Coronavirus - Wuhanvirus

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door dikkemick » 06 apr 2020 19:27

axxyanus schreef:
06 apr 2020 16:06
dikkemick schreef:
06 apr 2020 15:17
Wat betreft dat laten stikken/egoïsme. Lubach gaf er gisteren een andere draai aan. En nu is dit satire maar wel met een kern van waarheid. Hulp in tijden van crisis is een verplichting, zeker als je lid bent van dezelfde club (EU), maar er zijn nu eenmaal landen die er financieel gezien met de pet naar gooiden/gooien. En dat is niet omdat er nooit gewaarschuwd is!
Ja dat is er een draai aan geven. De COVID-19 crisis heeft niets met de financiële toestand van een land te maken. Dus die fianciële toestand nu gebruiken als uitleg om geen hulp te geven is gewoon er een draai aan geven of anders verwoord een uitvlucht.

Een van de redenen dat Nederland (en België) het beter doen dan Italië, is omdat wij zagen wat er in Italië gebeurde. Niet omdat onze bewindvoerders zoveel beter begrijpen wat de gevaren van een exponentiële curve zouden zijn. In dat opzicht heet Italië pecht gehad en Nederland en België een bepaalde vorm van geluk. Dat het dus evengoed andersom had kunnen lopen, negeren, en de financiële toestand er bij halen, als uitleg, geeft bij mij een heel vrekkige indruk van de Nederlandse overheid.
Maar ik doel niet op het wel of niet beter maatregelen nemen ter voorkoming van verspreiding, ik had het over het economische aspect. En dat hangt absoluut zeker samen met Covid-19. Als je het op die wijze bekijkt heeft Nederland haar zaakjes gewoon beter op orde (qua begrotingstekort).
Wil niet zeggen dat je een land mag (moet!) helpen als de mogelijkheden daar zijn.
Zie hier hoe e.e.a. met elkaar verbonden is: https://www.ad.nl/politiek/hoekstra-maa ... ~a43e17ba/

Wat mij betreft is dit allemaal een teken aan de wand dat 1 Europa nog erg ver weg is.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 06 apr 2020 19:44

dikkemick schreef:
06 apr 2020 19:27
Maar ik doel niet op het wel of niet beter maatregelen nemen ter voorkoming van verspreiding, ik had het over het economische aspect. En dat hangt absoluut zeker samen met Covid-19. Als je het op die wijze bekijkt heeft Nederland haar zaakjes gewoon beter op orde (qua begrotingstekort).
yep
Nederland heeft inderdaad de beste begroting, toch 1 vd besten, in Europa
daarvoor heeft men wel zijn gezondheidszorg min of meer geprivatiseerd en afgebouwd. het aantal Nederlandse patiënten dat naar het Uza in Antwerpen afzakt is amper te tellen.

Alleszins tot op een niveau dat de Ndl regering onmiddellijk naar de pr-term groepsimmuniteit greep. De regering wist vanaf dag 1 dat de gezondheidszorg dit niet/nooit zou aankunnen.
de realiteit is dat er, eigenlijk redelijk snel, Nederlandse patienten in Duitsland en Belgie liggen. Belgie, een land dat Ndl al vaak op de vingers heeft getikt omwille van begrotingstekorten.

en wat zal er straks gebeuren? Italie heeft ook enorm op zijn gezondheidszorg bespaart, onder andere ic bedden, omwile vd EU-normen. Ik garandeer u dat Italie dit zal heropbouwen na dit drama.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 06 apr 2020 19:58

dikkemick schreef:
06 apr 2020 19:27
axxyanus schreef:
06 apr 2020 16:06
dikkemick schreef:
Wat betreft dat laten stikken/egoïsme. Lubach gaf er gisteren een andere draai aan. En nu is dit satire maar wel met een kern van waarheid. Hulp in tijden van crisis is een verplichting, zeker als je lid bent van dezelfde club (EU), maar er zijn nu eenmaal landen die er financieel gezien met de pet naar gooiden/gooien. En dat is niet omdat er nooit gewaarschuwd is!
Ja dat is er een draai aan geven. De COVID-19 crisis heeft niets met de financiële toestand van een land te maken. Dus die fianciële toestand nu gebruiken als uitleg om geen hulp te geven is gewoon er een draai aan geven of anders verwoord een uitvlucht.

Een van de redenen dat Nederland (en België) het beter doen dan Italië, is omdat wij zagen wat er in Italië gebeurde. Niet omdat onze bewindvoerders zoveel beter begrijpen wat de gevaren van een exponentiële curve zouden zijn. In dat opzicht heet Italië pecht gehad en Nederland en België een bepaalde vorm van geluk. Dat het dus evengoed andersom had kunnen lopen, negeren, en de financiële toestand er bij halen, als uitleg, geeft bij mij een heel vrekkige indruk van de Nederlandse overheid.
Maar wat heeft dat begrotingstekort er mee te maken? Ik weet niet hoe het in Nederland zit maar hier in België, wordt je medisch geholpen, ook al heb je een heleboel schulden en uitstaande rekeningen en mag je de grootste gokverslaafde zijn. Dus waarom beginnen over begrotingstekorten in het midden van een pandemie?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 06 apr 2020 20:28

Vandaag liggen er Belgen aan de beademing die medio maart op lockdownfeestjes waren

je kunt ze uitlachen, er op vloeken, beweren dat ze zelf schuld zijn ...
toch worden ze geholpen en hopen we dat ze het redden

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 06 apr 2020 21:36

axxyanus schreef:
06 apr 2020 19:58

Maar wat heeft dat begrotingstekort er mee te maken? Ik weet niet hoe het in Nederland zit maar hier in België, wordt je medisch geholpen, ook al heb je een heleboel schulden en uitstaande rekeningen en mag je de grootste gokverslaafde zijn. Dus waarom beginnen over begrotingstekorten in het midden van een pandemie?

Beslist de moeite waard om te kijken. Het ligt, zoals ik zei, iets genuanceerder zodat corona en begrotingstekort wel degelijk met elkaar te maken hebben. De Italianen proberen er een slaatje uit te slaan!
Philip K. Dick

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 06 apr 2020 21:57

en wat is je punt?
Laat N-Italianen maar creperen? zelf schuld?

het bewijst wel dat heel de EU een louter financieel ding is.
maar wie doet de landen echt draaien vandaag? zijn dat de economen?
of toch eigenlijk de onderbetaalde verpleegsters, supermarktmedewerkster, vrachtwagenchauffeurs, ..

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 06 apr 2020 22:08

dikkemick schreef:
06 apr 2020 21:36
Beslist de moeite waard om te kijken. Het ligt, zoals ik zei, iets genuanceerder zodat corona en begrotingstekort wel degelijk met elkaar te maken hebben. De Italianen proberen er een slaatje uit te slaan!
Het kan me niet schelen of de Italianen er een slaatje proberen uit te slaan. Als je de hele tijd bezig bent met proberen te vermijden dat anderen er een slaatje uit kunnen slaan, dan ontsnap je er niet aan om uiteindelijk hardvochtig te reageren. Dat is wat we nu zien, een hardvochtige reactie van de Nederlandse overheid omdat die meer bezorgd is om te vermijden dat de Italianen er een slaatje uit proberen te slaan dan om hen te helpen met het bedwingen van een pandemie. Het is blijkbaar belangrijker dat het rechtvaardigheidsgevoel van de Nederlandse overheid niet gekrenkt wordt, dan dat de nood van Italië in deze omstandigheden verzacht wordt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 06 apr 2020 22:36

axxyanus schreef:
06 apr 2020 19:58

Weet je werkelijk niet hoe het in Nederland zit met de medische zorg? Ik vind dat je nogal laatdunkend doet. Ook in Nederland word je zonder vooraf een vragenlijst te moeten invullen direct de IC opgereden om van het coronavirus te worden gered. Ik kan je garanderen dat iedereen in Nederland ongeacht leeftijd, achtergrond of portemonnee op elk moment van de dag medisch geholpen wordt. Zelfs een Belg die op straat bij het oversteken aangereden wordt! Maar waarschijnlijk bedoel je dit (net als ik hier nu) cynisch om je punt rondom de discussie over begrotingstekorten te maken?

Dat dit in België merkbaar een thema is, viel mij afgelopen vrijdag ook al op in het Vlaamse politieke tv-praatprogramma De afspraak op vrijdag waarin Nederland door een aantal hotemetoten de maat werd genomen. Ene meneer Conne Rousseau, voorzitter van de SPA, kwam woorden en gebaren tekort om schande te spreken over de houding van Nederland jegens de Zuid-Europese broeders. Politicoloog Hendrik Vos kon zijn selectieve verontwaardiging ook al niet onder stoelen of banken steken en trok zijn neus op toen alleen al het woordje Nederland viel. Wat een onsolidair en immoreel land is dat Nederland toch! Schande! Toen het even later in het gesprek ging over Belgen die tijdens hun eigen lockdown massaal de grens overstaken om een pintje op het terras bij hun noorderburen te pakken, ging het bij de hoge heren aan tafel ineens over een gebrek aan coördinatie en was er over het handelen van het eigen volk plots geen sprake meer van een defect aan het moreel kompas. Met twee pinten meten noem ik zoiets.

Nederland had zich vanaf het begin inderdaad wel wat meer empathisch mogen opstellen en voor een betere timing kunnen kiezen toen het over die begrotingstekorten ging. Inmiddels heeft de regering haar standpunt dan ook genuanceerd. Ook Lubach heeft dit gisteren getracht. Hij heeft wat mij betreft een punt als hij zegt dat Nederland graag wil helpen bij het blussen wanneer het huis van de buren in de brand staat, maar dat wij dan niet meteen ook de hypotheek van dat huis moeten overnemen. Waarom mag dit niet gezegd worden?
Laatst gewijzigd door Ronaldus67 op 06 apr 2020 23:11, 2 keer totaal gewijzigd.
I sat by the ocean.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 06 apr 2020 22:39

Italië heeft aan de ene kant er een puinhoop van gemaakt. Er wordt weinig belasting betaalt, er is een grote zwarte economie en tijdens de globalisering zijn ze niet meegegaan. Ook is de politiek er al decennia lang een puinhoop. Italië heeft bijzonder weinig grote aansprekende internationale bedrijven. De meeste bedrijven zijn middelgroot tot klein, en die leveren de staat weinig op. Ook betalen ze 100 miljard per jaar alleen aan rente over leningen. De staatsschuld is torenhoog en zal oplopen tot zeker 150% en misschien zelfs 180%. Het enige wat Italië overeind houd is de lage Europese rente. Die is aan de ene kant positief voor ons (lage hypotheekrente) maar aan de andere kant levert het problemen op voor o.a. pensioenfondsen. Als die rente gaat stijgen gaat Italië keihard failliet. Wij financiëren eigenlijk indirect Italië, maar Europa kan Italië niet redden als de rente stijgt. Er zijn talloze landen die economisch onherroepelijk in de problemen komen door deze crisis. Niet alleen Spanje en Griekenland maar ik denk ook België. Wat opvalt is de slechte politieke toestand in al die landen. Ze zijn blijkbaar niet in staat geweest om de afgelopen 75 jaar, levend in vrede, een economie op te richten die meekan in de globalisering en kapitalistische wereld. Sparen en geld verdienen was niet aan de orde.
Aan de andere kant exporteren we veel naar Italië. Geen steun betekent minder export en de vraag is of we dan nog winnen of verliezen wat geld verdienen betreft. Maar het hangt van de rente af en hoelang deze crisis nog duurt of Italië het gaat redden.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 06 apr 2020 22:40

axxyanus schreef:
06 apr 2020 22:08
dikkemick schreef:
06 apr 2020 21:36
Het kan me niet schelen of de Italianen er een slaatje proberen uit te slaan. Als je de hele tijd bezig bent met proberen te vermijden dat anderen er een slaatje uit kunnen slaan, dan ontsnap je er niet aan om uiteindelijk hardvochtig te reageren. Dat is wat we nu zien, een hardvochtige reactie van de Nederlandse overheid omdat die meer bezorgd is om te vermijden dat de Italianen er een slaatje uit proberen te slaan dan om hen te helpen met het bedwingen van een pandemie. Het is blijkbaar belangrijker dat het rechtvaardigheidsgevoel van de Nederlandse overheid niet gekrenkt wordt, dan dat de nood van Italië in deze omstandigheden verzacht wordt.
Ben ik niet met je eens. Er wordt immers hulp geboden, alleen niet op de manier zoals de Italianen dit graag zouden zien. Ze wijzen hulp A af, omdat ze hulp B willen.
En ik herhaal Ronaldus67/Lubach nog even:...Hij heeft wat mij betreft een punt als hij zegt dat Nederland graag wil helpen bij het blussen wanneer het huis van de buren in de brand staat, maar dat wij dan niet meteen ook de hypotheek van dat huis moeten overnemen. Waarom mag dit niet gezegd worden?
Philip K. Dick

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 06 apr 2020 23:12

Straks maakt Boris Johnson misschien de Bexit niet mee... 8*)

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 06 apr 2020 23:54

dikkemick schreef:
06 apr 2020 22:40
Ben ik niet met je eens. Er wordt immers hulp geboden, alleen niet op de manier zoals de Italianen dit graag zouden zien. Ze wijzen hulp A af, omdat ze hulp B willen.
Leen geld bij het esm en hun aanpak is simpel en voorspelbaar, besparen

Nederlandse bgroting is inorde maar onderwijs en gezondheidszorg, de 2 belangrijkste uitgavenposten, zijn allebei een totale ramp.
Yep, de factuur klopr volgens de economen en de rest doet er niet echt toe.

Desondanks is dat hetgeen het esm zal eisen van spanje en italie.
Uit die logica moet je stappen en daar heeft italie gewoon gelijk.

Nu krijgt italie hulp van china en daar gaat deEU, incl. Nederland, zoveel spijt van krijgen. Schrijf maar op.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 06 apr 2020 23:55

lanier schreef:
06 apr 2020 23:12
Straks maakt Boris Johnson misschien de Bexit niet mee... 8*)
Wensen we iemand dood?

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 07 apr 2020 02:08

Gelukkig is dit gefilmd: https://www.youtube.com/watch?v=lkS0ki6G4ec

Het lijkt erop dat onze viroloog Ab Osterhaus en z'n collegas de eerste Nederlandse besmetting van de Mexicaanse griep vieren - een kindje van 4 jaar dat door het RIVM was bekeken en ''knijterbesmet'' was - met grote blijheid, waarna hij van de overheid de opdracht krijgt voor 34.000.000 doses aan anti-vaccins. De whisky-fles wordt er zelfs bij opengetrokken. Is dat hoe het er werkelijk aan toe ging op de achtergrond bij deze man en z'n collegas, terwijl hij op de buis de kijkers waarschuwde voor de ''verschrikkelijke'' Mexicaanse griep? Er zijn later eveneens kamervragen gesteld over de opvallend premature bestelling door de overheid (klik). Wat zijn dat voor mensen?
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 07 apr 2020 02:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 07 apr 2020 02:33

dikkemick schreef:
En eerlijk is eerlijk. Ik voel me Nederlander, geen EU-er.
Ik daarentegen voel me "Farang", Dat is een verbastering van het woord "Frank", en slaat op elke "westerling". (óók op Amerikanen)
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie