Het eerste wat moet opgemerkt worden is dat de schrijver R.G. Price geen theoloog is (maar "software engineer and data analyst by profession and a Bachelor of Science in Biology"), en niet verward moet worden met de bekende atheïstische theoloog Dr. Robert M. Price (die de lezer in het boek een voorwoord schenkt!). Het boek is daarom verfrissend. Tegelijk moet worden opgemerkt dat er weinig amateuristisch aan het werk te bespeuren is, integendeel, speculatie ontbreekt nagenoeg in het hele boek. De schrijver heeft geen vertrouwen in het idee dat sommige sceptici propageren, en waar hij in de 90-er jaren al mee kennis maakte, dat het nieuwtestamentische geloof zich heeft ontwikkeld uit heidense mythologie (blijkbaar duidt hij op D.M. Murdoch en haar boek The Christ Conspiracy). Hij is ervan overtuigd dat de evangeliën in het jodendom en joods denken geworteld zijn en daaruit ontstaan zijn. Het boek van Price is eenvoudig een studie van bijbelteksten die op elkaar inspelen, die eenieder zelf kan nalopen, en waaruit eenieder zelf conclusies kan trekken. Ook gaat de schrijver eenvoudig uit van vele zaken die in de reguliere bijbelwetenschap gemeengoed zijn en wordt de lezer dus niet gevraagd om veel buitenissige aannames te maken om op het gewenste resultaat uit te komen. Persoonlijk vind ik de argumentatie in het boek zeer overtuigend.
De meeste zaken die in het boek behandeld worden ben ik ook tegengekomen in Earl Doherty, Robert Price en David Oliver Smith. Ik ga niet uitpluizen wat geheel origineel van de schrijver is en wat niet. Zelf noemt de schrijver David Oliver Smith niet, noch Randel Helms (Gospel Fictions), en laat hij Price voorbijgaan als de schrijver van The Incredible Shrinking Son of Man, maar niet als de schrijver van een goudmijn voor wat betreft zijn eigen studie The Christ Myth and its Problems. Ook beroept hij zich op Arthur Drews, wiens boek The Christ Myth van 110 jaar geleden ik gelezen heb, maar ik zie niet meteen waar hij iets aan Drews te danken heeft. Hij bedankt ook Richard Carrier voor zijn bijdrage aan het onderzoek, en zegt hierop verder te bouwen.
Ik zal in wat volgt een uitvoerige bespreking van dit boek geven. Waar ik teksten van de schrijver vermeld zijn ze door mij vertaald. Het boek is niet in het Nederlands verkrijgbaar. Indien iemand het boek kent, of erover leest en met op- en aanmerkingen komt, of met vraagstellingen of twijfels, dan wordt het enkel interessanter.
Het eerste inzicht waar ik R.G. Price voor bedank is dat hij de lezer erop attent maakt dat alle theologen er weliswaar over eens zijn dat Marcus het eerste evangelie is en na de Joods-Romeinse oorlog geschreven is (na 70), maar dat vrijwel geen theoloog zich er over gebogen heeft waarom het evangelie van Marcus pas dan, juist dan, geschreven is. Men ziet het in de regel enkel als een vertrekpunt voor datering:
De lezer die het evangelie van Marcus kent zal weten dat de aankondiging van naderend goddelijk oordeel niet maar als een bijgedachte voorbijkomt in het evangelie van Marcus, maar centraal staat. En iemand die het Oude Testament kent zal ook weten dat men van deze gang van zaken een parallel heeft in het Oude Testament: de gehele zogenaamde Deuteronomistische theologie (en talloze verhalen) van het Oude Testament is ontworpen om God vrij te spreken van de ondergang van Israel en onderwerping aan heidense machten. Jahweh was toch sterker dan alle andere goden en zou zijn volk toch beschermen? Voor de vromen was het niet moeilijk om op deze netelige vraag een antwoord te verzinnen: het was allemaal de schuld van het volk zelf, ze geloofden niet of verkeerd.R.G.Price schreef:De verwoesting van Jeruzalem wordt door bijbelgeleerden enkel gezien als een gebeurtenis op de tijdlijn. Weinigen zetten het evangelie van Marcus in de context van de oorlog. Dat komt omdat bijna alle bijbelgeleerden alle evangeliën interpreteren als gaande over Jezus. Voor hen is Jezus het onderwerp van de evangeliën, Jezus is dus de aanzet, de raison d'être voor het schrijven van de evangeliën.
Naar mijn mening, echter, is de reden voor de totstandkoming van het evangelie van Marcus de verwoesting van de tempel en de oorlog zelf. Jezus is enkel een literaire kunstgreep. Jezus is onderdeel van een allegorisch verhaal dat uitlegt waarom de Joden de verwoesting van Jeruzalem zelf op hun hals haalden. Oftewel de motivatie voor het schrijven van het evangelie was deze oorlog te becommentariëren. Met andere woorden, indien deze eerste Joods-Romeinse oorlog niet was uitgebroken en de tempel niet verwoest zou zijn, zou het evangelie van Marcus nooit geschreven zijn, en bijgevolg alle andere evangeliën ook niet.