Uitsluiting van Atheïsten.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Uitsluiting van Atheïsten.

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Ik hoorde/zag gisteravond op de TV op een Duitse zender iets wat me verontrustte.

In nog zes Bundesstaten van Duitsland zijn Atheïsten Bij Wet uitgeloten van publieke ambten.

Dit is toch werkelijk godsgekaagd als ik het zo zeggen mag.
Kennelijk is dat in onze EU gewoon toegestaan.
Ook is het verontrustend, daar het dus mogelijk is dit voor de hele EU in te voeren.
(We zijn dus zeker net zo gek als in de VS.)

Of het ook wordt gepraktiseerd weet ik niet, maar ook een slapende wet kan vrij snel gewekt worden.

PS.
Het heette "Hebben we God nog nodig?" en was deel van een serie.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Re: Uiitsluiting van Atheïsten.

Bericht door dikkemick »

Neem aan dat het een nog heel oude niet-herziene wet is?
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 dec 2024 10:04 Ik hoorde/zag gisteravond op de TV op een Duitse zender iets wat me verontrustte.

In nog zes Bundesstaten van Duitsland zijn Atheïsten Bij Wet uitgeloten van publieke ambten.
De vraag is of die wetten nog van kracht zijn.

Er is op dit vlak enige luiheid te bespeuren, ook bv in de V.S. Als er bv een rechtzaak komt waarin een dergelijke wet als ongrondwettelijk verklaard wordt, dan verliest die wet zijn kracht maar zijn de parlementsleden over het algemeen te lui om die wet ook te schrappen.

Zo heb ik gehoord dat er in de V.S. op het gebied van de staten ook nog wetten bestaan die atheïsten van bepaalde ambten uit sluiten, zijn die wetten niet meer van kracht wegens een vonnis van SCOTUS maar heeft men nooit de moeite gedaan om die wetten ook daadwerkelijk weg te stemmen.

Het zou mij niet verwonderen als ook hier deze wetten, zombies uit het verleden zijn.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 11 dec 2024 10:39 Neem aan dat het een nog heel oude niet-herziene wet is?
In de (recente) docu werd dat niet vermeld, slechts dat ze bestaan.
Dat ze er nog zijn geeft de sfeer aan waarin deze bestuurders leven.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

axxyanus schreef: 11 dec 2024 11:09
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 dec 2024 10:04 Ik hoorde/zag gisteravond op de TV op een Duitse zender iets wat me verontrustte.

De vraag is of die wetten nog van kracht zijn.

Er is op dit vlak enige luiheid te bespeuren, ook bv in de V.S. Als er bv een rechtzaak komt waarin een dergelijke wet als ongrondwettelijk verklaard wordt, dan verliest die wet zijn kracht maar zijn de parlementsleden over het algemeen te lui om die wet ook te schrappen.

Zo heb ik gehoord dat er in de V.S. op het gebied van de staten ook nog wetten bestaan die atheïsten van bepaalde ambten uit sluiten, zijn die wetten niet meer van kracht wegens een vonnis van SCOTUS maar heeft men nooit de moeite gedaan om die wetten ook daadwerkelijk weg te stemmen.

Het zou mij niet verwonderen als ook hier deze wetten, zombies uit het verleden zijn.
Ik heb het vermoeden (maar geen bewijs) dat het vaak geen luiheid is (zowel in de VS als in Duitsland, maar gewoon onwil.
Men hoopt misschien dat ze zo'n wet eens weer kunnen activeren.

Er zijn in Duitsland wel meer van dat soort wetten.
Zo zijn er Staten geweest die het gebed op alle scholen verplicht stelden.
Of die wetten er nog (slapende) zijn weet ik niet.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Ben benieuwd uit welke tijd die wetten dan stammen. Van heel lang geleden toen de kerk nog heel dominant was, of van iets minder lang geleden toen men nog heel erg vreesde voor het communisme? Op de Duitse wiki over Diskriminierung von Atheisten kan ik er niets over vinden, helaas.

Gaat het om het programma Brauchen wir Gott noch?, en dan de aflevering van 8 december ("42 - Die Antwort auf fast alles")?
Nihil est sine ratio.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 dec 2024 12:22 Ik heb het vermoeden (maar geen bewijs) dat het vaak geen luiheid is (zowel in de VS als in Duitsland, maar gewoon onwil.
Men hoopt misschien dat ze zo'n wet eens weer kunnen activeren.
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Men hoopt op een andere uitspraak in de toekomst die deze wetten dan weer automatisch zou activeren.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Uitsluiting van Atheïsten.

Ivar schreef: 11 dec 2024 13:07 Ben benieuwd uit welke tijd die wetten dan stammen. Van heel lang geleden toen de kerk nog heel dominant was, of van iets minder lang geleden toen men nog heel erg vreesde voor het communisme? Op de Duitse wiki over Diskriminierung von Atheisten kan ik er niets over vinden, helaas.

Gaat het om het programma Brauchen wir Gott noch?, en dan de aflevering van 8 december ("42 - Die Antwort auf fast alles")?
Ik vermoed van vlak na de oorlog, toen zijn veel wetten herzie of ingevoerd, maar de docu gaf hier geen informatie over.
Duitsland is op dit gebied nog erger als de VS men heeft er belastingen voor de Kerk en het moeilijk om daar onder uit te komen.

Dat is inderdaad de betreffende Docu knap gevonden ik zelf ben daar heel slecht in.

Het verbaast me wel dat hij hier af te spelen is, vak zit er een blokkade op zoals bij Terra X.
Plaats reactie