiden naar democratische denkwijzes en manieren van leven. Met als uiteindelijk doel op zo kort mogelijke termijn naar een vreedzame democratische wijze van samenleving toe te groeien. Ter zijde:
  • Ik vermoed dat je best wel in staat bent om het bovenstaande overdrachtelijk te kunnen
    lezen met betrekking tot het gebied waar je obsessief over schrijft in de gesloten topics.
Kortom, ja, ik zou door specifieke omstandigheden achter een goedwillende dictator kunnen staan. een leider met absolute macht, die deze macht gebruikt voor het welzijn van het volk, met de intentie om uiteindelijk een meer democratische en/of rechtvaardige samenleving op te bouwen.

Is zo een 'transitiedictatuur' überhaupt mogelijk? Macht corrumpeert tenslotte,
maar in theorie kan het werken, mits de betreffende leider werkelijk het belang van
de bevolking vooropstelt en zich aan een duidelijk tijdpad en exitstrategie houdt.

Historisch gezien ken ik een goed voorbeeld van zo een sterke leider die
zijn volk met harde maar rechtvaardige hand uit de ellende heeft geholpen:
  • Lee Kuan Yew in Singapore.

Wat denk jij zelf:
  • waar ligt de grens tussen noodzakelijke autoriteit enerzijds,
    • of zelfs fascistisch ingrijpen zoals tijdens de Covid19 pandemie,
    en anderzijds ongezonde macht, waardoor democratiën kunnen afglijden naar dictatuur?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Maria schreef: 22 mar 2025 15:51
Voordat dit nog verder uit de hand loopt, heb ik dikkemick tijdelijk gedeactiveerd.
Ojeetje, dit zie ik nu pas.
Och ja, zodra mijn grote vriend weer geactiveerd wordt,
verwijs ik hem wel naar mijn vorige post.
.
.
ChaimNimsky
Superposter

Poetin en Erdogan zijn niet te vertrouwen, daar zijn we het allen over eens.
Zionist
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 22 mar 2025 17:18 Poetin en Erdogan zijn niet te vertrouwen, daar zijn we het allen over eens.
Zoals beiden functionere sta ik achter geen van beide hun wandaden,
maar dat heeft op zichzelf niets te maken met hun titel.
Ergens voel ik meer angst voor Erdogan dan voor Putin!
.
.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HierEnNu schreef: 22 mar 2025 17:39
ChaimNimsky schreef: 22 mar 2025 17:18 Poetin en Erdogan zijn niet te vertrouwen, daar zijn we het allen over eens.
Waarom?
ChaimNimsky
Superposter

Ik voel veeeel meer angst voor Putin dan voor Erdogan.
Zionist
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Maria schreef: 22 mar 2025 17:50
Waarom?
De vraag bestaande uit één woord die me al bijna 24 jaar bezig houdt en
vaak moeilijk te beantwoorden is, vooral omdat ik inmiddels weet dat
daarna met het grootste gemak datzelfde woord weer klinkt: "Waarom?"
Mijn zoon is 24 ...

Ik schreef al, en niet per ongeluk:
  • "Ergens voel ik meer angst ...",
want ik weet niet eens waar ik dat dan voel, laat staan ff makkelijk kan verwoorden.
Maar ik ga het gewoon ff uit de losse pols proberen, wie weet?

Mijn angst voor Poetin snap ik:
  • klassieke dreiging met militaire macht en geopolitieke ambities.
Erdogan voelt voor mij echter dreigender op een minder 'tastbare manier'. Zijn invloed is subtieler, stiekemer en komt sluipender dichter mijn leefwereld binnen en werkt via ideologie, cultuur en sociale structuren die mij daadwerkelijk dagelijks omgeven.

Putin is de externe vijand, bijna iedereen is het daar vrijwel meteen mee eens of houd ff wijselijk diens mond. Bij Erdogan ligt dat anders, die voelt als iemand die van binnenuit ondermijnt en moeilijker te grijpen is en dus ook moeilijker te stoppen. Dat alles maakt mijn angst voor Erdogan voor mijzelf moeilijker te begrijpen ... maar juist daardoor des te sterker.

Komt het bovenstaande een beetje zinnig over?
.
.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HierEnNu schreef: 22 mar 2025 20:28 Putin is de externe vijand, bijna iedereen is het daar vrijwel meteen mee eens of houd ff wijselijk diens mond. Bij Erdogan ligt dat anders, die voelt als iemand die van binnenuit ondermijnt en moeilijker te grijpen is en dus ook moeilijker te stoppen. Dat alles maakt mijn angst voor Erdogan voor mijzelf moeilijker te begrijpen ... maar juist daardoor des te sterker.

Komt het bovenstaande een beetje zinnig over?
Ik probeer het te begrijpen.
Toch is je beschrijving van je angst voor Erdogan te vaag voor mij.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Maria schreef: 22 mar 2025 15:51
Weer geactiveerd.
Plaats reactie