Er zijn meer dan twee genders

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

VseslavBotkin
Diehard

Re: Er zijn meer dan twee genders

Bericht door VseslavBotkin »

chromis schreef: 03 nov 2024 14:51 Ik krijg soms sterk de indruk dat je volgens sommigen tegenwoordig eigenlijk geen voorkeuren of seksuele wensen meer mag hebben binnen het geslacht (of geslachten) waartoe je je voelt aangetrokken omdat bepaalde mensen het niet meer kunnen verkroppen om afgewezen te worden. Nu is dat inderdaad ook niet echt leuk, maar that's life. Zeker als je 'durft' om "outside your leage" (jawel) te daten/hookuppen: niet geschoten is altijd mis natuurlijk maar je zult in dat geval zeker weten moeten leren om vaker dan 3x te schieten.
Sowieso speelt dat bij alfabetmensen een grote rol, überhaupt die hele "slavenmoraal" binnen de woke-gemeenschap. Iedereen is "valid", maakt niet uit hoe je uitziet. Sorry, maar soms zie je er gewoon uit als een vent in een jurk. En dan nog het hele verschijnsel non-binair, ik vind androgyniteit heel erg mooi maar dat is iets zeer zeldzaams, de meeste "enby's" zien voor mij gewoon uit als vrouwelijke mannen of jongensachtige meiden. Neem de winnaar van het Songfestival eerder dit jaar bijvoorbeeld.

In essentie is het het niet kunnen accepteren van ongelijkheid. Ik las ooit een artikel van een feministe die zei dat seks met 22-jarige vrouwen pedofilie was of iets dergelijks, dat lijkt me echt gewoon verzuurdheid. Mannen vinden jongere vrouweren over het algemeen aantrekkelijker - duh. Mensen zijn voor de wet gelijk (idealiter) maar sociaal ongelijk, sommigen zijn intelligenter dan anderen, sommigen zijn mooier dan anderen. Sommige jongens kunnen make-up opdoen en er heel begeerlijk uitzien, anderen zien er dan uit als manwijf. That's life, inderdaad.
"Disneyland wil kinderachtig zijn om ons te laten geloven dat de volwassenen elders zijn, in de "echte" wereld, en om het feit te verbergen dat echte kinderachtigheid overal is."
Jean Baudrillard, Simulacrum & Simulatie
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

chromis schreef: 03 nov 2024 14:51 Ik krijg soms sterk de indruk dat je volgens sommigen tegenwoordig eigenlijk geen voorkeuren of seksuele wensen meer mag hebben binnen het geslacht (of geslachten) waartoe je je voelt aangetrokken omdat bepaalde mensen het niet meer kunnen verkroppen om afgewezen te worden. Nu is dat inderdaad ook niet echt leuk, maar that's life. Zeker als je 'durft' om "outside your leage" (jawel) te daten/hookuppen: niet geschoten is altijd mis natuurlijk maar je zult in dat geval zeker weten moeten leren om vaker dan 3x te schieten.
Het is allemaal veel erger. Men is systematisch alle vrouwenrechten aan het uithollen. Vrouwen hebben namelijk op een aantal gebieden het recht op eigen ruimtes. Eigen kleedkamers bv waaruit mannen geweerd worden. Een verkrachtingscentrm dat dus verkrachtte vrouwen opvangt heeft over het algemeen het recht om enkel vrouwen in dienst te hebben.

Maar zoals de zaken nu aan het evolueren zijn, moet een man enkel beweren een vrouw te zijn (soms met wat papierwerk als ondersteuning maar niet altijd) en mag men hem niet langer uit deze ruimtes weren.

Dan krijg je dus situaties waarin lesbische vrouwen die ingeschreven zijn in een datingapp en die klagen dat ze benaderd worden door mannen, uit die app geweerd worden wegens transfobisch.

