PietV. schreef: ↑05 mei 2019 10:25
Maar even over mijn tijd op atheistenhyves, jij en Henk waren de vreemde eenden in de bijt. Het was een plek voor en door atheïsten en dan lopen er twee mensen rond die hun geloof zitten te belijden. In tegenstelling tot de atheïsten die veel moeite deden om met jullie te discussiëren ben ik maar op afstand gebleven. Zat me wel vaak te ergeren dat wel.
Hoelang is dat geleden en hoeverre heb je het hele proces van Storms twijfels en haar verlies van haar geloof in die periode meegekregen?
Welk stukje ontwikkeling daarin was dat en in wat voor periode van haar persoonlijke leven?
Ik denk, dat RR het precies juist heeft begrepen en ook nu ziet, ook al is zijn levensloop en ook zijn persoonlijk conclusie nu heel anders.
Ik denk dat het moeilijk is voor iemand, die dat niet zo op die manier heeft meegemaakt om te begrijpen, dat perioden van wel of niet geloven zich kunnen afwisselen en dat er momenten zijn, dat twijfel haast niet te verteren is.
Dat je dan door je manier van denken en schrijven ook jezelf gaat proberen te overtuigen.
Ook is het logisch, maar mi. bijzonder knap, dat je na een periode van er bijna onder doorgaan, je bewust een keuze kunt maken om niet al te diep meer te willen duiken en het stukje wat je vroeger altijd troost en rust heeft gegeven te willen blijven houden.
Ik kan dat begrijpen en accepteren van de ander.
Ook al kon ik dat zelf niet en heb ik een andere keuze gemaakt.
Daarbij, voor zover ik Karssenberg heb meegemaakt, is hij niet een twijfelaar en afvallige, maar een overtuigde prekende vrijzinnig gelovige.
Terwijl Storm duidelijk een periode van grote worsteling en een ontworsteling aan het oude dogmatische geloof heeft doorgemaakt tot op een laatste rest van het niet kunnen opgeven van een stukje gevoel, wat vlg. ook haar eigen zeggen geen betekenis heeft voor een geloof in zijn mensgeworden goddelijkheid, en geloof in een god in de hemel, zoals die in het christendom gepredikt wordt.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."