Wat lees je nu?
Moderator: Moderators
Re: Wat lees je nu?
Dikkemick (en anderen): misschien is dit wat? https://www.deslegte.com/israel-bestaat-2798090/
Deze besteld. Titel sprak me (juist nu) wel aan.
De domheid regeert - Sander Schimmelpenninck
De domheid regeert - Sander Schimmelpenninck
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
Spuit Elf.
Ook een leuke is Lof der Zotheid van Erasmus.
Wat speelgoeddieren lezen er hier voortdurend uit, ze zitten er voor terwijl het boek op zijn kant opengeslagen staat.
Wat speelgoeddieren lezen er hier voortdurend uit, ze zitten er voor terwijl het boek op zijn kant opengeslagen staat.
Sailing on a ship to nowhere... Behaving like idiots... Silly human race.
De welwillenden - Jonathan Littell
‘Frères humains, laat me u vertellen hoe het is gegaan.’ Op deze manier richt Max Aue, directeur van een kantfabriek in het noorden van Frankrijk, zich tot de lezers, die hij bij zijn verhaal betrekt door hun voor te houden dat wat hij te vertellen heeft ook zijn lezers aangaat.
De Welwillenden is een minutieus verslag van alles wat hij tijdens de 2e wereld-oorlog als ‘functionaris van de dood’ heeft meegemaakt aan het oostfront, in Polen, Hongarije, de Oekraïne, Rusland en Berlijn. De lezer maakt kennis met schuldigen die ook slachtoffer zijn, slachtoffers die ook schuld dragen, beulen die geen enkel schuldgevoel kennen. Max Aue schrijft om na te gaan ‘of hij nog iets kan voelen, of hij nog kan lijden’ na alles wat hij, als gezagsgetrouwe onderdaan, in opdracht van zijn land heeft moeten doorstaan.
Een afschuwelijke beschrijving van wat oorlog kan zijn of meestal is. En van een zeer hoogstaand niveau.
Het is de tweede keer dat ik het lees na 20 jaar. De stank van ontbinding dampt uit het boek.
‘Frères humains, laat me u vertellen hoe het is gegaan.’ Op deze manier richt Max Aue, directeur van een kantfabriek in het noorden van Frankrijk, zich tot de lezers, die hij bij zijn verhaal betrekt door hun voor te houden dat wat hij te vertellen heeft ook zijn lezers aangaat.
De Welwillenden is een minutieus verslag van alles wat hij tijdens de 2e wereld-oorlog als ‘functionaris van de dood’ heeft meegemaakt aan het oostfront, in Polen, Hongarije, de Oekraïne, Rusland en Berlijn. De lezer maakt kennis met schuldigen die ook slachtoffer zijn, slachtoffers die ook schuld dragen, beulen die geen enkel schuldgevoel kennen. Max Aue schrijft om na te gaan ‘of hij nog iets kan voelen, of hij nog kan lijden’ na alles wat hij, als gezagsgetrouwe onderdaan, in opdracht van zijn land heeft moeten doorstaan.
Een afschuwelijke beschrijving van wat oorlog kan zijn of meestal is. En van een zeer hoogstaand niveau.
Het is de tweede keer dat ik het lees na 20 jaar. De stank van ontbinding dampt uit het boek.
Sailing on a ship to nowhere... Behaving like idiots... Silly human race.
THINK AGAIN
The Power of Knowing What You Don't Know
Adam Grant
The Power of Knowing What You Don't Know
Adam Grant
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
- VseslavBotkin
- Ervaren pen
Geweldig boek van Nop Maas. Een deel van de flaptekst:
Maas schrijft vlot en met het nodige sardonische observatievermogen. Joop (bijnaam: "Matroos") is amateurkunstenaar en archiefbeheerder van Reve's werk, maar lijkt vooral erg bezig met het financiële aspect van zijn hobby's. Hij bewaakt het archief als een bloedhond en laat geïnteresseerden en kennisen tot grote frustratie niet zomaar kijken. De situaties zijn vaak onbedoeld komisch ("Joop belde me vanmorgen op met weer een krankzinnig idee"), terwijl je tegelijkertijd het besef hebt dat het allemaal een stuk minder grappig zou zijn als je zelf slachtoffer was van Schafthuizen's grillige temperament ("Joop's liefde voor schilderijen is zoals zijn liefde voor mensen: het kan op ieder moment voorbij zijn"). Des te meer als je slachtoffer was van zijn pedofiele neigingen, waarover hij zijn zelfbeheersing verloor tegen het buurjongetje, resulterend in zeven maanden voorwaardelijk en een inval in huize Reve met als resultaat allerlei belastend beeldmateriaal. Vooral later in het boek komt naar voren wat voor bizarre uitspattingen dit tot gevolg heeft richting Maas, die verder niks met de situatie te maken had.Als partner, zaakwaarnemer en weduwnaar van Gerard Reve is Joop Schafthuizen een bekende Nederlander geworden. Niet geheel tot zijn genoegen kwam hij doorgaans in de publiciteit onder de schaduw van de Beroemde Schrijver. Hoewel ook hier die schaduw blijft, valt in dit boek het volle licht op Schafthuizen zelf. De lezer maakt kennis met zijn obsessies, de manier waarop hij de publiciteit gebruikt, zijn omgang met vrienden en uitgevers en zijn manier van onderhandelen.
Nop Maas verzorgde jarenlang de verklarende aantekeningen bij de brievenboeken van Gerard Reve, hij bezorgde de eerste vijf delen van het Verzameld werk en schreef de driedelige biografie Gerard Reve. Kroniek van een schuldig leven. Op basis van de aantekeningen die hij maakte in de jaren 1998-2013, geeft hij de lezer een kijkje achter de schermen van de Onderneming Gerard Reve.
Tegelijkertijd zie je hoe de dementerende Reve - ooit 's vaderlands grootste homoseksuele katholieke schrijver - achteruit gaat, en steeds meer verwordt tot een wauwelende seniele man die beweert dat de verpleegsters hem aftrekken tijdens zijn ziekenhuisbezoeken en die zijn piemel te pas en te onpas tevoorschijn haalt. Sic transit gloria mundi. Hoe senieler Reve wordt, hoe groter Matroos' controle over het archief, hoe vermoeiender de interacties die Maas moet aangaan en de hoepels waar hij door moet springen om zijn meerdelige biografie over R. af te kunnen krijgen. Uiteindelijk is het zelfs een zaak geworden; Maas won, en het boek werd een aantal maanden later toch gepubliceerd. In onderstaande video vertelt Maas zelf over Reve en Schafthuizen.
https://youtu.be/p_hlLxnYdWw?si=q9oBet7I9SI-im3_
De flaptekst concludeert (en ik ook):
Uren met Joop Schafthuizen biedt een stukje informele literatuurgeschiedenis dat niet verloren mag gaan.
"Words are not like policemen on the prowl: we are not subject to their independence."
- Chandrakirti, Prasannapada
- Chandrakirti, Prasannapada
Wat lees je nu?
Vorige week begonnen aan deze tweedelige kolos. Enorm boeiende lectuur, vind ik zelf.
Grote Geschiedenis van de Nederlandse taal. Door Jelle Stegeman.
https://www.walburgpers.nl/nl/book/9789 ... e-taal-set
Wel prijzig, maar ik kreeg wat boekenbonnen en toen was het bijna voor niets.
Grote Geschiedenis van de Nederlandse taal. Door Jelle Stegeman.
https://www.walburgpers.nl/nl/book/9789 ... e-taal-set
Wel prijzig, maar ik kreeg wat boekenbonnen en toen was het bijna voor niets.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
- Ronaldus67
- Ervaren pen
Vorige week verschenen:
Denken als een berg (het jaar rond op de zandgronden) van Aldo Leopold.
Origineel: A Sand County Almanac.
Dit boek is een vertaling van de hand van Joris Capenberghs met een voorwoord door filosoof Johan Braeckman.
Op de achterflap valt het volgende te lezen:
In deze meeslepende, nog altijd actuele klassieker uit 1948 beschrijft Aldo Leopold het leven en de natuur om hem heen. Hij neemt ons mee door de seizoenen en toont aan de hand van concrete voorbeelden hoe alles met elkaar verbonden is.
Hij nodigt ons uit om onze diepe band met de natuur te onderkennen: "Op de dag dat we de aarde zien als een gemeenschap waartoe wij behoren, zullen we misschien met liefde en respect met haar omgaan." Met dit boek legde Leopold de filosofische basis van wat we nu milieu-ethiek noemen.
Denken als een berg (het jaar rond op de zandgronden) van Aldo Leopold.
Origineel: A Sand County Almanac.
Dit boek is een vertaling van de hand van Joris Capenberghs met een voorwoord door filosoof Johan Braeckman.
Op de achterflap valt het volgende te lezen:
In deze meeslepende, nog altijd actuele klassieker uit 1948 beschrijft Aldo Leopold het leven en de natuur om hem heen. Hij neemt ons mee door de seizoenen en toont aan de hand van concrete voorbeelden hoe alles met elkaar verbonden is.
Hij nodigt ons uit om onze diepe band met de natuur te onderkennen: "Op de dag dat we de aarde zien als een gemeenschap waartoe wij behoren, zullen we misschien met liefde en respect met haar omgaan." Met dit boek legde Leopold de filosofische basis van wat we nu milieu-ethiek noemen.