Media, fictie en feit, echt en nep.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Amerauder
Ervaren pen

Re: Media, fictie en feit, echt en nep.

Bericht door Amerauder »

axxyanus schreef: 19 nov 2024 08:11
Amerauder schreef: 18 nov 2024 14:01
Het wordt meegewogen in het besluit. We kunnen daar onze ogen voor sluiten en vanuit een soort morele superioriteit pretenderen daarboven te staan – wij doen zoiets niet! – ik begrijp die neiging heel goed en respecteer hem ook. Maar de kwestie van de rellen daagt zoiets een beetje uit, het confronteert ons met de machteloosheid ervan, want de mensen die wél kant kiezen krijgen de overhand in het debat.

Dat betekent nog niet dat het onmogelijk is om een enigszins objectief verslag van die rellen op te stellen.

Hallo axxyanus,

We zijn het hier helemaal over eens, maar we praten langs elkaar heen omdat we het over net verschillende dingen hebben.

Ik heb het over de concrete wereld zoals die zich aan ons voordoet, en jij over een hypothetische mogelijkheid die zich zou kunnen voordoen. Hoe de wereld zou kunnen zijn.

Het verschil tussen die twee verklaart onze verschillen uitgangspunten. In een hypothetische, moreel-logische wereld is het inderdaad zoals je zegt. Je hebt helemaal gelijk, zoiets is mogelijk. Zodra je rekening moet gaan houden met de werkelijkheid zoals die is echter, dus niet met wat mogelijk is, maar met wat zich in de concrete stand van zaken voordoet, wordt het iets anders. Dat is waar ik op wijs. En wat dat andere waar jij op wijst betreft heb je ook gelijk.

Neen, je beweert dat zulke spellen het enige is dat een rol spelen want objectiviteit is een illusie en elke beslissing is kant kiezen.

Beetje vermoeiend dit. Ik zeg dat de lucht vochtig is en dan maak jij er van dat ik beweer dat het zo hard regent dat we spoedig boten nodig zullen hebben.

Dus nemen we een eenvoudige verkiezing. Hoe weten we wie de verkiezing gewonnen heeft? Je kan antwoorden dat we gewoon de stemmen kunnen tellen, maar zoals jij de zaken voorstelt is dat niet waar. Want de uitslag waarmee de teller naar voor komt, is dan gewoon een weerspiegeling van aan wiens kant die staat. Objectiviteit is een illusie beweer je, dus er is geen objective manier om vast te stellen wie gewonnen heeft. Elke uitslag die bekent gemaakt wordt, is dan gewoon een manifestatie van kleur bekennen van wie de uitslag bekent maakt.

Zoals je weet werden de verkiezingen in Amerika vier jaar geleden betwist. Zoals nu, die in Georgië.

Ga je mij nu vertellen dat beweringen als deze, dat er gefraudeerd zou zijn, onafhankelijk staan van de gewenste uitkomst?

Denk je dat er veel mensen zullen zijn die tegen Trump waren, maar desondanks toch klaagden over verkiezingsfraude? Of voorstanders van de winnaar in Georgië, die toch klagen dat er gefraudeerd is?

En indien er zulke mensen zijn, hoe denk je dat ze begrepen worden door hun omgeving? Het klagen over fraude wordt in die gevallen door hun omgeving begrepen als onvrede over de uitslag, en niet, ik benadruk, niet, als een zucht naar “eerlijkheid” – zelfs wanneer dat in feite wel het geval is.

Je ziet toch hopelijk wel de link die er is tussen deze twee dingen. Ik ben het helemaal met je eens: in een moreel-logische wereld zou deze link niet bestaan en staat het klagen over fraude geheel los van de gewenste uitkomst. In onze wereld echter, is dat wel zo. In een moreel-logische wereld zou het geheel onterecht zijn om te denken dat degene die klaagt over fraude dan wel een Trump-supporter zal zijn. En toch is dat wat er in deze mooie wereld van ons gebeurt. Toch is dat de de conclusie die mensen trekken. Dus, laten we die twee werelden uit elkaar houden.

Er zijn nu eenmaal heel veel problemen omtrent objectieve berichtgeving. Die zie jij ook wel. En natuurlijk kun je roepen: stel je maar eens iemand voor, die zich daar totaal niets van aantrekt! Dat ben ik helemaal met je eens. Maar dat verandert ondertussen weinig aan de daadwerkelijke situatie zoals die is.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Amerauder schreef: 19 nov 2024 11:05
Amerauder schreef: 18 nov 2024 14:01
Het wordt meegewogen in het besluit. We kunnen daar onze ogen voor sluiten en vanuit een soort morele superioriteit pretenderen daarboven te staan – wij doen zoiets niet! – ik begrijp die neiging heel goed en respecteer hem ook. Maar de kwestie van de rellen daagt zoiets een beetje uit, het confronteert ons met de machteloosheid ervan, want de mensen die wél kant kiezen krijgen de overhand in het debat.

Dat betekent nog niet dat het onmogelijk is om een enigszins objectief verslag van die rellen op te stellen.

Hallo axxyanus,

We zijn het hier helemaal over eens, maar we praten langs elkaar heen omdat we het over net verschillende dingen hebben.

Ik heb het over de concrete wereld zoals die zich aan ons voordoet, en jij over een hypothetische mogelijkheid die zich zou kunnen voordoen. Hoe de wereld zou kunnen zijn.

Het verschil tussen die twee verklaart onze verschillen uitgangspunten. In een hypothetische, moreel-logische wereld is het inderdaad zoals je zegt. Je hebt helemaal gelijk, zoiets is mogelijk. Zodra je rekening moet gaan houden met de werkelijkheid zoals die is echter, dus niet met wat mogelijk is, maar met wat zich in de concrete stand van zaken voordoet, wordt het iets anders. Dat is waar ik op wijs. En wat dat andere waar jij op wijst betreft heb je ook gelijk.
Neen, ik heb het over de werkelijke wereld. Het lijkt er IMO eerder over dat jij het over perfect of absoluut objectief hebt voor je dat woord wil gebruiken, terwijl ik bereid ben om in graduaties van objectiviteit te praten.

axxyanus schreef: 19 nov 2024 08:11 Neen, je beweert dat zulke spellen het enige is dat een rol spelen want objectiviteit is een illusie en elke beslissing is kant kiezen.
Beetje vermoeiend dit. Ik zeg dat de lucht vochtig is en dan maak jij er van dat ik beweer dat het zo hard regent dat we spoedig boten nodig zullen hebben.
Maar je hebt niet beweert dat perfecte objectiviteit niet haalbaar is. Je hebt objectiviteit gewoon een illusie genoemd. Dat is dus IMO niet beweren dat de lucht vochtig is maar droogheid een illusie noemen.
axxyanus schreef: 19 nov 2024 08:11 Dus nemen we een eenvoudige verkiezing. Hoe weten we wie de verkiezing gewonnen heeft? Je kan antwoorden dat we gewoon de stemmen kunnen tellen, maar zoals jij de zaken voorstelt is dat niet waar. Want de uitslag waarmee de teller naar voor komt, is dan gewoon een weerspiegeling van aan wiens kant die staat. Objectiviteit is een illusie beweer je, dus er is geen objective manier om vast te stellen wie gewonnen heeft. Elke uitslag die bekent gemaakt wordt, is dan gewoon een manifestatie van kleur bekennen van wie de uitslag bekent maakt.
Zoals je weet werden de verkiezingen in Amerika vier jaar geleden betwist. Zoals nu, die in Georgië.
Ga je mij nu vertellen dat beweringen als deze, dat er gefraudeerd zou zijn, onafhankelijk staan van de gewenste uitkomst?
Ja en dan? Hier in België zijn er ook betwistingen, denk je dat het onmogelijk is om te bepalen wie uiteindelijk de zetel moet krijgen? Zal de uiteindelijke toekenning het bekennen van kleur zijn door wie de uitspraak doet?
Amerauder schreef: 19 nov 2024 11:05 Denk je dat er veel mensen zullen zijn die tegen Trump waren, maar desondanks toch klaagden over verkiezingsfraude? Of voorstanders van de winnaar in Georgië, die toch klagen dat er gefraudeerd is?

En indien er zulke mensen zijn, hoe denk je dat ze begrepen worden door hun omgeving? Het klagen over fraude wordt in die gevallen door hun omgeving begrepen als onvrede over de uitslag, en niet, ik benadruk, niet, als een zucht naar “eerlijkheid” – zelfs wanneer dat in feite wel het geval is.
Wat dan nog? Niemand beweert hier dat we in een perfecte wereld leven waar altijd en overal door iedereen de zaken objectief benaderd worden. Ik bewist dus niet dat er voorbeelden, zelfs veel voorbeelden zijn waar de objectiviteit ver te zoeken is en het is dus niet verwonderlijk dat jij enkele voorbeelden kan opnoemen.

Maar als je objectiviteit tot een illusie uitroept, dan doe je meer dan beweren dat er situaties zijn waarin objectiviteit ver te zoeken is, dan beweer je IMO dat objectiviteit niet eens te benaderen is. Dan noem je, zoals jij gedaan hebt, elke beslissing het bekennen van kleur.
Amerauder schreef: 19 nov 2024 11:05 Er zijn nu eenmaal heel veel problemen omtrent objectieve berichtgeving. Die zie jij ook wel. En natuurlijk kun je roepen: stel je maar eens iemand voor, die zich daar totaal niets van aantrekt! Dat ben ik helemaal met je eens. Maar dat verandert ondertussen weinig aan de daadwerkelijke situatie zoals die is.
Het probleem is dat als je objectiviteit tot een illusie uitroept, je dan IMO zegt dat het totaal hopeloos is. Dan is alles gewoon subjectief en kan je geen onderscheid maken tussen wat meer objectieve elementen bevat en wat minder want het objectieve is toch een illusie, er zijn geen meer of minder objectieve elementen er zijn totaal geen objectieve elementen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