Elke bedenking die je kan maken bij het idee dat we onvoorwaardelijk mensen moeten aanvaarden als het geslacht dat ze beweren te zijn, wordt als transfobisch bestempeld.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
VseslavBotkin
Diehard

VseslavBotkin schreef: 03 nov 2024 16:22
Sowieso speelt dat bij alfabetmensen een grote rol, überhaupt die hele "slavenmoraal" binnen de woke-gemeenschap. Iedereen is "valid", maakt niet uit hoe je uitziet. Sorry, maar soms zie je er gewoon uit als een vent in een jurk. En dan nog het hele verschijnsel non-binair, ik vind androgyniteit heel erg mooi maar dat is iets zeer zeldzaams, de meeste "enby's" zien voor mij gewoon uit als vrouwelijke mannen of jongensachtige meiden. Neem de winnaar van het Songfestival eerder dit jaar bijvoorbeeld.
Wil dit even nuanceren, las dit terug en ziet een stuk feller uit dan ik bedoelde. Ik ben zelf alfabetmens en spreek hier over mijn eigen ervaring als je aan online dating doet en jonge twintiger bent. Het spreekt voor zich dat niet iedereen zo denkt en dat er ongetwijfeld ook grote generationele verschillen zullen zijn. Het is denk ik echter wel zo dat online gemeenschappen op bijvoorbeeld Twitter of Tumblr vrij dicht tegen die ideologie aanzitten.
"Disneyland wil kinderachtig zijn om ons te laten geloven dat de volwassenen elders zijn, in de "echte" wereld, en om het feit te verbergen dat echte kinderachtigheid overal is."
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

VseslavBotkin schreef: 03 nov 2024 16:22:scissors:
Sowieso speelt dat bij alfabetmensen een grote rol
Alfabetmensen? Vanwege de zich almaar verder uitbreidende afkorting LHBT? Handig!
Zou het als beledigend opgevat worden als ik die bevolkingsgroep voortaan ABCers noem?
.
A meaningful silence is always better than meaningless words.
.
VseslavBotkin
Diehard

HierEnNu schreef: 03 nov 2024 17:49
VseslavBotkin schreef: 03 nov 2024 16:22:scissors:
Sowieso speelt dat bij alfabetmensen een grote rol
Alfabetmensen? Vanwege de zich almaar verder uitbreidende afkorting LHBT? Handig!
Zou het als beledigend opgevat worden als ik die bevolkingsgroep voortaan ABCers noem?
Ligt aan de context, zoals met alle taal.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

VseslavBotkin schreef: 03 nov 2024 16:22
Non binair heeft voor zover ik weet niets met uiterlijk te maken. Non binair is een poging om van onder de geslachtsverwachtingen te komen. Onze maatschappij heeft over het algemeen andere verwachtingen van mannen dan van vrouwen. Sommigen die zich niet aan die verwachtingen willen conformeren noemen zichzelf dan non-binair i.p.v. hun geslacht in een poging om aan die verwachtingen te ontkomen.

Mij lijkt dat in zekere zin contra-productief. Want op een bepaalde manier bevestigen ze juist die verwachtingen. Kan je als man van ballet houden? Hun antwoord is blijkbaar van niet, want ze vinden het nodig om zich als non-binair te uiten om voor een "vrouwelijke" belangstelling uit te komen i.p.v. gewoon als man voor die belangstelling uit te komen.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

HierEnNu schreef: 03 nov 2024 17:49 Alfabetmensen? Vanwege de zich almaar verder uitbreidende afkorting LHBT? Handig!
Vroeger (d.w.z. 20 jaar geleden) had je "gewoon" de groepsterm "holebi", meer niet. Alleen zijn daar allerlei vormen (dus letters) bijgekomen. Maar dat suggereert een community die er volgens mij (en in mijn ervaring) niet is: elke letter heeft m.i. wel zijn/haar eigen belangen (of: gehad) en ook eigen activiteiten.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

chromis schreef: 03 nov 2024 20:34
HierEnNu schreef: 03 nov 2024 17:49 Alfabetmensen? Vanwege de zich almaar verder uitbreidende afkorting LHBT? Handig!
Vroeger (d.w.z. 20 jaar geleden) had je "gewoon" de groepsterm "holebi", meer niet. Alleen zijn daar allerlei vormen (dus letters) bijgekomen. Maar dat suggereert een community die er volgens mij (en in mijn ervaring) niet is: elke letter heeft m.i. wel zijn/haar eigen belangen (of: gehad) en ook eigen activiteiten.
Het is niet voor niets dat in het VK een aantal holebi's de LGB-Alliance hebben opgericht omdat ze van oordeel waren dat stonewall niet langer hun belangen degelijk behartigde.

Heel wat holebi figuren hebben ook de indruk dat achter de transbeweging een anti-holebi agenda zit. Kinderen die zich niet genderconform gedragen, en waarvan men vroeger kon verwachten dat er een redelijke kans was dat ze zouden opgroeien tot homoseksueel, daarvan wordt nu gesugereerd dat ze wel eens trans zouden kunnen zijn.

Voor een aantal holebi's voelt het feit dat de T daar steeds aan toegevoegd wordt dan ook aan als forced-teaming.
VseslavBotkin
Diehard

reve.jpg
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Dries schreef: 22 apr 2024 10:14 En dan heb je mensen zoals Jordan Peterson en J.K. Rowling die zulke gedachten bestrijden.

Maar, als je blauw en rood hebt, dan kan je tal van tinten paars maken. Maar dat wil niet zeggen dat die tinten paars zijn opgebouwd uit iets meer dan blauw en rood. Maar het wil ook niet zeggen dat er slechts blauw en rood bestaat.
En wat relevant is voor de praktische realiteit: er is overwegend sprake van blauw en rood, met slechts een minuscuul percentage paars-varianten. Gender is conceptueel 100% binair, in het dagelijkse leven zo goed als binair maar met aan de randen van de genders een klein spectrum, een soort overgangsgebied. De woorden binair en spectrum zijn dus beiden van toepassing, maar met betrekking tot net wat andere dingen.

Als ik mij niet vergis denken Peterson en Rowling er net zo over. Om praktische en morele redenen vinden zij dat van de twee soorten transpersonen, vooral de biologische mannen zich zelfs na hun transitie terughoudend zouden moeten opstellen met betrekking tot deelname aan de vrouwelijke gemeenschap (met hun eigen competities, toiletten, kleedkamers etc.), en dat de wetgeving en de maatschappij in het algemeen de biologische vrouwen hierin zouden moeten beschermen.
Die homo met een vrouwelijk kantje, die kan herkennen dat hij man is.

Freddie Mercury was gewoon een man. Niks nonbinairs aan. Gender heeft niets te maken met stereotypen of verwachtingen.

Afbeelding
Dus de hele strijd die Peterson en Rowling en vele anderen aangaan, is eigenlijk een strijd die er nooit hoorde te zijn.
Jawel. Peterson voerde een noodzakelijke strijd tegen de opkomst van taalpolitie. Al die dwang van "they/them", "deadnaming" etc. Petersons academische expertise is o.a. de psychologie van totalitaire regimes (hij heeft het vaak gehad over Goelag Archipel van Aleksandr Solzjenitsyn), dus hij was extra gevoelig voor deze ontwikkelingen, en daarom een van de eerste academici die zich er tegen verzette.

Rowling is simpelweg een feministe van de oude stempel. Een TERF zoals ze nu genoemd wordt. Ze wil niet dat biologische mannen hun aanwezigheid en fysieke kracht aan biologische vrouwen opdringen. Het skelet en zodoende ook de stand van de spieren is namelijk wel degelijk binair, en ja, ook de hersenen verschillen, al vanaf de geboorte. Daar doe je met puberteitsblokkers niets tegen. Over de hele linie, van boksen tot denksport, zouden de competities van vrouwen gevrijwaard moeten blijven van transvrouwen. En de toiletruimtes alleen toegankelijk voor biologische meisjes en vrouwen. In het Westen gaan mannen in vrouwenkleren al tientallen jaren gewoon naar het herentoilet. Die worden echt niet allemaal in elkaar geslagen. In het Westen is er feitelijk geen haan die er naar kraait.

Afbeelding
Nihil est sine ratio.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Blik verbreden ineens mogelijk:

1)
Gisteravond 13 november recente geschiedenis door Koot en Bie met hun Simplistisch Verbond aflevering "Wie is U?" over gender, op te halen. Afl.3 met Stine Jensen als hedendaags commentaar.
Terug te zien:
https://npo.nl/start/serie/van-kooten-e ... 2/afspelen

2) "Anders" door primatoloog Frans de Waal.
https://boekenkrant.com/recensie/anders ... imatoloog/
. . .
. . .
Het boek is helder, genuanceerd, interessant en overtuigend en zou verplichte kost moeten zijn op elke middelbare school. Nee, het zou juist verplicht moeten zijn voor oudere mensen, al die 50+’ers bijvoorbeeld die nog steeds menen dat alle aandacht voor de lhbtiq+’ers modieus gedoe is, maar ook voor de militante ‘feministen’ die menen dat sekse niet meer is dan een sociale constructie. En tot slot is dit broodnodige kost voor elke psycholoog én filosoof in de dop.

Zonder bang te zijn om op zere tenen te trappen legt de – zelfbenoemde – feminist Frans de Waal haarfijn uit waarom jongens meestal jongensachtig gedrag vertonen en meisjes meestal meisjesachtig gedrag. Dat daar volop uitzonderingen op zijn (zowel bij mensen als bij andere dieren) benadrukt De Waal echter ook.

Het enige echte verschil tussen mensen en andere dieren – en dan gaat het vooral over bonobo’s en chimpansees – is dat mensen geneigd zijn om elkaar in een hokje te stoppen en een oordeel te vellen over de (vele) mensen die daar niet in passen.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

heeck schreef: 14 dec 2024 16:01 Blik verbreden ineens mogelijk:

1)
Gisteravond 13 november recente geschiedenis door Koot en Bie met hun Simplistisch Verbond aflevering "Wie is U?" over gender, op te halen. Afl.3 met Stine Jensen als hedendaags commentaar.
Terug te zien:

. . .
. . .
Het boek is helder, genuanceerd, interessant en overtuigend en zou verplichte kost moeten zijn op elke middelbare school. Nee, het zou juist verplicht moeten zijn voor oudere mensen, al die 50+’ers bijvoorbeeld die nog steeds menen dat alle aandacht voor de lhbtiq+’ers modieus gedoe is, maar ook voor de militante ‘feministen’ die menen dat sekse niet meer is dan een sociale constructie. En tot slot is dit broodnodige kost voor elke psycholoog én filosoof in de dop.
Wel dan lijkt Frans de Waal wat achter te lopen. Wie de zaken een beetje volgt heeft namelijk gemerkt dat het op die moment vooral de miltante transactivisten zijn, die beweren dat geslacht een sociale constructie is.
heeck schreef: 14 dec 2024 16:01
Zonder bang te zijn om op zere tenen te trappen legt de – zelfbenoemde – feminist Frans de Waal haarfijn uit waarom jongens meestal jongensachtig gedrag vertonen en meisjes meestal meisjesachtig gedrag. Dat daar volop uitzonderingen op zijn (zowel bij mensen als bij andere dieren) benadrukt De Waal echter ook.

Het enige echte verschil tussen mensen en andere dieren – en dan gaat het vooral over bonobo’s en chimpansees – is dat mensen geneigd zijn om elkaar in een hokje te stoppen en een oordeel te vellen over de (vele) mensen die daar niet in passen.
Ik begrijp niet goed wat hij hierboven juist bedoelt. Ik heb bv het hokje dokters, ben ik nu geneigd om een oordeel te vellen over de vele mensen die geen dokter zijn? Ik heb ook het hokje minderjarige, ben ik nu geneigd om een oordeel te vellen over de vele mensen die niet minderjarig zijn.

Jij lijkt hem te begrijpen want jij citeert hem, wat bedoelt hij juist?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

heeck schreef: 14 dec 2024 16:01 Blik verbreden ineens mogelijk:

1)
Terug te zien:

. . .
. . .

Roeland
Ook onze neven delen in in hokjes.
De een is hooggeplaatst de ander niet enz. enz.
Er worden zelfs individuen uit de groep gestoten.

Natuurlijk kunnen onze neven die hokjes geen namem geven daar ze geen taal hebben.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Plaats reactie