Ik ben bekeerd: Possibilianism

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: Ik ben bekeerd: Possibilianism

Bericht door Petra » 21 apr 2019 03:19

Ik vond het een mooi gesprek. :)

Scientist vs Mystic
A Conversation about Cosmos, Brain and Reality
David Eagleman and Sadhguru

Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 21 apr 2019 21:38

Petra schreef:
21 apr 2019 03:19
En op welke manier brengt dat gesprek ons iets bij over possibilianisme?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 21 apr 2019 23:21

Petra,

Ben ook juist terug begonnen met yoga. Weer overdreven natuurlijk en heel mijn schouder en nek geblokkeerd.
Terwijl yoga nu net extreem goed werkt tegen geblokkeerde schouders en nekken. Maar dan moet je natuurlijk wel de app juist volgen en alles langzaam opbouwen.

Wat ik wel niet doe is met die app gaan communiceren: noch over geblokkeerde spieren, noch over 13 delen van mijn brein.

Mijn appje doet wat het moet doen. Dit in tegenstelling tot jouw yoga én neuroloog. :D

https://www.youtube.com/user/samharrisorg/featured

Ook neuroloog maar een beetje extreem veel minder simplistisch dan onze Eagleman. Moet je maar eens zijn 153 podcast bekijken, zie je meteen het verschil met de 10 minuten tedtalk van die andere.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Petra
Banned

Bericht door Petra » 22 apr 2019 03:19

pallieter schreef:
21 apr 2019 23:21
Petra,

Ben ook juist terug begonnen met yoga. Weer overdreven natuurlijk en heel mijn schouder en nek geblokkeerd.
Terwijl yoga nu net extreem goed werkt tegen geblokkeerde schouders en nekken. Maar dan moet je natuurlijk wel de app juist volgen en alles langzaam opbouwen.

Wat ik wel niet doe is met die app gaan communiceren: noch over geblokkeerde spieren, noch over 13 delen van mijn brein.

Mijn appje doet wat het moet doen. Dit in tegenstelling tot jouw yoga én neuroloog. :D

Ook neuroloog maar een beetje extreem veel minder simplistisch dan onze Eagleman. Moet je maar eens zijn 153 podcast bekijken, zie je meteen het verschil met de 10 minuten tedtalk van die andere.
Volgens mij is het niet zo'n goed plan Pallieter om yoga te doen met een app. Houding en ademhaling zijn zo belangrijk dat je het al snel verkeerd kan doen. Je kan beter beginnen met een docent!
Ook zijn er bepaalde oefeningen die helemaal niet zo goed blijken te zijn en juist blessures geven. (vooral nek!)
Overigens; yoga is niet voor iedereen hoezee hosanna en zo lekker kalmerend hoor (moi bv. ik zwem liever. :) )
https://www.bol.com/nl/f/eerlijk-over-y ... 010167557/
William J. Broad: 'Eerlijk over yoga. Hét boek voor de nuchtere beoefenaar.'

Klik ik op je link, krijg ik "The making sense podcast", hoor ik: "The universe is a mystery" :lol: :lol: :lol:

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 22 apr 2019 13:22

Petra schreef:
Fijn voor jou.
Maar ik heb geen idee waar je het over hebt.
Ik moet eerst aanklikken om dan te zien dat ik 50 minuten moet gaan zitten luisteren naar een engelstalige video, die ik amper kan verstaan.
Sorry, ik haak af.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 22 apr 2019 13:26

pallieter schreef:
21 apr 2019 23:21
:D

Petra
Banned

Bericht door Petra » 24 apr 2019 02:43

Maria schreef:
22 apr 2019 13:22
Petra schreef:
Fijn voor jou.
Maar ik heb geen idee waar je het over hebt.
Ik moet eerst aanklikken om dan te zien dat ik 50 minuten moet gaan zitten luisteren naar een engelstalige video, die ik amper kan verstaan.
Sorry, ik haak af.
Oh hemel moet jij alle YT's bekijken en beluisteren? :shock:
Ik zal er in het vervolg bijschrijven dat het een uur Engelstalig is; hoop dat je het dan mag overslaan. :angel12:

Nederlandstalig; 3 minuten en 42 seconden.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 24 apr 2019 10:09

Petra 2 Maria schreef:Ik zal er in het vervolg bijschrijven dat het een uur Engelstalig is; hoop dat je het dan mag overslaan.
Dat is de crux niet. Ook bij nederlandse films van een uur weet ik graag vooraf waarom je die zo bijzonder bij het topic vindt passen.
Anders moet ik de reden verzinnen om te kijken; en dat doe ik niet.
Met als gevolg dat ik het gros van je aangedragen films oversla.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Petra
Banned

Bericht door Petra » 24 apr 2019 11:23

heeck schreef:
24 apr 2019 10:09

Roeland
Dit is lullig, en onterecht.
Zoveel lange films plaats ik niet en in de regel gewoon met bijschrift. Meestal korte in de daarvoor bestemde topics.
Maar...dankjewel Roeland; het heeft me een zeer goed inzicht gegeven.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 24 apr 2019 11:55

Petra schreef:
24 apr 2019 11:23
heeck schreef:
24 apr 2019 10:09

Roeland
Dit is lullig, en onterecht.
Zoveel films plaats ik niet, in de regel gewoon met bijschrift, helemaal zelden van die lange.
Waarom maak je dit persoonlijk? Het gaat er niet om of je veel films plaats of niet. Waar het om gaat is dat Heeck een reden nodig heeft voor hij een film wil bekijken en dat je die over het algemeen (ten minste in zijn ogen) niet geeft.

In dit geval heb je op geen enkele manier aangegeven hoe die film bijdraagt aan dit topic. Zelfs niet toen ik je daar naar vroeg.

Ook van die laatste film zie ik niet in hoe die bijdraagt aan het topic. Het lijkt me eerlijk gezegd een nogal kinderachtige reactie naar Maria toe.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Petra
Banned

Bericht door Petra » 24 apr 2019 12:32

Sorry Maria.
Het was snerend bedoeld omdat je me in het verkeerde keelgat schiet. Ik hecht nogal veel waarde aan mekaar levensruimte gunnen en ik vind je vaak beklemmend.
Nou heb ik altijd een hekel gehad aan snerende /treiter-opmerkingen en al van dat soort, dus moet ik daar vooral zelf niet aan meedoen.
Ik hoopte dat het liedje de boel wat zou verluchtigen.
Ik heb nl. echt een hekel aan de tv., vind het een geweldig nummer, vind het een stuk gezelliger om "de bloemen buiten te zetten" dan te steggelen over wat er beter moet, en luister nu eenmaal 100x liever naar docu's/lezingen e.d. dan dat ik tv kijk.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 24 apr 2019 13:42

Petra schreef:
24 apr 2019 12:32

Ik heb nl. echt een hekel aan de tv., vind het een geweldig nummer, vind het een stuk gezelliger om "de bloemen buiten te zetten" dan te steggelen over wat er beter moet, en luister nu eenmaal 100x liever naar docu's/lezingen e.d. dan dat ik tv kijk.
Petra,

Ik ook! Dankzij mij 16 jarige stiefdochter ben ik vandaag mij ervan bewust dat er programma's zoals (o.a.) ex on the beach bestaan. #-o #-o #-o

Heb je al een paar filmpjes van Sam Harris bekeken?

Ik kan ze oprecht aanraden.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 24 apr 2019 14:04

Petra schreef:
24 apr 2019 12:32
Sorry Maria.
Het was snerend bedoeld omdat je me in het verkeerde keelgat schiet. Ik hecht nogal veel waarde aan mekaar levensruimte gunnen en ik vind je vaak beklemmend.
Zie viewtopic.php?p=563506#p563506

Hier verder met Possibilianism

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 25 apr 2019 15:48

Petra schreef:
25 apr 2019 00:47

P.S.
Ik bedenk me net.... petje af hoor Pallieter! Je presteert het om in één post 153 Engelse podcasts van ? uur (krijg ik niet eens uitgerekend) naar binnen te gooien en geen kip die erover valt. :salute:
Misschien dat linken beter valt dan embedden.
De kunst is de keuze te laten en niet verwachten dat de discussie enkel verder kan wanneer je alle filmpjes hebt gekeken. :D

Even serieus, wanneer ik post op dit forum kan ik (o.a.) een mening uiten, een stelling poneren of weerleggen en dat onderbouwen, een wetenschappelijk consensus vulgariseren maar ook een aanzet geven om iemand zich op een wetenschappelijk of intellectueel correcte wijze zich te verdiepen in een bepaald onderwerp.

Dit laatste doe ik nogal graag. :D Wanneer ik dit doe kan dit zijn via een hoop knip en plak werk en linkjes naar artikels of video's. En dan kan dit afhankelijk van het onderwerp over zeer veel informatie gaan maar ik zal steeds proberen te zorgen dat die informatie toegankelijk blijft voor iedereen hoewel het soms bijna onmogelijk is om hiervoor die info te beperken tot de Nederlandse taal. Hier geldt m.i. de regel van geen knip en plak werk niet omdat ik niet de arrogantie heb mij in te beelden dat ik (bijvoorbeeld) de algemene én specifieke natuurkunde beter kan uitleggen dan (bijvoorbeeld) Richard Feynman. Evengoed geldt dit voor de meeste wiki artikels.

Dit in tegenstelling tot wanneer ik een mening uit, een stelling poneer of weerleg en dit onderbouw of een wetenschappelijk consensus vulgariseer ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Populaire_wetenschap).

In dit topic heb ik zowel mijn mening gegeven als getracht jouw stellingen te weerleggen en dit te onderbouwen via (bijvoorbeeld) de wetenschappelijke methode (dewelke ik ook gevulgariseerd heb).

Met Sam Harris is het mijn bedoeling dat jijzelf kan ontdekken wat die zogezegde nieuwe atheïsten zijn én waarom dat possibilisme niet alleen volkomen overbodig is maar zelfs als enige doel heeft een semantisch gelijk te willen krijgen teneinde atheïsten, die het lef hebben hun overtuiging publiek te maken, te ondermijnen. En dit laatste is dan weer mijn (zeer onbescheiden) mening.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 25 apr 2019 16:41

Maria schreef:
24 apr 2019 14:04
Zie viewtopic.php?p=563506#p563506
Hier verder met Possibilianism
Vervolg metadiscussie verplaatst

Plaats reactie