Minder dan 50% van de Britse bevolking omschrijft zich nog als christelijk

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

B.S.
Bevlogen

Minder dan 50% van de Britse bevolking omschrijft zich nog als christelijk

Bericht door B.S. »

UK Census 2021: voor de eerste keer (sinds grofweg 700 n. Chr?🙄) geeft minder dan 50% van de bevolking van het Verenigd Koninkrijk aan zich tot het Christendom te rekenen https://youtu.be/j3CiJ0PzszU
B.S.
Bevlogen

Re: Minder dan 50% van de Britse bevolking omschrijft zich nog als christelijk

Bericht door B.S. »

Voor de volledigheid: Groot-Brittannië begon vanaf 1801 met een tienjaarlijkse census in de huidige vorm.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

In 2008 kwam geloofsafval in Britannië op dit forum kort ter sprake. Ik vond een artikel in de Daily Telegraph waar "Christian Research" een prognose deed dat "indien de trend doorgaat zoals het tot op heden is gegaan, het christendom in Groot Britannië in 2040 vrijwel in zijn geheel verdwenen zal zijn". Blijkbaar zit Britannië (net als zo ongeveer alle Europese landen) nog steeds met een dalende koers, maar gaat het langzamer dan de prognose toen stelde.

Overigens verschilt dit cijfer niet van de statistieken van Nederland, waar in 2015 precies 50% nog een binding had met kerk of levensbeschouwelijke groepering, waarvan 5% islamitisch was.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Volgens Eurobarometer survey 2019 is het percentage atheïsten/agnosten/niet-gelovig het grootst in Tjechië (56%), vervolgens Nederland (52%), Zweden (50%) en Estland (48%). En het kleinst in Roemenië (4%), Malta (4%) en Cyprus (7%).
Born OK the first time
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Maar. Voorjaar 2025, Pasen. Britse media zijn vol van een 'Quiet' 'Revival' tot zelfs 'Comeback' van het Christendom in Albion, aangedreven door 'GenZ'. In christelijke en conservatieve media zoemt dit al zo'n anderhalf jaar rond, de Britse Bible Society heeft nu een rapport uitgebracht dat ook in bredere media is opgemerkt https://www.biblesociety.org.uk/ waarover in christelijke en conservatieve media dan weer veel over te doen is. Een enorme toeloop bij Paasdiensten zou te constateren zijn, ook in Frankrijk.
Onafhankelijke bevestiging (= niet-christelijke of cultureel conservatieve bronnen) of relativering is er nog amper, behalve bij de Britse Humanisten https://humanists.uk/2025/04/10/gen-z-r ... ncomplete/
Een trend van de-christianisering en ontkerkelijking van vele decennia in een paar jaar significant omgebogen - zou het?
(Noot: nergens wordt vooralsnog beweert dat de Britse bevolking binnen afzienbare tijd (zeg vijf jaar) weer in meerderheid christen is, maar er wordt in christelijke kring gehoopt dat de 'Revival' is ingezet.)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Er zijn in het Verenigd Koninkrijk minder mensen die zeggen dan religie een belangrijke rol speelt in hun dagelijks leven dan in Nederland.
Het dunkt mij dat het wensdenken is van Christenen, dat het Christendom er aan belang wint.
Ik wens u alle goeds
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Peter van Velzen: Ik zou toch even een bronvermelding doen voor dit gegeven.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

B.S. schreef: 22 apr 2025 16:45 Peter van Velzen: Ik zou toch even een bronvermelding doen voor dit gegeven.
De bron is de dezelfde Wikipedia pagina waar het bericht van Rereformed naar verwees. Om precies te zijn de Gallop poll uit 2009. Ik dacht dat je die pagina gelezen had en daar op reageerde. Jammergenoeg is de betreffend vraag in latere surveys niet meer gesteld.
Het viel mij op dat in die poll het VK tot de top 6 behoorde. Men noemt zich vaak Christen, maar doet er in het dagelijks leven blijkbaar weinig mee.
Ik wens u alle goeds
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

2009 is toch al wat langer geleden nu. Als er een veel recentere trend opgemerkt is...
Het lijkt mij ook dat er een hype gecreëerd wordt in media in Albion overigens.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Mij zeggen die cijfers niet veel.

Dat komt omdat de formulering van de vraag het antwoord sterk kan beïnvloeden.
Ik ken de formuleringen niet, dus kan ik er niet zo gek veel mee.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Wanneer zeggen cijfers eigenlijk iets? Meestal ook agenda gedreven?
Voor de VS wordt ook een stijging van ''commitment' aan Jezus' gerapporteerd, aangedreven door de jongere generaties ('Millennials' (what's in name :D ) en 'Zoomers') en dan vooral door jonge mannen https://www.barna.com/research/belief-in-jesus-rises/
Ook weer een religieuze bron, maar zou er echt niks van een trend worden opgepikt?

The Guardian in het VK gaat ook in op de (vermeende nog steeds?) trend en 'framed' dat weer in waarschuwen voor die dekselse jongee mannen en hun gevaarlijke potentieel, zoals zou zijn aangetoond in de (totaal fictieve) Netflix-serie 'Adolescence'. https://www.theguardian.com/commentisfr ... calisation en zo heeft elk medium weer een eigen draai en agenda.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik ben benieuwd hoeveel van deze jongeren daadwerkelijk geloven dat Jezus is opgestaan.
En of ze zich echt verbonden voelen met een kerk.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Ik ook.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Bonjour schreef: 24 apr 2025 12:30 Ik ben benieuwd hoeveel van deze jongeren daadwerkelijk geloven dat Jezus is opgestaan.
De eerste vraag is lastig omdat er niet bij staat waardoor ze zich christelijk voelen.
Men kan zelfs zich christen voelen als men een historische Jezus afwijst. (Bultmann)

De tweede vraag is een stuk makkelijker lijkt me, maar ik heb daar geen cijfers over.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Bonjour schreef: 24 apr 2025 12:30 Ik ben benieuwd hoeveel van deze jongeren daadwerkelijk geloven dat Jezus is opgestaan.
Veel jongeren zijn geïnteresseerd, als ze een onderwerp ter identificatie zoeken.
Zeker als de te bezoeken gelegenheden ze afwisseling en bovendien ook "vermaak" bieden met tegelijkertijd ook wat "diepgang", anders dan de geijkte gelegenheden, die door jongeren worden bezocht.

In hoeverre ze ook werkelijk de geloofsbelijdenis zullen onderschrijven is van een heel andere orde.
En dan ook blijvend en niet alleen zolang ze zich opgenomen voelen in een gelijkgezinde gemeenschap.
Ik geloof daar niet in.
Als er al een geloof in de opstanding is, dan zal dat snel verwateren als het nieuwe eraf is en overgegaan wordt op de orde van de dag.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie