Nieuwe Notre Dame is werkelijk schitterend
Moderator: Moderators
Nieuwe Notre Dame is werkelijk schitterend
Fotoserie. Wat mij betreft super...
https://edition.cnn.com/2024/11/29/styl ... index.html
Als je nog niet gelovig bent... En ja... dit is niet goedkoop geweest.
Sailing on a ship to nowhere... Behaving like idiots... Silly human race.
Re: Nieuwe Notre Dame is werkelijk schitterend
Gerard R. schreef: ↑06 dec 2024 16:23 Fotoserie. Wat mij betreft super...
Er wordt steeds gesproken over het grote kapitaal wat ermee gemoeid was.De wederopstanding van Notre Dame – het gekoesterde gotische juweel in het hart van Parijs dat in 2019 door een verwoestende brand werd getroffen – is een goed bewaard geheim. Weinigen hadden het minutieuze werk van architecten, ambachtslieden en meester-vaklieden gezien die de kathedraal zorgvuldig weer tot leven hebben gebracht. Tot nu toe.
Vrijdag kreeg de wereld een eerste glimp te zien van het vernieuwde UNESCO-werelderfgoed toen de Franse president Emmanuel Macron zijn laatste bezoek bracht aan de plek, voorafgaand aan de feestelijke heropening op 7 en 8 december.
Velen zullen zich nog herinneren hoe ze vijf jaar geleden met afschuw keken toen feloranje vlammen de 860 jaar oude gotische kathedraal in brand staken en de beroemde torenspits uit de skyline van Parijs verdween.
Macron beloofde destijds dat het geliefde gebouw gerestaureerd zou worden en stelde een ambitieuze deadline van vijf jaar. Spoel 2.055 dagen vooruit, het schijnbaar onmogelijke is bereikt en de restauratie van € 700 miljoen ($ 737 miljoen) is voltooid.
Velen beschouwen het daardoor als een ramp.
Het is echter feitelijk een enorme boost geweest voor veel werkgelegenheid. met de vele arbeidsdagen, die ermee gemoeid waren en je kunt dat dan ook beschouwen als de omzet van een geweldig project, waar velen werk vonden.
Samen met zoveel leermomenten voor restauratiewerk, wat zeker in Frankrijk nodig is vanwege de vele monumentale bouwwerken, die regelmatig onderhoud nodig hebben.
Zoveel vaklieden vonden hier werk en werden geschoold.
Voor Frankrijk niet uitsluitend een ramp, maar ook winst.
https://nos.nl/artikel/2516744-notre-da ... ende-brand
Meteen al na de brand stroomden de giften binnen. Inmiddels staat de teller op 846 miljoen euro aan donaties, afkomstig van 340.000 personen en instellingen uit 150 landen. Dat is ruim voldoende. De kosten van het herbouwen van de Notre-Dame worden geschat op zo'n 700 miljoen euro. Geld dat over is zal "bij de Notre Dame blijven", zeggen ingewijden. Het kan gebruikt worden voor extra bouwwerkzaamheden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Al eerder op youiube een video over het interieur en ook met luchtfoto's de in de steigers staande Notre Dame.
.
Plongez au cœur de Notre-Dame de Paris - Juin 2024
.
Plongez au cœur de Notre-Dame de Paris - Juin 2024
Als ik door Frankrijk rijd en een kerkje uit 1300 of iets in die richting in een gehucht zie, denk ik dan van "Hoeveel mensen hebben er toen hier gewoond en hoe moeten die kromgelegen hebben om die kerk te betalen. "
Ik denk niet dat al die kerkjes de moeite zijn om te bewaren, maar een Parijs zonder Notre-Dame of Sacra-Coeur is niet voor te stellen. Waar het schemer gebied ertussen ligt weet ik niet. Gelukkig hoef ik dat ook niet te weten.
Ik denk niet dat al die kerkjes de moeite zijn om te bewaren, maar een Parijs zonder Notre-Dame of Sacra-Coeur is niet voor te stellen. Waar het schemer gebied ertussen ligt weet ik niet. Gelukkig hoef ik dat ook niet te weten.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.
Nu live op TV5 Live ceremonie
De meeste van het soort kerkjes, die we zien in de vele dorpjes zijn met eigen mankracht gebouwd en worden ook zo onderhouden.Bonjour schreef: ↑07 dec 2024 15:27 Als ik door Frankrijk rijd en een kerkje uit 1300 of iets in die richting in een gehucht zie, denk ik dan van "Hoeveel mensen hebben er toen hier gewoond en hoe moeten die kromgelegen hebben om die kerk te betalen. "
Het wordt anders, als ze versierd zijn door dure kunstenaars voor glaskunst, fresco's, schilderijen en beeldhouwers, die van buitenaf moesten worden ingehuurd.
Anders is het ook in middelgrote en grotere plaatsen, die een kathedraal voor zichzelf wilden als prestige object van de gegoede burgerij.
Dat ging idd. vaak over de ruggen van arbeiders, die bijna voor niets moesten werken voor de kerk.
Daar moest veel geld van buitenaf ingelegd worden.
Of alles ook nu nog moet worden onderhouden met de leegloop van kerken?
Ik denk dat de meeste kleine kerkjes, zeker van in dorpen die ondertussen ingebouwd zijn in moderne steden, net zo goed of beter nog, kunnen verdwijnen.
Het geld is altijd over de rug verdiend van de mensen die echt werk verrichten. Ook als een rijke man het betaalde, want heeft het geld ook weer ergens vandaan gehaald.
De Wereld is zóóóóóóóó oneerlijk...
Nouhou...?!
https://www.debelegger.nl/post/vermogen ... port-oxfam
Maar ja... wie zal naar Oxfam en de armen luisteren?Ondanks de toenemende rijkdom van de miljardairs, worden bijna 5 miljard mensen wereldwijd armer door inflatie, oorlog en de klimaatcrisis. Oxfam roept op tot overheidsingrijpen om monopolies te doorbreken, werknemers te versterken en grote bedrijfswinsten te belasten. (..)
En ik bén bang, dat het zo zal blijven.
De reactie ging er om aan te duiden dat druk maken over kerken die honderden jaren geleden zijn gebouwd wel erg doorslaat.
Nouhou...?
De Fransen beschouiwen die kerk zo ongeveer als de geestelijke ruggegraat van Frankrijk.
Vandaar..
Het ging om Bonjour die alle historische kerkenbouw omschreef als producten van uitbuiting en rugbrekende arbeid.
Dan zou je alle historische bouwwerken moeten verafschuwen.
Kan, maar dan wijs je alle verleden af.
Dan zou je alle historische bouwwerken moeten verafschuwen.
Kan, maar dan wijs je alle verleden af.
Welke reactie bedoel je?
- Dat veel gemeenten en het rijk een honderd(en) jaren oud monument beschouwen als onderdeel van hun identiteit en via subsidie willen bijdragen aan de kosten van onderhoud.
- Of dat een kerkelijke gemeente geen afstand wil doen van hun eigen kerkgebouw, ook als er meerdere in de directe omgeving staan, die geen gemeentelijke subsidie krijgen en de kosten zelf willen dragen?
Een vraag die dan bij mij op komt:
Hoe te denken over monumentenzorg in het algemeen?
De term "historisch monument" wordt vaak gebruikt voor gebouwen en dorps- en stadsgedeelten, die nationale culturele waarde hebben.
Soms ook internationaal, zoals (resten van) architectuur uit de antieke tijd en een aantal "wereldwonderen".
Waar uiteraard de vraag blijft hoeveel monumenten er nodig zijn voor die eigen identiteit, zo die er al is.
En of bij hergebruik de identiteit voldoende gewaarborgd blijft en of dat dit laatste een geaccepteerde vorm kan zijn.
Edit:
Dan gelden mijn opmerkingen zeker ook voor Bonjour, al heb ik dit al in eerdere reacties besproken.
Nu wat uitgebreider dan.
Met name de reactie van Bonjour op 7 december 2024 om 22.59.
Die geeft de insteek goed weer.
Dat die kerken überhaupt gebouwd waren was blijkbaar al erg.
Modern monumentenbeleid was geen deel van die reactie.
Die geeft de insteek goed weer.
Dat die kerken überhaupt gebouwd waren was blijkbaar al erg.
Modern monumentenbeleid was geen deel van die reactie.
Schrijf je nu ook op eigen conto of verklaar je nu alleen wat Bonjour "blijkbaar" vindt?
In het laatste geval: Hoe sta jij daar in?
Ik denk toch, dat het hier om modern monumentenbeleid ging.
Dat hij daar geen mening over heeft is duidelijk en eerlijk.
Eerder schreef Bonjour