Hopelijk heb je gelezen over de toepassing van waterstofbenutting met metaalhydride. Overigens zijn ongelukken met benzine ook niet zo fijn.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑06 okt 2021 17:11Makkelijk te vervoeren?
Dat is waar als je het met de veiligheid niet zo nauw neemt.
Weet je wel hoeveel verwoesting een ontploffende fles met waterstof aanricht?
Accufoben en waterstofgroupies.
Moderator: Moderators
- vegan-revolution
- Superposter
Re: Accufoben en waterstofgroupies.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Volledig eens door aan de bron bij de producent voorwaarden vast te leggen is veel gevolgschade te voorkomen. Dan dit er bij de productontwikkeling ingebakken moeten worden. Het nu wat al te vrijblijvend en wie het programma de Vuilnisman van Teun van der Keuken zag weet dat er nog een lange weg te gaan is.
https://kro-ncrv.nl/programmas/de-vuilnisman
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Er zit zoutzuur en geconcentreerd salpeterzuur in, een mengsel in de verhouding 3:1. Geen lekker spul.In Konings water zit zoutzuur en geen zwavelzuur
Jazeker, via het bestaand gasnetwerk. Grote netwerken kunnen een druk aan van zeker 500 bar. Ik zie niet in waarom waterstof moeilijker zou zijn dan gas. Het staat nog maar in de kinderschoenen, het is te voorbarig om het af te schieten.Makkelijk te vervoeren?
Lijkt mij ook niet, omdat het waterstof niet in vloeibare toestand door deze netwerken zal gaan.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Die druk zal het probleem niet zijn.lanier schreef: ↑07 okt 2021 09:42Er zit zoutzuur en geconcentreerd salpeterzuur in, een mengsel in de verhouding 3:1. Geen lekker spul.In Konings water zit zoutzuur en geen zwavelzuur
Jazeker, via het bestaand gasnetwerk. Grote netwerken kunnen een druk aan van zeker 500 bar. Ik zie niet in waarom waterstof moeilijker zou zijn dan gas. Het staat nog maar in de kinderschoenen, het is te voorbarig om het af te schieten.Makkelijk te vervoeren?
Maar aardgas-dicht is nog niet waterstof-dicht.
Voor het auto verkeer wordt het dan trouwens zo goed als waardeloos.
Om voldoend te laden moet het dan wel geperst worden wat weer energie kost wat weer een extra rendement verlies betekend.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Misschien wordt het dan net als met LPG vloeibaar aan de pomp geleverdTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑07 okt 2021 11:19
Om voldoend te laden moet het dan wel geperst worden wat weer energie kost wat weer een extra rendement verlies betekend.
Het huidige aardgasnetwerk schijnt prima aanpasbaar aan waterstof.
https://www.fluxenergie.nl/huidige-gasn ... dpr=accept
Laatst gewijzigd door doctorwho op 07 okt 2021 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Vloeibare waterstof dient een temperatuur te hebben van 20 graden Kelvin oftewel 253 graden celsius onder nul, of onder hoge druk te staan. (350 atmosfeer).doctorwho schreef: ↑07 okt 2021 12:12 Het huidige aardgasnetwerk schijnt prima aanpasbaar aan waterstof.
Ik wens u alle goeds
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Waterstof is wat moeilijker te hanteren dan LPG wat zelf in sommige landen verboden is.doctorwho schreef: ↑07 okt 2021 12:12Misschien wordt het dan net als met LPG vloeibaar aan de pom geleverdTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑07 okt 2021 11:19
Om voldoend te laden moet het dan wel geperst worden wat weer energie kost wat weer een extra rendement verlies betekend.![]()
Het huidige aardgasnetwerk schijnt prima aanpasbaar aan waterstof.
We zouden misschien het affakkelen moeten stoppen en dat maar gebruiken zolang er olie wordt gewonnen.
Het is goed bruikbaar, maar het is duurder dan benzine.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Klopt maar bij mij weten gaat waterstof waarmee ik straks thuis mijn HR keteltje stook in gasvorm aankomen ,zoals het nu met aardgas gaat.Peter van Velzen schreef: ↑07 okt 2021 12:31Vloeibare waterstof dient een temperatuur te hebben van 20 graden Kelvin oftewel 253 graden celsius onder nul, of onder hoge druk te staan. (350 atmosfeer).doctorwho schreef: ↑07 okt 2021 12:12 Het huidige aardgasnetwerk schijnt prima aanpasbaar aan waterstof.
- vegan-revolution
- Superposter
Vandaar dat opslag van waterstof met behulp van metaalhydride bij kamertemperstuur beter is.Peter van Velzen schreef: ↑07 okt 2021 12:31Vloeibare waterstof dient een temperatuur te hebben van 20 graden Kelvin oftewel 253 graden celsius onder nul, of onder hoge druk te staan. (350 atmosfeer).doctorwho schreef: ↑07 okt 2021 12:12 Het huidige aardgasnetwerk schijnt prima aanpasbaar aan waterstof.
- vegan-revolution
- Superposter
Ook interessant :
Tiny house vol waterstoftechniek
Daaruit :
Het Waterstof Tiny House was voor het eerst te zien op de Installatie Vakbeurs in Hardenberg, waar het pontificaal voor de ingang van het beursterrein stond geparkeerd. In het huis wordt gedemonstreerd op welke wijze waterstof ingezet kan worden voor de energievoorziening van woningen: via een waterstofketel, of via een compacte waterstof-productieunit met een elektrolyser.
Op het dak liggen 8 pv-panelen. Die zorgen in eerste instantie dat de 7 kW thuisbatterij gevuld is. De overtollige zonnestroom wordt met behulp van elektrolyse omgezet in waterstof. Daarvoor wordt de installatie van H2 Planet aangewend. Voor de opslag van het geproduceerde waterstof wordt gebruik gemaakt van metaalhydride. Dit betekent dat waterstof onder lagere druk kan worden opgeslagen dan bij conventionele opslagmethode. In het tinyhouse kan onder 17 bar in totaal 7000 liter gecomprimeerd waterstof worden opgeslagen in relatief kleine gasflessen.
De elektrolyser, controller, brandstofcel en opslag passen allemaal in een kleine technische ruimte. Met deze methode zou het huis dus off-grid kunnen functioneren.
- vegan-revolution
- Superposter
Hier nog wat info : Waterstof belofte voor de toekomst
Daaruit :
De omgang met waterstof op industriële schaal is een routinezaak. Zowel in de ruimtevaart als in de chemische industrie houdt men jaarlijks tientallen miljarden kubieke meters waterstof in tussenopslag of vervoert men het per lange pijpleidingen. In Duitsland bestaat een pijpleidingennet van meer dan tweehonderd kilometer ten behoeve van de chemische industrie, dat al een halve eeuw probleemloos functioneert. Ook in de Verenigde Staten, Japan en Italië bestaan uitgebreide pijpleiding-straten voor het vervoer van waterstof voor industrieel gebruik.
We zien dat elektrisch rijden efficiënter is dan de huidige waterstofketen. Het belangrijkste voordeel van waterstof is de potentiële actieradius en sneller tanken, daarnaast is de opslag goedkoper in het voertuig.
De opslag in batterijen is kostbaar. In een automobiel kost een kWh opslag voor elektriciteit 100 - 200 Euro per kWh met een rendement van circa 88%. De effectieve opslag kost per kWh € 113 - € 227 in aanschaf. Een zakenauto heeft 60 kWh aan boord dus effectieve kosten € 6.780 - € 13.560
De opslag voor waterstof in een automobiel kost industrieel € 500 per kg, waarvan per kg 20 kWh waterstof effectief beschikbaar komt voor aandrijving. Dat houdt in dat de opslag effectief kost per kWh € 25 in aanschaf. Bij een waterstof auto met 60 kWh effectief opslag kost die opslag €1.500.
Voor een zakelijke auto die 200.000 km rijdt zijn de opslagkosten met waterstof 4,32 cent per km goedkoper.
Dus ondanks dat een accu efficiënter is dan een waterstof-brandstofcel zijn er ook voordelen van het gebruik van een waterstof-brandstofcel ten opzichte van het gebruik van een accu. Dit nog afgezien van het grondstoffen-vraagstuk.
Misschien zijn waterstofgroupies zo gek nog niet.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Waterstof lijkt mij het simpelste - zei het niet het efficiënste - opslagmedium. De ontwikkelingen gaan snel. Hopelijk snel genoeg. Want we hebben nog maar weinig tijd, Ik heb zelfs gehoord van realiseebare vliegtuigen op waterstof. Helaas kun je de oude niet zomaar even ombouwen, en is hun levensuur nogal lang. (30 jaar).
Ik wens u alle goeds
Al die windturbines en zonnecellen die extra nodig zijn voor het opwekken van waterstof kosten ook grondstoffen, hoor.vegan-revolution schreef: ↑08 okt 2021 02:30
Dus ondanks dat een accu efficiënter is dan een waterstof-brandstofcel zijn er ook voordelen van het gebruik van een waterstof-brandstofcel ten opzichte van het gebruik van een accu. Dit nog afgezien van het grondstoffen-vraagstuk.
Misschien zijn waterstofgroupies zo gek nog niet.![]()
En je moet dan al snel 50/60% meer energie opwekken.
Het is geen one size fits all.
Zoals ik aangaf: Waterstof heeft zijn waarde, maar dat we álles met waterstof gaan regelen, inclusief persoonlijke mobiliteit, lijkt me vooralsnog een fictie.
Denk dat ik zelf wel een beetje klaar ben met het topic.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
- vegan-revolution
- Superposter
Nadelen genoeg voor het werken met waterstof. Dat besef ik ook wel.
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.
Meld je gerust met nieuwe kennis/inzichten. Ik vond dit topic sowieso een aangename toevoeging.
Misschien dat het nog eens een keer lukt om wat cijfermatige vergelijkingen op macroniveau te vinden.