'Opvoeden is geen exacte wetenschap' mag geen excuus zijn
Dat het geen exacte wetenschap is , betekent voor mij enkel dat je de uitslag van opvoedkundige inspaningen niet exact kunt voorspellen of berekenen .... dat is wat anders dan er zich "niets van aantrekken "of "een excuus zoeken "....
een schitterend concept genaamd *beschaving* dat ons in staat stelt om van ons abstracte denkvermogen gebruik te maken bij het bepalen van onze acties en reacties.
Leuk
Wat met barbaren ?
P.S.
De mens handeld helemaal niet
uitsluitend als een rationeel wezen ( dat is een vrome wens )...De mens IS geen logische digitale of rationele robot zonder allerlei voorbewuste of duidelijk kontroleerbare drives ....Komaan zeg ...Hou er toch eens rekening mee, al was het maar voor enkele minuutjes .... .De mens is een dier dat in laatste instantie primair moet leven van autotrofen en daarop evolutionair is geprogrammeerd
Het rationele begrip kan hoogstens een bijsturing opleveren ... zodat hopelijk een gecontroleerde slip kan worden uitgevoerd bij een voorbedachte uitvoering van een plan ... dat weten alle strategen ....
Rationaliteit is een aangeleerde denkwijze die uberhaupt alleen kon onstaan en verder uitgebouwd worden door de ontwikkeling van de hoge vlucjt die menselijke communicatiemiddelen ( in de eerste plaats "talen" /waaronder ook abstracte talen ) en geheugenopslag en overdracht , hebben genomen ...
Motivaties komen van ergens elders .... Ze zijn evolutionair ontwikkeld in onze voorouders ....ze" verschijnen "uit het voorbewuste (' het ntuitieve . de inval , het lumieuze idee , de aha erlebniss )
( Lees Nortrander --> het bewustzijn als bedrieger )
Jammer maar het is zo ...We controleren helemaal niets ....
.We zijn erg verstandige en succesrijke maar kortzichtige apen die hun habitat op deze planeet gewoon naar de verdoemenis helpen .... net zoals bacterieen op een beperkte voedselbodem in een petri schaaltje .....