Er zijn slechts diegenen die beweren dat iets "verboden" is die oorzakelijk zijn tot het verlenen van toegang tot het criminele circuit.
Hoe meer er verboden wordt, des te meer criminelen lopen er rond.....
Moderator: Moderators
Er zijn slechts diegenen die beweren dat iets "verboden" is die oorzakelijk zijn tot het verlenen van toegang tot het criminele circuit.
Maar geven de middelen zelf aanleiding tot het criminele circuit of is de aanleiding tot het criminele circuit eerder het verbod op bezit van dergelijke middelen?
Ja dat is de kant van hoe de burger zich hoort te gedragen.
Uiteraard is het een samenspel. Maar we zijn een rijk land waarin blijkbaar de onderlaag van de maatschappij zich in deze malafide kringen begeeft. Maar het is ook een land van tolerantie en privacy. Ik wat dat laatste betreft mag het van mij iets minder. Mensen moeten worden gestimuleerd om te gaan werken voor een acceptabel salaris. En zo moeten ze in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Daarnaast moet het niet aantrekkelijk zijn om snel vele duizenden euro's te verdienen omdat de pakkans groot is en de straffen hoog. Maar dat is in dit land niet zo. Zelfs als onomstotelijk vaststaat dat je iemand neergeschoten hebt en je in het drugscircuit begeeft, krijg je een goede advocaat en kun je op kosten van de staat een aantal jaar het gevang in om al snel weer vrij te komen wegens goed gedrag of strafvermindering. Misschien komt (bij een vormfoutje) je hele straf wel te vervallen.axxyanus schreef: ↑14 jul 2021 13:31 Maar hoe hoort de overheid zich te gedragen? Is het niet de taak van de overheid om maatregelen te nemen die de criminaliteit in de samenleving verlagen? Ik vind het nogal gemakkelijk om als de overheid een maatregel neemt waarvan men mag verwachten dat het de criminaliteit zal doen stijgen om dan tegen de burgers te foeteren die zich gewoon voorspelbaar gedragen hebben.
Het lastige is dat het acceptabele voor een ieder anders ligt en dus niet te stellen is wat nu precies acceptabel is. Je verzand dan in een discussie waarin het gaat over wat gevonden wordt. En net als smaak verschilt men hier van mening.dikkemick schreef: ↑14 jul 2021 16:12Uiteraard is het een samenspel. Maar we zijn een rijk land waarin blijkbaar de onderlaag van de maatschappij zich in deze malafide kringen begeeft. Maar het is ook een land van tolerantie en privacy. Ik wat dat laatste betreft mag het van mij iets minder. Mensen moeten worden gestimuleerd om te gaan werken voor een acceptabel salaris. En zo moeten ze in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien.axxyanus schreef: ↑14 jul 2021 13:31 Maar hoe hoort de overheid zich te gedragen? Is het niet de taak van de overheid om maatregelen te nemen die de criminaliteit in de samenleving verlagen? Ik vind het nogal gemakkelijk om als de overheid een maatregel neemt waarvan men mag verwachten dat het de criminaliteit zal doen stijgen om dan tegen de burgers te foeteren die zich gewoon voorspelbaar gedragen hebben.
Ik vind het bovenstaande niet erg duidelijk. Hoe definieer jij "malafide"? Is dat alles wat zich buiten de wet bevind? En wie zijn die onderlaag juist? Ik dacht dat drugshandel zich nu juist voor een beduidend deel in de bovenlaag afspeelt.dikkemick schreef: ↑14 jul 2021 16:12Uiteraard is het een samenspel. Maar we zijn een rijk land waarin blijkbaar de onderlaag van de maatschappij zich in deze malafide kringen begeeft.axxyanus schreef: ↑14 jul 2021 13:31 Maar hoe hoort de overheid zich te gedragen? Is het niet de taak van de overheid om maatregelen te nemen die de criminaliteit in de samenleving verlagen? Ik vind het nogal gemakkelijk om als de overheid een maatregel neemt waarvan men mag verwachten dat het de criminaliteit zal doen stijgen om dan tegen de burgers te foeteren die zich gewoon voorspelbaar gedragen hebben.
Ik begrijp niet goed wat het verminderen van tolerantie en privacy te maken heeft met mensen stimuleren om te gaan werken voor een acceptabel salaris.
Je begrijpt toch dat je daarmee de drugshandel in de handen van de harde kriminelen duwt en dat juist daardoor er duizenden euro's mee te verdienen vallen.
Is dat dan nodig dat we in een ideale maatschappij wonen? Is het nodig om een ideaal leven te leiden om een zinvol leven te hebben? Heb je een ideale partner nodig voor een innige relatie? Heb je een ideaal schooltraject nodig om klaar te zijn voor het volwassen leven? Heb je ideale kinderen nodig om ervoor te kunnen zorgem? ...
Ilegaal is geen eigenschap van chemicaliën. Dat is iets wat mensen hebben verzonnen, ALs ze legaal waren, dan was er nauwelijks een crimineel circuit. Er zijn ook legale verslavende middelen, Alcohol, Tabak etcetera. daar verdient de verkoper (en de fiscus) veel geld Mee. Moeten die volgens jou gratis worden? Nee toch?
Ik denk hardop en vraag me dus af wat een maatschappij kan bijdragen om ervoor te zorgen dat de inwoners weer tevreden zijn, gewoon doen wat ze horen te doen (werken en belasting betalen) en zich houden aan de geldende regels.
Dit is absoluut een heel ingewikkeld topic. Alcohol en tabak zijn gelegaliseerde harddrugs. Ontmoedigingsbeleid werkt maar mondjesmaat, want mensen hebben blijkbaar behoefte aan een diverse mix van geestverruimende verslavende middelen. En het blijft een samenspel tussen de legaliteit en criminele circuit. Maak de sigaretten nog duurder (goed voor de schatkist indeed) en mensen halen hun rookwaar uit andere landen. Gratis verstrekken van deze nicotinebommen lijkt me ook niet wenselijk. En dan zit je volgens mij in een impasse en moet je er voor zorgen dat mensen zich aan de regels houden.Peter van Velzen schreef: ↑15 jul 2021 02:46Ilegaal is geen eigenschap van chemicaliën. Dat is iets wat mensen hebben verzonnen, ALs ze legaal waren, dan was er nauwelijks een crimineel circuit. Er zijn ook legale verslavende middelen, Alcohol, Tabak etcetera. daar verdient de verkoper (en de fiscus) veel geld Mee. Moeten die volgens jou gratis worden? Nee toch?