Ambitieuze Ruimteprojecten

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Petra
Banned

Ambitieuze Ruimteprojecten

Bericht door Petra » 16 feb 2019 04:14

Hier een vrij aardig overzicht van Ruimteprojecten.
Is het compleet?
Lijkt mij wel aardig om te volgen hoeveel en wat er nou daadwerkelijk uitgevoerd wordt.

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/ni ... eprojecten
Mars One, dat in 2030 kolonisten naar Mars wil brengen, is failliet. Wij vroegen ons af: wat is de status van andere ambitieuze ruimteprojecten die de afgelopen jaren werden gelanceerd?
En deze is in dit opzicht ook interessant:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b4c54c77/
Nederlandse vinding ‘veelbelovend’ voor zoektocht naar buitenaards leven.
Ontdekken we straks buitenaards leven dankzij een Nederlandse uitvinding? Dat zou kunnen, nu een promovendus van de Vrije Universiteit heeft gemeten dat organisch weefsel een unieke handtekening achterlaat in licht.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

FransP
Forum fan

Re: Ambitieuze Ruimteprojecten

Bericht door FransP » 16 feb 2019 11:25

Chinees project om aan de andere kant van de maan te landen. ( Reeds gebeurt, maar hoe verder?)
SpaxeX (personen)ruimtecapsule wordt al getest en is al naar ISS geweest. Nu nog bemnande vlucht.
SpaceX naar maan/mars. In planning.
Virgin heeft zijn eerste spaceflight gemaakt ( 105 km ) Eerste stap naar ruimtetoerisme.
Marsprojecten komende jaren van Nasa en ESA.

en niet te vergeten
De James Webb telescoop, waar nog driftig aangebouwd wordt. Alleen jammer dat lancering steeds uitgesteld wordt. staat nu meen ik op 2021.

Zonneproject, ben even de naam vergeten. Satelliet draait om de zon en gaat metingen doen aan de uitbarstingen.

Ik heb er nog niet op gegoogled op alle juistheid, maar dit is wat ik tot nu toe zoals weet.
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig
Kan Hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we Hem dan God?"

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 16 feb 2019 12:32

Ik draai al wat langer mee en heb het een en ander gezien.

Van het merendeel der plannen komt weinig tot niets terecht en veel meer dan een futurologisch plaatje kwam het meestal niet.
Zo verging het ook het ruimte station en de reis naar de maan zoals Werner von Braun dat had gedacht.
Beide werden wel gerealiseerd maar heel anders als hij had voorgesteld.
Niet dat het slechte plannen waren, alles klopt wel, behalve dan de prijs. :D

Het is dus raadzaam om onderscheid te maken met wat wordt voorgesteld en wat men reeds aan het realiseren is.
De Webb telescoop waarmee een enorme sprong vooruit zal worden gemaakt komt er heus wel.
Die maanbasis ook, maar waarschijnlijk later en anders zoals er nu de voorstellen liggen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Petra
Banned

Bericht door Petra » 17 feb 2019 03:31

FransP schreef:
16 feb 2019 11:25
Ik heb er nog niet op gegoogled op alle juistheid, maar dit is wat ik tot nu toe zoals weet.
=D> Ik vind het al een indrukwekkende opsomming.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 21 feb 2019 06:29

Of die er echt komt is nog de vraag.

Er staat een internationale missie op stapel ( BepiColombo ) waarin twee ruimtevoertuigen, Mercurius gaan onderzoeken.
Een orbiter wordt gebouwd door JAXA ( Japans) en een orbiter gebouwd met door de ESA ( Europa) met NASA ( Amerika) apparatuur aan boord.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 22 feb 2019 10:18

Och mars one was gedoemd te mislukken. Goede pr stunt, meer niet.
TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
16 feb 2019 12:32
Ik draai al wat langer mee en heb het een en ander gezien.

Van het merendeel der plannen komt weinig tot niets terecht en veel meer dan een futurologisch plaatje kwam het meestal niet.
Zo verging het ook het ruimte station en de reis naar de maan zoals Werner von Braun dat had gedacht.
Beide werden wel gerealiseerd maar heel anders als hij had voorgesteld.
Niet dat het slechte plannen waren, alles klopt wel, behalve dan de prijs. :D

Het is dus raadzaam om onderscheid te maken met wat wordt voorgesteld en wat men reeds aan het realiseren is.
De Webb telescoop waarmee een enorme sprong vooruit zal worden gemaakt komt er heus wel.
Die maanbasis ook, maar waarschijnlijk later en anders zoals er nu de voorstellen liggen.
Juist de prijs of wat het opbrengt. Maar al gemerkt dat er nogal veel miljardairs zijn die raketjes maken.

Waar we op moeten wachten is het mijnen van grondstoffen en energie in de ruimte. Dan pas zal de ruimtevaart werkelijk een revolutie doormaken. Wanneer dat er komt? Ik ben geen miljardair. :(
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 22 feb 2019 14:45

FransP schreef:
21 feb 2019 06:29
Of die er echt komt is nog de vraag.

Er staat een internationale missie op stapel ( BepiColombo ) waarin twee ruimtevoertuigen, Mercurius gaan onderzoeken.
Een orbiter wordt gebouwd door JAXA ( Japans) en een orbiter gebouwd met door de ESA ( Europa) met NASA ( Amerika) apparatuur aan boord.
Excuses. Ik zag deze mededeling in mijn twitter verschijnen en dacht dat het op stapel stond.
Na enig zoekwerk, blijkt dat hij vorig jaar al gelanceerd is.

Ik post dit bericht omdat het over wat anders gaat als Mars, Maan, Zon, SpacX etc. Maar nu eens Mercurius de planeet die na mars het dichts bij staat. Maar wel binnen de orbit van de aarde rond de zon in plaats van daar buiten.

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 22 feb 2019 23:38

FransP schreef:
16 feb 2019 11:25
Chinees project om aan de andere kant van de maan te landen. ( Reeds gebeurt, maar hoe verder?)
SpaxeX (personen)ruimtecapsule wordt al getest en is al naar ISS geweest. Nu nog bemnande vlucht.
SpaceX naar maan/mars. In planning.
Virgin heeft zijn eerste spaceflight gemaakt ( 105 km ) Eerste stap naar ruimtetoerisme.
Marsprojecten komende jaren van Nasa en ESA.

en niet te vergeten
De James Webb telescoop, waar nog driftig aangebouwd wordt. Alleen jammer dat lancering steeds uitgesteld wordt. staat nu meen ik op 2021.

Zonneproject, ben even de naam vergeten. Satelliet draait om de zon en gaat metingen doen aan de uitbarstingen.

update: ruimtetoerisme bijna een feit.
https://www.nu.nl/wetenschap/5757582/ru ... uimte.html

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 feb 2019 06:09

pallieter schreef:
22 feb 2019 10:18

Juist de prijs of wat het opbrengt. Maar al gemerkt dat er nogal veel miljardairs zijn die raketjes maken.

Waar we op moeten wachten is het mijnen van grondstoffen en energie in de ruimte. Dan pas zal de ruimtevaart werkelijk een revolutie doormaken. Wanneer dat er komt? Ik ben geen miljardair. :(
ruimtevaart iszo duur dat die grondstoffen wellicht nooit waardevol genoeg zullen zijn, De hoeveelheid zonne-energie die de aarde bereikt is meer dan genoeg voor al onze behoeften, dus daar kun je lang op wachten.
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 23 feb 2019 06:32

pallieter schreef:
22 feb 2019 10:18

Energie: van het gas af
China made an artificial star that's 6 times as hot as the sun, and it could be the future of energy

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 23 feb 2019 13:41

Peter van Velzen schreef:
23 feb 2019 06:09

ruimtevaart iszo duur dat die grondstoffen wellicht nooit waardevol genoeg zullen zijn, De hoeveelheid zonne-energie die de aarde bereikt is meer dan genoeg voor al onze behoeften, dus daar kun je lang op wachten.
https://www.outerplaces.com/science/ite ... rs-jupiter

700 000 000 000 000 000 000 dollar lijkt mij voldoende.

Eenvoudiger is, zoals Petra reeds vertelde, zonne-energie vanuit de ruimte. Op 1 voorwaarde: dat we die dingen op de maan kunnen maken en niet op aarde.

https://space.nss.org/space-solar-power/

https://www.inverse.com/article/53394-s ... n-to-earth
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Petra
Banned

Bericht door Petra » 28 feb 2019 03:34

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b43a2dee/
Eerste passagier van Virgin Galactic bereikt de ruimte
Virgin Galactic, het ruimtetoerismebedrijf van de Britse miljardair Richard Branson, heeft voor het eerst met een passagier aan boord de ruimte bereikt. Het SpaceShipTwo-ruimteschip VSS Unity bereikte vrijdag een hoogte van 89,9 kilometer en dat is volgens de normen van de Amerikaanse luchtmacht officieel de ruimte.
Naar verwachting start Virgin Galactic eind dit jaar met het uitvoeren van zijn beoogde commerciële vluchten. Een ticket voor de anderhalf uur durende ervaring in een SpaceShipTwo kost 250 duizend dollar (220 duizend euro). Meer dan zeshonderd mensen uit 58 landen hebben hun ticket bij Virgin Galactic al geboekt, onder wie beroemdheden als Leonardo DiCaprio en Justin Bieber.

blue-sky

Bericht door blue-sky » 10 sep 2019 20:03

interessante verzameling artikelen over de Chinese maan missie:

https://www.bbc.com/news/topics/cyx4yzq ... on-mission

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 10 sep 2019 23:06

blue-sky schreef:
10 sep 2019 20:03
interessante verzameling artikelen over de Chinese maan missie:

https://www.bbc.com/news/topics/cyx4yzq ... on-mission
Was al benieuwd of China gegevens geheel of gedeeltelijk wilde delen.

Plaats reactie