Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door HierEnNu »

Rereformed schreef: 25 nov 2024 17:10:scissors:
Kijken naar de defensieuitgaven is gemakkelijk genoeg om een idee te krijgen of die ogen open zijn. Er zijn zelfs dit jaar nog steeds NAVO-landen die minder dan 2% van hun budget aan defensie uitgeven: België, Luxemburg, Portugal, Spanje, Italië, Croatië, Slovenië en Canada.
Dat benadrukt dat de burgerbevolking door juiste voorlichting meer bewust gemaakt moet worden van de nieuw ontstane situatie en van daaruit gemotiveerd mee gaat werken aan de noodzakelijke oorlogsindustrie en alles wat daarmee samenhangt. Zulks zal politieke beslissingen om prioriteit te geven aan defensie-uitgaven vergemakkelijken en dus bevorderen.

Dan kunnen NAVO-landen ook makkelijker op hoog politiek niveau beslissingen nemen wat betreft een eerlijke verdeelsleutel van de economische baten die een oorlogsindustrie met zich brengt, zodat die landen die meer investeren ook meer orders krijgen.

NAVO-landen die door 3% bij te dragen het dubbele terug kunnen verdienen
zullen daar eerder voor kiezen dan 2% bijdragen zonder opbrengst.
Stoppen met antisemitische uitingen helpt bestrijding antisemitisme.
Zodra wereldopinie de waarheid bepaalt bestaan Goden.
Mijn mening blijft: God bestaat niet!

Ik ben medeverantwoordelijk
voor iemands interpretatie van wat ik schrijf!

Ik ben mezelf. Aut libertatem aut mortem mihi da! Sapere aude.
.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Jake Broe over Syrië, maar ook over Trump, Zelensky en Macron dit weekend bij de opening van de Notre Dame.
Zou het toch gelukt zijn tot The Donald door te dringen? Hij heeft een opmerkelijk Russisch-kritische verklaring afgegeven (en daarbij waarschijnlijk vertrouwelijke briefing aangehaald: 600.000 Russische verliezen tegen 400.000 aan Oekraïnse kant 'and many more civilians' aan die kant. (Verliezen, casualties, zijn dus niet alleen doden.)
Jake lijkt er weer vetrouwen in te hebben 'I've been saying many times - Talk to Trump.' Jake is ook degene die vijf dagen voor de verkiezingen nog met veel vertrouwen zei dat Kamala Harris al de swingstates zou winnen, maar is blijkbaar professioneel en pragmatisch genoeg om zich te herpakken.
https://youtu.be/Bv_x8sPR6jU?si=7D88rqIR8wDHKBeB
Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 10 dec 2024 20:26 Jake Broe over Syrië, maar ook over Trump, Zelensky en Macron dit weekend bij de opening van de Notre Dame.
Zou het toch gelukt zijn tot The Donald door te dringen? Hij heeft een opmerkelijk Russisch-kritische verklaring afgegeven (en daarbij waarschijnlijk vertrouwelijke briefing aangehaald: 600.000 Russische verliezen tegen 400.000 aan Oekraïnse kant 'and many more civilians' aan die kant. (Verliezen, casualties, zijn dus niet alleen doden.)
Jake lijkt er weer vetrouwen in te hebben 'I've been saying many times - Talk to Trump.' Jake is ook degene die vijf dagen voor de verkiezingen nog met veel vertrouwen zei dat Kamala Harris al de swingstates zou winnen, maar is blijkbaar professioneel en pragmatisch genoeg om zich te herpakken.
https://youtu.be/Bv_x8sPR6jU?si=7D88rqIR8wDHKBeB
En zo zie je, dat dit soort geo-politiek, geo-miltair gedoe op zeker moment niet beheersbaar meer is, zéker niet in
Biden/Trump-tijden.
Dan hoop je maar, dat dingen een beetje prettig op hun plaats gaan vallen in de puzzel/teil met springende kikkers...
Sailing on a ship to nowhere... Behaving like idiots... Silly human race.
ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky »

NAVO-baas Rutte: 'Tijd om ons geestelijk voor te bereiden op oorlog'

"We zijn niet klaar voor wat er de komende vier of vijf jaar op ons afkomt." Dat heeft Mark Rutte gezegd in zijn eerste grote toespraak als secretaris-generaal van de NAVO. Om een volgende grote oorlog te voorkomen moet er veel meer geld naar defensie, maar daarvoor is de steun nodig van de inwoners van de NAVO-landen. Het is volgens de NAVO-chef "tijd om ons geestelijk voor te bereiden op oorlog".
(Bron: NOS)

Had Europa allang moeten doen natuurlijk. Poetin kennende, gaat hij gewoon door met het investeren in de Russische oorlogsindustrie, aangezien dit in lijn is met zijn strategische doelen op lange termijn. Poetin heeft zijn beleid sinds het begin van de oorlog sterk gericht op militaire macht en de versterking van Rusland als een geopolitieke speler, terwijl Europa op z'n vette economische lauweren blijft rusten zonder noemenswaardig op te schalen in defensiecapaciteiten.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dan moeten we Trump een keer gelijk geven.
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 12 dec 2024 18:37 Dan moeten we Trump een keer gelijk geven.
Ja, we móeten eerlijk blijven.
Hij had en heeft gelijk als hij stelt dat we onze bijdrage (en meer) moeten voldoen.
Het is alleen zo jammer, dat al die oorlogshardware zo ongelooflijk kostbaar is en dat velen nog zó armelijk leven.
Dat er nog zoveel moet gebeuren en dat daar dan weer geen geld voor is enzo...
Tóch een beetje het einde der tijden, lijkt het.

Nog een opmerkelijk berichtje:
https://nos.nl/l/2548078
De Russische raketgeleerde Michail Sjatski is vlak bij Moskou doodgeschoten, melden meerdere Oekraïense media op basis van bronnen binnen de Oekraïense veiligheidsdiensten. Vermoedelijk is hij gedood door de militaire geheime dienst van Oekraïne.(..)

Sjatski was bij het Experimental Design Bureau Marsvan hoofdontwerper van de nieuwste rakettechnologie, die zou worden gebruikt in Russische kruisraketten en drones. Ook gaf hij les op het Moskouse Luchtvaartinstituut en speelde hij een belangrijke rol bij de toepassing van kunstmatige intelligentie in raketten en vliegtuigen. (..)
Commentaar overbodig wat mij betreft.
Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. »

Integraal interview met Trump o.m. over Ukraine-beleid:

https://www.straitstimes.com/world/high ... -with-time
(..) Trump criticized Ukraine's use of U.S.-supplied missiles for attacks deep into Russian territory.

"I disagree very vehemently with sending missiles hundreds of miles into Russia. Why are we doing that? We're just escalating this war and making it worse. That should not have been allowed to be done."

"Now they're doing not only missiles, but they're doing other types of weapons. And I think that's a very big mistake, very big mistake." (..)
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

ChaimNimsky: in het Syrië item betogen dat Rusland het steeds moeilijker economisch kan volhouden en hier betogen dat Poetin zal blijven investeren in de oorlogsindustrie...🤔
Trump is chaos - wat is er dan van het weekend besproken in Parijs?

Oekraïne kijkt liquideren van de Israëli's af?
ChaimNimsky
Bevlogen

B.S. schreef: 12 dec 2024 21:33 ChaimNimsky: in het Syrië item betogen dat Rusland het steeds moeilijker economisch kan volhouden en hier betogen dat Poetin zal blijven investeren in de oorlogsindustrie...🤔
Precies. Indien Poetin de oorlog niet stopt, ligt de ineenstorting van de Russische economie binnen 1 a 2 jaar in het verschiet, maar ik vermoed dat Trump Rusland helaas redt, de oorlog stopt en Poetin zal blijven investeren in de oorlogsindustrie.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Als ik het goed begrijp is de economie al aan het instorten. Hij kan deze mate van geld uitgeven aan wapens niet volhouden. Dat kan alleen als de sancties opgeheven worden, en dat gaat voorlopig niet gebeuren.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.
ChaimNimsky
Bevlogen

Bonjour schreef: 12 dec 2024 22:29 Als ik het goed begrijp is de economie al aan het instorten. Hij kan deze mate van geld uitgeven aan wapens niet volhouden. Dat kan alleen als de sancties opgeheven worden, en dat gaat voorlopig niet gebeuren.
ik vermoed dat Trump Rusland helaas redt, de oorlog stopt en dat sancties dan opgeheven worden :(
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

