HierEnNu schreef: ↑11 mar 2023 08:44
dikkemick schreef: ↑11 mar 2023 08:13Dus ja, er zijn zaken die ik belachelijk blijf maken zonder ze eerst op advies van derden op te volgen.
Groot gelijk!
Maar zulks kan toch ook op een ludieke en inhoudelijke manier en
zonder jezelf bespottelijk belachelijk te maken? Blijven lachen, toch?
Spotten met Lourdes en bulliën van gelovigen, om even alleen bij dat aspect te blijven van zijn kruistocht, is duidelijk dikkemicks passie en missie.
Ik vraag me dan wel is af wat zulke mensen bezielt. Nou, ik weet het antwoord eigenlijk wel, want ik ben enkele decennia lang ook zo geweest. En ik had het net zoals dikkemick geeneens door dat ik mezelf bespottelijk belachelijk maakte. Ik nam het (mijn gevecht tegen windmolens) allemaal zo serieus.
Enfin, wat heet toeval, ik ontving vandaag een email van een klant die onderaan zijn email zijn website plaatste:
https://www.hermandedijn.be en zelf vond ik even googlend op zijn titel Em. Prof. Filosofie KU Leuven, deze nog
https://nl.wikipedia.org/wiki/Herman_De_Dijn waaruit:
Erkenning van religie als menselijk fenomeen
De Dijn analyseert in zijn boek Religie in de 21ste eeuw (2006) religie als een typisch menselijk fenomeen in haar relatie tot andere betekenisfenomenen zoals wetenschap, ethiek, politiek en kunst. Hij beschouwt religie als onderdeel van de manier waarop de cultuur via haar symbolische categorieën het menselijk leven en samenleven vormgeeft. Religie heeft voor hem een eigen levensvorm van grote complexiteit en subtiliteit die in iedere cultuur verankerd ligt. Verwerping van de religie komt De Dijn daarom voor als een verwerping van de mens en van het menselijke als zodanig.
Goh, vind ik wel mooi. Ik word er stil van en nog nederiger als ik al was geworden (mede dankzij psychedelische ervaringen).
Gaat niet over bijna-dood ervaringen, maar sinds we nu nog toch al een tijdje aan het dollen zijn met forumlid dikkenek, euh pardon, stijvenek, weer pardon, ik bedoel
dikkemick zijn kruistocht tegen alles wat niet in zijn medisch-wetenschappelijk referentie-kader past, vind ik deze echt een geschenk.
Met dank aan de
Goden die hiervoor gezorgd hebben.

- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!