Belangrijk verschil is dat de Jood zichzelf zulks oplegt enPeter van Velzen schreef: ↑13 okt 2024 04:06Volgens het Evangelie dat aan ene Mattheus wordt toegeschreven (hoofdstuk 5, vers 34 t/m 37) dient men in het geheel geen belofte tegenover "God" af te leggen (dwz niet te zweren), maar gewoon altíjd woord te houden.HierEnNu schreef: ↑11 okt 2024 19:57
Kol Nidre
Kol Nidre is het joodse wettische formulegebed dat negen dagen na het Joods nieuwjaar, op de tiende van de joodse maand tisjri en wel op de avond van Jom Kipoer driemaal wordt opgezegd. In dit gebed doet men een plechtige verklaring dat alle geloften, eden en verplichtingen, die men gedurende het aankomende jaar op zich neemt geen geloften, eden of verplichtingen zijn, zodat niet de zonde kan ontstaan van het verbreken van een tegenover God afgelegde gelofte.
dat de Christen van bovenaf zulks opgelegd krijgt!
Ik heb met mezelf afgesproken om zonodig iemand uit zelfverdediging te doden enPeter van Velzen schreef:Overigens ben ik van mening dat men geen afspraken mág nakomen
als men daardoor de rechten van derden zou schenden.
die afspraak mag ik van mijzelf nakomen ook al schend ik daardoor de rechten van die ander ...