Het ergste vind ik in dit geval, dat ze bij haar mening blijft, die gebaseerd is op "Niet direct, overigens, maar via een familielid van haar."PVV-senator Marjolein Faber ligt flink onder vuur na haar tweet over de steekpartij op het terras in Groningen. Faber beweerde in het bericht dat de dader ‘volgens betrouwbare bron’ een Noord-Afrikaans uiterlijk en een hekel aan bier had, maar dat de media dat bewust niet wilden melden. Feitelijk gaat het om een 67-jarige verwarde man die door de slachtoffers zelf niet als Noord-Afrikaans wordt aangeduid. Ze spreken van een ‘blanke’ man. Faber zelf blijft bij haar bericht.
Faber, die voor de PVV in de Eerste Kamer zit, gaf de dag na de steekpartij in een tweet aan dat zij wél meer kon vertellen over zijn identiteit. ‘Man steekt 3 mensen neer op gezellig terras van De Drie Gezusters in Groningen. Wat u van de media niet mag weten:de verwarde man heeft een Noord Afrikaans uiterlijk (volgens betrouwbare bron) en heeft kennelijk een hekel aan bier’, schreef zij donderdag op haar account.
Twee van de drie slachtoffers van de steekpartij laten desgevraagd weten dat zij het uiterlijk van de dader ‘zelf nooit als Noord-Afrikaans zouden beschrijven',
De senator wordt naar aanleiding van haar tweet onder meer beschuldigd van haatzaaien en het verspreiden van nepnieuws. Ook werd haar meerdere malen verzocht de tweet te verwijderen.
Volgens Faber zelf is de bron de vrouw die bij de steekpartij gewond raakte aan haar kin, verklaart ze. „Zij is mij bekend en via haar heb ik het gehoord. Niet direct, overigens, maar via een familielid van haar.” Ondanks de kritiek op Twitter blijft ze bij het bericht. „Ik geloof absoluut dat mijn informatie juist is. Anders had ik het ook nooit op Twitter gezet, ik moet het wel zeker weten.”
Ook nog nadat de 2 andere getuigenverklaringen bekend waren geworden.
Hierdoor maakt ze de 2 directe getuigenverslagen tot leugens.
Met het voorspelbare gevolg, dat ook nu weer insinuaties zullen blijven hangen en voer wordt voor meningen als:
"Verwarde man" uit de nieuwsberichten is "man van Noord Afrikaanse afkomst".
Hoe is het mogelijk dat dit soort mensen, met dit soort uitspraken en gedrag, een politieke macht krijgen en misschien ook nog kunnen behouden?