Om de een of andere reden haal ik telkens een regel te weinig weg. Sorry!
Entheogenen, de poorten tot de goden
Moderator: Moderators
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Entheogenen, de poorten tot de goden
Ik wens u alle goeds
Je hoeft geen sorry te zeggen.
Na al die jaren forum gaan bij mij de quotes nog steeds regelmatig mis.
Na al die jaren forum gaan bij mij de quotes nog steeds regelmatig mis.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Je bent vrij om het te interpreteren zoals jij wil.
Voor mij is het soms verwarrend, zeker DMT omdat het je kan doen twijfelen aan alles wat je dacht te weten en geloofde.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Fenomeen, ik wil je deze quote nog meegeven:
"Seeing objective reality will make you extinct." (Donald Hoffman)
We zien de werkelijkheid niet ten volle zoals die is. Wie zien de dingen op zodanige wijze zodat we overleven als organisme. Ons brein en onze evolutie zorgde daarvoor. Op psychedelics kom je echter dichter bij die algehele werkelijkheid, denk ik. Omdat dan de filters worden opgeheven.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
Vind ik een rare opmerking. Omdat die filters (onze zintuigen) niet alleen filteren maar ook mogelijk maken. Onze ogen filteren alle gammastraling weg die boven en onder een bepaalde frekwentie liggen maar ze maken het ook juist mogelijk dat we de straling die binnen dat interval liggen wel kunnen observeren.MaartenV schreef: ↑20 mei 2021 07:38Fenomeen, ik wil je deze quote nog meegeven:
"Seeing objective reality will make you extinct." (Donald Hoffman)
We zien de werkelijkheid niet ten volle zoals die is. Wie zien de dingen op zodanige wijze zodat we overleven als organisme. Ons brein en onze evolutie zorgde daarvoor. Op psychedelics kom je echter dichter bij die algehele werkelijkheid, denk ik. Omdat dan de filters worden opgeheven.
Kunnen mensen onder invloed van psychedelische middelen kleuren zien die normaal buiten het menselijk spectrum vallen?
Kunnen mensen onder invloed van psychedlische middelen geluiden horen die normaal buiten het menselijk gehoor liggen?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Het gaat er om dat het brein de complexe chaotische wereld buiten ons simplificeert op een bepaalde manier. En die simplificatie wordt deels opgegeven bij het innemen van psychedelica.
Het universeel gerapporteerde gevoel dat alles één is in het universum en dat alles samenhangt, is een spirituele Waarheid waar gebruikers inzage in krijgen. Ze zien dé Werkelijkheid zoals deze in een meer reële staat van zijn is, in tegenstelling tot de gesimplificeerde illusie van dissociatie die we in het dagelijkse waakbewustzijn waarnemen.
Iemand die psychedelics neemt ervaart dat er enkel awareness is en de continue flow of input waarbij het zelf oplost in het geheel van indrukken. Dat is meer waar dan het model van het zelf en de dissociatieve waarneming van dingen die we hebben tijdens ons waakbewustzijn.
De wereld en jij zijn een process, geen gedissocieerd en gefixeerd zelf zoals het waakbewustzijn ons doet geloven.
Wat écht gaande is is een mystieke realiteit van unity of eenheid waar bewustzijn en een continue flow van ervaringen bestaat. Niet in een bovennatuurlijke zin te begrijpen.
Wat echter door de hersenen gecreëerd wordt/gemodelleerd is een gedissocieerde zelf ervaring en gedissocieerde afgebakende dingen ervaring.
Het universeel gerapporteerde gevoel dat alles één is in het universum en dat alles samenhangt, is een spirituele Waarheid waar gebruikers inzage in krijgen. Ze zien dé Werkelijkheid zoals deze in een meer reële staat van zijn is, in tegenstelling tot de gesimplificeerde illusie van dissociatie die we in het dagelijkse waakbewustzijn waarnemen.
Iemand die psychedelics neemt ervaart dat er enkel awareness is en de continue flow of input waarbij het zelf oplost in het geheel van indrukken. Dat is meer waar dan het model van het zelf en de dissociatieve waarneming van dingen die we hebben tijdens ons waakbewustzijn.
De wereld en jij zijn een process, geen gedissocieerd en gefixeerd zelf zoals het waakbewustzijn ons doet geloven.
Wat écht gaande is is een mystieke realiteit van unity of eenheid waar bewustzijn en een continue flow van ervaringen bestaat. Niet in een bovennatuurlijke zin te begrijpen.
