Klimaatprotesten voor en tegen

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: Klimaatprotesten voor en tegen

Bericht door Peter van Velzen » 13 okt 2019 15:54

Iets over extinction rebellion. Hun protest geldt niet slechts de klimaatverandering maar met name het tempo waarin dier- en plantensoorten dreigen uit te sterven, Op een geologische tijdsschaal is er al enige tijd sprake van een tempo dat kan wedijveren met de grootste extincties in de geschiedenis van de aarde. Uiteraard is hier veel minder duidelijkheid over dan over de klimaatverandering. Je zou correct moeten voorspellen hoeveel procent van de soorten er nog over zijn na pakweg 100.000 jaar, En die data hebben we niet.
Ik wens u alle goeds

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 13 okt 2019 18:09

Behalve CO2 is er vooral ook Methaan (CH4) verantwoordelijk voor ongeveer 25% van de klimaatschade, Naast Koeien en smeltende permafrost lijkt met name fracking een groot deel van die uitstoot te veroorzaken:

Er gaan de komende jaren satelieten de ruimte in om methaanuitstoot te kunnen observeren,
Ik wens u alle goeds

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 14 okt 2019 00:16

:oops: Ik moet mijn verontschuldiging aanbieden. Ik heb voor mijn reactie jouw oorspronkelijke bericht gewijzigd ipv. van geciteerd. Gelukkig staat wat jij schreef nog als citaat. Alleen je opmerking over de video van BBC ontbreekt nu. Maria
collegavanerik schreef:
14 okt 2019 00:16
Maria schreef:
13 okt 2019 13:24
Wel is er kans, als alles doorgaat zoals de gegevens nu lijken te voorspellen, dat de kaarten volledig herschud gaan worden en dat is ramp genoeg voor wsl. meer dan de helft van de wereldbevolking.
Maar waar haal je vandaan dat het "waarschijnlijk" een "ramp" is voor neer dan 50% van de wereldbevolking?
Mijn eigen hypothese op basis van de wetenschappelijke verwachting dat de zeespiegel mogelijk een paar meter zou kunnen stijgen, de meeste mensen in de wereld in lage gebieden wonen aan zee of rivieren en de verwachting dat mede door klimaatveranderingen.
En de groei van de bevolking er een nog nijpender voedsel probleem zal ontstaan.

Kaarten herschudden, wat oa. het gevolg zal zijn van het feit, dat er veel klimaatvluchtelingen zullen zijn, de meer rijkere zal vertrekken uit risicogebieden, inclusief de industrieën, de rest achterlatend in een economische ontmanteling.
Wat dit exact allemaal zal inhouden kan geen mens exact voorspellen, maar zeker wel verwachten dat dit een wereldwijde impact zal hebben.
Niet uit de IPCC rapporten.
Misschien moet je dit rapport eens doorlezen.
https://www.klimaat.be/files/6113/9626/ ... ges_NL.pdf
Sinds 2014 is er weer veel veranderd, echter niet ten gunste van een optimistische kijk op de hele problematiek.
Over specifiek voedselproblemen een jonger artikel:
Rapport IPCC: mogelijk voedseltekort vanaf 2050
Gepubliceerd op13 augustus 2019
Mensen zijn direct afhankelijk van land voor de productie van voedsel en het verkrijgen van zoet water. Echter is er een sterke relatie tussen de manier waarop wij wereldwijd land gebruiken en de toenemende klimaatverandering, droogte en verwoestijning. Als wij onze manier van landgebruik niet drastisch aanpassen, kan dat verstrekkende gevolgen hebben voor het klimaat, de biodiversiteit en de voedselzekerheid.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 14 okt 2019 05:47

De meest recente schatting is dat de klimaatverandering tegen het eind van deze eeuw een catastrofale ramp is voor ongeveer 200 miljoen mensen.Dat is inderdaad lang geen 50% van de wereldbevolking. het is slechts 3%. Maar het blijft wel een enorm aantal.
Ik wens u alle goeds

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 14 okt 2019 07:05

Peter van Velzen schreef:
14 okt 2019 05:47
De meest recente schatting is dat de klimaatverandering tegen het eind van deze eeuw een catastrofale ramp is voor ongeveer 200 miljoen mensen.Dat is inderdaad lang geen 50% van de wereldbevolking. het is slechts 3%. Maar het blijft wel een enorm aantal.
Waaruit is dit cijfer opgebouwd?
Ik had het over het herschudden van de kaarten en dat dat al een ramp is.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 14 okt 2019 07:48

Ik denk dat de eenheid niet klopt.
Ik denk dat er elk jaar een aantal mensen zullen sterven. Dan is de eenheid mensen/jaar.
Ik denk dat er elk jaar mensen moeten migreren. Dat is ook mensen/jaar
Dan is er nog de materiële schade per jaar.

Het is gevaarlijk om deze cijfers te integreren van nu tot het einde van de eeuw. Dat gaat een heel vertekend beeld geven. Politici gebruiken ook vaak niet de goede eenheid. Bijvoorbeeld als er gezegd wordt "Het onderwijs krijgt 100 miljoen euro erbij", bedoelt men dan euro of euro/jaar. Wanneer we cijfers zonder correcte eenheid aan politici gaan geven, kunnen we beter gelijk allemaal een woonboot kopen.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 14 okt 2019 10:52

Goed, ik had het over Extinction Rebellion die een religieus eschatologisch activisme tentoonspreid wat je vaker in de straat tegenkomt, zo zag ik laatst een stel religieuze predikers op de grote marktstraat in den haag staan die ook luid het einde der tijden aan het verkondigen waren.

Hier nog eens de link met het BBC interview waaruit blijkt dat de Rebellen zich niet baseren op wetenschap maar op een eindtijdangst.

https://youtu.be/H3kJwQBZOkM
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 14 okt 2019 10:59

Boerenverstand schreef:
13 okt 2019 12:07
Bonjour schreef:
12 okt 2019 19:29
https://www.nu.nl/binnenland/6003658/ge ... -euro.html
De 130 opgepakte klimaatactivisten in Amsterdam krijgen een boete van 380 euro voor het niet-opvolgen van een politiebevel, meldt het Openbaar Ministerie (OM) zaterdag.
We gaan eens kijken hoeveel boeren er woensdag een boete gaan krijgen.
Bonjour, ja laten wij dat even afwachten. Achter de schermen zal hier goed over worden nagedacht bij het Ministerie van J en V. De laatste trend in verschillende landen in Europa laat zien dat demonstraties keihard worden aangepakt door de overheid. Misschien een voorproefje voor wat ook in Nederland mogelijk is.

Wellicht is men tijdens de demonstratie van klimaatactivisten wel zo voortvarend geweest met oppakken, zodat men ook wat makkelijker kan ingrijpen bij een boerenprotest. Dan kan men later beweren dat in beide gevallen evenredig en gepast is opgetreden.

Een te groot machtsvertoon van de boeren zal zeker niet worden getolereerd. Mijn voorspelling is dat dan meedogenloos zal worden opgetreden door de overheid. Er zijn wel grote verschillen met de actievoerders op de brug. Boeren hebben een scala aan fysieke middelen die tot op zekere hoogte kunnen wedijveren met het arsenaal van de politie, denk daarbij aan tractoren en giertanks. Daarmee zal de overheid rekening houden. Ze zullen weten wat de capaciteit is bij de politie en ze zullen ook weten of dit genoeg is om het boerenapparaat tegen te houden. Meteen het leger inzetten tegen eigen burgers is ook zo wat. Vandaar dat de politiek wat water bij de wijn doet misschien?

Ik hoop dat mijn "profetie"/ extrapolatie ( van andere demonstraties en reactie overheid in andere EU landen) niet in vervulling zal gaan. Een (nog) grimmiger Europa verlang ik zeker niet.
De boeren lijden persoonlijk direct schade als de plannen van D66 zouden worden uitgevoerd, Extinction Rebellion zal persoonlijk niks merken van enige actie van de Nederlandse overheid, behalve dat de kosten van wonen en leven dramatisch zullen stijgen als hun wil wet wordt.

Bovendien: er is net een klimaatwet aangenomen dus waarom protesteren ze eigenlijk? (Zie Zondag met Lubach)
Afbeelding Hebr 6:

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 14 okt 2019 11:36

collegavanerik schreef:
14 okt 2019 10:59

De boeren lijden persoonlijk direct schade als de plannen van D66 zouden worden uitgevoerd, Extinction Rebellion zal persoonlijk niks merken van enige actie van de Nederlandse overheid, behalve dat de kosten van wonen en leven dramatisch zullen stijgen als hun wil wet wordt.
En zo wat? Mag je niet protesteren als een beleid alleen anderen treft (in dit geval toekomstige generaties)?
IK begrijp dat jij de boeren begrijpt, maar deze alinea is geen goed argument. Zoals ik al zei is de enige overeenkomst met religie dat men voorbij zijn eigen dood denkt. En de protesten gaan verder dan klimaatpolitiek, ze betreffen de uitroeiing van soorten die al enige tijd gaande is.
Ik wens u alle goeds

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 14 okt 2019 12:17

14 okt 2019 11:36
collegavanerik schreef:

En zo wat? Mag je niet protesteren als een beleid alleen anderen treft (in dit geval toekomstige generaties)?
IK begrijp dat jij de boeren begrijpt, maar deze alinea is geen goed argument. Zoals ik al zei is de enige overeenkomst met religie dat men voorbij zijn eigen dood denkt. En de protesten gaan verder dan klimaatpolitiek, ze betreffen de uitroeiing van soorten die al enige tijd gaande is.
Ja ik heb meer steun voor de boeren die hun levensonderhoud bedreigd zien omdat de de milieueisen continu worden aangescherpt door de rupsjes nooitgenoeg, waarvan Extinction Rebellion een exponent is.

Nee er dreigt geen uitroeiing van zes miljard mensen. De eisen van Extinction Rebellion slaan nergens op. Ze mogen dus netjes een demonstratie aanvragen zoals de andere eindtijdprofeten en zich ook netjes houden aan de regels die bij een demonstratievergunning horen.

En de boeren: vertel eens wat zou jij doen bij een kafkaesk overheidsbeleid dat je continu in de hoek drukt? De boeren zijn het helemaal zat.
Afbeelding Hebr 6:

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 14 okt 2019 13:57

Bijna heel Nederland schaart zich achter de boeren want zo'n 90% van de bevolking vind het terecht dat ze actie voeren. Dat wil toch wel iets zeggen. Provincie Drenthe trekt de stikstofregels in en in Groningen is het momenteel een beetje grimmig. Vanmorgen reed ik tientallen tractors voorbij op de snelweg. Ze reden keurig op de rechter rijstrook en geen automobilist die er moeite mee had. Het was een mooi gezicht en ik hoop dat het resultaat oplevert.

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 14 okt 2019 14:06

collegavanerik schreef:
14 okt 2019 12:17
Nee er dreigt geen uitroeiing van zes miljard mensen. De eisen van Extinction Rebellion slaan nergens op. Ze mogen dus netjes een demonstratie aanvragen zoals de andere eindtijdprofeten en zich ook netjes houden aan de regels die bij een demonstratievergunning horen.
Al is Greta wel heel erg overtuigend. Ik kan maar niet tot geloof komen. Wat een toestanden.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 14 okt 2019 14:37

collegavanerik schreef:

Bovendien: er is net een klimaatwet aangenomen dus waarom protesteren ze eigenlijk? (Zie Zondag met Lubach)
In mijn eerste reactie op dit topic, waarop jij nu reageert, gaat het mij puur om de middelen van demonstratie, het (eventuele) antwoord van de overheid hierop en mijn bezorgdheid daarbij. In mijn reactie daar gaat het mij niet om de inhoud.

Desalniettemin ben ik het wel eens met jouw respons.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 15 okt 2019 06:37

collegavanerik schreef:
14 okt 2019 12:17
[Nee er dreigt geen uitroeiing van zes miljard mensen. De eisen van Extinction Rebellion slaan nergens op. Ze mogen dus netjes een demonstratie aanvragen zoals de andere eindtijdprofeten en zich ook netjes houden aan de regels die bij een demonstratievergunning horen.
Dat wordt ook helemaal niet beweerd. De extinction die extinction rebellion meent te moeten bestrijden is die van talloze dier- en plantensoorten, zie hierHun methodes zijn op zijn minst discutabel , maar hun eisen slaan wel degelijk ergens op.Net als die van de boeren.
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 15 okt 2019 08:25

ramp op welk niveau?
de Mens heeft nog al eens de neiging om enkel te praten over overleven en blijven ademen, op welke manier ook, en elke vorm van levenskwaliteit over boord te gooien.

die 200 sterven direct?
hoeveel sterven dan indirect
hoeveel raken er verminkt of levenslang gekwetst/Ziek
hoeveel ...

Misschien ben je blij dat je tot die 200 behoort

Plaats reactie