Verlichting

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Bastiaan73
Forum fan

Re: Verlichting

Bericht door Bastiaan73 »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 apr 2023 15:27
Bastiaan73 schreef: 02 apr 2023 14:39
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 apr 2023 14:11
Kijk naar de dieren en vooral de gedomesticeerde dieren.
Deze hebben bijna allemaal een kleinere herseninhoud dan de wilde dieren waar ze uit gefokt zijn.
De prijs is dat ze nooit echt volwassen worden.
Een schapendoes haalt geestelijk de pubertijd niet eens.
Het voordeel is dat ze kunnen blijven leren.

Een volwassen wolf of chimp leert nauwelijks iets bij.
Maar een hond kan dat tot aan het einde van zijn leven doen.

De mens had vroeger ook wat meer hersenen:
Dan ligt de analogie voor de hand:
Misschien heeft de mens zichzelf gedomesticeerd met de voor en nadelen daarvan.

Mensen zouden dan nooit geestelijk volwassen worden.
Zijn volgens jou 'geest', 'ziel', 'verstand' en 'rede' synoniemen van elkaar?
Je reageert niet op mijn schrijfsel.

Maar goed.

1. Geest en ziel bestaan niet, die begrippen hebben alleen maar inhoud voor Gelovigen.
2. Verstand kan ik zo niet benoemen, daar het woord teveel betekenissen heeft.
3. Het begrip "De Rede" heeft voor mij slechts betekenis hoe mensen de wereld benaderen.
Ik reageer wel maar blijkbaar niet zoals jij verwacht :wink:

Je schrijft nu o.a. dat geest en ziel niet bestaan. Maar eerder schreef je
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 apr 2023 14:11 Een schapendoes haalt geestelijk de pubertijd niet eens.
en
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 apr 2023 14:11 Mensen zouden dan nooit geestelijk volwassen worden.
'Geestelijk' is afgeleid van 'geest'. Maar die bestaat niet volgens jou. Wat houdt 'geestelijk' dan in bij jou?
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

HierEnNu schreef: 02 apr 2023 14:58 ff Kijken op de 'eigen' website van Frans Langenkamp en zijn bedrijf
'Universal Vision Consultancy', alwaar cusussen worden aangeboden
om 'Verlichting' te bereiken, o nee pardon:
  • 'Selfrealisation' bereiken en 'life-purpose' ontdekken.
[...]

Wel heel sympatiek en gedurfd vind ik het volgende:
  • Niet goed? Geld terug!
Frans Langenkamp op Selfrealisation schreef:
Het ABC van het Leven
Volledig
inzicht in de werkelijkheid!

GEGARANDEERD.

Cursusbijdrage Aangezien ik vind dat deze inzichten in het leven en in de werkelijkheid als geheel voor iedereen beschikbaar horen te zijn, houd ik de prijs voor deze 33 uren coaching laag: 167 Euro.
Mensen die dit cursusbedrag niettemin moeilijk kunnen opbrengen, kunnen mij per email contacteren. Ik ben er zeker van dat we tot een compromis zullen komen. Natuurlijk is het betalen in twee of drie termijnen ook mogelijk.
Voor wat het waard is, als die garantie tevens inhield dat ik in geval van 'niet goed' een vergoeding per 'verspild' uur van €50 zou ontvangen, dan zou ik meteen aan de cursus beginnen!
Haha, dank voor het speurwerk, HierEnNu. Nu wordt het mij ineens duidelijk wat het "artikel" is: een wervingstekst!
"De cirkel van de eeuwige terugkeer, verschil en herhaling (die [de cirkel] van het identieke en het tegenstrijdige ongedaan maakt) is een kronkelige cirkel waarin Gelijkheid alleen wordt gezegd van datgene wat verschilt." (Gilles Deleuze)

https://fanged-nominals.blogspot.com/
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

bonifacius schreef: 31 mar 2023 21:54
<<< knip >>>

Vooral onderstaande uit bovenstaand citaat vind ik supergoed!
"Angst, depressie en agressie dienen begrepen te worden als de voortzettingen van kinderlijke bewustzijnstoestanden."
Schitterend en nagel de kop als men het mij vraagt! :happy7:
Nagel op de kop? Sowieso de plank volledig mis! Het is niet correct om te beweren dat angst, depressie en agressie bewustzijnstoestanden zijn: het zijn emoties/gedragingen die invloed kunnen hebben op iemands bewustzijn.
bonifacius schreef:
<<< knip >>>