Wat echter door de hersenen gecreëerd wordt/gemodelleerd is een gedissocieerde zelf ervaring en gedissocieerde afgebakende dingen ervaring.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Ik zie geen reden om de verstoring die optreed bij psychedelica, te zien als het opheffen van een simplificatie.
Neen, zij zien de werkelijkheid niet in een meer reële staat. Het enige wat er gebeurt is dat de psychedelica een "gevoel van weten" opwekken. Maar dat er een "gevoel van weten" is, wil nog niet zeggen dat er van echte kennis sprake is. Mensen hebben ook zonder psychedelica vaak een "gevoel te weten", waarbij in werkelijkheid ze het helemaal niet weten. Waarom zouden we ervan uitgaan dat kennis te vinden is in de psychedelische ervaring?MaartenV schreef: ↑20 mei 2021 13:27Het universeel gerapporteerde gevoel dat alles één is in het universum en dat alles samenhangt, is een spirituele Waarheid waar gebruikers inzage in krijgen. Ze zien dé Werkelijkheid zoals deze in een meer reële staat van zijn is, in tegenstelling tot de gesimplificeerde illusie van dissociatie die we in het dagelijkse waakbewustzijn waarnemen.
Ik weet niet wat jouw waakbewustzijn jou doet geloven maar mijn waakbewustzijn doet mij niet geloven in een gedissocieerd en gefixeerd zelf.MaartenV schreef: ↑20 mei 2021 13:27Iemand die psychedelics neemt ervaart dat er enkel awareness is en de continue flow of input waarbij het zelf oplost in het geheel van indrukken. Dat is meer waar dan het model van het zelf en de dissociatieve waarneming van dingen die we hebben tijdens ons waakbewustzijn.
Enkel bij hoge dosissen ervaart men dat mystieke gevoel van één zijn met de kosmos. Dat blijkt universeel te zijn.
Bij lagere dosissen heb je hallucinaties of vervormingen van de modellen van de wereld die de hersenen maken van de zintuiglijke input.
Enkel bij hoge dosissen is er dus meer dan zomaar 'een gevoel van weten'. Men ervaart dan de werkelijkheid hoe die is: ongedifferentieerd.
Onze hersenen maken modellen van de wereld op basis van de zintuiglijke input. Bij het innemen van een hoge dosis psychedelicum worden die modellen opgeheven en ervaart men louter een stroom van ervaringen waar men als bewustzijn deel van uitmaakt. Men ervaart op zo'n moment uniciteit met de kosmos, zoals men dat benoemt. Dat is meer werkelijk, dan onze ervaring van een werkelijkheid van losstaande zaken en een losstaande identiteit.
Jij, als Axxyanus, bestaat eigenlijk niet als identiteit. Dat is een constructie van je brein. Je bent een geheel van samenwerkende onderdelen in interactie met de wereld en dat interagerend samenwerkend geheel van onderdelen krijgt in jouw ervaring tijdens je normale bewustzijnsstaat het gevoel 1 persoon te zijn. Bij hoge dosissen psychedelica krijg je zicht op die illusie en doorzie je dat je eigenlijk deel uitmaakt van een groter geheel. Niet dit laatste is een illusie, maar het eerst is de illusie, gecreëerd door de hersenen.
Bij lagere dosissen heb je hallucinaties of vervormingen van de modellen van de wereld die de hersenen maken van de zintuiglijke input.
Enkel bij hoge dosissen is er dus meer dan zomaar 'een gevoel van weten'. Men ervaart dan de werkelijkheid hoe die is: ongedifferentieerd.
Onze hersenen maken modellen van de wereld op basis van de zintuiglijke input. Bij het innemen van een hoge dosis psychedelicum worden die modellen opgeheven en ervaart men louter een stroom van ervaringen waar men als bewustzijn deel van uitmaakt. Men ervaart op zo'n moment uniciteit met de kosmos, zoals men dat benoemt. Dat is meer werkelijk, dan onze ervaring van een werkelijkheid van losstaande zaken en een losstaande identiteit.
Jij, als Axxyanus, bestaat eigenlijk niet als identiteit. Dat is een constructie van je brein. Je bent een geheel van samenwerkende onderdelen in interactie met de wereld en dat interagerend samenwerkend geheel van onderdelen krijgt in jouw ervaring tijdens je normale bewustzijnsstaat het gevoel 1 persoon te zijn. Bij hoge dosissen psychedelica krijg je zicht op die illusie en doorzie je dat je eigenlijk deel uitmaakt van een groter geheel. Niet dit laatste is een illusie, maar het eerst is de illusie, gecreëerd door de hersenen.
't Zou ook kunnen dat er geen grote geheel is en dat onze hersenen er gewoon een potje van maken.
Ik verwonder me er altijd over hoe jij zo overtuigd iets kan neerpennen zonder enige vorm van terughoudendheid :
je krijgt zicht op ....
je doorziet dat ...
terwijl je , op zijn zachtst gezegd, toch wel heel controversiële theoriën heb.
Uniciteit met de kosmos : wat mag dat dan wel zijn ? of is dit weer zoiets dat buiten het "bewijsbare" of "aantoonbare" valt ?
Outremer, en Axxyanus, ik bedenk dat niet zelf. Zoals ik al eerder zei baseer ik me op de filosofie van Bernardo Kastrup en op de gedachten van neurowetenschapper James Cooke:
Als je tijd hebt, bekijk dit eens volledig:
(de man is neurowetenschapper, maar experimenteert met psychedelica):
Als je tijd hebt, bekijk dit eens volledig:
(de man is neurowetenschapper, maar experimenteert met psychedelica):
Neen, men heeft enkel een gevoel de werkelijkheid te ervaren zoals die is.MaartenV schreef: ↑20 mei 2021 14:43 Enkel bij hoge dosissen ervaart men dat mystieke gevoel van één zijn met de kosmos. Dat blijkt universeel te zijn.
Neen, het is enkel een gevoel dat het meer werkelijk is.MaartenV schreef: ↑20 mei 2021 14:43Onze hersenen maken modellen van de wereld op basis van de zintuiglijke input. Bij het innemen van een hoge dosis psychedelicum worden die modellen opgeheven en ervaart men louter een stroom van ervaringen waar men als bewustzijn deel van uitmaakt. Men ervaart op zo'n moment uniciteit met de kosmos, zoals men dat benoemt. Dat is meer werkelijk, dan onze ervaring van een werkelijkheid van losstaande zaken en een losstaande identiteit.
Neen, pyschedelica geven je de ultieme illusie. Namelijk dat je op een of andere manier doorgedrongen bent tot de echte werkelijkheid en dat de werkelijkheid een illusie is.MaartenV schreef: ↑20 mei 2021 14:43Jij, als Axxyanus, bestaat eigenlijk niet als identiteit. Dat is een constructie van je brein. Je bent een geheel van samenwerkende onderdelen in interactie met de wereld en dat interagerend samenwerkend geheel van onderdelen krijgt in jouw ervaring tijdens je normale bewustzijnsstaat het gevoel 1 persoon te zijn. Bij hoge dosissen psychedelica krijg je zicht op die illusie en doorzie je dat je eigenlijk deel uitmaakt van een groter geheel. Niet dit laatste is een illusie, maar het eerst is de illusie, gecreëerd door de hersenen.
Aan allen:
- Het is beslist niet zo dat iedereen die een psychedelisch middel inneemt gegarandeerd "kosmische eenheid" zal ervaren, vooral niet tijdens de eerste ervaringen. Dat gevoel van kosmische eenheid is vrij zeldzaam, vooral voor beginners.
- Psychiater en bewustzijnsonderzoeker Stanislav Grof stelt dat dit soort kosmische ervaringen mogelijk herinneringen zijn aan de tijd in de baarmoeder. Daarom het grenzeloze gevoel van geborgenheid. Al sluit hij niet uit dat er ook ervaringen mogelijk zijn die niets met herinneringen te maken hebben maar volkomen transcendent zijn.
- Als de gewone bewustzijnstoestand illusoir is, dan is ook de psychedelische bewustzijnstoestand dat, enkel op een wat andere manier. In de nuchtere toestand zijn we afgestemd op de objectieve, gedeelde realiteit, en tijdens de psychedelische ervaring trekken we ons terug in een subjectieve, persoonlijke realiteit, vergelijkbaar met een droom maar dan terwijl het lichaam wakker is. Het is vanwege dat droomachtige aspect dat psychedelische middelen nuttig gereedschap kunnen zijn binnen de psychiatrie en psychotherapie.
- De term entheogeen wordt in het algemeen niet vertaald als "poort tot de goden" maar als "dat wat de innerlijke god genereert" of "dat wat het goddelijke in jezelf opwekt." De wat neutralere term psychedelisch betekent "dat wat de psyche zichtbaar maakt" of "dat wat de ziel openbaart."
- Het is beslist niet zo dat iedereen die een psychedelisch middel inneemt gegarandeerd "kosmische eenheid" zal ervaren, vooral niet tijdens de eerste ervaringen. Dat gevoel van kosmische eenheid is vrij zeldzaam, vooral voor beginners.
