Oeigoeren en Han-Chinezen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

siger

Re: Oeigoeren en Han-Chinezen

Bericht door siger »

MNb schreef:
siger schreef:toen ik verdedigde dat er wel godsdienstvrijheid is,
Er is godsdienstvrijheid in China? Terwijl elke legale godsdienstige beweging in China gecontroleerd wordt door de overheid?
Hier ga je wel een beetje snel.
Ik denk dat je het met me eens bent dat elke godsdienst onderworpen moet zijn aan regels en overheidstoezicht. De Franse, Belgische en Chinese overheden hebben de niqab verboden op openbare plaatsen. Het is mijn mening dat ze er goede redenen voor hebben. Ik kan dus moeilijk de houding van China hierin veroordelen en dezelfde houding van Frankrijk goedkeuren. Hetzelfde geldt voor maatregelen tegen terrorisme ter bescherming van onschuldige burgers. Je kan toch niet beweren dat de overheid dat niet mag? En je moet toch wel de propagandistische reactie herkennen van terroristen die overal ter wereld veiligheidsmaatregelen tegen terrorisme als een inbreuk op hun godsdienstvrijheid bestempelen?
MNb schreef:Je hanteert het begrip vrijheid op dezelfde manier als Hegel - als het recht om aan de staat te gehoorzamen. Vrijdenken als de vrijheid om te denken wat de overheid voorschrijft. Noem je jezelf daarom geen vrijdenker meer?
Overtrokken. China is geen land dat voorschrijft wat te denken. De islam is er één van de erkende godsdiensten. Blijf aub het onderscheid in het oog houden tussen het opleggen van een staatsideologie, wat niet gebeurt, en het bestrijden van terrorisme wat zich voordoet.
MNb schreef:Hoe dan ook voelen de Oeigoeren zich niet zo erg prettig met het Chinese bestuur, gegeven de opstanden van 1933-34 en 1944-48, tijdelijke onafhankelijkheid eind 19e eeuw en nog zo'n paar zaken nog verder terug. Toch wonen ze er al een paar 100 jaar.
Hoe moet ik dit begrijpen? Hebben we er wat aan nationalistische geschiedenisboekjes tot feiten te verheffen, en mensen honderdjarige gevoelens toe te schrijven? Zou je hetzelfde tegen mij zeggen als ik was opgegroeid in een groep dorpen in West-Vlaanderen waar we alleen bijbelonderwijs willen, geen letter Nederlands zouden willen schrijven en dan op het internationale podium gaan klagen dat de inkomsten in mijn dorp te laag zijn door de schuld van de staat, en dan maar zelfbeschikking ga eisen met ter onderlijning enkele bommen op lijnbussen en slachtpartijen?
MNb schreef:Maar zelfbeschikkingsrecht is een beetje uit de mode geraakt, geloof ik, vooral als het gaat om etnische groeperingen met een afwijkende godsdienst in een ver land.
Collectief "zelfbeschikkingsrecht" op basis van een fictieve nationaliteit of ethnie, en zeker op basis van een religie, is gelukkig niet meer zo populair. Vooral omdat elke "minderheid" die zelfbeschikkingsrecht bekomt weer opnieuw conflikteert met "minderheden" in eigen rang, die dan nogal eens als "onzuiverheden" bestempeld en behandeld worden. Of hoe denk je dat het de ongelovigen zal vergaan in een Oeigoerenstaat?
(ps: ik oordeel net hetzelfde over mijn eigen België, dus dat "ver land" maakt echt niet uit.)
MNb schreef:Ik wil maar zeggen, je bent nogal simplistisch bezig. Fanatieke islamitische Oeigoeren zijn slecht dus de Chinese overheid is goed, zoiets. Is het al eens bij je opgekomen dat wellicht ook deze strijd geen good guys kent? Een mens is niet altijd verplicht partij te kiezen, weet je.
Waar heb ik gezegd dat de Chinese overheid goed is? Ik ga geen maatregelen onaanvaardbaar vinden alleen omdat ze van de Chinezen komen, en ik voel me verplicht te protesteren tegen jihadisme. Een oordeel over wat de Chinese overheid verder nog doet is hier niet aan de orde.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ook weer mee eens, eigenlijk.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap »

MNb schreef:
appelfflap schreef:is de bevolking tegen dan moet godsdienst wijken.
Dictatuur van de meerderheid dus. Is de bevolking - op niet godsdienstige gronden - tegen voetbalclub Feyenoord dan moet Feyenoord wijken.
oversimplificatie
de bevolking kan regels opleggen aan voetbalclubs
voldoet feyenoord niet aan die regels mogen ze niet meedoen
siger

Bericht door siger »

MNb schreef:
appelfflap schreef:is de bevolking tegen dan moet godsdienst wijken.
Dictatuur van de meerderheid dus.
Belangrijke nuance: een overheid dient de mensenrechten te eerbiedigen. Daarmee is een dictatuur van de meerderheid uitgesloten. Ze mag zich niet met godsdienst bemoeien, maar is verplicht de veiligheid van haar burgers te verdedigen. Dat is een moeilijk evenwicht. Met een beetje goede wil ziet men dat in het geval van de Oeigoeren de Chinese overheid (1) veiligheidsmaatregelen neemt maar (2) de islam niet verbiedt.
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

Terwijl de chaos in de USA vanwegen de verkiezingen nog gaande is heeft Pompeo die waarschijnlijk snel zijn baan gaat verliezen, snel nog dit er even doorgeduwd...

https://www.deccanherald.com/internatio ... 12205.html
China on Friday sharply criticised the US for delisting Xinjiang’s separatist militant outfit East Turkistan Islamic Movement from its list of terrorist organisations, saying it reflected Washington’s "double standards" on fighting global terrorism.

In a major policy shift on November 5, US Secretary of State Mike Pompeo lifted the ban on East Turkistan Islamic Movement (ETIM), which was designated as a terrorist organisation by the UN’s 1267 counter-terrorism committee in 2002 for s alleged association with al-Qaida, Osama bin Laden and the Taliban.
Ik verwacht trouwens ook niet dat de (hoogstwaarschijnlijke) toekomstige Harris Biden regering dit weer zal veranderen.

Eerder verwacht ik het tegenovergestelde, zeg maar zoiets als sponsoring van ETIM, zoals de Obama regering “rebellen” sponsorden die tegen Assad waren (en later IS bleken te zijn)...
https://www.newsweek.com/how-isis-got-w ... ria-748468
How ISIS Got Weapons From the U.S. and Used Them to Take Iraq Syria...
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

Peter van Velzen schreef: 23 mar 2021 01:51
Chinaman schreef: 23 mar 2021 00:52 Femke lijkt ook op die manier te regeren.Ze zou een goede burgemeester zijn in China... :D :D :D

Nee, want ze spreekt geen woord chinees en zou direct ontslagen worden - en zelfs in een heropvoedingskamp terecht komen - omdat ze het voor Oeigoerse vrouwen zo opnemen,
En heksen bestaan niet, Ben jij nou een vrijdenker? Met het gebruik van het woord heks bewijs je min of meer van niet, bovendien verdenk ik je er nu van een heksenjacht te willen beginnen. Denk toch even na over wat je hebt ingetikt voordat je op "verzend" klikt.
Lmao, die Kaag blijft een heks in mijn ogen...Verder is de vrijheid van Oeigoerse vrouwen nog nooit zo goed geweest als dat ze nu is, steeds meer zie ik ze zonder hoofddoekjes rondlopen. Goede opleidingen nemen en zelfstandige carrieres maken.

Zeker zijn er ook jihaddis, de meest extreme daarvan worden idd opgesloten ook de extreme vrouwelijke jihaddis, maar juist vooral de Oeigoerse vrouwen doen het beter dan ooit en voelen zich bevrijd. Femke zou er trots op zijn :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

M.a.w. de "Chinese methode" is de enige manier om mensen effectief en snel van het islamitische juk te bevrijden? Of om de alsmaar wereldwijde toenemende islamitische radicalisering überhaupt te kunnen stoppen?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
appelfflap
Superposter

vegan-revolution schreef: 23 mar 2021 06:37 M.a.w. de "Chinese methode" is de enige manier om mensen effectief en snel van het islamitische juk te bevrijden? Of om de alsmaar wereldwijde toenemende islamitische radicalisering überhaupt te kunnen stoppen?
Is de moslimhaat zo irrationeel dat je de slavernij vd chinezen goedkeurt?
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

vegan-revolution schreef: 23 mar 2021 06:37 M.a.w. de "Chinese methode" is de enige manier om mensen effectief en snel van het islamitische juk te bevrijden? Of om de alsmaar wereldwijde toenemende islamitische radicalisering überhaupt te kunnen stoppen?
Oh, ik weet niet of de “Chinese methode” de toenemende islam radicalisering op den duur kan stoppen, dat zal de toekomst moeten uitwijzen... Wel weet ik dat er steeds meer Oeigoerse “Ebru’s” zijn, op zich vind ik dat al goed.

@Appelflap
Welke Moslimhaat? Als je het hebt over zeer extremistische radicale Oeigoeren, die achter tralies terecht komen, ja daar heb ik weinig problemen mee dat die dan nog wat werk verrichten. Voor de rest gaat het met de Oeigoeren in China steeds beter.
appelfflap
Superposter

Chinaman schreef: 23 mar 2021 08:43 @Appelflap
Welke Moslimhaat? Als je het hebt over zeer extremistische radicale Oeigoeren, die achter tralies terecht komen, ja daar heb ik weinig problemen mee dat die dan nog wat werk verrichten. Voor de rest gaat het met de Oeigoeren in China steeds beter.
uiteraard
de oeigoeren leven in een aards paradijs :)

https://www.hln.be/buitenland/amnesty-i ... ~a1987c65/
waarschijnlijk preventieve maatregelen tegen toekomstige extremisten

iets zegt me dat jij, wat dat thema betreft, volstrekt immuun zult zijn voor eender welke bedenking. Vraag me af of het natuurlijke immuniteit of een vaccin betreft :)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Chinaman schreef: 23 mar 2021 02:18
Peter van Velzen schreef: 23 mar 2021 01:51 Nee, want ze spreekt geen woord chinees en zou direct ontslagen worden - en zelfs in een heropvoedingskamp terecht komen - omdat ze het voor Oeigoerse vrouwen zo opnemen,
En heksen bestaan niet, Ben jij nou een vrijdenker? Met het gebruik van het woord heks bewijs je min of meer van niet, bovendien verdenk ik je er nu van een heksenjacht te willen beginnen. Denk toch even na over wat je hebt ingetikt voordat je op "verzend" klikt.
Lmao, die Kaag blijft een heks in mijn ogen...Verder is de vrijheid van Oeigoerse vrouwen nog nooit zo goed geweest als dat ze nu is, steeds meer zie ik ze zonder hoofddoekjes rondlopen. Goede opleidingen nemen en zelfstandige carrieres maken.

Zeker zijn er ook jihaddis, de meest extreme daarvan worden idd opgesloten ook de extreme vrouwelijke jihaddis, maar juist vooral de Oeigoerse vrouwen doen het beter dan ooit en voelen zich bevrijd. Femke zou er trots op zijn :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Je herhaalt hier de reactie op je het bericht en je ongenuanceerde gescheld in dat andere topic.
En ook de zeer terechte opmerking van Peter.
viewtopic.php?p=586459#p586459

Maar geeft nu opnieuw aanleiding om te denken, dat je niet eerst goed nadenkt voordat je iets schrijft.
Ik kan deze opmerking alleen zien als een redeloos volgen van hen, die voor anderen willen bepalen wat wel of niet vrij voelt.
Zijn er voor jouw geen vrouwen tussen de extremische en de door islam onderdrukte vrouw?
Bestaat de moslima niet, die gewoon gelooft in haar religieuze traditionele kledij?

Zijn vrouwen echt vrijer, als zij zich verplicht voelen hun hoofddoek af te doen wegens onderdrukking van hun geloof?
Wat een onzin.
Natuurlijk en een terechte opmerking voor een aantal vrouwen, die al lang stiekemweg niet meer geloven, maar zich verplicht voelden aan hun islam gemeenschap.
Maar maken haar losse haren haar dan vrij binnen diezelfde gemeenschap?

Er zijn maar twee mogelijkheden blijkbaar.
- Hoofddoek af en gewoon als alle andere Chinese, aan de staat gehoorzame, vrouwen kansen krijgen tot mee kunnen doen in de maatschappelijk opzicht.
- Of je gaat naar een heropvoedingskamp, zoals zij dat overal om zich heen zien gebeuren?

Ik zou net als Peter willen, dat je eerst eens nadenkt voordat je hier iets neerplemt zonder eerst eens goed na te denken.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

Positieve Maatregelen... lol zou me niks verbazen dat westerse landen de ETIM gaan sponseren met financiële middelen maar ook wapens en zo...

Verder beweer ik nergens dat

De Propaganda in het westen zal zeker op volle toeren draaien om dat te bewerkstelligen net zoals ze dat deed bij de vrijheids strijders die gewoon ISIS bleken te zijn...

Velen zijn dat inmiddels blijkbaar vergeten???

Verder Amnesty lmao... babies in incubators hoax...Dat broodje aap verhaal kwam ook van Amnesty International...”modern atrocity propaganda”

https://www.moonofalabama.org/2021/02/t ... bb7195200c

Deze link laat zien dat deze zogenaamde getuigen steeds hun verhaal veranderen, het geeft ook de originele bronnen aan van hun interviews over de loop van tijd.
February 04, 2021
Why Do These Uighur Witnesses' Stories Constantly Change?
maar ja ik denk dat weinigen hier de moeite zullen doen om het te onderzoeken.

