[Mijn] Gevoelens van haat

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: [Mijn] Gevoelens van haat

Bericht door HierEnNu »

Ik haat een huichelachtige wijze van discussiëren!

Je zelf anders voordoen dan je echt bent is ook zo wat,
met name als zulks gebeurt uit angst dat men je anders niet moet.

Ik zou mezelf haten
als ik mij anders/beter voor zou doen dan ik ben
met name als ik zulks zou flikken omdat men dan van me houdt,
dan geef ik toch echt de voorkeur aan gewoon mezelf zijn
zelfs als zulks tot gevolg heeft dat men mij dan haat!
Stoppen met antisemitische uitingen helpt bestrijding antisemitisme.
Zodra wereldopinie de waarheid bepaalt bestaan Goden.
Mijn mening blijft: God bestaat niet!

Ik ben medeverantwoordelijk
voor iemands interpretatie van wat ik schrijf!

Ik ben mezelf. Aut libertatem aut mortem mihi da! Sapere aude.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu, waarom zou men jou daarom haten? Zulks begrijp ik niet.
Dit zijn vrij zinloze haatgevoelens (maar wellicht zijn ze dat allemaal)
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 21 mei 2024 16:19 HierEnNu, waarom zou men jou daarom haten? Zulks begrijp ik niet.
Jij begrijpt zulks niet omdat je mij niet kent.

Ik heb een tijd geleefd zonder gevoelens.
Nadat ik me uit die LivingHell had weten te knokken,
begreep ik ten diepste de waarde van menselijke gevoelens ...

.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 21 mei 2024 20:10
dikkemick schreef: 21 mei 2024 16:19 HierEnNu, waarom zou men jou daarom haten? Zulks begrijp ik niet.
Jij begrijpt zulks niet omdat je mij niet kent.

Ik heb een tijd geleefd zonder gevoelens.
Nadat ik me uit die LivingHell had weten te knokken,
begreep ik ten diepste de waarde van menselijke gevoelens ...
Maar ik neem aan dat haatgevoelens je gestolen kunnen worden? Misschien wel de meest zinloze menselijke emotie?
Maar eerlijk is eerlijk: Ik haat een rokende Netanyahu met een knot! Gelukkig dat dat niet bestaat.
En eigenlijk heb ik aan Bibi meer een bloedhekel zoals ik ook aan Poetin een pest-pokke bloedhekel heb. Al die machtige mannetjes.
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 21 mei 2024 20:16Maar ik neem aan dat haatgevoelens je gestolen kunnen worden?
Ik koester AL mijn gevoelens, dus ook mijn gevoelens van haat.

Op het moment dat specifieke gevoelens in het hier en nu mij tot last zijn mogen ze ff in de koelkast, daartoe heb ik mijn methodes die meestal goed functioneren. Wie mijn gevoelens probeert te stelen/misbruiken beschouw ik als een Vampier die mijn menselijkheid probeert te stelen. Minder gevaarlijk zou het zijn om iets van hoge materiële waarde te stelen.

Ik heb mijn vader meer dan een jaar lang zien kreperen van de pijn vanwege kanker en ik betwijfel of ik zulke pijn aan zou kunnen, maar goed, ik voelde dat zelf niet, maar toch, als ik er door omstandigeheden ooit zo voor kom te staan dat de fysieke pijn ondraaglijk voor me wordt en de dokter biedt me een pijnstiller aan waardoor ik gevoelloos zou worden, ik zal dat resoluut weigeren en zonder meer kiezen voor de dood.
Ik ben liever dood dan gevoelloos!

.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 21 mei 2024 10:27 Gemarteld wil ik door niemand worden, maar als het dan toch zou moeten en ik zou mogen kiezen dan zou ik voor jou kiezen Peter, want ik vermoed dat ik er dan het genadigst van af zou komen.
Dank je voor deze beoordeling!
Ik wens u alle goeds
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Wat zijn jullie toch ook een stelletje gruwelijke schattebouten! 🤗

;)
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

HierEnNu schreef: 12 okt 2023 15:38
dikkemick schreef: 12 okt 2023 11:10 Zolang we maar beseffen dat beide partijen zich schuldig maken aan gruweldaden en dat je zeer gedegen onderzoek naar t verleden moet doen om eea te "begrijpen".
Welk ethisch dilemma denk je hiermee aan te kaarten? Je hebt toch hopelijk niet de indruk dat er forummers zijn die niet beseffen dat beide partijen zich schuldig maken aan gruweldaden? Vanwaar die aandrang om dit ongrijpbaar onbegrijpelijk onmenselijke mensonterende drama welk zich in het hier en nu voor onze gezamenlijke neuzen afspeelt te willen begrijpen in dit topic over ethische dilemma's? Nota bene door zeer gedegen onderzoek naar het verleden te doen, alsof over die historie niet al vele boeken vol zijn geschreven, zelfs 'Heilige Boeken' zoals de Thora, Bijbel en Koran.

Ieder van ons heeft vanaf het prille begin van DEZE oorlog
kunnen waarnemen wat daar buiten ons heeft plaatsgevonden en
we kunnen welhaast life getuige zijn van wat zich daar afspeelt, toch?
Wat veroorzaakt dan toch die grote verschillen? Dat dezelfde feiten
ons innerlijk zo verschillend beroeren, raken of zelfs een beetje krankzinnig maken?

Ieder neemt vanuit diens eigen 'ego' kennelijk iets anders waar, 'gekleurd' door
  • hetgeen we zelf hebben meegemaakt.
  • hetgeen we hebben bestudeerd,
  • onze persoonlijke relaties
  • onze overtuigingen
  • onze vooroordelen
  • en meer ...
Wat gebeurt er met jouw/mij/ons zodra het lukt om eens ff niet vanuit die enge [eng in beide betekenissen!] 'ego'bril naar dat gebeuren te kijken maar in plaats daarvan 'gewoon' vanuit jouw Zelf, vanuit jouw mens zijn, zonder het proberen te begrijpen zodat we 'verbale munitie' kunnen verzamelen om elkaar mee om de oren te kunnen slaan vanwege de strijd om het gelijk tijdens de discussie ... wat gebeurt er dan?

Laat mij voor mezelf spreken:
ik wordt dan heel stil, want ik besef dan dat wat zich daar afspeelt,
dat dat zich ook in mij afspeelt en mits ik dat besef niet wegrationaliseer,
maar 'gewoon' accepteer zo zoals het zich ook in mij afspeelt,
dan ontstaat mijn ethisch dilemma, een verontrustend soort van leegte:
  • geen haatgevoelens
  • geen gevoel van empathie en
  • ook geen gevoel van liefde
voor deze situatie, 'alleen maar' acceptatie!
Dat was 12 oktober 2023 en hier en nu is het 18 oktober 2024!

Ik voel geen grammetje haat meer voor massamoordenaar Yahya Sinwar. Ik hoop zelfs oprecht dat hij in één klap dood was en dus tijdens diens sterven niet onnodig heeft hoeven lijden, hoewel ik hem wel heel graag in zijn ogen had mogen kijken terwijl hij overging ...
... ja, ik had heel graag persoonlijk zijn 'lampje' uit zien gaan!

Éen van de twee die een gegijzeldendeal onmogelijk bleven maken kan niet meer dwarsliggen. Indien die andere misdadiger, Netanyahu, vervolgens dwars blijft liggen en een deal onmogelijk blijft maken om zelf zo lang mogelijk uit de bajes te blijven, dan hoop ik dat zo spoedig mogelijk beide lijders [SIC], Yahya Sinwar EN Benjamin Netanyahu, elkaar zullen ontmoeten en gezamenlijk doch vreedzaam samen met YHWH en AllaH getuige zullen zijn van de gegijzeldendeal.

אני מאחל לאף אחד שנאה או מלחמה
מי ייתן וכולם יקבלו אהבה ושלום

Ik wens niemand
Haat en Oorlog
en
ik wens iedereen
Liefde en Vrede!

Ik ben zojuist 68 mogen worden:
als verjaardagcadeau vraag ik voor vandaag één dag vrede in heel Gaza ...
... ja, ik weet het:
  • kinderen die vragen worden overgeslagen :cry:

The Jewish-Arab Peace Song (w/ English subtitles):

Wat volgens mij de inwonders van zowel Gaza als Israël
het beste gezamenlijk kunnen doen met die brokstukken in Gaza?

Brug of Muur.jpg

.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

HierEnNu schreef: 18 okt 2024 00:17
HierEnNu schreef: 12 okt 2023 15:38
dikkemick schreef: 12 okt 2023 11:10 Zolang we maar beseffen dat beide partijen zich schuldig maken aan gruweldaden en dat je zeer gedegen onderzoek naar t verleden moet doen om eea te "begrijpen".
Welk ethisch dilemma denk je hiermee aan te kaarten? Je hebt toch hopelijk niet de indruk dat er forummers zijn die niet beseffen dat beide partijen zich schuldig maken aan gruweldaden? Vanwaar die aandrang om dit ongrijpbaar onbegrijpelijk onmenselijke mensonterende drama welk zich in het hier en nu voor onze gezamenlijke neuzen afspeelt te willen begrijpen in dit topic over ethische dilemma's? Nota bene door zeer gedegen onderzoek naar het verleden te doen, alsof over die historie niet al vele boeken vol zijn geschreven, zelfs 'Heilige Boeken' zoals de Thora, Bijbel en Koran.

Ieder van ons heeft vanaf het prille begin van DEZE oorlog
kunnen waarnemen wat daar buiten ons heeft plaatsgevonden en
we kunnen welhaast life getuige zijn van wat zich daar afspeelt, toch?
Wat veroorzaakt dan toch die grote verschillen? Dat dezelfde feiten
ons innerlijk zo verschillend beroeren, raken of zelfs een beetje krankzinnig maken?

Ieder neemt vanuit diens eigen 'ego' kennelijk iets anders waar, 'gekleurd' door
  • hetgeen we zelf hebben meegemaakt.
  • hetgeen we hebben bestudeerd,
  • onze persoonlijke relaties
  • onze overtuigingen
  • onze vooroordelen
  • en meer ...
Wat gebeurt er met jouw/mij/ons zodra het lukt om eens ff niet vanuit die enge [eng in beide betekenissen!] 'ego'bril naar dat gebeuren te kijken maar in plaats daarvan 'gewoon' vanuit jouw Zelf, vanuit jouw mens zijn, zonder het proberen te begrijpen zodat we 'verbale munitie' kunnen verzamelen om elkaar mee om de oren te kunnen slaan vanwege de strijd om het gelijk tijdens de discussie ... wat gebeurt er dan?

Laat mij voor mezelf spreken:
ik wordt dan heel stil, want ik besef dan dat wat zich daar afspeelt,
dat dat zich ook in mij afspeelt en mits ik dat besef niet wegrationaliseer,
maar 'gewoon' accepteer zo zoals het zich ook in mij afspeelt,
dan ontstaat mijn ethisch dilemma, een verontrustend soort van leegte:
  • geen haatgevoelens
  • geen gevoel van empathie en
  • ook geen gevoel van liefde
voor deze situatie, 'alleen maar' acceptatie!
Dat was 12 oktober 2023 en hier en nu is het 18 oktober 2024!

Ik voel geen grammetje haat meer voor massamoordenaar Yahya Sinwar. Ik hoop zelfs oprecht dat hij in één klap dood was en dus tijdens diens sterven niet onnodig heeft hoeven lijden, hoewel ik hem wel heel graag in zijn ogen had mogen kijken terwijl hij overging ...

Éen van de twee die een gegijzeldendeal onmogelijk bleven maken kan niet meer dwarsliggen. Indien die andere misdadiger, Netanyahu, vervolgens dwars blijft liggen en een deal onmogelijk blijft maken om zelf zo lang mogelijk uit de bajes te blijven, dan hoop ik dat zo spoedig mogelijk beide lijders [SIC], Yahya Sinwar EN Benjamin Netanyahu, elkaar zullen ontmoeten en gezamenlijk doch vreedzaam samen met YHWH en AllaH getuige zullen zijn van de gegijzeldendeal.

אני מאחל לאף אחד שנאה או מלחמה
מי ייתן וכולם יקבלו אהבה ושלום

Ik wens niemand
Haat en Oorlog
en
ik wens iedereen
Liefde en Vrede!

... ja, ik weet het:

The Jewish-Arab Peace Song (w/ English subtitles):

Wat volgens mij de inwonders van zowel Gaza als Israël
het beste gezamenlijk kunnen doen met die brokstukken in Gaza?

Brug of Muur.jpg
Van harte proficiat! Ik ook van jou!
We refuse absolutely, to be the only people in the world which consents to having its fate decided by others!
We kunnen pas vrede hebben met de Arabieren als ze hun kinderen meer liefhebben dan dat ze ons haten! Golda Meir.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Haat maakt blind voor het positieve van de ander. Achter die haat zitten gevoelens van diep verdriet en diepe gekwetstheid waardoor je het goede bij die ander niet meer kan zien. Achter die haat zitten noden en behoeften waaraan niet tegemoet gekomen is en die niet alszodanig uitgesproken (kunnen) worden naar de ander toe. Net zoals de als terrorist gelabelde medemens gevoelens, behoeften en noden heeft door diepe gekwetstheid die niet gehoord of gezien worden (na een bombardement op zijn familie bijvoorbeeld).

Want met elk bombardement met 'collateral damage' creëer je meer terroristen, hoe gelegitimeerd jouw 'zelfverdediging' ook mag lijken. Want iemands familielid wordt daardoor gedood en iemand is daardoor zo diep gekwetst dat hij jou diep begint te haten zodat hij terrorist wordt.

Om de goedheid bij de ander te kunnen zien, moet je je eigen haat erkennen als gekwetstheid en eerst wat afstand kunnen nemen. Daar is een staakt het vuren belangrijk voor. Dan in een 'onderhandeling' wederzijds je gevoelens en behoeften kunnen
uiten naar de ander toe in verbindende taal. De ander moet deze ook kunnen horen, en niet vanuit zijn haat (diepe gekwetstheid) er blind voor zijn. Dan kan empathische communicatie ingang vinden voor beide partijen.

Men is aan beide kanten zo diep gekwetst dat men door de wederzijdse haat het goede bij elkaar niet meer kan zien of horen.

Een boekje dat ik daarom aanraad, omdat ik het zeer goed vind in deze context is: 'Geweldloze communicatie' van Marshall Rosenberg.

Je kan dit naïef vinden, maar vrede is de enige uitweg. Vooral met je buren is dat belangrijk.

Anders moet je als volk een ander land zoeken en krijgen waar je veilig kan zijn. Misschien ergens een natie toebedeeld krijgen in het Westen of in Azië, waar je je als volk wel gewaardeerd voelt tussen je buren. Dat zou eventueel een structurele oplossing kunnen zijn die dit onoplosbaar conflict uit de wereld zou kunnen helpen.
Extra-ordinary evidence needs extra-ordinary funding... (Avi Loeb)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HierEnNu schreef: 18 okt 2024 00:17 Ik voel geen grammetje haat meer voor massamoordenaar Yahya Sinwar. Ik hoop zelfs oprecht dat hij in één klap dood was en dus tijdens diens sterven niet onnodig heeft hoeven lijden, hoewel ik hem wel heel graag in zijn ogen had mogen kijken terwijl hij overging ...

Ik wens niemand
Haat en Oorlog
en
ik wens iedereen
Liefde en Vrede!

... ja, ik weet het:
Mooi geschreven.
Dan wens ik dat ook voor jouw komende levensjaar. (en nog langer)
En dat we dat allemaal in gedachte zullen hebben en houden .
Van harte gefeliciteerd.
:occasion4:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

MaartenV schreef: 18 okt 2024 10:05 Haat maakt blind voor het positieve van de ander. Achter die haat zitten gevoelens van diep verdriet en diepe gekwetstheid waardoor je het goede bij die ander niet meer kan zien. Achter die haat zitten noden en behoeften waaraan niet tegemoet gekomen is en die niet alszodanig uitgesproken (kunnen) worden naar de ander toe. Net zoals de als terrorist gelabelde medemens gevoelens, behoeften en noden heeft door diepe gekwetstheid die niet gehoord of gezien worden (na een bombardement op zijn familie bijvoorbeeld).
Goede gedachte om tot je door te laten dringen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

chromis schreef: 25 mei 2024 20:40 Wat zijn jullie toch ook een stelletje gruwelijke schattebouten! 🤗

;)
Wil je dat nu herhalen? [-o<
:wink:
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Maria schreef: 18 okt 2024 11:44
MaartenV schreef: 18 okt 2024 10:05 Haat maakt blind voor het positieve van de ander. Achter die haat zitten gevoelens van diep verdriet en diepe gekwetstheid waardoor je het goede bij die ander niet meer kan zien. Achter die haat zitten noden en behoeften waaraan niet tegemoet gekomen is en die niet alszodanig uitgesproken (kunnen) worden naar de ander toe. Net zoals de als terrorist gelabelde medemens gevoelens, behoeften en noden heeft door diepe gekwetstheid die niet gehoord of gezien worden (na een bombardement op zijn familie bijvoorbeeld).
Goede gedachte om tot je door te laten dringen.
Ja, ik ben zeker ook nog lerende hierin:)
Extra-ordinary evidence needs extra-ordinary funding... (Avi Loeb)
Plaats reactie