Kun je iemand afrekenen op angst?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Maria
Site Admin

Re: Kun je iemand afrekenen op angst?

Bericht door Maria » 07 feb 2020 15:54

Hopper schreef:
07 feb 2020 14:50
Waar staat dat eigenlijk dat christenen in de hemel komen als zij in God en Jezus geloven?
En wat wordt er dan met hemel bedoeld?
Tja, dan zal ik de halve Bijbel (neem dat aub. niet letterlijk) moeten citeren en voor de moeilijke passages ook nog eens honderden jaren exegese (dito).
Na 20 jaar Bijbellezingen en elke week 1.5 uur preek kan ik dat ook niet direct ophoesten.
Je zult het wat mij betreft in deze ook even met mijn geheugen moeten doen.
Misschien kun je dat beter op GG vragen.
Alpha zal je graag beantwoorden, al heeft hij het dan weer over verschillende tijdperken en verschillende groepjes.
Rereformed zal je ook wel beter kunnen informeren.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 07 feb 2020 17:00

Mcmadtasty schreef:
07 feb 2020 15:27

Met al die informatie die je vraagt, blijft het lijkt me gelijk gesteld.
Wat een toeschouwer "moet doen" hangt af van het doel van de toeschouwer. Wat wil deze bereiken.
Maar daar gaat het niet over. Het gaat erover wat een ander vindt wat iemand zou moeten doen.
Dat heeft altijd betrekking op de keuze en het doel van diegene die dat zegt.
Moet iemand doen wat ik kies of wat ik zou willen?
Schijnbaar niet.
Kun je iemand er op afrekenen met dat deze iets anders doet dan jij zou willen of jij zou kiezen?
Ja dat kan, heeft echter niets meer met diegene te maken die iets anders doet en is alleen maar afhankelijk van wat jijzelf zou kiezen.

Op het moment dat het gaat over wat de gestelde toeschouwer wil, is het een advies te handelen door zijn angst te overwinnen. Dit kent echter geen gevolg als een veroordeling.
Maar het blijft zo dat als de toeschouwer een oud mannetje van 80 is en de vechtersbaas een sterke kerel van 30 dat het dan niet verstandig is om je er in te mengen. En dat het ook verstandig is om wat van de achtergronden te weten.

Verder is geen enkele toeschouwer rekenschap verschuldigd aan wie dan ook. Ook zullen we nooit weten of hij angstig is, dat kan bedoelde toeschouwer alleen zelf weten. In de regel is het verstandig om je niet met openbare vete's te bemoeien. Dus dan speelt angst geen rol.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 07 feb 2020 17:03

Maria schreef:
07 feb 2020 15:54
Hopper schreef:
Waar staat dat eigenlijk dat christenen in de hemel komen als zij in God en Jezus geloven?
Tja, dan zal ik de halve Bijbel (neem dat aub. niet letterlijk) moeten citeren en voor de moeilijke passages ook nog eens honderden jaren exegese (dito).
Na 20 jaar Bijbellezingen en elke week 1.5 uur preek kan ik dat ook niet direct ophoesten.
Alpha zal je graag beantwoorden, al heeft hij het dan weer over verschillende tijdperken en verschillende groepjes.
Ok, bedankt Maria. Ik kan mij namelijk geen passage voor de geest halen waar er gesproken wordt over een hemel in de zin van een hiernamaals.
Mogelijk is het slechts de interpretatie van gelovigen.

Met vriendelijke groet.

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 07 feb 2020 17:09

Hopper schreef:
07 feb 2020 17:00

Maar het blijft zo dat als de toeschouwer een oud mannetje van 80 is en de vechtersbaas een sterke kerel van 30 dat het dan niet verstandig is om je er in te mengen. En dat het ook verstandig is om wat van de achtergronden te weten.
Dat is alleen maar verstandig wanneer jezelf geen klappen wilt krijgen. op het moment dat je nieuwsgierig bent of je klappen kunt ontwijken door sterker te zijn, is het raadzaam om je ermee te bemoeien.
Het blijft afhankelijk van de eigen doelstelling in wat je zou "moeten" doen.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 07 feb 2020 17:21

Mcmadtasty schreef:
07 feb 2020 17:09
Hopper schreef:
07 feb 2020 17:00

Dat is alleen maar verstandig wanneer jezelf geen klappen wilt krijgen. op het moment dat je nieuwsgierig bent of je klappen kunt ontwijken door sterker te zijn, is het raadzaam om je ermee te bemoeien.
Het blijft afhankelijk van de eigen doelstelling in wat je zou "moeten" doen.
Voor mijzelf sprekend is er geen 'moeten' doen. Zeker niet vanaf mijn comfortabele stoel in de warme kamer.
Alle mooie voornemens verdampen indien we in een situatie terecht komen welke acuut ingrijpen vereist.
Tientallen jaren terug was ik in zo'n situatie en meteen begon mijn 'bedachte ik' allerlei smoesjes te bedenken om toch vooral niks te doen.

Het is dus zinloos om anderen te oordelen.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 07 feb 2020 17:39

Hopper schreef:
07 feb 2020 17:03
Ok, bedankt Maria. Ik kan mij namelijk geen passage voor de geest halen waar er gesproken wordt over een hemel in de zin van een hiernamaals.

Met vriendelijke groet.
Ik zou gelovigen maar geloven, als ze je vertellen, wat ze geloven op basis van wat in de Bijbel staat. :wink:
En zeker diegenen met Bijbelkennis.
En daar horen ook niet-gelovigen bij.

Misschien kan dit een einde aan je onwetendheid maken.
Een conclusie gedestilleerd uit de Bijbelteksten.
Apostolische geloofsbelijdenis
Dit is de basis van bijna alle christelijke denominaties.
Ook in de eerste en eenvoudige vorm komen beide componenten voor.

Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel
De meer uitgebreide vorm en definitief als doctrine vastgelegd.

dingo
Geregelde verschijning

Bericht door dingo » 07 feb 2020 22:47

Hopper schreef:
07 feb 2020 17:03
Maria schreef:
07 feb 2020 15:54
Hopper schreef:

Met vriendelijke groet.
Er zijn heel veel bijbelteksten die naar de hemel verwijzen bijvoorbeeld:

Matteüs 7:21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader.

Lucas 6:22 Gelukkig zijn jullie wanneer de mensen jullie omwille van de Mensenzoon haten en buitensluiten en beschimpen en je naam door het slijk halen. 23 Wees verheugd als die dag komt en spring op van blijdschap, want jullie zullen rijkelijk beloond worden in de hemel. Vergeet niet dat hun voorouders de profeten op dezelfde wijze hebben behandeld.
It is not the duty of religion to say HOW things happen, but WHO is behind it. Science, on the other hand, will tell you HOW, but not WHO is behind it. I see no conflict whatsoever between the Big Bang and my faith. Between evolution and my faith. I see God's hand behind it.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 feb 2020 01:32

Je kunt iemand wel afrekenen op zijn angst als hij een beroep uitoefend waarin hij verplicht is risico's te nemen.
Is hij te angstig om zijn werk naar beheren te doen, dan wordt hij ontslagen of arbeidsongeschikt verklaart.
Ouders die uit angst voor ziektekiemen hun baby niet knuffelen moeten wellicht uit de ouderlijke macht worden gezet.

Maar als iemand geen specifieke functie uitoefend dan kun je hem ook geen functie ontnemen.
Je kunt de al te angstige medemens wel een therapie aanbieden, Zover ik weet zijn er tegenwoordig heel succesvolle
Het is echter heel normaal om in gevaarlijke situaties angst te voelen.
Ik wens u alle goeds

dingo
Geregelde verschijning

Bericht door dingo » 08 feb 2020 10:03

Geloven heeft hier denk ik niet zoveel mee van doen. In zijn algemeenheid zijn er drie reacties mogelijk op angst in een gevaarlijke situatie: 1 vluchten, 2 bevriezen, 3 vechten (alledrie figuurlijk en soms letterlijk). Op deze theorie is volgens mij een aanvulling mogelijk namelijk 4 filmen met je smartphone. Bij een vechtpartij zal een kickbokser eerder kiezen voor vechten maar voor de rest hangt het heel sterk van de situatie af waar je mee geconfronteerd wordt.
It is not the duty of religion to say HOW things happen, but WHO is behind it. Science, on the other hand, will tell you HOW, but not WHO is behind it. I see no conflict whatsoever between the Big Bang and my faith. Between evolution and my faith. I see God's hand behind it.

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 08 feb 2020 10:16

dingo schreef:
07 feb 2020 22:47

Matteüs 7:21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader.

Lucas 6:22 Gelukkig zijn jullie wanneer de mensen jullie omwille van de Mensenzoon haten en buitensluiten en beschimpen en je naam door het slijk halen. 23 Wees verheugd als die dag komt en spring op van blijdschap, want jullie zullen rijkelijk beloond worden in de hemel. Vergeet niet dat hun voorouders de profeten op dezelfde wijze hebben behandeld.
Maar het zegt niet wat de hemel is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hemel
De hemel is binnen het christelijk geloof een belangrijke doctrine, omdat er na het leven een opwekking uit de dood is, waarna men ofwel de hel, het vagevuur (bij katholieken) of de hemel kan betreden. Over de toestand direct na de dood is het Nieuwe Testament niet echt duidelijk.
Misschien wordt er wel iets geheel anders bedoeld dan een plaats waar men heen gaat na de dood.

dingo
Geregelde verschijning

Bericht door dingo » 08 feb 2020 10:47

Hopper schreef:
08 feb 2020 10:16
dingo schreef:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hemel
De hemel is binnen het christelijk geloof een belangrijke doctrine, omdat er na het leven een opwekking uit de dood is, waarna men ofwel de hel, het vagevuur (bij katholieken) of de hemel kan betreden. Over de toestand direct na de dood is het Nieuwe Testament niet echt duidelijk.
Misschien wordt er wel iets geheel anders bedoeld dan een plaats waar men heen gaat na de dood.
In de bijbel is de hemel de woonplaats van God en dat is ook de plek waar de gelovigen zijn zoals bijvoorbeeld in Openbaringen 6:9 Toen het lam het vijfde zegel verbrak, zag ik aan de voet van het altaar de zielen van al degenen die geslacht waren omdat ze over God hadden gesproken en vanwege hun getuigenis. 10 Ze riepen luid: ‘O heilige en betrouwbare Heer, wanneer zult u de mensen die op aarde leven eindelijk straffen en ons bloed op hen wreken?’ 11I eder van hen kreeg witte kleren. Verder werd hun gezegd nog een korte tijd geduld te hebben, totdat ook de andere dienaren, hun broeders en zusters die net als zij zouden worden gedood, zich bij hen gevoegd zouden hebben.

En zo zijn er nog wel meer aanwijzingen maar je kan ook gewoon zelf de bijbel lezen. Desnoods met de zoekfunctie naar hemel zoeken op debijbel.nl.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 08 feb 2020 12:40

Hopper schreef:
Beste Maria,

Hopper schreef:
08 feb 2020 10:16
dingo schreef:

...
Je eerste vraag is voldoende beantwoord door mij en nu ook weer met andere teksten door Dingo?

De tweede vraag is idd. door velen geïnterpreteerd door mensen over de hele wereld en in alle tijden.
Wsl. omdat het een gedachte is vooral op basis van transcendentie.

Als je hierop door wil gaan zou dat mooi zijn voor een ander topic.
Als jullie willen dan splits ik dit af.

Zo niet dan BOT.

Plaats reactie