Geriatrische geneeskunde

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Geriatrische geneeskunde

Bericht door axxyanus » 06 sep 2019 09:50

Petra schreef:
06 sep 2019 09:01
heeck schreef:
05 sep 2019 08:08
Dikkemick,

Mijn eigen ervaring is alleen die met mijn eigen ouders en 30 jaar geleden de moeder van mijn kinderen.

Geen monstergroootte, noch ervaring om mee te laten tellen.

Roeland
De moeder van je kinderen... nog erg jong blijkbaar. :( Is in mijn ogen wel degelijk monstergrootte en meetellende ervaring.
Dat vind ik een vrij wansmakelijke verdraaiing. Heeck heeft het hier over de de mate waarin zijn ervaring --- daardoor als onderzoeksmonster --- beperkt is in aantal/grootte en daarom onbruikbaar is om algemene conclusies uit te trekken en dan ga jij dat hier zo draaien alsof hij gezegd zou hebben dat de ervaring voor hem persoonlijk van geen tel geweest zou zijn.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 06 sep 2019 16:46

appelfflap schreef:
04 sep 2019 15:15
gerard_m schreef:
04 sep 2019 13:54
Of financiën daar een rol in zouden moeten spelen, is een moeilijk punt.
da's geen moeilijk punt, ze spelen een rol
meer en meer door zeldzame ziektes, nieuwe peperdure behandelingen,de vergrijzing van de bevolking, ...

je budget is beperkt dus moet je keuzes beginnen maken
Dat blijft een keuze.

Als het verkeer groeit, worden er wegen bijgebouwd.
Als er meer immigranten zijn, gaat er meer geld naar opvang.
Je zou als rijk land best kunnen accepteren dat de gezondheidszorg jaarlijks duurder wordt, dus je budget vergroten ten koste van iets anders.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 07 sep 2019 20:51

Axxyanus schreef:Heeck heeft het hier over de de mate waarin zijn ervaring --- daardoor als onderzoeksmonster --- beperkt is in aantal/grootte en daarom onbruikbaar is om algemene conclusies uit te trekken en dan ga jij dat hier zo draaien alsof hij gezegd zou hebben dat de ervaring voor hem persoonlijk van geen tel geweest zou zijn.
Axxyanus,

Zo heb ik dat niet geinterpreteerd en stel je gerust; daar komt nog bij dat ik echt nog wel persoonlijk zo weerbaar ben dat ik een heftige aandrang tot meppen zelf beheerst kan uitvoeren.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Petra
Banned

Bericht door Petra » 08 sep 2019 06:34

heeck schreef:
07 sep 2019 20:51
Axxyanus schreef:Dat vind ik een vrij wansmakelijke verdraaiing. Heeck heeft het hier over de de mate waarin zijn ervaring --- daardoor als onderzoeksmonster --- beperkt is in aantal/grootte en daarom onbruikbaar is om algemene conclusies uit te trekken en dan ga jij dat hier zo draaien alsof hij gezegd zou hebben dat de ervaring voor hem persoonlijk van geen tel geweest zou zijn.
Axxyanus,

Zo heb ik dat niet geinterpreteerd

Roeland
En terecht!
:love1:
Het is maar wat je eruit wilt lichten.
We hadden die dag mijn moeders euthanasie geregeld, ik zat met mijn hoofd bij de immense waarde van persoonlijke ervaringen.

heeck schreef:
07 sep 2019 20:51
en stel je gerust; daar komt nog bij dat ik echt nog wel persoonlijk zo weerbaar ben dat ik een heftige aandrang tot meppen zelf beheerst kan uitvoeren.
Meesterlijk gesproken Roeland. :wink:
Hersens zijn best wel handig, sommige zijn zelfs zeer smakelijk daarom wacht ik graag nog heul lang alvorens ik de jouwe in de pan mag gooien.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 08 sep 2019 10:16

gerard_m schreef:
06 sep 2019 16:46
Je zou als rijk land best kunnen accepteren dat de gezondheidszorg jaarlijks duurder wordt, dus je budget vergroten ten koste van iets anders.
ik denk dat elk land dat accepteert. daardoor wordt je budget wel niet plots oneindig.

Je budget blijft eindig en kosten blijven stijgen
nl vergrijzing, duurdere medicatie, zorg en extra kosten door hogere levensverwachting, zeldzame ziektes (er zullen er alleen maar bijkomen)

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 08 sep 2019 10:45

appelfflap schreef:
08 sep 2019 10:16
gerard_m schreef:
06 sep 2019 16:46
ik denk dat elk land dat accepteert. daardoor wordt je budget wel niet plots oneindig.

Je budget blijft eindig en kosten blijven stijgen
nl vergrijzing, duurdere medicatie, zorg en extra kosten door hogere levensverwachting, zeldzame ziektes (er zullen er alleen maar bijkomen)
De meeste medische kosten vallen in je laatste levensjaar, dat verandert maar beperkt door een hogere gemiddelde leeftijd. Verder zijn er ook ontwikkelingen die kosten kunnen verlagen, zoals robotisering en artificial intelligence (bijv. bij diagnostiek). Ook is veel te winnen met preventie en het bevorderen van een gezondere levensstijl. De zorg kan ook een stuk doelmatiger georganiseerd worden.

De snelste stijging van kosten zit in dure geneesmiddelen. Dit geld gaat om in de geneesmiddelen industrie. De kostprijs is soms maar een fractie van de verkoopprijs.

Ook als de kosten dan nog blijven doorstijgen, kun je het budget verhogen. Natuurlijk niet oneindig, maar er kunnen best andere keuzes gemaakt worden als het gaat om kostenbeheersing.

Kortom: er is heel veel te winnen zonder dat patiënten er perse last van hoeven hebben.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 08 sep 2019 11:53

Deels eens met gerard_m, maar het ging mij meer om onnodige/overbodige zorg. Zorg van mensen van 96, die niet meer willen en die waarvan het leven nog een maand gerekt wordt. Onderzoeken waarbij je op voorhand al weet dat genezing onmogelijk is, of dat dit een zeer beperkt effect heeft.

p.s.(ook bij gezondere levensstijl, blijft de meest dure zorg in het laatste levensjaar vallen uiteraard).
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie