Petra schreef: ↑02 okt 2019 00:23
Mcmadtasty schreef: ↑30 sep 2019 12:15
lost and not found yet! schreef: ↑30 sep 2019 11:02
En hoe zou je dit in het door Petra aangehaalde geval willen toepassen dan?
Op het moment dat je van bezit af zou stappen en het zou oorzakelijk zijn voorkom je mogelijk dat het weer gebeurd.
De mens als bezit (slavernij) is al lang geleden officieel afgeschaft.
Blijkbaar heeft de dader in het concrete geval waardoor ik dit topic startte tóch geweld gepleegd.
En nu?
Andere oorzaken zoeken?
Met officieel bedoel je waarschijnlijk volgens de wet.
Helaas lopen er wereldwijd nog genoeg mensen rond die slaaf zijn, ook hier in Nederland. Dat gaat niet volgens wettelijke documenten.
Vrouwen is de gedwongen seksindustrie krijgen bijvoorbeeld een tatoeage om kenbaar te maken van welke clan ze eigendom zijn.
Wereldwijd schijnt slavernij verboden te zijn, een verbod maakt het alleen maar illegaal.
Voor mij is de wet geen oplossing. Je neemt daarmee geen oorzaken weg.
Daarnaast zit het er gewoon ingebakken bij veel mensen om de partner als de zijne of de hare te beschouwen en voor zichzelf te willen houden.
(Bijvoorbeeld niet meer naar andere manne of vrouwen mogen kijken omdat je er al één
hebt)
Wat nu als een dader graag mevrouwen met een groen truitje aan in elkaar slaat.
Ga jij dan uit voorzorg geen groen truitje meer aantrekken?
Vind jij dat we dan in het algemeen alle groene truitjes moeten verwijderen?
Daarmee kom ik weer op mijn hamvraag...
In hoeverre moet je daders dan terwille zijn om veilig te zijn?
Het gevolg is dat 'de dader' graag mevrouwen met een groen truitje in elkaar slaat.
Waarvan is dat het gevolg. Op het moment dat je bijvoorbeeld groene truitjes gaat verbieden, worden het rode truitjes, want er wordt niets met de oorzaak gedaan.
Ik voorzie een gesprek a la onze discussie over
Breivnik
Volgens mij heb ook jij niet veel op met geweld en geweldsplegers.
In die discussie wilde je er geen consequenties aan verbinden omdat je niet op de stoel van de rechter wilt plaatsnemen.
In deze discussie lijk je wel consequenties te verbinden, je legt ze echter bij ....het proberen te voorkomen van.
Ik had ook al flashbacks van dat topic en weinig zin om op die wijze deze discussie te voeren.
En nee, ik heb helemaal niets op met geweld en geweldplegers.
Als je vanuit die positie redeneert.... zie je dan een ergens een eind aan alle geweld?
Ik zie een oorzaak voor geweld en op het moment dat je die oorzaken kunt wegnemen verdwijnt het gevolg
Denk je dat alle geweld te voorkomen is als de maatschappij maar dit of dat doet?
Ja, niet door regels te stellen of door het als wet op te leggen, maar als keuze. Niet een politieke keuze of een keuze van een democratische meerderheid, maar een zelfgemaakte individuele keuze.
Mijn gedachte is dat geweld in de mens zelf zit.
De ene mens schuwt geweld en de ander laat zich niet stoppen.
Het is diegene die zich niet laat stoppen waar je als maatschappij wat mee moet.
Internering bijvoorbeeld. Hoe vervelend dat ook is.
Wat denk jij? Denk jij dat geweld in de mens zit of denk je dat iedereen lief en aardig is als de maatschappij maar...
Emoties zitten in de mens en geweld is volgens mij geen emotie, hooguit een uiting van emotie. dus nee ik denk niet dat geweld in de mens zit, ik zie het hooguit als een middel om te kunnen handelen. Ik denk dat iedereen lief en aardig is wanneer niemand nog een reden heeft om geweld als middel te kiezen.