Doden als gevolg van armoede

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Bonjour
Site Admin

Re: Doden als gevolg van armoede

Bericht door Bonjour » 25 mei 2019 08:08

Peter van Velzen schreef:
25 mei 2019 04:25
Ik pleit daarentegen eerder voor een basiskapitaal.
Ik kan het verschil tussen kapitaal of inkomen niet overzien. Als iedereen morgen een kapitaal krijgt, zijn overmorgen de huizen duurder. Ik vermoed wel dat wanneer het systeem niet gereguleerd is, er heel snel mensen zullen zijn die het toch weer arm hebben. Ik denk in eerste instantie aan mensen met verslavingsproblematiek.
Ik denk dat het systeem, vrij kapitalisme, heel fout is. Het is leuk als je met een goede baan mee kan draaien, maar er zijn altijd afvallers. En het idee dat bedrijven in de concurrentie altijd voor de laagste prijs gaan, lijkt me niet juist. Elke scholier leert bij de eerste lessen economie hoe de optimale verkoop curve eruit ziet. En dan heb je ook nog de (verborgen) prijsafspraken. In de jaren 80 was een CD van een Nederlandse artiest in Duitsland goedkoper dan hier.
Naar mijn idee moet zorg, onderwijs, kinderopvang gratis. Ik denk dat een samenleving met meer nutsbedrijven beter is om armoede te bestrijden. Ik zie geen reden dat een energiebedrijf grote winsten haalt. Ik denk dat een vangnet veel gemakkelijker en goedkoper opgezet kan worden dan nu, via particuliere verzekeringen.
En het idee dat overheid zoveel inefficiënter draait dan het bedrijfsleven, is een fabel. Ik heb beide kanten gezien.
Marketing is the root of all evil. Aan banden leggen. Het is van de zotte dat we onze tv-zenders moeten betalen via de supermarkt, auto's, verzekeringen etc. Je betaalt nu niet alleen bij aanschaf van een auto, de auto, maar ook de tv-zenders, maar ook nog eens de prijs van het hele marketing-wezen. En er wordt miljarden geïnvesteerd om je een auto te verkopen die je niet nodig hebt. Belachelijk systeem.

En er is meer dan geld alleen, wat mensen uit hun werk halen. Voldoening, sociale contacten en vast nog veel meer.

Ik denk dat we ons weer moeten organiseren in vakbonden, maar ook in koop-collectieven, zoals vereniging eigen huis. Kapitalisme heeft tegengas nodig.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 25 mei 2019 10:47

Bonjour schreef:
25 mei 2019 08:08
Ik denk dat het systeem, vrij kapitalisme, heel fout is.
en daarom hebben alle landen, al decennialang, allerlei sociale correcties ingevoerd.
zelfs de Vs is geen absoluut vrij kapitalisme

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 mei 2019 04:30

Jammer genoeg zijn vakbonden en sociale vangnetten niet beschikbaar buiten de landsgrenzen, Als gevolg daarvan buiten de rijken ook dan nog de armsten uit. We hebben nog een lange weg te gaan, Ondertussen krijgen sommigen miljarden kado van hun erflaters en anderen erven hoogstens een schuld. We starten nimmer met gelijke kansen, De huizenprijzen stijgen evengoed (een groot probleem in veel landen en in steden in het bijzonder). Ik denk dat een kapitaal van $63.000 de huizenprijzen niet sterk beinvloed in elk geval niet daar waar ze toch al boven de 3 ton liggen. Wel waar ze nog erg goedkoop zijn.

Als gevolg van hoe de economie werkt heeft gratis voedselhulp een negitieve invloed op de voedselproducie, (de boeren kunnen niet concurreren met gratis voedsel). en zo zijn er meer zaken die elke vorm van hulpverlening bemoeilijken. Ik blijf er bij dat we een manier moeten vinden om de macht over de wereld eerljker te verdelen. Zou de wereld een eiland zijn met 100 inwoners, dan bezit één van die inwoners bijna het halve eiland en 20 mensen hebben niet eens een plek om te slapen en zijn daarvoor afhankelijk van iemand die wel een plek bezit.

Dat kan niet goed gaan. En dat gaat dan ook niet goed. En er sterft dus elke 10 jaar een bewoner als gevolg van ondervoeding of gebrek aan medische verzorging. Omdat hij of zij het een noch het ander kan betalen.
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 26 mei 2019 10:46

26 mei 2019 04:30
Jammer genoeg zijn vakbonden en sociale vangnetten niet beschikbaar buiten de landsgrenzen,
wel binnen de EU.
verhuis je van Nederland naar Duitsland dan is er nog steeds een sociaal vangnet en vakbond
26 mei 2019 04:30
Dat kan niet goed gaan. En dat gaat dan ook niet goed. En er sterft dus elke 10 jaar een bewoner als gevolg van ondervoeding of gebrek aan medische verzorging. Omdat hij of zij het een noch het ander kan betalen.
klopt en dat is erg maar de essentie is altijd hetzelfde

teveel koeien op een te klein stukje gras.
dan moeten er koeien sterven en dat zullen altijd de zwaksten zijn. zo is het ook bij de mens.
de zwaksten leven in de 3e wereld en zij sterven dus als 1e.

en wat kun je eraan doen? bevolkingsexplosie beheersen maar dat is ethisch onhoudbaar want dan moet ge tegen mensen zeggen, zelfs verplichten, dat ze geen ma of pa meer mogen worden.
krijg je niet verkocht dus moet dat aantal op natuurlijke manier uitgedund worden

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 27 mei 2019 02:34

appelfflap schreef:
26 mei 2019 10:46

en wat kun je eraan doen? bevolkingsexplosie beheersen maar dat is ethisch onhoudbaar want dan moet ge tegen mensen zeggen, zelfs verplichten, dat ze geen ma of pa meer mogen worden.
krijg je niet verkocht dus moet dat aantal op natuurlijke manier uitgedund worden
Je moet haar die nog helemaal geen moeder wil worden de kans geven om te wachten tot ze genoeg middelen heeft om een kind inleven te houden!
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 27 mei 2019 08:53

27 mei 2019 02:34
Je moet haar die nog helemaal geen moeder wil worden de kans geven om te wachten tot ze genoeg middelen heeft om een kind inleven te houden!
en nog meer mensen op de planeet? :)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 28 mei 2019 05:46

appelfflap schreef:
27 mei 2019 08:53
27 mei 2019 02:34
en nog meer mensen op de planeet? :)
svp goed lezen wat er staat. Dan vermijdt je onlogische reacties.
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 28 mei 2019 08:38

28 mei 2019 05:46
svp goed lezen wat er staat. Dan vermijdt je onlogische reacties.
dan heb je het net iets anders geformuleerd als wat je bedoelt, maar goed
de kans geven om te wachten om iemand in leven te houden? wat bedoel je daar dan concreet mee in een compleet overbevolkte wereld?
die ervoor zorgt dat heel veel dingen schaars worden waardoor armoede een onvermijdelijk gevolg is.
en ja, ook in een totale herverdelingslogica zal op den duur iedereen arm worden, op een kleine elite na, en de voorbeeldlanden ken je.

en hoe zo'n wachttijd in de praktijk brengen als zij eerder van bil gaat vooraleer ze iemand in leven kan houden?
neuken is en blijft de goedkoopste vorm van ontspanning die de mens kent

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 28 mei 2019 15:59

appelfflap schreef:
28 mei 2019 08:38
en hoe zo'n wachttijd in de praktijk brengen als zij eerder van bil gaat vooraleer ze iemand in leven kan houden?
neuken is en blijft de goedkoopste vorm van ontspanning die de mens kent
Anti conceptie ?

Peter bedoelt volgens mij dat vrouwen meer zelfbeschikking krijgen, minder afhankelijk van man en kinderen.
In Europa zeer succesvol, de (autochtone) bevolking krimpt.
Dit wil helaas nog niet zo lukken in orthodox religieuze landen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 28 mei 2019 17:25

gerard_m schreef:
28 mei 2019 15:59
Anti conceptie ?
Peter bedoelt volgens mij dat vrouwen meer zelfbeschikking krijgen, minder afhankelijk van man en kinderen.
In Europa zeer succesvol, de (autochtone) bevolking krimpt.
Dit wil helaas nog niet zo lukken in orthodox religieuze landen.
of mensen uit de lagere klasse therapietrouw zijn?
ik denk dat ik weet wat peter bedoelt maar k spreek enkel en uitsluitend over de absolute bevolkingscijfers, die zijn dramatisch en geschatte evoluties zijn bijna katastrophaal.
dan meot je volgens mij niet eens beginnen voer strijd tegen armoede, die krijg je niet weg (eigenlijk een bodemloze put).

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 29 mei 2019 05:20

Ook als er nog eens zo veelmensen bijkomen, bezit de gemiddelde wereldburger over $31,500 aan kapitaal en verdientmen $8.500 per volwassene per jaar. Dat zou in Nederland nog steeds armoede betekenen maar in de meeste Afrikaanse landen betekent dat rijkdom.

Het is dus in theorie op dit moment mogelijk armoe uit te bannen en als de armoe is uitgebannen zal - zo blijkt uit de statistieken - het geboorteoverschot verdwijnen.

Alleen willen de rijken dat niet echt, en verzinnen ze allerlei uitvluchten om het dan ook niet te doen
Ik wens u alle goeds

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 29 mei 2019 07:31

De interactie tussen armoede en gezondheid is behoorlijk complex.

Zo behandelt bijgaande video het effect van tekorten aan bepaalde voedingsstoffen,waardoor er zowel sprake zijn van overgewicht en tegelijkertijd ondervoeding (gebrek aan vitaminen en dergelijke). Deze tekorten hebben gevolgen voor de ontwikkeling van jonge kinderen en zijn deels verantwoordelijk voor een blijvende cognitieve achterstand die weer tot minder econmische prestaties leidt. Ook op macro-economische schaal.

Zie hier de video van de unitversiteit van Nederland. Spreker is Saskia Osendorp van de universiteit van Wageningen.

Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 29 mei 2019 09:31

29 mei 2019 05:20
Ook als er nog eens zo veelmensen bijkomen, bezit de gemiddelde wereldburger over $31,500 aan kapitaal en verdientmen $8.500 per volwassene per jaar. Dat zou in Nederland nog steeds armoede betekenen maar in de meeste Afrikaanse landen betekent dat rijkdom.
als dat in Arika gebeurt dan veranderd ook de hele economische logica
meer vraag naar dingen (ze hebben plots meer geld), automatisch schaarser aanbod = hogere prijs en dat soort dingen.

armoede verdwijnt niet door gewoon geld bij te geven, dan krijg je gewoon dingen als (hyper)inflatie.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 30 mei 2019 06:40

appelfflap schreef:
29 mei 2019 09:31
als dat in Arika gebeurt dan veranderd ook de hele economische logica
meer vraag naar dingen (ze hebben plots meer geld), automatisch schaarser aanbod = hogere prijs en dat soort dingen.

armoede verdwijnt niet door gewoon geld bij te geven, dan krijg je gewoon dingen als (hyper)inflatie.
Als de Afrikanen evenveel.geld hebben als de Europeanen, dan betekent dat ongetwijfeld dat de kosten van ;levensonderhoud die van Europa gaan benaderen. Dat hoeft echter niet slecht te zijn, Tenslotte hebben de Europeanen het toch beter dan de Afrikanen. Maar je hebt gelijk dat er volop redenen zijn waarom het minder gioed zou kunnen werken dan we wel zouden willen.
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 30 mei 2019 08:41

30 mei 2019 06:40
Maar je hebt gelijk dat er volop redenen zijn waarom het minder gioed zou kunnen werken dan we wel zouden willen.
it's the economy :)

geld staat niet op zichzelf ergens los en zwevend in de werkelijkheid

Plaats reactie