Buxusrups en mezensterfte - Processierups

De plek voor onderwerpen waar u geen ander subforum voor kunt vinden.
Maria
Moderator

Buxusrups en mezensterfte - Processierups

Bericht door Maria » 08 mei 2019 13:43

Groter onderzoek naar mezensterfte door eten van buxusrups
Onderzoekers gaan bekijken of er een verband is tussen de bestrijding van de buxusmot en de sterfte van jonge mezen. De rupsen van de mot worden bestreden met een gif; als jonge vogels de met gif besproeide rupsen eten, kunnen ze eraan doodgaan.

De buxusmot rukt steeds verder op en daardoor neemt het gifgebruik ook toe:
Gif. :shock: 😔
Tot op het hout afknippen om het nog een jaar de kans te geven heb ik vorig jaar bij 2 flinke bossen gedaan.
Eén in een perk en één in een bloembak.
Kleine zaailingen heb ik verwijderd.
Aan spuiten heb ik niet eens gedacht. Daar denk ik sowieso zelden aan.
Een paar buren hebben ze verwijderd. Echter ik zag aan het einde van de straat de hele winter nog de dode struiken in het kleinen buxus vakken tuintje.
Ze zijn nu fris en goed aan het uitlopen.
Afwachten maar.
Bij herhaling gaan deze 2 planten er ook uit.

De koolmezen, pimpelmezen, een enkele maal een zwartkop mees en zelfs bijna voorjaar een klucht langstaartmezen, die bij ons kwamen nestelen.
Dit jaar hebben we nog een zeldzame mees in de tuin, terwijl het tot 2 jaar geleden een mezenparadijs was.
Pas sinds een paar weken weten we nu, dat het kan liggen aan het gif wat wordt gespoten en de vergiftigde rupsen die zijn gegeten.

Vorig jaar Vlaanderen
De blitzkrieg van de buxusmot: hoe een nachtvlinder in acht jaar tijd Vlaanderen kaal kon vreten
Nu ook:
Is ook massale mezensterfte te wijten aan buxusmot?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

gerard_m
Bevlogen

Re: Buxusrups en mezensterfte.

Bericht door gerard_m » 08 mei 2019 18:02

Ik heb het probleem niet onder controle gekregen en de laatste paar buxusjes die tot nu toe overleven, sneuvelen binnenkort ook.
Stiekem vind ik het wel okee: ik ben een permacultuur tuin aan het opzetten waar buxus (die er al stond) eigenlijk niet in past. Liever zet ik iets neer dat bijen aantrekt of dat eetbaar is.

Als je veel van deze struiken hebt, is er geen beginnen aan om alle rupsen weg te halen. Ik probeer het nog wel (tegen beter weten in) met die paar zielige struikjes, en gooi ze in een voerbakje voor vogels. Hopelijk leren ze deze rupsen waarderen als voedsel zodat een natuurlijke vijand opstaat en de natuur het probleem zelf onder controle brengt.

Het probleem van de mens is dat we tegen de natuur in blijven werken. We spuiten gif tegen een plaag die we zelf hebben veroorzaakt, en verstoren daarmee de natuur nog verder. Er zullen altijd meer rupsen zijn dan we kunnen vergiftigen. Voor de vogels die ze kunnen opeten en die we mee vergiftigen, is dat maar de vraag. We kweken daarmee de volgende plaag. Helaas werkt ons hele landbouwsysteem zo en verdwijnen nuttige insecten, vogels, etc. in "moordend" tempo. Beter zou zijn als we de natuur de kans zouden geven het evenwicht te herstellen, al redt je daarmee niet je eigen buxusstruiken.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 08 mei 2019 18:07

Bij mij is de buxus eruit gegaan. Je kan wel hopen dat het restant weer groen wordt, maar er zijn 3 of 4 generaties buxusmot per jaar. Dan blijf je gif spuiten.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 09 mei 2019 00:23

Wij hebben het wat afgeknipt maar of de buxus het overleeft? Een grote wel die in de tuin staat en we spuiten geen gif. Ik hoop dat de mensen er van doordrongen zijn dat spuiten funest is.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 09 mei 2019 09:28

Ik heb een paar jaar geleden de buxus eruit gehaald. Het probleem is dat iedereen in je omgeving de rupsen moet verwijderen en dat ze dat ook heel consequent doen. Meer dan 100 rupsen heb ik er ooit uitgehaald maar een paar weken later zaten er al weer een hoop nieuwe. Een aantal buren hebben ook alle buxus verwijderd. Nu overgestapt op planten die interessant zijn voor bijen en vlinders.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 09 mei 2019 11:37

lanier schreef:
09 mei 2019 09:28
Nu overgestapt op planten die interessant zijn voor bijen en vlinders.
Twee grote vlinderstruiken en een tuin vol bloemen.
Vlinders hebben we er tientallen gehad, soms wel honderd, meestal atalanta's en koolwitjes een enkele pauwoog, soms een blauwtje en een citroentje.
Het enige wat we de laatste jaren over hebben zijn af en toe een paar koolwitjes.
Rupsen van vlinders ook bespoten.
Ja,want die lusten ook graag een jong groen blaadje net als de slakken.

Maar ook een positief bericht: :)
We hebben steeds meer en vaker hommeltjes.
De koninginnen maak ik 's winters wel eens wakker, als ik blad aan het ruimen ben.
Dan verhuis ik ze half slaapdronken naar een achterblijvende bladerhoop onder een groene struik of klimop.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 10 mei 2019 19:22

Kijk dit is pas een interessant onderwerp en eindelijk een reden om terug te komen uit retraite. Ik werd op FB gewezen op dit topic.

Ook ons heeft de buxusmot weten te vinden en daarmee onze buxusbollen en hagen voorzien van buxusrupsen. Nu ik de tekenen herken (spinsel, dood blad) waren ze er in voorgaande jaren waarschijnlijk ook maar werden toen in toom gehouden door de vogels. De huidige bewoners van de nestkastjes weten niet dat ze in een soort luilekkerland zitten en halen andere rupsjes uit het bos en zo.
Gelukkig kan je zelf het nodige aan de rupsjes doen zonder dat je naar bestrijding met gif hoeft te grijpen.
Stap 1 hang feromonenvallen op voor de buxusmot. Hierin is het de bedoeling de mannelijke vlinders te vangen en zo nieuwe generaties rupsen te krijgen. De buxusmotten vliegen van mei tot en met september dus de rupsen die er nu zijn zijn van vorig jaar.
Stap 2 pluis de buxussen door en vang zoveel mogelijk rupsen. Ze kunnen zich overigens zeer goed verstoppen en ik heb de indruk dat de rupsen in de fase van klein naar groot in een spinsel zitten. Zie je wat blaadjes tegen elkaar geplakt met spinsel en je peutert die voorzichtig open dan is de kans groot een rups aan te treffen. We hebben er inmiddels al honderden gevangen en ik houd mezelf voor aan de winnende hand te zijn.
Merkwaardig is dat de vogels ze nu niet schijnen te ontdekken, want daar moeten we het eigenlijk van hebben. Er hangen 10 bezette nestkastjes (mezen, pipmelmezen, vliegenvangers) maar dat mag tot nu toe niet baten. Ik heb de waakkat verboden nog spitsmuizen te vangen want die houden ook wel van een rupsje. [-X

PS kaalgegeten struiken niet gelijk voor dood aanzien maar voorzien van voldoende voeding en water.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 10 mei 2019 23:04

Welkom terug. Ik zie dat je het afgelopen jaar volledig besteed hebt aan de bestudering van de buxusmot. Jammer komt dat voor onze buxus te laat.

Ik dacht dat de vogels de mot niet aten omdat het exoot is.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 11 mei 2019 05:31

doctorwho schreef:
10 mei 2019 19:22
Kijk dit is pas een interessant onderwerp en eindelijk een reden om terug te komen uit retraite. Ik werd op FB gewezen op dit topic.
Komt ie na veel gezeur uit z'n retraite...
Denk je...nahhhhhhh nu komen dan eindelijk al die ontelbare boeken die ie weggewerkt heeft, maar neeeeee hoor.. een buxusrups, die doet 't 'm. :lol:
Welcome back! :flower:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 11 mei 2019 09:02

Hier op de camping ook buxusmot.
Voorlopig doen we er niets aan in de hoop dat vogels etc. zich een weg vinden naar gifvrij voedsel ;-)
Want het valt mij op dat we tot nu toe weinig mezen en vinkjes hebben gezien. Misschien nog te vroeg in het jaar.
Terwijl we vorig jaar best veel mezen zagen en spechten achter de caravan.

Maar ik denk eraan om ze in fases weg te halen en daarvoor wat anders. Misschien is een vlinderstruik (of meerdere) wel een oplossing.
We zullen het afwachten.
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig
Kan Hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we Hem dan God?"

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 11 mei 2019 09:26

Deze ga ik inhuren

Vorig jaar haalden de merels en mezen de rupsen er wel uit, tenminste ik zag ze bedrijvig in de haagjes en bollen frotten.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 11 mei 2019 10:23

Die kauwen prachtig! Je moet er wat voor doen maar dan heb je ook wat. Gisteren heb ik de buxus nog eens geinspecteerd, vorig jaar hebben we er 2 weggedaan maar de rest ziet er nog picobello uit.

@Frans P,

Vlinderstruiken ja, fantastisch!! Wij hebben een haag van lavendel, gisteren weer een aantal gepoot, ook in potten. Weinig onderhoud en zomers kun je heerlijk geurende bosjes afknippen.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 11 mei 2019 13:49

Storm schreef:
11 mei 2019 10:23

@Frans P,

Vlinderstruiken ja, fantastisch!! Wij hebben een haag van lavendel, gisteren weer een aantal gepoot, ook in potten. Weinig onderhoud en zomers kun je heerlijk geurende bosjes afknippen.
Vanmorgen met de groenman van de camping gesproken.
Die vind vlinderstruik ook goed idee.
De hele camping heeft last van de buxusmot. Dus ze gaan een plan maken dat alle buxussen er in een keer uitgehaald worden en afgevoerd.
Een kennis van ons heeft nog 6 ciprussen staan waar ze vanaf willen.
Dus tussen de buren komen waarschijnlijk de 6 ciprussen en op het een eind een vlinderstruik.
Tegenover ons staan een appel en een perenboom tussen de buxus.
Die buxus er ook uit en dan naast de appelboom een hoogbloeiende vlinderstruik.
Nu ff afwachten wanneer ze dat oppakken.
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig
Kan Hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we Hem dan God?"

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 18 mei 2019 18:16

De buxusmotrups expedities leveren steeds minder rupsjes. Een stukje haag (laag haagje 30 cm hoog) leverde voorheen 20 rupsen per strekkende meter. meter nu nog maar enkele exemplaren. We zijn dus aan de winnende hand. In de feromonenvallen is nog geen mot te bekennen dus die zullen nu nog niet vliegen. Gelukkig een kolonie dwergvleermuizen onder het dak die inmiddels weer hun nachtelijke duikvluchten boven de vijver maken op jacht naar vliegende insekten.

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 19 mei 2019 12:02

Ik zie nog wel eens een motje vliegen, op zoek naar een struikje. Ik zal ze naar jou doorsturen.

Plaats reactie