The Passion in Dordrecht

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

The Passion in Dordrecht

Bericht door PietV. » 21 feb 2019 21:18

Het is weer zover en laat ik aftrappen met een boodschap van Wim Aalten.

Afkomstig van Twitter deze tweet van @wimaalten
Martijn Krabbé in de krant: The Passion is het verhaal der verhalen. Natuurlijk joh, Jezus is de zoon van god, geboren uit een maagd, opgestaan uit de dood, naar de hemel opgestegen waar ie nu naast z'n vader zit en eens terugkomt op aarde. The Passion is de leugen der leugens.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

PietV.
Moderator

Re: The Passion in Dordrecht

Bericht door PietV. » 20 apr 2019 16:15

De kijkcijfers zijn fors gekelderd. Een kwart is afgehaakt. Bij de EO wijten ze het aan het warme weer. Volgens mij is het concept uitgemolken en is het nieuwtje er af. Zien jullie nog andere redenen?
Bericht gewijzigd. Er zat een vreemd teken na de tekst die de opmaak van de rest van het scherm verstoorde.
Knap gedaan PietV. Hackers cursus gevolgd? :D
Bonjour
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 20 apr 2019 17:09

@PietV,
Ik heb niets met the Passion maar ook niets tegen the Passion. Ik hou niet zo van die Nederlandse artiesten. Oh er zal zeker een verzadiging plaats vinden en ook worden wij Nederlander seculierder. Maar er is ook meer een verspreiding; in verschillende plaatsen hebben ze een kleinschalige Passion. https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b56fea7c/
The Matheus lijkt ook steeds meer bezocht te worden en voor wie het te lang duurt is er de tv waar het uitgezonden wordt en je ondertussen even wat anders kunt doen. Wel merk ik dat; ~~wat jij de leugens der leugens~~ noemt voor velen in deze tijd gezet wordt. Het lijden van Christus wordt gezien als het lijden wat plaats vindt in deze wereld, in ons persoonlijke leven.
Teksten uit the moderne Passion maar ook uit the Matheus sluiten daarbij aan.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 20 apr 2019 19:07

PietV. schreef:
20 apr 2019 16:15
Volgens mij is het concept uitgemolken en is het nieuwtje er af. Zien jullie nog andere redenen?
Voor het grootste deel volg ik je.

Misschien zijn er meer suggesties, maar ik noem er nu een paar
1 Kijkers waren gelovigen, die lijdensweg uitgebeeld en gezongen wilden zien.
2 En kijkers, die kwamen voor het zingen/spektakel in de open lucht.
3 En mensen die meekomen met een avondje uit onder vrienden.
4 Een aantal werd alleen aangelokt door de reclame.
5 Mensen die zich willen laten inspireren, zoals ik uit de suggestie van Storm opmaak.

1 Wordt sowieso steeds minder.
Maar door steeds wat vernieuwends te brengen om nieuwe mensen te blijven trekken haken de mensen die het traditioneel Pasen vieren en daarom ook elk jaar wilden komen, af.
2 Deze groep komt maximaal 2x, misschien nog een keer als er afwisseling is.
3 Direct gevolg van 1 en vooral 2 is dat het niet de moeite van het reizen en een aantal uren waard is. Liever een ander uitje.
4 Komt nog, maar dat blijft bij eenmaal.

Hoeveel jaren wordt het nu gedaan?
Grote groepen mensen vallen af en nieuwe aanwas is er wsl. nauwelijks of zoals gezegd maximaal een paar maal.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 20 apr 2019 19:09

Storm schreef:
20 apr 2019 17:09
Oh er zal zeker een verzadiging plaats vinden en ook worden wij Nederlander seculierder. Maar er is ook meer een verspreiding; in verschillende plaatsen hebben ze een kleinschalige Passion. https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b56fea7c/
The Matheus lijkt ook steeds meer bezocht te worden en voor wie het te lang duurt is er de tv waar het uitgezonden wordt en je ondertussen even wat anders kunt doen.
Punten, die zeker tellen.
Wel merk ik dat, noemt voor velen in deze tijd gezet wordt. Het lijden van Christus wordt gezien als het lijden wat plaats vindt in deze wereld, in ons persoonlijke leven.
Teksten uit the moderne Passion maar ook uit the Matheus sluiten daarbij aan.
Maar heeft met het klassieke lijdensverhaal verder weinig tot niets te maken.
Zeker een reden voor de traditionele gelovige om af te haken.

Wel misschien nog met een spirituele zoektocht, die een paar maal per jaar even oplaait.
Overeenkomsten moet je willen zien.
Maar daarvoor zou je bij diverse spirituele goeroes terecht kunnen.
De associatie met Jezus blijft toch voor de liefhebbers.

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 20 apr 2019 20:04

Ik vermoed dat dankzij Bach en z'n prachtige Matthäus Passion het passie-verhaal het snel afbrokkelende Christendom zal overleven.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 21 apr 2019 00:12

Maria schreef:
20 apr 2019 19:09
Storm schreef:
Oh er zal zeker een verzadiging plaats vinden en ook worden wij Nederlander seculierder. Maar er is ook meer een verspreiding; in verschillende plaatsen hebben ze een kleinschalige Passion. https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b56fea7c/
The Matheus lijkt ook steeds meer bezocht te worden en voor wie het te lang duurt is er de tv waar het uitgezonden wordt en je ondertussen even wat anders kunt doen.
Punten, die zeker tellen.
Wel merk ik dat, noemt voor velen in deze tijd gezet wordt. Het lijden van Christus wordt gezien als het lijden wat plaats vindt in deze wereld, in ons persoonlijke leven.
Teksten uit the moderne Passion maar ook uit the Mattheus sluiten daarbij aan.
Maar heeft met het klassieke lijdensverhaal verder weinig tot niets te maken.
Zeker een reden voor de traditionele gelovige om af te haken.

Wel misschien nog met een spirituele zoektocht, die een paar maal per jaar even oplaait.
Overeenkomsten moet je willen zien.
Orthodoxe christenen hebben m.i ook minder met the Passion. Je zult ze meer vinden in de evangelische hoek. Ja het raakt zoals ook diverse goeroe's zouden kunnen raken. Maar in Europa en zeker in Nederland leeft ook bij buitenkerkelijken het verhaal van Jezus kruisiging meer, de opstanding misschien minder. En de levenswijze van andere spirituele leiders zijn minder bekend. Op het forum geloofsgesprek kom ik wel wat aanhangers van Krishnamurti tegen, of de rozenkruizers. Maar ik lees erover maar het raakt me niet; het is niet veelvuldig binnen gekomen. Ik besef dat voor atheisten die dat altijd zijn geweest dit ws hetzelfde is bij het verhaal van Jezus.

@Chaimnimsky,
Ik ben het met je eens dat er niets het lijdensverhaal meer levendig houdt dan de Mattheus Passion; reformatorische christenen, vrijzinnige christenen maar ook anders/niet gelovigen houden het in stand. Misschien dat wanneer men het christendom de wereld uit wil krijgen het niet verstandig is om naar de Mattheus of Johannes Passion te gaan/luisteren.
Bob Dylan

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 21 apr 2019 07:15

Storm schreef:
@PietV,
Wel merk ik dat; ~~wat jij de leugens der leugens~~ noemt voor velen in deze tijd gezet wordt.
@Storm de uitspraak zou uit mijn mond kunnen komen maar het is een twitter bericht van Wim Aalten.

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 21 apr 2019 08:12

Laten we de passion niet overwaarderen.

Elk gratis festival trekt denk ik wel zo'n aantal bezoekers bij deze mate van reclame en artiesten. Daar hoef je geen paasverhaal bij te verzinnen.
De eerste luizenmoeder van dit seizoen trok ook 3,1 miljoen kijkers. En ook hier geldt dat wanneer je een aantal artiesten in een groot spektakel neerzet, je dit aantal wel krijgt. Ajax krijgt dit aantal ook wel voor elkaar binnenkort.
Bovendien hebben we te maken met de behoudswet van Bonjour: "De optelsom van de kwaliteit van alle tv-zenders is een constante" met dus als direct gevolg dat hoe meer zenders je hebt, hoe beroerder de zenders worden. Een kleine fluctuatie op één zender heeft dus een grote aanzuigkracht aangezien alle andere niet veel meer zijn dan reclamezuilen.

Dit heeft allemaal weinig te maken met geloof.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 21 apr 2019 10:46

PietV. schreef:
21 apr 2019 07:15
Storm schreef:
@PietV,
Wel merk ik dat; ~~wat jij de leugens der leugens~~ noemt voor velen in deze tijd gezet wordt.
@Storm de uitspraak zou uit mijn mond kunnen komen maar het is een twitter bericht van Wim Aalten.
PietV;
:lol: Ja het zou uit jouw mond kunnen komen. :lol:
Bob Dylan

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 21 apr 2019 12:05

Storm schreef:
21 apr 2019 00:12
Maria schreef:
20 apr 2019 19:09
Ja het raakt zoals ook diverse goeroe's zouden kunnen raken. Maar in Europa en zeker in Nederland leeft ook bij buitenkerkelijken het verhaal van Jezus kruisiging meer, de opstanding misschien minder. En de levenswijze van andere spirituele leiders zijn minder bekend. Op het forum geloofsgesprek kom ik wel wat aanhangers van Krishnamurti tegen, of de rozenkruizers. Maar ik lees erover maar het raakt me niet; het is niet veelvuldig binnen gekomen.
Voor de meeste mensen dus de associatie met wat hen bekend is.
En dan nog vooral vanuit de kindertijd.
Ik besef dat voor atheisten die dat altijd zijn geweest dit ws hetzelfde is bij het verhaal van Jezus.
Voor mij als ex-gelovige en rationeel denker en het verhaal teruggebracht tot de realistische proporties?
Moderniseer het kruisverhaal en gebruik het als metafoor voor een manier om met lijden om te leren gaan.
Hoop op vernieuwing en een zinvol vervolg.
Jezus de Goeroe binnen Europese cultuur.

Voor mij emotioneel?
Misschien juist, omdat ik de emoties als gewezen gelovige zo goed ken.
En zie, hoe blind je kunt zijn voor dat wat er wezenlijk gaande is.
Ik heb een gruwelijke afkeer van dit zwelgen in lichamelijk lijden van de ander.
Of je dit nu uitgebeeld ziet of alleen van de gruwelijke vertellingen kent.
Mede door de herinnering aan vroegere tijden en de wetenschap, dat er nog steeds hordes mensen zijn, die dit nog steeds doen bij openbare terechtstellingen, het liefste zo pijnlijk mogelijk.
Misschien is het voor veel gelovigen juist een reden om dit niet uitgebeeld te willen zien, zoals dat in de film werd getoond. Niet alleen omdat een beeld is gemaakt van de goddelijke Jezus, zoals men er over denkt in orthodoxe kringen.
Het raakt des te meer.
The Passion of the Christ
Voor mij een foute manier om je hierdoor zo te laten raken, dat je in de emoties geen verschil meer ziet in de werkelijkheid (van de geschiedenis) en de fictie van een goddelijke Jezus.

De opstanding geeft bij mij geen neutralisatie daarvan, maar lijkt eerder een doekje voor het bloeden.
Maar dat moet je jezelf eerst wel wijsmaken.

Ronaldus67

Bericht door Ronaldus67 » 21 apr 2019 15:52

Ondanks de fors dalende kijkcijfers zullen ze bij de EO en consorten voorlopig nog wel lyrisch blijven doen over dit mediaspektakel. Voor hen is dit pur sang evangelisatie. Het doel heiligt hierbij de middelen. Maar ik sluit mij aan bij Bonjour. Met geloof heeft dit niet zo veel te doen. Massaal zingen op een plein vinden mensen nu eenmaal fijn. Ernaar kijken op tv blijkbaar ook. Dit versterkt het gevoel van saamhorigheid. "I was there too." Ook gaan we graag naar volle stadions (bij voorkeur allemaal gekleed in het wit) om met een stelletje B-artiesten mee te kunnen blèren. Over smaak valt niet te twisten natuurlijk :D
I sat by the ocean.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 21 apr 2019 18:16

Het saamhorigheidgevoel van een voetbalwedstrijd met de fan's van de juiste partij is misschien wel groter. ~You never walk Alone~~ klinkt uit duizenden kelen.

@Maria,
Ja, ik herken die afkeer wel van extreem bloederige taferelen zoals bij de film ~ The Passion~ het kon mij niet boeien. Maar ik laat me raken zonder mij daardoor schuldig te voelen. Het raakt mij wanneer ik lees over Jezus in Gethsemane; ik zou mijn arm om zijn schouder willen leggen en hem over zijn gezicht strelen. Ben ik gek aan het worden, is hij voor mij God ? Nee, meer mens die mij mijn levenlang nabij was. Ik zie het terug bij eenzame mensen die ik in mijn leven tegenkom, die ik in mijn werkzaam leven tegenkwam.. Jij rationeel mens zult misschien zeggen; "wie heeft dat geschreven, wie was erbij"? Maar het raakt me die intense verlatenheid die we als mensen kunnen voelen; het kan ook door een lied of gedicht. De waarde voor mij is niet "dat iets waarheid is'' maar het geraakt zijn kan intens zijn en je intens gelukkig maar ook triest maken. En dat kan ook bij voetbal...laat het gaan, laat het los!!!!

Erger je eraan, prima!! Voor mij part wordt het hypocriet genoemt ook goed.Ik heb mijn cynisme die mij verkilde naast me neergelegd.

Bob Dylan

Ronaldus67

Bericht door Ronaldus67 » 21 apr 2019 21:12

Storm schreef:
21 apr 2019 18:16
Het saamhorigheidgevoel van een voetbalwedstrijd met de fan's van de juiste partij is misschien wel groter. ~You never walk Alone~~ klinkt uit duizenden kelen.
Ik bedoelde eigenlijk een concert van De Toppers :D
Maar je hebt gelijk; die saamhorigheid vind je bij voetbalwedstrijden ook. YNWA zong ik gisteravond nog.
I sat by the ocean.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 22 apr 2019 11:19

De toppers ook goed! Maar mag ik mijn beurt overslaan? :lol:
Bob Dylan

Plaats reactie