- Psychiater en bewustzijnsonderzoeker Stanislav Grof stelt dat dit soort kosmische ervaringen mogelijk herinneringen zijn aan de tijd in de baarmoeder. Daarom het grenzeloze gevoel van geborgenheid. Al sluit hij niet uit dat er ook ervaringen mogelijk zijn die niets met herinneringen te maken hebben maar volkomen transcendent zijn.
- Als de gewone bewustzijnstoestand illusoir is, dan is ook de psychedelische bewustzijnstoestand dat, enkel op een wat andere manier. In de nuchtere toestand zijn we afgestemd op de objectieve, gedeelde realiteit, en tijdens de psychedelische ervaring trekken we ons terug in een subjectieve, persoonlijke realiteit, vergelijkbaar met een droom maar dan terwijl het lichaam wakker is. Het is vanwege dat droomachtige aspect dat psychedelische middelen nuttig gereedschap kunnen zijn binnen de psychiatrie en psychotherapie.
- De term entheogeen wordt in het algemeen niet vertaald als "poort tot de goden" maar als "dat wat de innerlijke god genereert" of "dat wat het goddelijke in jezelf opwekt." De wat neutralere term psychedelisch betekent "dat wat de psyche zichtbaar maakt" of "dat wat de ziel openbaart."
Nihil est sine ratio.
en
enNeen, het is enkel een gevoel dat het meer werkelijk is.
Hoe weet je dat zo zeker? Ik raad je toch aan dat filmpje eens te bekijken van de neurowetenschapper James Cooke die psychedelics gebruikt. Hij bestudeert ook de menselijke waarneming. En op basis van zijn studie en ervaringen komt hij tot die conclusie.Neen, pyschedelica geven je de ultieme illusie. Namelijk dat je op een of andere manier doorgedrongen bent tot de echte werkelijkheid en dat de werkelijkheid een illusie is.
Volgens de neurowetenschapper James Cooke, die dit bestudeert, komt dit vooral bij zeer hoge dosissen voor.
Ja, dat is zo. Alleen, wanneer men de ervaring beleeft van 'één zijn met de kosmos', beleeft men iets dat universeel is. Iets dat het persoonlijke overstijgt en in heel wat spirituele tradities die wellicht psychedelica gebruikten, terug te vinden is.- Als de gewone bewustzijnstoestand illusoir is, dan is ook de psychedelische bewustzijnstoestand dat, enkel op een wat andere manier. In de nuchtere toestand zijn we afgestemd op de objectieve, gedeelde realiteit, en tijdens de psychedelische ervaring trekken we ons terug in een subjectieve, persoonlijke realiteit, vergelijkbaar met een droom maar dan terwijl het lichaam wakker is. Het is vanwege dat droomachtige aspect dat psychedelische middelen nuttig gereedschap kunnen zijn binnen de psychiatrie en psychotherapie.
Ok dank voor de toelichting.Ivar schreef:De term entheogeen wordt in het algemeen niet vertaald als "poort tot de goden" maar als "dat wat de innerlijke god genereert" of "dat wat het goddelijke in jezelf opwekt." De wat neutralere term psychedelisch betekent "dat wat de psyche zichtbaar maakt" of "dat wat de ziel openbaart."
MaartenV,MaartenV schreef:Outremer, en Axxyanus, ik bedenk dat niet zelf. Zoals ik al eerder zei baseer ik me op de filosofie van Bernardo Kastrup en op de gedachten van neurowetenschapper James Cooke:
Kan jij een verwijzing naar James Coke zijn achtergrond en huidige werkzaamheden geven?
Iets meer dan dit, wat via de video aanklikbaar is:
wat praktisch identiek is aan:Dr. James Cooke:
Neuroscientist, writer & speaker, focusing on perception, meditation, psychedelics, mental health and wellbeing.
PhD in Neuroscience, Oxford University
MSc in Neuroscience, Oxford University
MA in Experimental Psychology, Oxford University
Details
Links
DrJamesCooke.com Twitter Instagram Facebook Patreon
Statistieken
Lid geworden op 26 apr. 2019
504.057 weergaven
https://www.drjamescooke.com/about
met:
en:Reconciling science and spirituality
We live in a world filled with suffering, where attempts to help have been split into largely separate scientific and spiritual communities. As a spiritually engaged neuroscientist I hope to communicate how these seemingly separate world views can be reconciled.
wat er op duidt dt hij niet als neuroscientist/neurowetenschapper bij een of ander instituut werkzaam is.If you find this work valuable, you can support it on patreon:
patreon.com/DrJamesCooke
Sharing on social media also helps more people find this work:
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.