Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door dikkemick »

bonifacius schreef: 08 dec 2024 16:00
dikkemick schreef: 08 dec 2024 15:57 De eerste groep mensen vind ik sneu
De tweede groep (Musk, Trump, Bezos, Netanyahu , Assad) verwerpelijk.
Zuivere projectie van jou dus.
Wat geen projectie is, betreft directe waarneming of ervaring die niet wordt vervormd door interpretaties, oordelen of mentale concepten. Het gaat om een zuivere interactie met de werkelijkheid zoals die is, zonder dat je eigen innerlijke overtuigingen, emoties of gedachten de waarneming kleuren.
Ja, en? We zijn nu eenmaal mens met bepaalde ethische normen en waarden waarvan we weten dat dit een menswaardig bestaan zouden bevorderen.
Zo is mijn projectie ook dag de sluipwesp er niets aan kan doen dat deze larven levend oppeuzelt. Heg is de natuur en dat zijn wij ook op onze wijze. Velen hebben daar dikke schijt aan en ik veroordeel dat. Of dat projectie heet? Jij mag t zeggen.
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
bonifacius
Diehard

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door bonifacius »

dikkemick schreef: 08 dec 2024 16:04 Ja, en?
Niks aan de hand buiten dat we volledig off-topic zijn.
dikkemick schreef: 18 sep 2023 07:07 Ja Maarten, de doden zijn t meest bewust!

Gaan we weer....300 pagina's lang.
We zijn aan pagina 55 intussen, best verder gaan met waar Maarten zijn topic mee begonnen is uit respect voor hem.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Bonifacius,

Je hebt (van Maria) al enkele niet-officiële waarschuwingen gekregen wat betreft het al dan niet verholen gebruik van ChatGPT-uitvoer.

We hebben daarom besloten om jou een Babbelbox-only account te geven,

Wellicht heffen we dit weer op nadat we intern hebben besloten hoe we met AI willen omgaan.

Verschillende ChatGPT-gegenereerde berichten zijn afgesplitst naar viewtopic.php?t=19709

“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Weer iets nieuws ontdekt dat mijn these ondersteunt:

5 Meo-DMT, een psychedelicum, ook wel 'The Godmolecule' genoemd, omdat men onder invloed zich vaak één voelt worden met het Universum of met Mind at Large, bij hogere dosissen.

Nu is het zo dat 5-MeO-DMT voornamelijk een agonist is voor de 5HT1A-receptoren die voorkomen op de axonen van de meerderheid van de corticale piramidale neuronen in de cortex. En het psychedelicum veroorzaakt daar hyperpolarisatie en zorgt voor een remming of 'counterwerking' van die neuronen in de cortex.

De stof remt dus het vuren van de neuronen in de cortex vooral. En, guess what: mensen hebben er - bij hoge dosissen - de meest intense ervaring van hun leven.

Bron: een gesprek tussen twee neurologen op YouTube:

Extra-ordinary evidence needs extra-ordinary funding... (Avi Loeb)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Maarten,
alles wat je denkt dat jouw hypothese ondersteund, is dat mensen onder invloed van bepaalde omstandigheden, veel van de daardoor onstane waan voor zinvol bewustzijn aanzien. Mijn hypothese - dat het gewoon een slechte (samen) werking van verschillende hersengebieden is, is er net zo goed mee in overeenstemming.
Ik wens u alle goeds
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

MaartenV schreef: 18 dec 2024 23:35 Bron: een gesprek tussen twee neurologen op YouTube:
Die wat oudere man is David Nichols. Ik heb hem zien spreken bij het World Psychedelic Forum in Basel, 2008.

Met 5-MeO-DMT heb ik helaas nog geen ervaring. Wel met N,N-DMT, zo'n drie keer. Dat laatste heb ik nu al zo'n 17 jaar dagelijks binnen handbereik, ongeveer waar ook de pizza's liggen, maar al die tijd niet meer aangeraakt. Een ervaring van zo'n 15 minuten maar wát een 15 minuten! :lol:
Nihil est sine ratio.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

MaartenV schreef: 18 dec 2024 23:35 Weer iets nieuws ontdekt dat mijn these ondersteunt:

5 Meo-DMT, een psychedelicum, ook wel 'The Godmolecule' genoemd, omdat men onder invloed zich vaak één voelt worden met het Universum of met Mind at Large, bij hogere dosissen.

Nu is het zo dat 5-MeO-DMT voornamelijk een agonist is voor de 5HT1A-receptoren die voorkomen op de axonen van de meerderheid van de corticale piramidale neuronen in de cortex. En het psychedelicum veroorzaakt daar hyperpolarisatie en zorgt voor een remming of 'counterwerking' van die neuronen in de cortex.

De stof remt dus het vuren van de neuronen in de cortex vooral. En, guess what: mensen hebben er - bij hoge dosissen - de meest intense ervaring van hun leven.

Bron: een gesprek tussen twee neurologen op YouTube:

Die stof is al eeuwenlang bekend en ook vrij gemakkelijk synthetisch te maken.
Men kan het ook uit sommige paddenstoelen halen.
Het valt onder de verdovende middelen en is dan ook in veel landen verboden.

Voor het overig is het weer een fantasie verhaal van je.

PS.
Het heeft in de mens een hel korte halfwaardetijd.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 dec 2024 09:07 Die stof is al eeuwenlang bekend en ook vrij gemakkelijk synthetisch te maken.
Nee, DMT en psilocybine hebben beslist geen verdovende werking! Het zijn psychedelica, geen narcotica! Ze hebben geen pijnstillende of rustgevende werking en je valt er beslist niet van in slaap.

Het klopt ook niet dat 5-MeO DMT uit paddenstoelen kan worden gehaald (je bedoelt de stoffen psilocine en psilocybine, gerelateerd maar niet hetzelfde effect), of uit andere in Nederland beschikbare organismen. De inname van de door Maarten genoemde hoge dosis, met een vaporizer of intraveneus toegediend, is iets van de afgelopen 50 jaar. Nooit eerder was die specifieke ervaring beschikbaar, zelfs niet in het Amazonegebied. Daar maakten mensen wel gebruik van ayahuasca en andere natuurlijke bronnen van DMT, maar nooit in geëxtraheerde, comfortabel inhaleerbare vorm, waardoor zij ook nooit de genoemde piekervaring van 15 tot 45 minuten hebben kunnen beleven. Vergelijkbare ervaringen, dat wel, maar de mensheid heeft nu iets ter beschikking wat nooit eerder beschikbaar was.

Ook nieuw is het feit dat de moderne mens deze innerlijke reizen kan maken, met haar vocabulaire van fractalen, kwantummechanica, neuronen, archetypen, het onderbewuste etc. De benadering is daardoor heel anders dan eeuwenlang in een afgelegen en al dan niet semi-katholiek jager- en verzamelaardorpje het geval was.
Nihil est sine ratio.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Ivar schreef: 19 dec 2024 09:25
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 dec 2024 09:07 Die stof is al eeuwenlang bekend en ook vrij gemakkelijk synthetisch te maken.
Nee, DMT en psilocybine hebben beslist geen verdovende werking! Het zijn psychedelica, geen narcotica! Ze hebben geen pijnstillende of rustgevende werking en je valt er beslist niet van in slaap.

Het klopt ook niet dat 5-MeO DMT uit paddenstoelen kan worden gehaald (je bedoelt de stoffen psilocine en psilocybine, gerelateerd maar niet hetzelfde effect), of uit andere in Nederland beschikbare organismen. De inname van de door Maarten genoemde hoge dosis, met een vaporizer of intraveneus toegediend, is iets van de afgelopen 50 jaar. Nooit eerder was die specifieke ervaring beschikbaar, zelfs niet in het Amazonegebied. Daar maakten mensen wel gebruik van ayahuasca en andere natuurlijke bronnen van DMT, maar nooit in geëxtraheerde, comfortabel inhaleerbare vorm, waardoor zij ook nooit de genoemde piekervaring van 15 tot 45 minuten hebben kunnen beleven. Vergelijkbare ervaringen, dat wel, maar de mensheid heeft nu iets ter beschikking wat nooit eerder beschikbaar was.

Ook nieuw is het feit dat de moderne mens deze innerlijke reizen kan maken, met haar vocabulaire van fractalen, kwantummechanica, neuronen, archetypen, het onderbewuste etc. De benadering is daardoor heel anders dan eeuwenlang in een afgelegen en al dan niet semi-katholiek jager- en verzamelaardorpje het geval was.
Je kunt het wel anders noemen, maar het valt onder de verdovende middelen.
Dat je er niet van in slaap valt (als het waar is) doet daar niets aan af.
Er is ook een relatie schizofrenie, gebruiken is dus gevaarlijk.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 dec 2024 09:33 Je kunt het wel anders noemen, maar het valt onder de verdovende middelen.
Dat je er niet van in slaap valt (als het waar is) doet daar niets aan af.
Zolang het effect voortduurt is het niet mogelijk om in slaap te vallen. Psychedelica hebben zodoende eerder een stimulerende dan een verdovende werking. Een lage dosis voelt wat als koffie.
Er is ook een relatie schizofrenie, gebruiken is dus gevaarlijk.
Ja, vooral bij roekeloos recreatief gebruik is er dat gevaar voor personen die aanleg hebben voor een psychose. Het zijn zeer krachtige middelen die voor de meeste mensen een positief effect hebben maar bij een enkeling een negatief effect. In die zin vergelijkbaar met medicijnen.
Nihil est sine ratio.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dus de gebruiker heeft niet steeds meer nodig voor hetzelfde effect?
Sneue middeltjes hoor om je geest te "verruimen"
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Ivar schreef: 19 dec 2024 07:54
MaartenV schreef: 18 dec 2024 23:35 Bron: een gesprek tussen twee neurologen op YouTube:
Die wat oudere man is David Nichols. Ik heb hem zien spreken bij het World Psychedelic Forum in Basel, 2008.
Ok, dank voor die info. Ja, hij gaat er absusievelijk van uit, in de video, dat 5-Meo-DMT leidt tot volledig bewustzijnsverlies. Niets is minder waar als je de getuigenissen leest en hoort.
Met 5-MeO-DMT heb ik helaas nog geen ervaring. Wel met N,N-DMT, zo'n drie keer. Dat laatste heb ik nu al zo'n 17 jaar dagelijks binnen handbereik, ongeveer waar ook de pizza's liggen, maar al die tijd niet meer aangeraakt. Een ervaring van zo'n 15 minuten maar wát een 15 minuten! :lol:
Ja, het schijnt een korte maar krachtige werking te hebben (zo'n 15 minuten zoals je zegt).
Ikzelf ben geen psychonaut, eerder een filosoof, en zoals Bernardo Kastrup zegt, denk ik dat die middelen ons iets laten zien van wat ons te wachten staat wanneer we sterven. Omdat onze hersenen dan in een vergelijkbare toestand komen.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 19 dec 2024 10:22 Dus de gebruiker heeft niet steeds meer nodig voor hetzelfde effect?
Sneue middeltjes hoor om je geest te "verruimen"
Dat steeds meer nodig hebben is een kenmerk van dit soort middelen, die de hersenfuncties aan kunnen tasten.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

MaartenV schreef: 19 dec 2024 10:25
Ivar schreef: 19 dec 2024 07:54
Ok, dank voor die info. Ja, hij gaat er absusievelijk van uit, in de video, dat 5-Meo-DMT leidt tot volledig bewustzijnsverlies. Niets is minder waar als je de getuigenissen leest en hoort.
Ja, het schijnt een korte maar krachtige werking te hebben (zo'n 15 minuten zoals je zegt).
Ikzelf ben geen psychonaut, eerder een filosoof, en zoals Bernardo Kastrup zegt, denk ik dat die middelen ons iets laten zien van wat ons te wachten staat wanneer we sterven. Omdat onze hersenen dan in een vergelijkbare toestand komen.
Dat het zo kort duurt komt door de hel korte biologische halveringstijd.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Ivar schreef: 19 dec 2024 09:25
Inderdaad, mensen stellen dat het tot de meest intense ervaringen behoort die ze tijdens hun levens ervoeren. Alles behalve 'verdovend'!!!
Plaats reactie