Naïeve bijbelgedachten

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

writer
Bevlogen

Naïeve bijbelgedachten

Bericht door writer » 15 apr 2015 13:49

HJW schreef:Een paar misvattingen die ontstaan omdat je van het christendom uitgaat.
Ik ga inderdaad uit van de bijbel zoals die door de christenen wordt gehanteerd en doe dat bewust.
NB: Doe wel en zie niet om.

Peter van Velzen
Moderator

Re: Naïeve bijbelgedachten

Bericht door Peter van Velzen » 15 apr 2015 17:14

Mag ik er op wijzen, dat veel van de Christelijke leer helemaal niet op de bijbel gebaseerd is? De drieeenheid is inderdaad post-bijbels. Noch de evangeliën noch enig episyel kent haar. Wel komen we de eerste gedachten tegen dat Jezus goddelijk zou kunnen zijn, maar dat is daar nog niet erg goed uitgewerkt. Dat is het eigenlijk noot, want de desbetreffende dogma's zijn de meest onlogisch oplossing voor de theologische geschillen die men bedenken kon. . .

Overigens is ook de Bijbel als zodanig een uitvinding die pas bedacht is anderhalve eeuw na dat haar laatste onderdeel geschreven is. Geen der Bijbelschrijvers had bij zijn leven ooit van de bijbel gehoord. . .
Ik wens u alle goeds

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 15 apr 2015 22:10

Peter van Velzen schreef:....Mag ik er op wijzen, dat veel van de Christelijke leer helemaal niet op de bijbel gebaseerd is? .....
Dat mag maar is voor mij geen nieuws.
Ik ben christelijk opgevoed en daardoor weet ik meer van het christendom dan van andere religies af en weet ik ook dat christenen wel denken dat hun leer op de bijbel is gebaseerd.
Los daarvan wilde ik weergeven hoe de bijbelverhalen opgevat kunnen worden als je wat nuchterder tegen alles aan kijkt.
Mijn vader las 4x per dag een hoofdstuk uit de bijbel hardop voor zodat je de meeste hoofdstukken na verloop van tijd wel kon dromen.
Er over praten was er in die tijd niet bij, de bijbel was Gods woord en daar mocht niet over gediscussieerd worden.
Met je ouders discussieerde je sowieso amper, andere tijd.
Later kreeg ik steeds meer vragen maar die hield je dan voor je.
Zo weet ik nog dat de vrouwspersoon Eva mij altijd intrigeerde.
Onze kerk leerde dat je net als Paulus door de HG geroepen moest worden om de hel te ontlopen.
Zodra een onbekeerd iemand overleden was moest je zijn lot laten rusten want niemand weet wat er in de laatste seconde gebeurt.
Omdat er maar enkele mensen op de manier van Paulus tot geloof kwamen was de kans dat je in hemel zou komen minimaal.
Een bekende tekst hiervoor is "Velen zijn geroepen maar enz.."
En voor dat doemscenario hield ik Eva verantwoordelijk.
Als zij niet naar de slang had geluisterd was er niets aan de hand geweest, geen angst voor de hel maar hadden wij nog steeds in het paradijs geleefd.
Over een overledene hoorde je vaak zeggen: "Nu is zijn lot voor eeuwig beslist"
En dan was het doodstil in huis, iets ergers kon een mens niet overkomen.
Als dat alles wat was afgezakt dacht ik vaak waarom die vrolijker periodes maar zo kort duurden, voor je het wist was er alweer een ander familielid overleden en was iedereen opnieuw in de rouwstemming, de luiken half dicht of later los op de grond gezet.
En dat allemaal door Eva.
Dan dacht ik waar zou Eva nu zijn, in de hemel of in de hel?
Ik kwam daar niet uit.
Als ze in de hemel zou zijn zou dat het toppunt van oneerlijkheid zijn, zij in de hemel en ik en velen met mij waarschijnlijk naar de hel.
Maar dat zij in de hel zou zijn kon ik ook niet vatten.
Volgens de leer der voorzienigheid was het voor je geboorte al bekend of je in de hemel of in de hel zou komen.
(Geen reden om dan maar rustig af te wachten want wie klopte zou opengedaan worden)
Ik kon me bij Eva niet voorstellen dat God een vrouw ging scheppen terwijl Hij wist dat ze voor eeuwig naar de hel zou gaan, wie doet dat nu, heel aardig tegen haar in het paradijs doen maar onder tusen wetend hoe het maar haar zou aflopen, zo had Hij het in Zijn eeuwige raadsplan voor de grondlegging der wereld besloten.
Dat soort vragen speelden al jong door mijn hoofd maar ik voelde aan dat elke vraag daarover tijdverspilling en dus onbelangrijk moest zijn.

Maria
Moderator

Re: Naïeve bijbel gedachten

Bericht door Maria » 16 apr 2015 17:54

Mensenkinderen, wat herken ik dit uit mijn jeugd.
En wat ben je eenzaam als je denkt dat jij de enige bent die zich vragen stelt.

Dit heeft mijn hele jonge leven doortrokken, want ook ik had onorthodoxe vragen en kreeg antwoorden dat ik ze beter niet kon stellen, want God in zijn wijsheid was een rechtvaardig God.......
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

MeFlower88
Forum fan

Bericht door MeFlower88 » 16 apr 2015 20:00

Oh ja voor mij ook zeer herkenbaar. Het is zo'n zware last voor me geweest pfff.
Ik snap ook niet dat mensen uit die hele zware kerken nog een leven kunnen leiden. Ik zou echt gek worden van angst, wat misschien ook wel is gebeurd :(

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 16 apr 2015 23:07

Heel herkenbaar verhaal Writer! Het schetst ook mijn opvoeding ten voeten uit! En daar ben ik echt 35 jaar in blijven hangen! De bijbel ken je uiteindelijk uit je hoofd, als je 4 hoofdstukken per dag hoort! En de lange hoofdstukken worden ook zonder onderbreking gelezen, dan moet je je afspraak maar een half uur verzetten. Maar toch kijk ik met een vrolijke blik terug op mijn opvoeding! Ondanks de "indoctrinatie" heb ik een leuke jeugd gehad. En ik denk ook dat dat blijkt uit het feit dat al mijn 9 broers en 2 zussen het gereformeerde geloof voor 100% zijn blijven aanhangen. Elke zondag nog 2 keer naar de kerk. Maar ik heb wat dat betreft ook niets tegen religie, zolang ze er mij maar niet mee lastig vallen, en dat doen ze ook niet! De band met mijn familie is super, ze zijn het niet eens met mijn overtuiging, maar respecteren deze wel, en andersom ook. Moet ik mijn vader overtuigen dat bidden aangeleerd is als ik op maandag bij mijn ouders ga eten? Nee, ook ik sluit mijn ogen, vouw mijn handen, en denk zelf na. Wie ben ik om er met hun over te discussieren, dat stadium ben ik allang voorbij, maar ik ben het met je eens dat het je denkwijze nog steeds op de een of andere manier beinvloed. Ik heb echt niet het idee om mijn familie van het geloof af te helpen, en net zo min hebben zij de overtuiging om mij weer gelovig te kunnen maken. Maar proberen blijft er wel, dinsdag sprak in een van mijn schoonzussen, en die wilde Madalena, het boek van Maarten 't Hart over zijn moeder wel lezen, maar dan moest ik 2 boeken van John Bunyan lezen. Het boek Geloof jij dat en De Toekomende Wereld (visioenen van de hemel en de hel) en natuurlijk ben ik die uitdaging aangegaan. Kortom, in mijn ervaring is het goed toeven met gelovigen! :D
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 17 apr 2015 09:30

lost and not found yet! schreef:.... en denk zelf na.....
Deed ik altijd al, dan zag ik het voorgelezen bijbelverhaal in mijn fantasie voor me.
Een mooie tuin bij een villa bij ons in de buurt als paradijs.
Bij de ingang zag ik dan een engel die met een brandend zwaard stond te zwaaien.
IS-strijders kende ik toen nog niet maar het was een beetje dat beeld wat ik voor ogen had.
Om die tuin bij die villa stond een hoog Heras-hekwerk, ik vroeg me dan af of God om het paradijs ook een hekwerk geplaatst had, leek me niet waarschijnlijk in die tijd.
Het leek me ook niet echt handig om de boom des levens te bewaken door iemand voor de ingang te laten posten.
Waarom de boom niet gewoon omgezaagd?
Ook vroeg ik me af hoe lang die engel daar gestaan heeft.
Ik stelde me voor dat Kaín en Abel als kinderen stiekum via de achterkant het paradijs in gingen.
Door een gat in de heg zoals in de boekjes van W.G van der H.
Voor zover ik weet is het paradijs er nu niet meer.
Waarschijnlijk is het helemaal overwoekerd met doornen, distels, kleefkruid en pispotten en is de bewaker naar huis gegaan toen de boom des levens verdord was.
Ik moest elke zondag een psalmversje leren en opzeggen, twee per week dus, éen voor school en éen voor thuis.
Later elke zondag een zondag uit de H.C uit het hoofd leren.
Ik vroeg me wel eens af of Kaïn en Abel dat ook moesten doen, wist ik veel over het ontstaan daarvan.
Hun ouders konden natuurlijk alles wel goed uitleggen, voordat zij er waren zagen zij hun God dagelijks in het paradijs wandelen.
Mijn vader droeg altijd een overal, de meneer van die villa niet, die had altijd een mooi pak aan.
God droeg ook vast een mooi pak, een deftige meneer, bloot zoals Adam en Eva leek me wel raar voor een God.
Eva moet zich vast wel heel schuldig gevoeld hebben tegenover haar kinderen.
Vreemd dat er niet meer over hun omgang met God bekend is.
Kaïn moet er vast wel veel over gehoord hebben en het doorverteld hebben.
Ik had alles willen weten.
Ook hoe Adam en Eva wisten dat ze moesten offeren, ze waren weggejaagd, God was kwaad op hen, niet zo'n klein beetje, een vertoornd God, een God van wrake die lacht in het verderf van een goddeloze.
Toch wist Kaïn dat God er plezier in had als hij wat aardappels voor Hem verbrandde en Abel dat hij God plezierde
met het roosteren van een lammetje.
Het moet een vreemd schouwspel zijn geweest in die dagen, een zwijgende Adam die niet anders deed dan werken en zijn vrouw bekennen, twee offerende zonen en een God die dat alles gadesloeg en waarschijnlijk onzichtbaar tot hen sprak.
Dat was de hele wereldbevolking in die tijd.
Als mijn vader de bijbel dan dichtklapte begreep ik dat het hoofdstuk uit was en moest ik stoppen met mijn fantasie, jammer, de hoofdstukken konden bij mij nooit lang genoeg zijn.
Het was een vertrouwde aangename dreun.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 17 apr 2015 13:24

writer schreef:
lost and not found yet! schreef:.... en denk zelf na.....
Deed ik altijd al, dan zag ik het voorgelezen bijbelverhaal in mijn fantasie voor me.
Een mooie tuin bij een villa bij ons in de buurt als paradijs.
Knip..........
Als mijn vader de bijbel dan dichtklapte begreep ik dat het hoofdstuk uit was en moest ik stoppen met mijn fantasie, jammer, de hoofdstukken konden bij mij nooit lang genoeg zijn.
ADD? :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 03 mei 2015 20:29

Willempie schreef: Veel mensen, waaronder ook ondergetekende, ervaren zelfs dat God door die boeken tot hen spreekt, soms zo duidelijk en direct dat je daar heel stil en heel blij van wordt
Toen Maarten Toonder zijn laatste stripverhaal over heer Bommel had geschreven besloot hij met een korte beschrijving hoe het de hoofdpersonen in hun verdere leven vergaan was.
Voor de lezertjes voor wie ze echt waren gaan leven.
Ik moest daar aan denken toen ik van W. las dat hij vaak blij werd als hij bijbelverhalen las.
Alsof de hoofdpersonen echt geleefd hebben.
Ik heb dat ook lang gedacht van de hoofdpersoon in de bijbel, God.
Omdat kritisch lezen nog niet aan de orde was was het heel interessant om over God te lezen, vaak heel menselijk.
Zo kwam Hij nog even in het paradijs om Adam te zoeken, Hij kwam bij Abraham op bezoek en ging daar zelfs aan tafel.
En zo zijn er meer aardige voorbeelden te noemen, God leefde voor mij.
Totdat ik op het idee kwam dat hij misschien alleen maar in het hoofd van de bijbelschrijvers bestond, een gefingeerd figuur.
Ik wist wel dat Hij echt bestond maar theoretisch zou het kunnen dat Hij slechts de hoofdpersoon in een spannend boek was.
Als dat zo zou ziijn was ik wel goed stom bezig om dan in Hem te geloven terwijl Hij helemaal niet bestond dacht ik.
Wie doet dat nu?
Ik wilde dus zekerheid hebben.
Op een mooie zondagmiddag liep ik op de hei bij Ossendrecht met mijn zakbijbeltje op zak.
Ik was daar in militaire dienst en zat dat weekend binnen omdat ik niet op zondag reisde.
Ik ging in een kuil zitten, genoot van de stilte en las een verhaal over Jakob, Jakob worstelde met God.
Dat wilde ik ook, God met eigen ogen zien en met Hem praten.
En voor me zelf opkomen zoals Jakob deed:

En Hij zeide: Laat Mij gaan, want de dageraad is opgegaan. Maar hij zeide: Ik zal U niet laten gaan, tenzij dat Gij mij zegent. (Gen 32:26)

Ik was helemaal alleen op de heide, niemand zou onze ontmoeting opmerken en voor God was alles mogelijk, dus waarom niet?
Ik ging op mijn knieën zonder aan de vouw in mijn eerste grijs te denken en bad.
Maar er gebeurde niets, helemaal niets.
Teleurgesteld ging ik weer terug naar de kazerne maar accepteerde dat ik God niet had ontmoet, Hij was er evengoed maar Hij verborg zich voor mij.
Dat deed Hij immers wel vaker, zelfs voor de man naar zijn hart, koning David.

Verberg Uw aangezicht niet voor mij, keer Uw knecht niet af in toorn; Gij zijt mijn Hulp geweest, begeef mij niet, en verlaat mij niet, o God mijns heils! (Psalmen 27:9)

Het zou de satan niet lukken mij van God af te krijgen, ik was van plan ondanks mijn teleurstelling altijd te blijven geloven dat God bestond. Als ik lang genoeg volhield zou Hij zich wel een keer aan mij openbaren, op zijn tijd en op zijn wijze.
Maar toch, het eerste barstje in mijn geloof zat erin terwijl ik me alleen maar heel even had afgevraagd in hoeverre ik de bijbelschrijvers kon vertrouwen.
W. doet dat wel, die ervaart Gods stem bij het lezen in de bijbel alsof God echt bestaat.
Zoals ik heer Bommel hoor zeggen "Verzin een list Tom poes", alsof hij dat echt gezegd heeft.

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 05 mei 2015 21:59

Meeslepend verhaal Writer, herkenbaar!
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 08 jul 2015 07:35

HJW schreef:Een paar misvattingen die ontstaan omdat je van het christendom uitgaat.
Maar iemand die het christelijk geloof wil beschouwen moet uiteraard van het christelijk geloof uitgaan. Dat het christelijk geloof op vele punten afwijkt van het joodse geloof is iedere jood en christen duidelijk. Je opmerking lost helemaal niets op voor het christelijk geloof. Een christen zou opmerken dat jij zit met misvattingen aangaande het christelijk geloof. In de regel zegt de christen dat God 'in de volheid des tijds' een hoop duidelijk maakte wat tevoren onbekend was. Als alternatief heeft de christen dat hij toegeeft dat je gelijk hebt, en hij zijn geloof dus moet afzweren en zich tot het jodendom bekeren. :wink:
HJW schreef:1. Er is geen Drie-eenheid. Is niet in de bijbel terug te vinden en de joden kennen dat ook niet. Er is één ondeelbare God. De Drie-eenheid is een uitvinding van later.
Er is helemaal geen christen die ontkent dat het dogma van de drie-eenheid later ontwikkeld is. Maar dit dogma is wel degelijk gebaseerd op wat men op grond van nieuwtestamentische uitspraken moet concluderen. Indien Jezus geen goddelijke status heeft is alle Jezusverering van het NT godslastering.
De vroege theologen hebben eeuwenlang over het probleem nagedacht. Er is geen dogma aan te wijzen waarover in het vroege christendom zoveel is nagedacht.
Men zit opgescheept met het dilemma dat het oude joodse geloof strikt monotheïsme predikt, en het nieuwe testament Jezus een goddelijke status geeft. Drie-eenheid is absurd, maar theologisch gezien zijn alle andere oplossingen even absurd. Wanneer men Jezus tot puur mens maakt zijn er talloze zaken en uitspraken in het NT die dit tegenspreken. En hem als een soort superengel te beschouwen, een aan God ondergeschikt wezen, maar hoger dan alle andere geschapen wezens, is al evenzeer zowel in strijd met het strikte monotheïsme als met bepaalde uitspraken in het NT.
Hoe je het dus wendt of keert, je zit altijd met een dilemma dat niet bevredigend opgelost kan worden.
HJW schreef:2. Joden kennen geen Satan als gevallen engel. Satan is een engel die in opdracht van God (!!!) mensen test en verleidingen op hun weg brengt. Daarmee mensen de keuze gevend om voor het geode danwel het kwade te kiezen.
De duivel als de grote tegenstander van God is in het jodendom onbekend. Satan is dus niet bezig zich te wreken op God, lees het verhaal van Job. Satan kan pas iets NA toestemming van God.
Je hebt gelijk dat het OT de Satan niet kent als gevallen engel. Maar Writer wil het altijd uitdrukkelijk over het christelijk geloof hebben. In de laatste eeuwen voor de jaartelling sloop dit denkbeeld uit het Perzische geloof het joodse geloof binnen, net zoals de denkbeelden van hemel en hel, beloning of straf na de dood, en de apocalyptiek. En dát waren centrale denkbeelden in de eerste eeuw, en wel degelijk de centrale denkbeelden van het christelijk geloof.
HJW schreef:3. Het grote deel van de joden kent geen hel (sommigen geloven niet eens in een leven na de dood). De hel is een tijdelijke (!!) plek waar ze gereinigd worden.
Ja, en? We hebben het over het christelijk geloof, en daarin staat eeuwig leven, hemel en hel zelfs centraal.
HJW schreef:4. Ongelovigen gaan niet naar de hel. In het messiaanse tijdperk zullen alle volkeren de God van Israël erkennen (elke knie zal zich buigen). Ze zullen dan de waarheid kennen.
So what? De christenen baseren zich op de christelijke geschriften, waar wel degelijk een uitspraak gedaan wordt dat "wie niet in het boek des levens bleek te staan in de vuurpoel werd geworden".
5. Jodendom kent helemaal geen God die zichzelf (in de vorm van zijn zoon) gaat offeren. De joden hebben al een verzoeningscyclus, de kruisdood is in joodse ogen absurd.
Het christelijk geloof is dan ook iets heel anders dan het traditionele joodse geloof.
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 08 jul 2015 08:27

HJW schreef:Misschien een idee om je wat meer in het jodendom te verdiepen.
Krijg je een heel ander beeld.
Maar daarover kun je een verhaal schrijven met evenzoveel naïviteiten waarin geloofd wordt.
Een God die 4000 jaar geleden opeens contact wil hebben met de mensheid. Hij heeft het allerbeste met alle mensen op de aarde voor, maar hij verkiest het om vriendje te worden met één herder. Hij doet die herder de belofte dat hij een stukje halfwoestijn zal krijgen. Wanneer Gods vriendje de pientere opmerking maakt: "Waaraan zal ik weten dat ik dit land bezitten zal?" krijgt hij als antwoord: "Haal Mij een driejarige koe, een driejarige geit, een driejarige ram, een tortelduif en een jonge duif. Hij haalde die alle voor Hem, deelde ze middendoor en legde de stukken tegenover elkaar, maar het gevogelte deelde hij niet." En ja hoor, het werkt! "Toen de zon ondergegaan was en het helemaal donker was geworden, was daar plotseling een oven waar rook uit kwam, en een brandende fakkel die tussen de dierhelften door ging." Ook krijgt dit vriendje van God nog te horen dat uiteindelijk alle volken via hem gezegend zullen worden. Vierduizend jaar later doet de hele mensheid zijn pet af voor wat die God gepresteerd heeft.

Wanneer de kleinzoon van het vriendje van God in Egypte terechtkomt vergeet God zijn volk voor 400 jaar, maar ja hoor, daar is hij weer, terug van weggeweest. Hij verschijnt in een brandende braambos aan een nieuw vriendje, de moordenaar Mozes. Het eerste wat hij tegen dit vriendje zegt is dat hij respect wil en Mozes daarom zijn schoenen uit moet doen. Even later gaat deze God een wedstrijdje toveren aan met de tovenaars van Egypte. En geheel tegen de verwachting in wint hij het van de Egyptische tovenaars. God heeft er zo'n zin in dat hij om er een mooi verhaal van te maken 'het hart van Farao verhardt' en zo nog tien plagen tevoorschijn kan toveren. Hij behaalt zijn hoogtepunt wanneer hij alle eerstgeborenen van alle Egyptenaren laat ombrengt.
Wanneer zijn volk eindelijk vrij ronddartelt in de Sinaï woestijn is het eerste wat hij voorschrijft: "Gij zult buiten de legerplaats een plek hebben om u daarheen naar buiten te begeven; gij zult bij uw uitrusting een schopje hebben en, wanneer gij buiten gaat zitten, daarmee een gat graven en uw uitwerpselen weer bedekken. Want Jahweh, uw God, wandelt in uw legerplaats, om u te redden en uw vijanden aan u over te geven; daarom zal uw legerplaats heilig zijn, zodat Hij niets onbehoorlijks bij u ziet en Zich niet van u afwendt." Zo kan iedereen zien hoezeer hij zijn tijd eeuwenlang vooruit was.
Gods vriendje Mozes krijgt een verbluffende handleiding voor een goed leven van deze God. 613 regels om hoog te houden. Onmogelijk om allemaal voorbij te laten gaan, maar enige hoogtepunten eruit kunnen hier wel even vermeld worden:

-Niet-geschubde zeedieren mag je niet eten!
-Draag geen kleren van tweeërlei stof!
-Hak geen vruchtbomen om bij het belegeren van een vijandelijke stad!
-Roei het zaad van Amalek uit!
-Stenig de persoon die hout sprokkelt op de sabbat!
-Er moeten in de ontmoetingstent altijd lampen branden! Dit voorschrift blijft voor de Israëlieten voor altijd van kracht, voor alle komende generaties!
-Maak een borsttas voor de orakelstenen!
-Weef een tuniek en een tulband van fijn linnen garen, en maak een vakkundig geborduurde gordel voor de priester!
-Strijk wat bloed van de geslachte ram aan de rechteroorlel van de priester en op de grote teen van de rechtervoet!
-Als je onder de Israëlieten een telling houdt, moeten allen die geregistreerd worden Jahweh een halve sjekel losgeld betalen voor hun leven, om te voorkomen dat de telling hun noodlottig wordt!
-Als twee mannen aan het vechten zijn en de vrouw van één van hen mengt zich erin om haar man te helpen en grijpt de ander bij zijn schaamdelen, dan moet zonder pardon haar hand worden afgehakt!
-Een vrouw mag geen kleren en attributen van een man dragen en een man mag geen vrouwenkleren dragen!
-Als u ten strijde trekt tegen de vijand en u stuit op een overmacht, wees dan niet bang, want Jahweh, uw God, staat u bij! Hij schenkt u de overwinning!
-Aan de vier hoeken van het kleed dat u draagt moet u kwastjes maken!
-Wanneer een profeet of dromenuitlegger iets voorspelt dat vervolgens uitkomt, en hij verbindt daaraan een oproep om andere, u onbekende goden te volgen en te dienen - luister dan niet naar hem. Want Jahweh, uw God, wil u daarmee op de proef stellen, om te zien of u hem wel met hart en ziel liefheeft!

Voor deze God wordt bovendien nog een huis gebouwd. God is hierin zo geïnteresseerd dat hij zelfs de afmetingen en het aantal planken van de vloer voorschrijft. God laat Mozes ook zien hoe je een degelijke lampenstandaard maakt.

Tot slot laat deze God nog weten: "Misschien denkt u bij uzelf: die andere volken zijn groter dan wij, hoe zouden wij ze kunnen verslaan? Wees niet bang voor hen; bedenk wat Jahweh, uw God, de farao heeft aangedaan! Herinner je voor eeuwig de grootse daden die u met eigen ogen gezien hebt, de tekenen en wonderen en uw bevrijding via gewelddadig optreden van God. Zo zal Jahweh ook optreden tegen alle volken die u angst aanjagen."

Het Oude Testament is natuurlijk veel omvangrijker dan het Nieuwe. Aan de capriolen van deze God komt bijna geen end. Om een lang verhaal kort te maken hier enkel wat hoogtepunten uit het boek van de grootste profeet in latere tijden, Jesaja.
Deze profeet heeft prachtige visioenen: "Rijdend op een lichte wolk spoedt Jahweh zich naar Egypte, de goden van Egypte zullen voor Hem beven".
Bijzonder diepzinnige uitspraken waarbij de Griekse orakels van Delphi duidelijk het onderspit delven: "Profetie over Duma. Vanuit de Seïr roept men naar mij: 'Wachter, hoe lang nog duurt de nacht? Wachter, hoe lang nog duurt de nacht?' En de wachter antwoordt: 'De morgen komt en ook de nacht. Wilt u iets vragen, kom dan nog eens terug en vraag het"
Om het latere Hollywood te inspireren hoe ze kassuccessen kunnen produceren laat hij weten: "Jahweh verwoest de aarde en slaat haar kaal, Hij ontwricht haar en verstrooit haar bewoners. De aarde wordt geheel verwoest en volkomen leeggeplunderd, want Jahweh heeft aldus gesproken. Ze hebben de voorschriften overtreden, hebben haar eeuwig verbond verbroken. Daarom moeten haar bewoners boeten."
"Wee Ariël, Ariël, stad waar ooit David zich legerde. Rijg de jaren aaneen, vier de kringloop van feesten. Maar Ik zal Ariël in het nauw drijven. Je zult roepen diep onder de grond. Want Jahweh van de hemelse machten zal ingrijpen, met donder, aardschokken en oorverdovend lawaai, met wervelende stormen en een verterende vlammenzee. Als een angstdroom, een visioen in de nacht..."
"Jahweh zelf komt van ver, in brandende toorn: uit Zijn neus stijgt dichte rook omhoog, vervloeking ligt op Zijn lippen, zijn tong is als een verterend vuur, zijn adem als een kolkende watervloed...in grimmige toorn, met wolkbreuken, stortbuien en hagelstenen. Zijn stem zal Assyrië verlammen...als een stroom van zwavel steekt de adem van Jahweh hem in brand." "Beef, jullie zorgelozen, sidder, jullie die vol vertrouwen zijn."
"De volken zullen branden als in een kalkoven, in vlammen opgaan als weggekapte doornstruiken."
"Jullie die ver weg wonen, hoor wat Ik gedaan heb, en jullie die dichtbij wonen, erken Mijn kracht. De zondaars in Sion sidderen, de goddelozen door angst bevangen: 'Wie van ons kan wonen in verterend vuur? Wie kan wonen in vuur dat eeuwig brandt?'"
"Jahweh zal optrekken als een krijgsheld, als een aanvoerder wakkert Hij de strijdlust aan. Hij blaast alarm, Hij slaakt een strijdkreet. Heldhaftig verslaat Hij zijn vijanden."

Er is één zin die ik vind in dit prachtige boek die men alle gelovigen als een eeuwige wijsheid aan kan bieden:
"Doven, luister! Blinden, open je ogen en zie! Is er ooit iemand zo blind bevonden als Mijn dienaar, zo doof als de bode die Ik gezonden heb?"
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 08 jul 2015 09:41

writer schreef:Mijn vader las 4x per dag een hoofdstuk uit de bijbel hardop voor zodat je de meeste hoofdstukken na verloop van tijd wel kon dromen.
Mijn vader kwam niet verder dan één hoofdstuk per dag. Enkel bij de hoofdmaaltijd. Maar aangevuld met een School met den Bijbel en een vroomheid die zich uitstrekte tot het zelf lezen van de kinderbijbel kom je dan toch nog heel ver!

Mijn vader las vooral de evangeliën. En ik herinner me dat ik als kind altijd maar weer hoorde: "waar het geween is en het tandengeknars" aangevuld met het duistere "waar hun worm niet sterft" en "Wie oren heeft om te horen, die hore". Ze komen tot vervelens toe voorbij.
Later kreeg ik steeds meer vragen maar die hield je dan voor je.
Zo weet ik nog dat de vrouwspersoon Eva mij altijd intrigeerde.
Klopt. Als klein kind zat ik met dat probleem dat de rook van het offer van Abel opsteeg maar van Ezau niet (er stond in de kinderbijbel een tekening van Doré (denk ik) bij). Toen ik eens mijn moeder vroeg waarom wist ze er geen antwoord op te geven.
Later kwam ik erachter dat ze heel bijbelgetrouw geantwoord had, want de bijbel geeft er ook geen antwoord op.

Toen ik op de middelbare school zat maakte de leraar scheikunde ooit eens een grapje. "Jaja, jullie denken allemaal een christelijke opvoeding gehad te hebben en alles te weten over de bijbel, maar jullie zitten er helemaal naast. Fiets straks maar mooi naar huis en ga Genesis 38 maar eens lezen."

Ik, en ik durf te wedden een hoop andere leerlingen, dook meteen die bijbel in, en ja hoor, de leraar had gelijk. Ik stond paf van verbazing.
Het verhaal was voor een 15-jarige zowel opwindend als beklemmend vanwege zoveel primiefs.
Born OK the first time

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 12 feb 2019 15:47

Rereformed schreef:
08 jul 2015 09:41
Als klein kind zat ik met dat probleem dat de rook van het offer van Abel opsteeg maar van Ezau niet.
Antwoorden zijn altijd wel te bedenken.

Abels staat volgens sommigen voor de herders volkeren en Kaïn voor de landbouwers.
Veel van de nomadische herders volkeren wezen het zich ergens definitief vestigen af.
De Israëlieten behoorden oorspronkelijk tot de eerste groep en zagen in de afwijzing een bevestiging van hun gelijk in.

Zelf vind ik het wat ver gezocht.

PS.
Ezau was de sympathieke maar niet als te slimme broer van Jacob en de stamvader van de Edomieten. (volgens de mythe)
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 12 feb 2019 17:08

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
12 feb 2019 15:47
Rereformed schreef:
08 jul 2015 09:41
Als klein kind zat ik met dat probleem dat de rook van het offer van Abel opsteeg maar van Ezau niet.
Antwoorden zijn altijd wel te bedenken.
Lang niet gezien. Welkom terug. :)
Abels staat volgens sommigen voor de herders volkeren en Kaïn voor de landbouwers.
Veel van de nomadische herders volkeren wezen het zich ergens definitief vestigen af.
De Israëlieten behoorden oorspronkelijk tot de eerste groep en zagen in de afwijzing een bevestiging van hun gelijk in.
Zelf vind ik het wat ver gezocht.
Ik had ook wel al heel jong gehoord van de verschillende manieren van leven van de verschillende volkeren in de oudheid.
Had dan ook daar mijn eigen gedachten over.
Ik ging echter nog verder terug in de ontwikkeling van de mensheid, nl naar het moment dat mensen zich begonnen te vestigen en hun grenzen begonnen aan te geven.
Kaïn stond voor mij voor de jager verzamelaar.
Leefde van wat de natuur hem bood en wat hij te pakken kon krijgen.
Was dan ook vaak en langere tijd weg van huis en haard.
Het is niet bekend of hij dat alleen deed of in een groep, want in deze Bijbelse tijden leken er verder geen mensen te zijn. :^o
Wat wel bekend is dat bij volkeren met dit soort cultuur geen eigendomsrecht is.

En Abel stond voor mij voor de eerste boeren met eigen vee, waarvoor gezorgd moest worden en zich zo kon vermeerderen.
In deze groep begon ook pas of tegelijkertijd het kweken van gewassen.
In het begin de dieren die hij relatief mak kon maken (schapen dus) en voedsel en drinken verstrekten voor meerdere mensen.
Die had ook de tijd om in de buurt te blijven, zich te vestigen en zich om anderen te bekommeren.
Zoals ook de latere landbouwers zich daarin ook verder zouden ontwikkelden.
Hij maakte gerechten klaar, zoals je dat haast alleen kan op een permanente kookplaats en wsl. niet voor hemzelf alleen.
Ezau vroeg daar om, omdat hij honger had en niet de tijd had genomen om zelf voor eten te zorgen of misschien niets had kunnen schieten.

Wat daaruit volgt en ook een reden waarom God het offer van Abel prefereerde volgt daar dan uit.
Niet zozeer alleen wat je gelooft, maar ook wat doe je naar je naasten toe.
Zorg je voor jezelf of ook voor de gemeenschap waarin je woont?
Leef je van wat je vandaag kunt vangen of kijk en zorg je ook vooruit in de toekomst?

Daarnaast zijn de problemen tussen vrije jagers en veeboeren natuurlijk ook steeds duidelijker geworden.
Omdat een kudde schapen een eigenaar heeft en in vroegere tijden de jager daar aanwezig is, waar wat te jagen valt.
Zie ook de problemen tussen de eerste kolonisten in de USA, vooral boeren die een stek kregen toegewezen kregen, en de indianen.
Ezau was de sympathieke maar niet als te slimme broer van Jacob en de stamvader van de Edomieten. (volgens de mythe)
Waardeoordelen leren we vaak uit de Bijbel, of dat nu wel of niet terecht is, maar komen ook vaak uit onze eigen koker. :lol:
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie