Reacties nav. Cartoons, Moppen zonder taboe, ea. posts.

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Reacties nav. Cartoons, Moppen zonder taboe, ea. posts.

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 13 okt 2024 04:06
HierEnNu schreef: 11 okt 2024 19:57
Kol Nidre

Kol Nidre is het joodse wettische formulegebed dat negen dagen na het Joods nieuwjaar, op de tiende van de joodse maand tisjri en wel op de avond van Jom Kipoer driemaal wordt opgezegd. In dit gebed doet men een plechtige verklaring dat alle geloften, eden en verplichtingen, die men gedurende het aankomende jaar op zich neemt geen geloften, eden of verplichtingen zijn, zodat niet de zonde kan ontstaan van het verbreken van een tegenover God afgelegde gelofte.
Volgens het Evangelie dat aan ene Mattheus wordt toegeschreven (hoofdstuk 5, vers 34 t/m 37) dient men in het geheel geen belofte tegenover "God" af te leggen (dwz niet te zweren), maar gewoon altíjd woord te houden.
Belangrijk verschil is dat de Jood zichzelf zulks oplegt en
dat de Christen van bovenaf zulks opgelegd krijgt! :idea:
Peter van Velzen schreef:Overigens ben ik van mening dat men geen afspraken mág nakomen
als men daardoor de rechten van derden zou schenden.
Ik heb met mezelf afgesproken om zonodig iemand uit zelfverdediging te doden en
die afspraak mag ik van mijzelf nakomen ook al schend ik daardoor de rechten van die ander ...
Stoppen met antisemitische uitingen helpt bestrijding antisemitisme.
Zodra wereldopinie de waarheid bepaalt bestaan Goden.
Mijn mening blijft: God bestaat niet!

Ik ben medeverantwoordelijk
voor iemands interpretatie van wat ik schrijf!

Ik ben mezelf. Aut libertatem aut mortem mihi da! Sapere aude.
.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Naar aanleiding van de tekst bij een youtube video van Michael JAckson's Heal the World
HierEnNu schreef: 17 okt 2024 18:04
Sinwar is dood: lang leve Gaza!

R.I.P. Yahya Sinwar

Wat nu? Voor mijn hier en nu the world is a better place:
Moet ik de schrijver enigzins teleurstellen.
Immers: Netanyahu wil na dood Sinwar doorgaan met oorlog.
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 18 okt 2024 01:52 Naar aanleiding van de tekst bij een youtube video van Michael JAckson's Heal the World
HierEnNu schreef: 17 okt 2024 18:04
Sinwar is dood: lang leve Gaza!

R.I.P. Yahya Sinwar

Wat nu? Voor mijn hier en nu the world is a better place:
Moet ik de schrijver enigzins teleurstellen.
Immers: Netanyahu wil na dood Sinwar doorgaan met oorlog.
Ik begrijp jouw eigen teleurstelling wel hoor, maar mocht het je nog niet opgevallen zijn:
  • onze denkwereld en manier van denken verschilt nogal.
In mijn hier en nu IS the world a better place [then before! :idea: ] en in mijn hier en nu
kan niemand, zeker Netanyahu niet, mij teleurstellen, want in mijn hier en nu
ben ik vrij van verlangen en verwachting en dus van teleurstelling.

Bovendien vind ik het wat dommig om bijvoorbaat voor teleurstelling te kiezen
omdat men verwacht dat datgene wat men verwacht daadwerkelijk uit zal komen.
Kies dan bijvoorbeeld voor de verwachting dat Netanyahu met atoombommen
gaat rondsmijten of zo, dan is vervolgens de kans dat je in de toekomst opgelucht bent
in plaats van teleurgesteld een stuk groter.

Een wijze ouwe man heeft me recent nog klip en klaar duidelijk gemaakt
dat hij niet uitgaat van iemands grote politieke woorden, retoriek en/of intenties,
maar van iemands daadwerkelijke daden en dat heeft me toch wel aan het denken gezet
en houd me nog steeds bezig! Was jij dat niet, die wijze ouwe man?

Als jij dat daadwerkelijk was, waarom wacht je dan niet ff af alvorens jij kiest
voor teleurstelling vanwege Netanyahu's gebruikte grote politieke woorden en
retoriek en zijn [door jou] veronderstelde intenties?

Teleurgesteld voelen kan altijd nog als Netanyahu's daden daar voor jou aanleiding toe geven,
maar stel je eens voor dat Netanyahu's daden zich noodgedwongen zullen beperken tot wat bezigheidstherapie terwijl hij achter de tralies zit. Ik noem zo maar iets willekeurigs ...

Voor iemand met een ontwikkelde geest zoals jij
zou het toch een koud kunstje moeten zijn
om met een dergelijke gedachte te kunnen spelen,
ook zonder die gedachte te accepteren? :wink:

.
Peter van Velzen
Site Admin

HierEnNu schreef: 13 nov 2024 13:10
De meeste mensen deugen,

maar we zijn allemaal onderworpen aan 'the circle of live'
waar ieder mens anders mee omgaat.

Ik ben heel blij met mensen die zelfs zo ontiegelijk deugen
dat zij zelfs dat stapje extra doen om mensen zoals ik te helpen
om ook ietjse beter te gaan deugen dan ik deed deed en
ook ben ik hen dankbaar die ondanks al wat er wel/niet deugd
in de wereld om ons heen al dat moois ook te blijven zien en
vooral te blijven delen met ons!
Hakuna Matata! 😉
Helaas de lion King helpt de mythe in stand houden dat een regeerder het beste kan worden opgevolgd door zijn zoon. Hetgeen een misvatting is.
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 14 nov 2024 01:42
HierEnNu schreef: 13 nov 2024 13:10
De meeste mensen deugen,

maar we zijn allemaal onderworpen aan 'the circle of live'
waar ieder mens anders mee omgaat.

Ik ben heel blij met mensen die zelfs zo ontiegelijk deugen
dat zij zelfs dat stapje extra doen om mensen zoals ik te helpen
om ook ietjse beter te gaan deugen dan ik deed deed en
ook ben ik hen dankbaar die ondanks al wat er wel/niet deugd
in de wereld om ons heen al dat moois ook te blijven zien en
vooral te blijven delen met ons!
Hakuna Matata! 😉
Helaas de lion King helpt de mythe in stand houden dat een regeerder
het beste kan worden opgevolgd door zijn zoon. Hetgeen een misvatting is.
Indien je die fabel één op één vertaalt naar de mensenwereld dan geef ik jou groot gelijk, maar wat kunnen wij daar tegen doen? Wij, jij en ik, wij leven beide in een Monarchie waar de Koning het hoofd van de regering is die in die functie opgevolgd zal worden door diens kind.

Republiek Frankrijk leek mij lange tijd de best mogelijk staatsvorm met hun Laïcisme, maar ook dat systeem faalt bij [te] grote polarisatie van het volk zoals we zien in de VS. Zwitserland dan met hun Directe Democratie in combinatie met hun federale Republiek en sterk gericht op machtenspreiding, politieke neutraliteit en brede betrokkenheid van de burgers?
Lijkt mij wel wat voor de staat Europa in wording.

Voor de samenleving Leeuwen lijkt mij echter toch die regeringsvorm het beste die evolutionair ontstaan is: een regeerder die [meestal] het beste kan worden opgevolgd door diens zoon, maar ook daar zal vaak de fysiek sterkste de regeringmacht grijpen en zal ook daar niet de meest geschikte de regeerder worden ... net zoals bij de mensen in een Democratische samenleving.

.
Peter van Velzen
Site Admin

HierEnNu schreef: 14 nov 2024 07:00
Peter van Velzen schreef: 14 nov 2024 01:42 Helaas de lion King helpt de mythe in stand houden dat een regeerder
Indien je die fabel één op één vertaalt naar de mensenwereld dan geef ik jou groot gelijk, maar wat kunnen wij daar tegen doen? Wij, jij en ik, wij leven beide in een Monarchie waar de Koning het hoofd van de regering is die in die functie opgevolgd zal worden door diens kind.

Republiek Frankrijk leek mij lange tijd de best mogelijk staatsvorm met hun Laïcisme, maar ook dat systeem faalt bij [te] grote polarisatie van het volk zoals we zien in de VS. Zwitserland dan met hun Directe Democratie in combinatie met hun federale Republiek en sterk gericht op machtenspreiding, politieke neutraliteit en brede betrokkenheid van de burgers?

Voor de samenleving Leeuwen lijkt mij echter toch die regeringsvorm het beste die evolutionair ontstaan is: een regeerder die [meestal] het beste kan worden opgevolgd door diens zoon, maar ook daar zal vaak de fysiek sterkste de regeringmacht grijpen en zal ook daar niet de meest geschikte de regeerder worden ... net zoals bij de mensen in een Democratische samenleving.
Zelfs hier ben je slordig.
De Koning regeert niet in Nederland, en heeft er alleen een representatieve functie.
De leeuwensamenleving bevat maximaal 30 volwassenen en er is mij geen enkele reden bekend waarom de nieuwe "baas" het best door zijn eigen nageslacht kan worden opgevolgd. Meestal is zijn nageslacht nog veel te jong! (zie hier)
Maar de meest geschikte wordt zelden gekozen daar ben ik het mee eens. Ter ondersteuning: Schoofs(niet gekozen) lijkt me iets geschikter dan Wilders(de meest gekozene)
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 15 nov 2024 00:05
HierEnNu schreef: 14 nov 2024 07:00
Peter van Velzen schreef: 14 nov 2024 01:42 Helaas de lion King helpt de mythe in stand houden dat een regeerder

Zelfs hier ben je slordig.
De Koning regeert niet in Nederland, en heeft er alleen een representatieve functie.
De leeuwensamenleving bevat maximaal 30 volwassenen en er is mij geen enkele reden bekend waarom de nieuwe "baas" het best door zijn eigen nageslacht kan worden opgevolgd. Meestal is zijn nageslacht nog veel te jong! (zie hier)
Maar de meest geschikte wordt zelden gekozen daar ben ik het mee eens. Ter ondersteuning: Schoofs(niet gekozen) lijkt me iets geschikter dan Wilders(de meest gekozene)
Zelfs hier ben ik slordig? Goh, ik wist helemaal niet dat jij me zo slordig vindt! Ik beeld mij bijvoorbeeld in dat ik juist heel secuur tracht om geen taal- en of spelfouten te maken.

Wat die Koning betreft, ik meende nog wel tijdens de lesjes Staatsinrichting goed opgelet te hebben toen ik daar begreep dat onze Koning hoofd van de regering is, omdat de Koning degene is die iedere wet moet ondertekenen alvorens die wet van kracht kan worden. Zat ik zeker weer te pitten tijdens de les omdat ik me ook toen al vaak inbeeldde dat ik alles al begrijp nog voor ik naar de uitleg luister ... Hoe kan die Koning wel staatshoofd zijn, maar officieel helemaal geen macht hebben?

Een reden waarom ik meen dat een succesvol leeuwenleider vaak door zijn eigen nageslacht wordt opgevolgd, is bijvoorbeeld vanwege de grotere hoeveelheid nageslacht en de over geërfde genetische voordelen. Zelfs daar ben ik ook slordig?

.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

HierEnNu schreef: 15 nov 2024 02:56 ...
Een reden waarom ik meen dat een succesvol leeuwenleider vaak door zijn eigen nageslacht wordt opgevolgd, is bijvoorbeeld vanwege de grotere hoeveelheid nageslacht en de over geërfde genetische voordelen. Zelfs daar ben ik ook slordig?
Correct, hier ben je slordig. Mannetjes leeuwen worden doorgaans de troep uit gejaagd en zwervende mannetjes nemen meestal een troep over na een gevecht met het dominerende mannetje. Daarna doden ze alle jongen zodat de vrouwtjes weer drachtig worden. Gezien de omvang van een troep, maximaal een dertigtal leeuwen, zou er snel sprake zijn van inteelt als het nageslacht van de dominante leeuw iedere keer de troep over zou nemen.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

HierEnNu schreef: 15 nov 2024 02:56
Wat die Koning betreft, ik meende nog wel tijdens de lesjes Staatsinrichting goed opgelet te hebben toen ik daar begreep dat onze Koning hoofd van de regering is, omdat de Koning degene is die iedere wet moet ondertekenen alvorens die wet van kracht kan worden. Zat ik zeker weer te pitten tijdens de les omdat ik me ook toen al vaak inbeeldde dat ik alles al begrijp nog voor ik naar de uitleg luister ... Hoe kan die Koning wel staatshoofd zijn, maar officieel helemaal geen macht hebben?

De Koning is echter niet vrij om naar eigen goeddunken een wet wel of niet te ondertekenen.
Het weigeren kan zelfs tot zijn afzetting leiden.

Er zijn wel meer Staatshoofden die nauwelijks macht hebben denk aan de President van Duitsland.

Over het sociale leven van leeuwen ben je niet goed geïnformeerd, maar daar hebben anderen je al op gewezen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Plaats reactie