Zwart wit

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Zwart wit

Bericht door dikkemick » 29 aug 2020 11:07

Ferd Grapperhaus, onze minister van justitie werd onlangs gefotografeerd op zijn eigen bruiloft met zo'n 30 genodigden, die geen van allen de 1,5 meter in acht namen.
De kranten staan er de volgende dag bol van.
2 Reacties:

Zwart: We kunnen deze man, die ons asociaal noemt als we geen 1,5 m. afstand houden, niet meer serieus nemen. De excuses die hij aangeboden heeft alsook het geld dat hij doneerde is niet voldoende. Ferd moet aftreden!

Wit: Gelukkig is Grapperhaus evenals Willem en Maxima, mens van vlees en bloed die af en toe (gelukkig) de fout in gaat. Hij heeft zijn (welgemeende) excuses aangeboden en dat moet voldoende zijn.

Een grijze reactie kom je niet tegen.
Mijn dilemma: Voor beide stellingen is wel iets te zeggen. Ja, Grapperhaus heeft een voorbeeldfunctie en moet extra op zijn hoede zijn, maar ook hij is en blijft mens en kan fouten maken.
Mijn vraag: Is het tegenwoordig nog wel toegestaan 'grijs' te zijn? Dit even buiten het feit dat hij het in een eigen reactie niet helemaal sjofel aanpakte.
Dit lijken me nu juist onderwerpen waar je een middenpositie kunt innemen. Probleem lijkt dan echter dat je geen mening hebt!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

gerard_m
Bevlogen

Re: Zwart wit

Bericht door gerard_m » 29 aug 2020 11:38

Ik ben het helemaal met je eens. De nuance is weg. Je ziet het bij veel onderwerpen gebeuren. Natuurlijk had iemand met een voorbeeld functie dit nooit mogen laten gebeuren. Je weet dat dit veel schade aanricht. Aan de andere kant, fouten maken we allemaal.

Inderdaad worden de reacties extremer.
Voor een deel is denk ik emotie die een weg naar buiten zoekt. Ik denk dat het versterkt wordt door de onzekere tijden van corona en economische crisis. In dit geval het gevoel dat je zelf last hebt van de situatie en Grapperhaus lekker doorfeest. Voor een deel is het afreageren van eigen frustratie (die trouwens heel begrijpelijk is). Sowieso knallen mensen op internet alles er wat heftiger uit.

Ik denk ook dat mensen minder andere meningen zien die hun eigen standpunt wat kunnen relativeren. Mensen zitten meer thuis en worden daardoor heel eenzijdig gevoed in hun mening door hun eigen facebook groep en andere bubbels waren ze zitten. Zo wordt je langzaam extremer.

Om dit verschijnsel dan ook wat te relativeren: misschien zijn mensen met een uitgesproken standpunt meer geneigd die uit te dragen en hoor je de gematigde " grijze" meningen daarom veel minder?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 29 aug 2020 12:37

dikkemick schreef:
29 aug 2020 11:07
Ferd Grapperhaus, onze minister van justitie werd onlangs gefotografeerd op zijn eigen bruiloft met zo'n 30 genodigden, die geen van allen de 1,5 meter in acht namen.
2 Reacties:

Zwart: We kunnen deze man, die ons asociaal noemt als we geen 1,5 m. afstand houden, niet meer serieus nemen. De excuses die hij aangeboden heeft alsook het geld dat hij doneerde is niet voldoende. Ferd moet aftreden!

Wit: Gelukkig is Grapperhaus evenals Willem en Maxima, mens van vlees en bloed die af en toe (gelukkig) de fout in gaat. Hij heeft zijn (welgemeende) excuses aangeboden en dat moet voldoende zijn.

Mijn dilemma: Voor beide stellingen is wel iets te zeggen. Ja, Grapperhaus heeft een voorbeeldfunctie en moet extra op zijn hoede zijn, maar ook hij is en blijft mens en kan fouten maken.
Mijn vraag: Is het tegenwoordig nog wel toegestaan 'grijs' te zijn? Dit even buiten het feit dat hij het in een eigen reactie niet helemaal sjofel aanpakte.
Dit lijken me nu juist onderwerpen waar je een middenpositie kunt innemen. Probleem lijkt dan echter dat je geen mening hebt!
Ja maar niet alle fouten zijn het zelfde. Stel dat dit een normale bruiloft was geweest, wat zouden dan de gevolgen geweest zijn voor de betrokken mensen? Zouden de overheid dan tegenover die mensen gezegd hebben, ach het zijn mensen en die maken het fouten en het daarbij gelaten hebben of zouden die mensen een serieus risico lopen op vervolging?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 29 aug 2020 12:54

Eerst.
Anderhalve meter afstand: Is dat een advies of een wet?
Binnen of ook buiten?
Dan.
Er is zoveel mogelijk gepoogd zich hieraan te houden.
Maar begrijpelijk en zeker gezien het feit dat iedereen in Nederland wat onnadenkender is geworden, dus blijkbaar ook de betrokken personen op de bruiloft.
Dan
Er is excuus aangeboden.
(Makkelijk)

Blijft:
Is er een voorbeeldfunctie waar absoluut de hand aan moet geworden gehouden?
Zijn daar uitzonderingen voor voor mensen in privé situaties?

Is Grapperhaus niet meer geloofwaardig en wie vindt dat dan en waarom?
Wat is het wat wie denkt?
De collega regeerders.
De directe omstaanders en betrokkenen.
De mensen, die niet betrokken zijn, maar van overheidsmensen verwachten, dat ze een voorbeeldfunctie hebben, maar beseffen dat dit ook gewoon mensen zijn, net als u en ik.
De mensen, die niet betrokken zijn, maar van overheidsmensen absolute normhandhaving eisen.

Wat en hoe denken mensen dan?
- Of begrip voor deze persoon in deze gelegenheid, dan hebben we ook begrip voor allen die hun best doen, maar ook gewoon mensen zijn.
- Serieus en consequent handelen is een must voor verdere geloofwaardigheid, want anders kan ieder zijn gang gaan.
- Of Ik wil ook geen anderhalve meter, voel me zeer gefrustreerd en nu kunnen we iemand daarop PAKKEN.
Iemand, die een voorbeeld functie heeft TEN ALLEN TIJDE. En als die niet wordt gewipt, dan kan ik ook mijn gang gaan.

Verhaal van trouwfotograaf en weddingplanner
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... m-te-gaan/
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 29 aug 2020 13:16

Ja, ik vind dat, mits wat doordenken, er vaak voor twee tegengestelde standpunten iets te zeggen valt. In plaats van a tegenover niet-a, a en niet-a zijn beiden waar vanuit een ruimer perspectief dat beide overstijgt.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 29 aug 2020 14:28

Wat mij betreft mag de man liever vandaag dan morgen weg.
Maar vanwege dit voorval?

Als ik zelf minister zou zijn (hypothetisch voorbeeld) en zou trouwen (nog hypothetischer) was het er op mijn bruiloft waarschijnlijk hetzelfde eraan toe gegaan. :? :?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 29 aug 2020 15:37

Gekleurde reactie:

De heer Grapperhaus kent de echte cijfers en omstandigheden rondom het coronavirus en covid-19. Die kennis zorgt blijkbaar voor zorgeloosheid in de privésfeer. Zeker iets om over te blijven nadenken, vind ik.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 aug 2020 15:54

axxyanus schreef:
29 aug 2020 12:37
Ja maar niet alle fouten zijn het zelfde. Stel dat dit een normale bruiloft was geweest, wat zouden dan de gevolgen geweest zijn voor de betrokken mensen? Zouden de overheid dan tegenover die mensen gezegd hebben, ach het zijn mensen en die maken het fouten en het daarbij gelaten hebben of zouden die mensen een serieus risico lopen op vervolging?
Axxyanus, dit is nou juist mijn punt. Jij vindt "A", Maria vindt "B" en beiden hebben jullie valide argumenten en in beide argumenten kan ik me vinden. Is het dan kwalijk om een keer geen mening te hebben? Jij begint hier nu al direct weer te sturen in de mate waarin Grapperhaus fout is geweest.
Met alle argumentaties die je daarbij zou kunnen verzinnen. Maar is hier wel een pasklaar antwoord op te vinden? Is dit een voorbeeld van:
Ferd wordt aangeklaagd, staat terecht, wordt beschuldigd en verdedigd en is wel/niet schuldig. Of zou het toch kunnen uitkomen op die gulden middenweg? Ja, het was zeker niet handig om zo bij elkaar op een bordes te gaan staan als je zelf mensen die het niet doen, asociaal noemt. Maar het was als een slippertje en toch ook wel weer begrijpelijk.
Moet hier een volmondig 'goed' of 'fout' uitkomen? Heeft er per definitie iemand gelijk?
Ik zie dat Maria in mijn voorbeeld wat onhandig gekozen is #-o

Want om ook op die reactie even in te gaan. Ik werk in de gezondheidszorg en weet als geen ander (zeker in deze tijd) hoe belangrijk het is de (hand)hygiëne in acht te nemen. Maar doe ik dit privé ook altijd>?
De badmeester weet hoe gevaarlijk water kan zijn voor zijn kleine, maar verliest blijkbaar toch op sommige momenten die kleine af en toe uit het oog op het strand/zee.
De dominee die vloekt als hij op zijn duim slaat
De onpartijdige discussieleider die toch partij kiest.
De advocaat die zijn kennis misbruikt om zelfs bij bewezen schuld toch ervoor zorgt dat er strafvermindering plaatsvind.
De agent die soms in zijn privé-auto te hard rijdt.
De longarts die rookt.
Philip K. Dick

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 29 aug 2020 16:17

dikkemick schreef:
29 aug 2020 15:54
Moet hier een volmondig 'goed' of 'fout' uitkomen? Heeft er per definitie iemand gelijk?
Ik zie dat Maria in mijn voorbeeld wat onhandig gekozen is #-o
Maria heeft zich hier wel heel erg grijs en neutraal opgesteld.
Of moet ik zeggen: Geen mening uit kunnen spreken, omdat ik iedereen eigenlijk wel een beetje begrijp.
Eigenlijk heb ik helemaal geen definitief antwoord, maar alleen opmerkingen om over dingen te denken.
Toch is dit een onderwerp waar ieder voor zich zich toch wel in zijn persoonlijke leven over uit zal moeten spreken.
Het onderwerp over de "anderhalve meter norm" bedoel ik dan te zeggen.
Ik ben vanochtend weer door een hoop mensen heen moeten dringen in de super.
Handen en karretjes ontsmetten is er nog maar zelden bij.

Zoals je eigenlijk al stelt.
Misschien heeft niemand echt gelijk.
Of ook:
Degenen die hier hun zegje doen, hebben allemaal in zekere zin gelijk.

En per definitie levert dat dus geen pasklare antwoorden, waar iedereen zich achter zal kunnen scharen.
Toch zullen we het met elkaar moeten doen.
Ook als mensen alleen maar kunnen denken:
"Ik ben jong en sterk, dus mij overkomt het niet."
En "Af en toe een keer moet het kunnen, dat we een beetje ouderwets normaal kunnen doen, ipv. altijd weer dat nieuwe normaal."

Dan blijft het voornamelijk een kwestie van:
Doen wat goed is voor de ander.
En dat blijkt men minder lang te kunnen volhouden.

"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 29 aug 2020 16:22

dikkemick schreef:
2 Reacties:

Wat zou dan grijs zijn? Uiteindelijk heb je hier maar twee mogelijkheden. Hij blijft aan of hij treed af.

Ik vrees dat de geloofwaardigheid van Grapperhaus inderdaad aangetast is omdat hij geen gezag meer heeft om extra maatregelen aan te kondigen. Elke volgende maatregel die Grapperhaus afkondigt komt impliciet met de bemerking dat mensen nu eenmaal fouten maken en dat ze enigszins slordig met de regels mogen omgaan en dat een verontschuldiging volstaat bij een overtreding.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 aug 2020 18:32

@Maria
Wat die 1,5 meter betreft. Misschien komen we dit nog te weten, als er voldoende onderzoek is gedaan naar het gedrag van dit virus. Het lijkt een nogal grillig verloop te hebben, van super-besmettelijk (alleen onder de ouderen met overvolle IC's) tot dat hele lichte 'griepje', maar dan m.n. juist onder jongeren.
Aerosolen lijken een grote (hoofd)rol te spelen, maar dan weer afhankelijk van de hoeveelheid en de wijze waarop ze verspreid worden.
Mondkapjes: Wel of geen nut? Fysiologisch en/of psychologisch?
En juist dit soort vraagstukken leent zich uitstekend om door experts te laten beantwoorden, NIET door forummers, Maurice de Hond of Virus-waarheid aanhangers. Dit zijn wetenschappelijke vraagstukken die wellicht pas later een passend antwoord kunnen krijgen.
Nu moeten we het doen met de informatie die voorhanden is en die is summier op deze vlakken.

Dus wat mij betreft moeten het we het dan maar doen met de informatie van de deskundigen, zelfs als die informatie elkaar wereldwijd lijkt tegen te spreken. Wat moet je anders>?
En of we het nieuwe normaal abnormaal vinden is aan iedereen zelf. Dat zijn (nu nog) meningen die niet gebaseerd zijn op kennis die voorhanden is.

Waar het mij om gaat is zwart versus wit. Jij vindt mondkapjes perse 100% absoluut noodzakelijk en ik vind het de grootste waanzin van de wereld. En zo vallen we elkaar met argumenten heen en weer aan. Maar net als mondkapjes leent ook de situatie rondom Grapperhaus zich m.i. niet voor een dergelijke discussie. Maar! Je ziet de ontwikkelingen hier al weer. het wordt al snel weer zwart tegen wit. Een mening verkondigen als waarheid.
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 aug 2020 18:39

axxyanus schreef:
29 aug 2020 16:22
Wat zou dan grijs zijn? Uiteindelijk heb je hier maar twee mogelijkheden. Hij blijft aan of hij treed af.

Ik vrees dat de geloofwaardigheid van Grapperhaus inderdaad aangetast is omdat hij geen gezag meer heeft om extra maatregelen aan te kondigen. Elke volgende maatregel die Grapperhaus afkondigt komt impliciet met de bemerking dat mensen nu eenmaal fouten maken en dat ze enigszins slordig met de regels mogen omgaan en dat een verontschuldiging volstaat bij een overtreding.
Dit bedoel ik dus. Je bent of voor of tegen. Aftreden volgens jou!
Mag ik dit aan Grapperhaus zelf overlaten? Hij heeft zijn spijt betuigd (weliswaar wat laat), maar misschien voelde hij geen spijt omdat het in de euforie van het moment geschiedde. Zelfde geldt voor Willem Alexander en Maxima. Aftreden beiden?

Dat mensen hem om dit slippertje nog wel of juist niet meer serieus nemen, is aan de mensen zelf. Iedereen maakt (onhandige) fouten en het is jou goed recht om niet meer op het CDA stemmen omdat je vindt dat dit absoluut niet door de beugel kan.
Maar het is slechts jouw mening en dat betekent dat er wel degelijk grijstinten zijn. HET probleem van vandaag de dag. De polarisatie wereldwijd m.b.t. allerhande onderwerpen. Nuances worden vergeten.
Philip K. Dick

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 29 aug 2020 19:28

dikkemick schreef:
29 aug 2020 18:39
axxyanus schreef:
29 aug 2020 16:22

Dit bedoel ik dus. Je bent of voor of tegen. Aftreden volgens jou!
Als je de zaken voldoende verengt dan wordt alles zwart-wit. Je kan de vraag bv veralgemen en je afvragen of deze misstap voor om het even wie tot ontslag moet leiden. En dan is mijn antwoord dat dat van de omstandigheden en context afhangt. Dus mijn standpunt is helemaal niet zwart-wit, het lijkt enkel zwart-wit omdat het nu om een specifieke persoon in een specifieke context gaat.
dikkemick schreef:
Mag ik dit aan Grapperhaus zelf overlaten? Hij heeft zijn spijt betuigd (weliswaar wat laat), maar misschien voelde hij geen spijt omdat het in de euforie van het moment geschiedde. Zelfde geldt voor Willem Alexander en Maxima. Aftreden beiden?
Kijk op deze manier maak jij van mensen met een genuanceerde mening, zwart-wit mensen. Plots gaat het niet meer specifiek om Grapperhaus maar wordt iemands mening over Grapperhaus veralgemeend naar andere personen, zonder rekening te houden met de redenen die ik gaf waarom de geloof waardigheid van Grapperhous is aangetast. Willem Alexander en Maxima, vaardigen BMW geen regels uit.

dikkemick schreef:
Dat mensen hem om dit slippertje nog wel of juist niet meer serieus nemen, is aan de mensen zelf.
Maar dat verandert niets aan het verlies aan geloofwaardigheid dat hij lijdt. Als er mensen zijn die hem om dit slippertje niet meer serieus nemen dan is dat een aantasting van zijn geloofwaardigheid. De geloofwaardigheid van een minister is de mate waarin mensen hem serieus willen nemen.
dikkemick schreef:
Iedereen maakt (onhandige) fouten en het is jou goed recht om niet meer op het CDA stemmen omdat je vindt dat dit absoluut niet door de beugel kan.
Er is een verschil tussen iets kan absoluut niet door de beugel en het kan niet door de beugel voor een specifiek persoon gezien de context.
dikkemick schreef:
Maar het is slechts jouw mening en dat betekent dat er wel degelijk grijstinten zijn. HET probleem van vandaag de dag. De polarisatie wereldwijd m.b.t. allerhande onderwerpen. Nuances worden vergeten.
Dan herhaal ik mijn vraag wat is de grijze oplossing in dit specifieke geval? Want uiteindelijk blijft hij aan of treed hij af. Een andere mogelijkheid is er niet.

Ik vermoed dat het eerder is dat nuances genegeerd worden. Je begint met een zeer specifieke vraag in zeer specifieke omstandigheden en behandelt een mening daarover alsof het om een algemene vraag gaat onafhankelijk van omstandigheden.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 aug 2020 20:23

Axxyanus
Dit bedoel ik dus. Je zit alle schrijven altijd zwaar te fileren en legt op iedere opmerking die ik maak een snuf zout omdat er misschien een denkfoutje/meningsverschil/vormfoutje in te ontwaren valt. Laat jij mensen nog wel de vrije ruimte een mening te geven?

IK lees ingezonden brieven m.b.t. Grapperhaus en kan me in iedere brief wel een beetje vinden. Maar dat zijn brieven die dus of (zwaar) negatief of (zwaar) positief zijn. Ik zie mezelf dan als grijs, omdat ik voor beide kanten begrip kan hebben. Dit zijn onderwerpen die niet zo zwart wit zijn als jij zou willen.
Tenminste ik denk dat jij dat wilt omdat je dat m.b.t. zo ongeveer ieder onderwerp op die wijze ventileert.
En dat bedoel ik met polarisatie waar dat eigenlijk niet hoeft. Wel of geen mondkapje. Ik WEET HET NIET en het kan 2 kanten op. Maar dat schijnt niet meer te mogen. Je moet een weloverwogen wetenschappelijk genuanceerd standpunt innemen en die wordt dan doorgaans uiteraard door de andere partij in mootjes gehakt.

Zwart-wit dus.
Philip K. Dick

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 29 aug 2020 21:53

dikkemick schreef:
het gaat niet om mogen maar of het nog kan zonder wel ergens door iemand figuurlijk gelyncht te worden?
polarisatie kan nuttig zijn maar als de slinger te ver doorslaat kan het gevaarlijk worden.
internet en social media werkt op polarisatie als een soort van enorme versneller en katalysator.

in dit geval?
Hij is op dat trouwfeest in de fout gegaan. De ene zal ontslag de minimumstraf vinden en ik heb zoiets van:" laat hem het zelf maar uitzweten en 14 dagen ongerust zijn"

Plaats reactie