Voilà, verlichting is geestelijke volwassenheid, ware menswording!
Niets mysterieus aan! 8*)
Daar zou ik dan aan toe willen voegen, dat het mysterieuze van verlichting er mijns inziens juist in gelegen is dat het eenvoudig te bereiken is door ondanks alle volwassen verworvenheden qua bewustzijn, gewoon te worden als een pasgeboren baby, maar ja, zulks blijkt bij nader inzien toch niet eenvoudig te zijn.

Als argumentatie voor mijn bewering het volgende:
  • Verlichting [spirituele ontwaking] beschrijven als
    • "Verlichting is qua bewustzijn worden als een pasgeboren baby"
    impliceert dat verlichting het terugkeren[!] naar een staat van puur bewustzijn is, zonder mentale bagage of concepten die zijn opgebouwd door het leven. Men leeft dan volledig in het hier en nu , zonder oordelen of verwachtingen, de wereld aanschouwend zoals die werkelijk is, zonder vertekeningen of conditioneringen. Het is een staat van helderheid en openheid:
    • vergelijkbaar met de onschuld van een pasgeboren baby.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Bastiaan73 schreef: 02 apr 2023 15:34
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 apr 2023 15:27
Bastiaan73 schreef: 02 apr 2023 14:39

Zijn volgens jou 'geest', 'ziel', 'verstand' en 'rede' synoniemen van elkaar?
Je reageert niet op mijn schrijfsel.

Maar goed.

1. Geest en ziel bestaan niet, die begrippen hebben alleen maar inhoud voor Gelovigen.
2. Verstand kan ik zo niet benoemen, daar het woord teveel betekenissen heeft.
3. Het begrip "De Rede" heeft voor mij slechts betekenis hoe mensen de wereld benaderen.
Ik reageer wel maar blijkbaar niet zoals jij verwacht :wink:

Je schrijft nu o.a. dat geest en ziel niet bestaan. Maar eerder schreef je
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 apr 2023 14:11 Een schapendoes haalt geestelijk de pubertijd niet eens.
en
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 apr 2023 14:11 Mensen zouden dan nooit geestelijk volwassen worden.
Dat is een taalkundig spelletje van je.

Geestelijk is hier bedoeld als een bepaalde manier van denken.
Dat het taalkundig van Geest zoals Boze Geesten , Heilige Geest komt maakt nog niet dat het daar op slaat.

Kortom het is meer een soort wasdom als je daar gelukkiger mee bent.
'Geestelijk' is afgeleid van 'geest'. Maar die bestaat niet volgens jou. Wat houdt 'geestelijk' dan in bij jou?
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

HierEnNu schreef: 02 apr 2023 15:46
bonifacius schreef: 31 mar 2023 21:54
<<< knip >>>

Vooral onderstaande uit bovenstaand citaat vind ik supergoed!
"Angst, depressie en agressie dienen begrepen te worden als de voortzettingen van kinderlijke bewustzijnstoestanden."
Schitterend en nagel de kop als men het mij vraagt! :happy7:
Nagel op de kop? Sowieso de plank volledig mis! Het is niet correct om te beweren dat angst, depressie en agressie bewustzijnstoestanden zijn: het zijn emoties/gedragingen die invloed kunnen hebben op iemands bewustzijn.
bonifacius schreef:
<<< knip >>>

Voilà, verlichting is geestelijke volwassenheid, ware menswording!
Niets mysterieus aan! 8*)
Daar zou ik dan aan toe willen voegen, dat het mysterieuze van verlichting er mijns inziens juist in gelegen is dat het eenvoudig te bereiken is door ondanks alle volwassen verworvenheden qua bewustzijn, gewoon te worden als een pasgeboren baby, maar ja, zulks blijkt bij nader inzien toch niet eenvoudig te zijn.

Als argumentatie voor mijn bewering het volgende:
  • Verlichting [spirituele ontwaking] beschrijven als
    • "Verlichting is qua bewustzijn worden als een pasgeboren baby"
    impliceert dat verlichting het terugkeren[!] naar een staat van puur bewustzijn is, zonder mentale bagage of concepten die zijn opgebouwd door het leven. Men leeft dan volledig in het hier en nu , zonder oordelen of verwachtingen, de wereld aanschouwend zoals die werkelijk is, zonder vertekeningen of conditioneringen. Het is een staat van helderheid en openheid:
    • vergelijkbaar met de onschuld van een pasgeboren baby.
Er zijn er die zeggen dat zelfs een baby zondig wordt geboren.
Het is maar wat je zondig noemt natuurlijk in ieder geval doen ongeborene ervaringen op.
Dit verschilt uiteraard sterk van soort tot soort.

Een kuiken dat wordt uitgebroed door een machine gedraagt zich iets anders als eentje die is uitgebroed door de kip.
Het merkwaardig is dat dat is aangetoond door iemand die net hete tegendeel wilde bewijzen.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

VseslavBotkin schreef: 02 apr 2023 15:40Haha, dank voor het speurwerk, HierEnNu. Nu wordt het mij ineens duidelijk wat het "artikel" is: een wervingstekst!
Hartelijk dank voor dat 'Ego-strelertje'!
Miljaar, ik meende nog wel mijn Ego-bubbel doorgeprikt te hebben! :mrgreen:

Ach ja, werk in uitvoering! :wink:
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

HierEnNu schreef: 02 apr 2023 16:02
VseslavBotkin schreef: 02 apr 2023 15:40Haha, dank voor het speurwerk, HierEnNu. Nu wordt het mij ineens duidelijk wat het "artikel" is: een wervingstekst!
Hartelijk dank voor dat 'Ego-strelertje'!
Miljaar, ik meende nog wel mijn Ego-bubbel doorgeprikt te hebben! :mrgreen:

Ach ja, werk in uitvoering! :wink:
Waarom zou je die bubbel willen doorprikken?
"De cirkel van de eeuwige terugkeer, verschil en herhaling (die [de cirkel] van het identieke en het tegenstrijdige ongedaan maakt) is een kronkelige cirkel waarin Gelijkheid alleen wordt gezegd van datgene wat verschilt." (Gilles Deleuze)

https://fanged-nominals.blogspot.com/
Bastiaan73
Forum fan

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 apr 2023 15:48 Dat is een taalkundig spelletje van je.

Geestelijk is hier bedoeld als een bepaalde manier van denken.
Dat het taalkundig van Geest zoals Boze Geesten , Heilige Geest komt maakt nog niet dat het daar op slaat.

Kortom het is meer een soort wasdom als je daar gelukkiger mee bent.
Woorden hebben nou eenmaal een oorsprong en een betekenis. 'Geestelijk' is afgeleid van 'geest'. Dat is geen taalkundig spelletje maar gewoon zoals het is.

Ik heb het niet over 'Boze Geesten' of de 'Heilige Geest' gehad.

Maar goed, even terug: ik vroeg (eigenlijk aan bonifacius): wat is 'geestelijke volwassenheid' dan precies? Dat je geestelijk uitgegroeid bent?

Jij reageerde hierop met
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 apr 2023 14:11 Kijk naar de dieren en vooral de gedomesticeerde dieren.
Deze hebben bijna allemaal een kleinere herseninhoud dan de wilde dieren waar ze uit gefokt zijn.
De prijs is dat ze nooit echt volwassen worden.
Een schapendoes haalt geestelijk de pubertijd niet eens.
Het voordeel is dat ze kunnen blijven leren.

Een volwassen wolf of chimp leert nauwelijks iets bij.
Maar een hond kan dat tot aan het einde van zijn leven doen.

De mens had vroeger ook wat meer hersenen:
Dan ligt de analogie voor de hand:
Misschien heeft de mens zichzelf gedomesticeerd met de voor en nadelen daarvan.

Mensen zouden dan nooit geestelijk volwassen worden.
Het kan aan mij liggen maar ik kan hier geen duidelijk antwoord uit halen op mijn vraag wat 'geestelijke volwassenheid' precies zou moeten inhouden. Je haalt er allerlei andere zoogdieren bij maar v.w.b. dit topic hou ik het liever alleen bij de mens.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bastiaan73 schreef: 02 apr 2023 16:10 Het kan aan mij liggen maar ik kan hier geen duidelijk antwoord uit halen op mijn vraag wat 'geestelijke volwassenheid' precies zou moeten inhouden. Je haalt er allerlei andere zoogdieren bij maar v.w.b. dit topic hou ik het liever alleen bij de mens.
De mens is ook maar een dier. (hij valt onder de mensapen)
Het is vaak goed wat breder te kijken, dan blijkt iets soms niet puur aan de mens voorbehouden.

Het gaat in principe om het eindstadium:
Een mens is met zijn achttiende lichamelijk nog niet volledig uitgegroeid en is dus in dit opzicht nog niet 100% volwassen.
Zo kan men ook naar de manier van denken kijken, iemand van 10jaar denk anders als iemand van 20jaar.
(Dat zit hem niet in de ervaring, maar in de ontwikkeling van de hersenen)

Bij de gedomesticeerde dieren wordt als het ware die eindfase niet gehaald, dat blijkt uit hun gedrag.
Ik heb geopperd dat dat misschien ook wel voor mensen geldt.
Bastiaan73
Forum fan

axxyanus schreef: 01 apr 2023 09:59 Ik vind verlichting gelijkstellen met geestelijke volwassenheid, enigszins verbazend. Steeds als ik ergens een tekst lees over verlichting, gaat het namelijk over een flitsmoment. Een soort van "frank/dubbeltje is gevallen" moment. Terwijl als ik denk aan (geestelijke) volwassenheid ik eerder denk aan iets waar men langzaam naartoe groeit.
M.i. prima verwoord. Een 'verlichting' lijkt mij ook meer een 'aha-erlebnis(je)' die je regelmatig kunt hebben, geen statische/ultieme 'toestand van zijn' die je op een gegeven moment zou kunnen bereiken.
Bastiaan73
Forum fan

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 apr 2023 16:24
Bastiaan73 schreef: 02 apr 2023 16:10 Het kan aan mij liggen maar ik kan hier geen duidelijk antwoord uit halen op mijn vraag wat 'geestelijke volwassenheid' precies zou moeten inhouden. Je haalt er allerlei andere zoogdieren bij maar v.w.b. dit topic hou ik het liever alleen bij de mens.
De mens is ook maar een dier. (hij valt onder de mensapen)
Daarom typte ik ook 'andere zoogdieren' ;)
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 apr 2023 16:24Het is vaak goed wat breder te kijken, dan blijkt iets soms niet puur aan de mens voorbehouden.

Het gaat in principe om het eindstadium:
Een mens is met zijn achttiende lichamelijk nog niet volledig uitgegroeid en is dus in dit opzicht nog niet 100% volwassen.
Zo kan men ook naar de manier van denken kijken, iemand van 10jaar denk anders als iemand van 20jaar.
(Dat zit hem niet in de ervaring, maar in de ontwikkeling van de hersenen)

Bij de gedomesticeerde dieren wordt als het ware die eindfase niet gehaald, dat blijkt uit hun gedrag.
Ik heb geopperd dat dat misschien ook wel voor mensen geldt.
Dan wordt het me al wat duidelijker, dankjewel.
Bastiaan73
Forum fan

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 apr 2023 16:24 De mens is ook maar een dier. (hij valt onder de mensapen)
Maar: toch hebben wij iets 'extra's' t.o.v. andere dieren: verbeelding. Kijk alleen maar naar je eigen avatar. Andere dieren kunnen dat niet. Ze kunnen misschien wel iets bouwen (nest, burcht) maar dat is altijd gericht op de voortplanting, nooit op 'omdat het kan en mooi is'. Een mannetjesgorilla of -chimpansee zal altijd achter de vrouwtjes aan blijven gaan en nooit kunnen denken: "f*ck that, ik blijf lekker alleen en plant me niet voort." Een mens kan er echter voor kiezen tegen de geslachtdrift in te gaan.
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

B.S. schreef: 02 apr 2023 04:53 'U bent zeker van het nuchtere type' - ik bespeur hier enige wrevel, Bonifacius.
Volgens mijn astroloog ben ik een aardetype! :lol:
B.S. schreef: 02 apr 2023 04:53 Ik geloof niet in zweverigheid nee. Boeddhisme lijkt me zwaar overschat. Nirvana is een soort dood.
Ah, Boeddhisme is voor zwevers, zoiets.
B.S. schreef: 02 apr 2023 04:53 Ik denk niet dat ik zo'n nuchter type ben. Maar je probeert ratio na te streven.
Ah, ok, als je ratio probeert na te streven dan kan je je beter niet inlaten met Boeddhisme en zeker niet me Dzogchen, wat een Tibetaans Boeddhistische leer is die uitgaat van één allesomvattend principe, beter gezegd een staat, een staat van Zijn. Dzogchen staat namelijk voor The Great Completion, ofwel de Grote Compleetheid.. :wink:
B.S. schreef: 02 apr 2023 04:53 Maar je probeert ratio na te streven. Dat wordt in de huidige wereld wel moeilijker en moeilijker. De eenentwintigste eeuw is eigenlijk maar niets, tot nu toe.
Bijgeloof is niet uit te roeien zo blijkt. Ik las onlangs ergens dat de ietsisten in aantal toegenomen zijn. Ai, ai, ai toch.
Zie...
Kritiek

Zowel onder theïsten als de atheïsten roept ietsisme weerstand op, terwijl uit een opiniepeiling van dagblad Trouw uit oktober 2004 naar voren kwam dat ruim een derde van de Nederlanders tot de ietsisten kon worden gerekend. Deze weerstand zit bij theïsten in het feit dat het geloof in meer of mindere mate wordt ontkend. Voor sommige overtuigd atheïsten is ietsisme hooguit een irritante manier om met religie om te gaan: men gelooft in een god zoals de christenen, joden, moslims e.a. dat voor ogen hebben of niet.

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ietsisme
Waar gaat het naar toe met de mensheid. De ratio is ver te zoeken.
Misschien beter in de 22ste eeuw.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

Leon schreef: 02 apr 2023 08:09 ... maar goed dat is het hele forummen misschien dat over en weer in zelf-overtuiging reageren.
Is eigen aan fora inderdaad! :lol:
Zeker als er verschillende denkkaders door elkaar worden vermengd.
Tot hiertoe ken ik drie denkkaders: Het nihilistische, mystieke en wetenschappelijke.
Ik neig naar het mystiek / esoterische denkkader, vandaar dat ik mijn astroloog vermeld volgens wie ik een aardeteken ben. :lol:
Aardetypes zijn aards, gedegen en krachtige types. Ze staan met beide benen stevig op de grond en zijn niet makkelijk van hun stuk te brengen.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bastiaan73 schreef: 02 apr 2023 16:47
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 apr 2023 16:24 De mens is ook maar een dier. (hij valt onder de mensapen)
Maar: toch hebben wij iets 'extra's' t.o.v. andere dieren: verbeelding. Kijk alleen maar naar je eigen avatar. Andere dieren kunnen dat niet. Ze kunnen misschien wel iets bouwen (nest, burcht) maar dat is altijd gericht op de voortplanting, nooit op 'omdat het kan en mooi is'. Een mannetjesgorilla of -chimpansee zal altijd achter de vrouwtjes aan blijven gaan en nooit kunnen denken: "f*ck that, ik blijf lekker alleen en plant me niet voort." Een mens kan er echter voor kiezen tegen de geslachtdrift in te gaan.
Dat is maar half waar.
De meeste mannen lopen er wel degelijk achteraan, maar zijn meestal niet succesvol. (Net las bij apen)
Ook jonge apen spelen graag en hebben best in andere zaken plezier. (de meesten kun je leren schilderen)
Als ze volledig volwassen zijn verdwijnt dat meestal, chimps gaan dan aan politiek doen om de macht te krijgen)

Bij mensen is dat wat minder, maar dat zou mijn vermoeden bevestigen dat ze niet meer het voormalige eindstadium bereiken.
Hierdoor blijft de mens speels en leergierig.
Plaats reactie