ChaimNimsky schreef: 12 dec 2024 22:36
Bonjour schreef: 12 dec 2024 22:29 Als ik het goed begrijp is de economie al aan het instorten. Hij kan deze mate van geld uitgeven aan wapens niet volhouden. Dat kan alleen als de sancties opgeheven worden, en dat gaat voorlopig niet gebeuren.
ik vermoed dat Trump Rusland helaas redt, de oorlog stopt en dat sancties dan opgeheven worden :(
De oorlog zal sowieso niet worden stopgezet. Rusland is niet geïnteresseerd in een staakt het vuren. Poetin wil het hele land annexeren.
Ik denk niet dat Trump Rusland wil redden. Hij ziet net als iedereen nu dat Rusland aan het eind van zijn krachten is. Voor de VS is het veel voordeliger om Rusland te laten doodbloeden en instorten.
Maar zelfs indien Trump Rusland zou willen redden, via volledige stopzetting van hulp aan Oekraïne, denk ik dat Oekraïne door zal vechten en door Europa zal worden bijgestaan. De EU zal de sancties tegen Rusland ook niet opheffen zolang Poetin daar nog aan de macht is.

Maar ja, ik ben een onverbeterlijke optimist... :D
Born OK the first time
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik heb de laatste weken regelmatig analyses gekeken van Paul Warburg. Zowel op strategisch vlak als economisch vlak lijkt hij verstand te hebben van de materie waar hij over praat. Je moet er even voor zitten (25 min), maar dan hoor je ook wat. Over Trump en hoe Trump afhankelijk is van Oekraïne. En zo hoor je het niet vaak.
https://www.youtube.com/watch?v=L9_17sjZNz8

(Ik probeer het niet in eigen woorden te zeggen, want zo mooi als Paul kan ik het nooit uitleggen)
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.
Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. »

Bonjour schreef: 13 dec 2024 22:07 Ik heb de laatste weken regelmatig analyses gekeken van Paul Warburg. Zowel op strategisch vlak als economisch vlak lijkt hij verstand te hebben van de materie waar hij over praat. Je moet er even voor zitten (25 min), maar dan hoor je ook wat. Over Trump en hoe Trump afhankelijk is van Oekraïne. En zo hoor je het niet vaak.
https://www.youtube.com/watch?v=L9_17sjZNz8

(Ik probeer het niet in eigen woorden te zeggen, want zo mooi als Paul kan ik het nooit uitleggen)
Ik heb het helemaal bekeken, Zijn gedachtengang lijkt me plausibel hoewel ik hem wel wat érg speculatief en zeker vindt in zijn benadering.
Zeer nuttig om te overdenken. En wat hoop voor Ukriane... en ons.
Verder heb ik tijdens de vorige 4 jaar van Trump gezien, dat hij beslist ook wat heeft van een papieren tijger.
Onder hem heefft Kim Jong oen lekker kunnen hobbiën, maar dat heeft hij ook onder Biden..
Hoe dan ook, wéér een blok aan ons been die Trump, hoewel het ook een beetje zou kunnen meevallen.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Vladimir Putin says ‘victory is nearer’ in Ukraine

BBC News schreef:
19 dec 2024
Speaking at a marathon end-of-year press conference, Russian president, Vladimir Putin said he should've acted earlier in Ukraine and prepared more before the full-scale invasion in February 2022.

He said "victory is nearer" in Ukraine, the situation was "changing drastically" and that Russian troops were regaining more territory every day.

Putin also denies that the collapse of Syrian President Bashar al-Assad's regime is a defeat for Russia and that he will "definitely" meet with former Syrian president Bashar al-Assad, who fled to Moscow following the toppling of his regime.

The Russian president took the opportunity to address other domestic issues including telephone scammers, the country's low birth rate and problems young people are facing when trying to get a mortgage.

Stoppen met antisemitische uitingen helpt bestrijding antisemitisme.
Zodra wereldopinie de waarheid bepaalt bestaan Goden.
Mijn mening blijft: God bestaat niet!

Ik ben medeverantwoordelijk
voor iemands interpretatie van wat ik schrijf!

Ik ben mezelf. Aut libertatem aut mortem mihi da! Sapere aude.
.
Plaats reactie