Georgie schreef: ↑21 mar 2022 11:28
Gezien de reactie heb ik de indruk niet echt duidelijk geformuleerd te hebben, daarom:
Mijn eerste reden ging over het magisch denken. Tovenarij, bovennatuurlijke entiteiten en “wonderen”. Ik dacht dat het anno de 21e eeuw wel een overwonnen standpunt was, maar religie past nog steeds naadloos in deze manier van denken.
Zou zomaar kunnen. Voor mij even te lang geleden. Of ik heb het niet goed begrepen wat jij bedoelde. Communicatie is geen eenrichtingsverkeer.
Maakt ook niet uit. Dank voor je nieuwe poging.
Georgie schreef: ↑21 mar 2022 11:28Verder:
Inderdaad: machtsdenken, het recht van de sterkste, onverdraagzaamheid, wreedheid komt overal voor, in alle lagen van de bevolking. Dat is inherent aan het mens zijn. Daarom heeft de mens dan ook een “innerlijke autoriteit” ontwikkeld. Een mentaal mechanisme dat “goed” van “kwaad” onderscheidt en de balans bewaakt tussen –eenvoudig gezegd– egoïsme en altruïsme. Ik heb het dan over ons geweten, ons morele kompas.
Dit is een van onze aangeboren vermogens, net als ons communicatie- en ons mobiliteitsvermogen. Deze vermogens zijn in ieder mens in meerdere of mindere mate aanwezig, maar ze moeten wel ontwikkeld worden.
Persoonlijk denk ik dat ons geweten ingegeven/aangeboren is door "god". Geen bovenstaande identiteit maar door dat wat ervoor zorgt dat alles überhaupt bestaat. Wij maken er net zo goed deel van uit. We weten het gewoon dat het niet de bedoeling is. Aan de andere kant..dieren eten elkaar ook op en dat is dan wederom natuur. En ons ego denken vergroot dat uit en maakt misbruik van wat ooit puur natuur was. Zo "vredelevend "is immers de natuur ook niet in die zin. Alleen de natuur neemt alleen wat ze nodig heeft. Zo ook de oermensen..die bedankten de ziel van het dier nog volgens een historisch roman. Ze hadden respect voor de natuur. Voor mij is dat "goddelijker" dan dat gedoe in de kerk. En als een dier geen honger heeft jaagt die niet op zijn prooi. En grazen ze zelfs vredig naast elkaar. Ooit een documentaire erover gezien.
Georgie schreef: ↑21 mar 2022 11:28Verder:De ontwikkeling van deze ‘innerlijke autoriteit van a-moreel (nog geen besef van goed en kwaad) kind tot moreel mens noemen we opvoeding. Het jonge kind moet iin eerste instantie alleen maar gehoorzamen. Als het opgroeit wordt steeds meer uitgelegd waaróm dit gedaan of dat nagelaten moet worden. Het ontwikkelt empathie, betrokkenheid, medemnselijkheid. Zo ontwikkelt het stap voor stap zijn eigen innerlijke autoriteit, zodat het als het achttien is zijn wettelijke aansprakelijkheid als autonome zelfverantwoordelijke volwassene aankan.
Ik noem het geweten. En dat wordt gecultiveerd...de natuur wordt in eerste instantie uit het kind gehaald...want het mag niet terug slaan of er zelfs mee beginnen. Wat in eerste instantie voor mijn gevoel een natuurlijke reactie is als je kijkt na wat er in de natuur gebeurt. Aan de andere kant hoe meer een kind zelf gaat nadenken hoe meer ook dit weer uit vergroot wordt omdat het geleerd is dat het een ego is. Terwijl het eigenlijk alleen maar een mens is...met een aangeleerd ego denken. Wij leren dat wij een ik persoon zijn. In onze gedachten. Vroeger moesten kinderen idd vaak alleen maar gehoorzamen. Tegenwoordig zitten daar nuances in. Waarvan velen vinden dat kinderen te vrij worden opgevoed.
Georgie schreef: ↑21 mar 2022 11:28In religieuze kringen gaat het structureel mis. Hier blijft de opvoeding, lees indoctrinatie, hangen in kritiekloze gehoorzaamheid aan een “alziende, alwetende, almachtige” externe autoriteit die bovendien ook nogeens “eeuwig” en “onkenbaar” is. Gelovigen verwarren hun gehoorzaamheid met moraal. Zij hebben de verantwoordelijkheid voor hun denken en hun doen aan hun “alziende, alwetende, almachtige” externe autoriteit overgedragen en denken zo het hoogste morele niveau bereikt te hebben. Maar hun empathie, hun betrokkenheid, hun aangeboren medemenselijkheid is geatrofieerd. Daarom noem ik religie immoreel.
Afhankelijk van hoe streng de religie uitgevoerd wordt en doordringt in het dagelijkse leven. Daar zijn grote verschillen te zien. Persoonlijk heb ik die ervaring niet. Juist andersom..er werd bv in de kerk verteld je moet mensen niet (ver) oordelen en toch gebeurt dat in het dagelijkse leven wel gewoon.
Georgie schreef: ↑21 mar 2022 11:28Dat sommigen (vrij veel eigenlijk) zich toch tot goed functionerende medemensen ontwikkelen is meer ondanks dan dankzij hun opvoeding en pleit alleen maar voor de kracht van dit aangeboren mechanisme.
Wat bedoel je in die samenhang met het angeboren mechanisme? Vind ik zo snel niet meer terug.
Opvoeding werkt vaak ook averechts. Kinderen willen bepaalde dingen niet meer zo doen als hun ouders het hebben gedaan. En rebelleren bewust of onbewust ertegen. Wat niet wegneemt dat aangeleerde patronen wel doorsukkelen..kwestie van bewustwording of je dat wel of niet wilt en kunt doorbreken. En ook nodig vind. Aangeleerde medemenselijkheid bestaat zeker maar of het ook echt is? Denk eerder dat opvoeding het aangeboren geweten wel versterkt als deze opvoeding positief en menselijk uitgevoerd wordt.
Georgie schreef: ↑21 mar 2022 11:28 Deze mensen komen wel steeds weer in een morele spagaat zodra hun medemenselijkheid en/of maatschappelijke ontwikkelingen in botsing komen met de geïndoctrineerde gehoorzaamheid. Denk aan ‘Je mag wel homo zíj́n, maar het niet dóén’ en dat soort wanhoopskreten.
Kun je dat nog meer uitleggen hoe je dat bedoelt? Bedoel je ermee dat ze geleerd hebben dat ze tolerant moeten zijn maar toch merken dat dat niet zomaar lukt? Als iets anders is dan verwacht of wat men "normaal' zou moeten vinden volgens de kerk?
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.