holog schreef: 18 nov 2024 22:22 Monopolies onstaan vaak en worden gehandhaafd door de overheid interventies. Ook zo in het media landschap. In een echt vrije markt zijn monopolies niet duurzaam.
Dat klopt, maar de meest vrije markten zijn helemaal geen vrije markten.
De monopolies worden vaak steng bewaakt door de overheid.
Dat was zeker na de oorlog met de omroepen het geval die toen nauw verbonden waren met een een aantal politieke partijen.
Het was nauwelijks een geheim dat die banden er waren alhoewel ze natuurlijk nergens in de statuten werden vermeld.

Ook vonden deze omroepen van zichzelf dat ze heel objectief bezig waren, wat veel te hoog gegrepen was.

Later had de piratenzender Veronica meer luisteraars dan de al deze omroepen bij elkaar.
Die bleven echter volhouden dat zij voor de meerderheid uit zonden.
Hier negeerde ze de cijfers en dus ook de objectiviteit.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
holog
Diehard

Bericht door holog »

De groenen willen X 'tijdelijk' blokkeren,
het begint hier wel echt creepy te worden

https://www.hln.be/binnenland/groenen-w ... ~aef53878/
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Waarom maken we massaal nog gebruik van X, Facebook en Snapchat en TikTok? Zijn er geen andere hobby 's denkbaar?

Boycotten die ellende!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

holog schreef: 10 jan 2025 07:49 De groenen willen X 'tijdelijk' blokkeren,
het begint hier wel echt creepy te worden

https://www.hln.be/binnenland/groenen-w ... ~aef53878/
citaat:
“We moeten onze burgers beschermen tegen het risico op buitenlandse inmenging en de nationale veiligheid verzekeren”
Dit is wat alle dictaturen zeggen om de censuur te rechtvaardigen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar vrijheid van desinformatie NIET!
En velen halen hun informatie uit de "sociale" media
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 10 jan 2025 09:49 Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar vrijheid van desinformatie NIET!
Dat zeggen alle voorstanders van censuur.
Ook de Katholieke Index wordt zo verdedigd en ook destijds de filmkeuring.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 jan 2025 09:52
dikkemick schreef: 10 jan 2025 09:49 Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar vrijheid van desinformatie NIET!
Maar waar gaat dit heen? Mensen worden nu volledig gestuurd in wat ze te lezen krijgen en die info is doorgaans niet correct. Gevaarlijk ook veelal. Of vind he dat de nieuwsvoorziening om 20.00 uur s avonds ook met vrije meningsuiting zou moeten zijn? Een rechts christelijke nieuwslezer die bepaalt wat wel/niet bericht wordt en hoe?
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 10 jan 2025 10:42
Maar waar gaat dit heen? Mensen worden nu volledig gestuurd in wat ze te lezen krijgen en die info is doorgaans niet correct. Gevaarlijk ook veelal. Of vind he dat de nieuwsvoorziening om 20.00 uur s avonds ook met vrije meningsuiting zou moeten zijn? Een rechts christelijke nieuwslezer die bepaalt wat wel/niet bericht wordt en hoe?
Paniek om niets.
Vroeger had men het zelfde met vlugschriften.

Daarnaast komen de sociale media vaak met zaken die anders niet worden gebracht.
Vooral van dat laatste wil men af.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 jan 2025 10:45
dikkemick schreef: 10 jan 2025 10:42
Paniek om niets.
Vroeger had men het zelfde met vlugschriften.

Daarnaast komen de sociale media vaak met zaken die anders niet worden gebracht.
Vooral van dat laatste wil men af.
Nou, ik houd me er zo ver als mogelijk van buiten en geef de voorkeur aan nieuws van NOS oid.
Einstein/Mick
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Oh, dat verklaart een hoop...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

B.S. schreef: 10 jan 2025 11:48 Oh, dat verklaart een hoop...
Ik bedoel, ze kunnen ook wel weer creationisme gaan onderwijzen op de scholen omdat dat onder vrijheid van meningsuiting valt. Als het voor alle sociale media geldt geef je gewoon les via Twitter of Facebook.
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En het kan dus.
https://www.nu.nl/tech/6341791/tiktok-k ... ouden.html

Ik zeg: Kappen met die onzin. Ga maar eens boek lezen ipv Facebook-en, X-en of TikTokken.
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Maar dat is op zich geen argument tegen. Je kan onze huidige wetten tegen laster ook als een vorm van censuur bestempelen. Moeten we die wetten beter afschaffen?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Plaats reactie