Wat die kinderen betreft, vanuit Chinees perspectief zal het gaan om extreme gevallen die samenwerken met wat de Chinese regering als terroristische organisaties zien
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

@Maria

Lol ik beweer nergens wat jij zegt, ik zeg en beweer alleen dat er steeds meer Oeigoerse Ebru’s zijn...

Voor de rest van zijn jou “aannemingen” totaal niet doordacht.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Chinaman schreef: 23 mar 2021 09:33 @Maria

Lol ik beweer nergens wat jij zegt, ik zeg en beweer alleen dat er steeds meer Oeigoerse Ebru’s zijn...

Voor de rest van zijn jou “aannemingen” totaal niet doordacht.
Zou je dan mijn vragen willen beantwoorden?
Misschien kunnen we het er dan samen over hebben, waarom de ander iets denkt en iets "aanneemt" uit wat hij of zij leest.
De reden ervan, en dat zowel jij als ik als anderen die dit lezen.

Graag in eigen bewoordingen uitleggen wat in al jouw citaten of verwijzingen staat en waarom je die plaatst en denkt dat dat nuttig kan zijn voor de gedachtenwisseling.
Mijn Engels is nl. niet goed genoeg om dat mee te nemen in discussie.

En rekening houdend met het gegeven, dat ik niet onbekend ben met de diverse meningen over kleding dwang of juist ontkleding dwang.
En ook niet onbekend ben het doel van de kampen, nl. het heropvoeden van moslims tot gehoorzame Chinese staatsburgers en dat men denkt, dat dit niet bewerkstelligd kan worden door mensen vrijheid van geloof en meningsuiting te geven.
En met de overlevingsdrang van mensen, die onder druk komende te staan van dwang.
Dan hebben we het nog niet over de methoden.
En ook rekening houdend met de totale onbetrouwbaarheid het van propaganda machines, zeker ook niet als die ook nog eens tegenover elkaar staan.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

@Maria
Zijn er voor jouw geen vrouwen tussen de extremische en de door islam onderdrukte vrouw?
Jazeker zijn er die, de meeste Oeigoerse vrouwen die nu in alle grote steden naar universiteiten gaan (dus die grote groep van studenten) lopen nog altijd met een kapje rond, zijn nog altijd Moslima, gaan naar de Moskees in die grote steden etc etc, toch zie je nu steeds meer vrouwen die dat niet doen. Dat zag je niet toen ik pas naar China kwam meer dan 20 jaar geleden... overigens waren er toen ook niet zoveel studenten uit die streek...

Bestaat de moslima niet, die gewoon gelooft in haar religieuze traditionele kledij?
Zie boven.

Zijn vrouwen echt vrijer, als zij zich verplicht voelen hun hoofddoek af te doen wegens onderdrukking van hun geloof?
Wat een onzin.

Inderdaad onzin.

Natuurlijk en een terechte opmerking voor een aantal vrouwen, die al lang stiekemweg niet meer geloven, maar zich verplicht voelden aan hun islam gemeenschap.
Maar maken haar losse haren haar dan vrij binnen diezelfde gemeenschap?

De rechten van die vrouwen word nu beter beschermd. Als deze vrouwen door extremisten aangevallen worden of zo, dan gaan die mensen de bak in. Toch zijn er wel veel van de meiden die als ze teruggaan naar hun dorp of stad, ze hun kapje wel weer omdoen... Dus taboe is er nog wel degenlijk maar het word steeds beter.

Er zijn maar twee mogelijkheden blijkbaar.
- Hoofddoek af en gewoon als alle andere Chinese, aan de staat gehoorzame, vrouwen kansen krijgen tot mee kunnen doen in de maatschappelijk opzicht.
- Of je gaat naar een heropvoedingskamp, zoals zij dat overal om zich heen zien gebeuren?

Neen.

Verder zijn er wat top actrices/acteurs die uit die streek komen die bijna nooit hoofddoekjes/kapjes opdoen, heb interviews gezien waarin ze in hun ouderlijk huis zitten te kletsen, de ouders droegen beide traditionele kleding... Natuurlijk is dit deels propaganda, maar het wil dus van dat verplicht hoofddoekjes stigma af...

Velen doen het in de Chinese modellen wereld bijv hartstikke goed mannen en vrouwen...
https://www.npr.org/sections/parallels/ ... to-success

Hier nog een andere site, maar goed je hoeft het niet allemaal te geloven...
https://uwidata.com/16190-10-imperialis ... the-truth/
Plaats reactie