Interresant draadje
Sinds ik hier in een echte politiestaat woon

, zal ik hier proberen uit te leggen hoe het hier werkt met deze covid crisis...
Ik woon in een stad relatief dichtbij Shanghai, zo’n 2 uur met de auto 120 km p uur
Op mijn telefoon zit een functie die op mijn “wechat” zit (een soort whatsapp) Op mijn wechat was ik al geverifieerd, ik scan daarmee een QR code waarna een beeld verschijnt waarin ik mijn telefoonnummer moet intoetsen. Heb ik dit gedaan komt er een sms binnen met een bevestigings code. Deze typ ik dan in en mijn personele QR gezondsheids code verschijnt...
Er is geen anderhalve meter maatschappij meer dus mensen kunnen gewoon naast elkaar zitten, in restaurants etc... wel je QR code bij sommige restaurants laten zien, maar de meesten checken al lang niet meer.
De QR code moet ik dan wel laten zien bij de metro en ander openbaar vervoer plus ik ben ook verplicht daar een mondkapje te dragen, hetzelfde geld voor als ik naar de supermarkt Wil gaan alhoewel de mensen “personeel” van de supermarkt daar sinds ik denk ongeveer 2 maanden er helemaal niet meer naar kijken of vragen, en dus doe ik het al een tijdje niet meer daar... well hoor je op een klein speakertje dat je dat eigenlijk wel moet doen... en, mondkapje daar zijn de tantes in de supermarkt wel heel streng op...
In diverse televisie shows was een heleboel maanden terug geen publiek, maar tegenwoordig zitten de tribunes weer gewoon helemaal vol met mensen/publiek die geen mondkapje aan hebben, wat deze mensen wel moeten hebben om dicht bij hun idolen te mogen zitten in de studio is een bewijs dat ze geen COVID 19 hebben en die kunnen ze via een bloedtest krijgen waarvan er een snelle versie is die duurder is en een langzamere versie die goedkoper is... dit bewijs is 2 weken geldig... ook voor ziekenhuis bezoeken is dit vereist... en voor bij het inchecken van hotels en vliegtuigreizen.
Gek genoeg geld dit niet voor discotheken die tegenwoordig gewoon bomvol zitten, wel moet je daar je QR code laten zien... maar niemand of bijna niemand loopt daar rond met een mondkapje...
Mijn kind die hier naar school gaat, moet ook elke dag de QR code geven, daar kinderen minderjarig zijn, zijn de ouders verplicht elke dag de QR code van hun kind door te sturen naar de leraar lerares via QQ of wechat...
Op het moment dat een persoon van mijn gezin COVID 19 zou krijgen dan veranderd mijn groene QR code in een rode QR code en kan ik dus niet de winkel in... en moet ik dus met mijn gezin minimaal 14 dagen in Quarantaine...
Ik heb via kennissen gehoord dat dit zeer streng word gehandhaafd, mensen die in jou buurt wonen en daar werken als bewaker, word opdracht gegeven om jouw deur te verzegelen met een soort papier... je kunt voedsel en boodschappen kopen via je telefoon en deze bewaker komt dat dan elke dag brengen... is je “zegel” op je deur verscheurd (en niet door hem of haar) kun je een boete oplopen... hoeveel weet ik eerlijk gezegd niet.
Gek genoeg is deze QR code niet landelijk maar “stedelijk” ik kon mijn QR code bij een andere stad waar ze streng waren niet gebruiken... toen ik naar een andere stad ging om mensen te bezoeken... toen moest ik constant mijn identiteitsbewijs bij me hebben en constant dit op een papier melden... het vreemde was ook dat in die andere stad de QR code ook echt gescand werd, terwijl waar ik woon dit nog nooit gebeurd is, men kijkt waar ik woon gewoon of de code groen is en je kunt doorlopen... dit geld ook voor werkplaatsen die veelal ook zelf een andere “punch card” systeem hebben
Mijn kennis legde mij uit dat in hun stad een paar maanden terug er veel gevallen van COVID 19 waren, en dus dat deze stad de regels veel strenger handhaafden...
Ik ben me ervan bewust dat als ik deze QR code opvraag mijn positie zeker ergens word opgeslagen in een of andere database... toch zitten er veel gaten in dit systeem daar mijn gezicht niet gescand of zo word... niet dat er veel camera’s hier zijn, die zijn er zeker, maar je kunt rondlopen met een petje een dikke zonnebrill en een mond masker waarna ik denk dat het dan toch zeer lastig is voor het systeem om je te herkennen...
Dit is ongeveer hoe het hier werkt met mijn QR code op mijn telefoon (imperial drone; Dagabo system, Dagabo system

)
Ik ben geen grote fan van dit systeem maar het schijnt wel enigszins te werken... maar zoals met vele van deze soort dingen is het de vraag wat doen de “machthebbers” ermee... dat apps zoals wechat net zoals Facebook etc al mijn info opslaan, dat weet ik, dat alles wat ik communiceer telefoneer etc ook word opgeslagen in een of andere database en wellicht jaren later op een of andere manier tegen mij gebruikt kan worden besef ik ook... maar ja ik heb weinig keus al ik hier een beetje wil functioneren.
De regering hier zegt ook over een paar maanden een vaccin te hebben, maar tot nu toe is er nog niet gezegd dat deze verplicht zou zijn om in te enten... vooralsnog zou dit op een vrijwillige basis zijn...vooralsnog...
In ieder geval een korte indruk uit een politiestaat

Lord Byron, in the satirical poem Don Juan, 1823: ' Tis strange - but true; for truth is always strange; Stranger than fiction