Religie maakt kinderen egoïstischer en gemener

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Petra
Banned

Religie maakt kinderen egoïstischer en gemener

Bericht door Petra » 10 feb 2019 03:30

Die enorme naastenliefde kunnen religieuzen zich ook niet meer op beroepen.
Religie maakt kinderen juist egoïstischer en gemener. :shock:
Zou je daar nog vanaf kunnen komen als je hartstikke religieus was opgevoed?

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/religie- ... en-gemener
Opziendbarend onderzoek haalt aanname dat religie juist altruïsme en naastenliefde stimuleert onderuit
Algemeen wordt aangenomen dat religie mensen leert meer om elkaar te geven. Een thema van wetenschappers heeft experimenten uitgevoerd met 1170 kinderen in zes verschillende landen om te zien of dat klopt. Het resultaat? Het tegenovergestelde blijkt het geval.
Religieus opgevoede kinderen oordeelden over alle handelingen harder en stelden de zwaardere straffen voor dan niet-religieuze leeftijdgenoten. Moslimkinderen kozen daarbij voor de zwaarste straffen, christelijke kinderen waren daarentegen het meest intolerant.
Vervolgens werd met de kinderen het ‘dictatorspel’ gespeeld waarbij getest wordt in hoeverre kinderen bereid zijn hun bezittingen met anderen te delen. Daaruit werd duidelijk dat hoe religieuzer een kind is opgevoed, hoe geringer de bereidheid te delen met anderen. Religie bleek daarbij de enig bepalende factor, tot welke cultuur of land het kind behoorde had geen invloed op het weggeefgedrag.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Peter van Velzen
Moderator

Re: Religie maakt kinderen egoïstischer en gemener

Bericht door Peter van Velzen » 10 feb 2019 05:20

Dit staat overigens in schril contrast tot de mate waarin met bijvoorbeeld in de VS aan goede doelen doneert. Daarbij shcijnen religieuze mensen juist meer te doneren, al is dat voor een belangrijk deel aan religieuze doelen (zoals zending en missie en het privévliegtuig van de dominee). Ze stemmen echter vaker voor belastingverlaging voor de rijken en voor playboys zoals Donald Trump.
Ik wens u alle goeds

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 10 feb 2019 19:43

Peter van Velzen schreef:
10 feb 2019 05:20
Dit staat overigens in schril contrast tot de mate waarin met bijvoorbeeld in de VS aan goede doelen doneert. Daarbij shcijnen religieuze mensen juist meer te doneren, al is dat voor een belangrijk deel aan religieuze doelen (zoals zending en missie en het privévliegtuig van de dominee).
Het probleem is niet alleen dat het om religieuze doelen gaat. Het probleem is dat in zekere zin ze zelf het goede doel zijn. Als je lid wordt van een vereniging en daardoor gebruik kunt maken van bepaalde diensten die die vereniging aanbied, dan is dat IMO niet een donatie voor een goed doel.

En als die vereniging dan een kerk blijkt te zijn dan verandert dat weinig aan het principe.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 10 feb 2019 20:42

voor de volledigheid;
De kinderen kregen beelden getoond van kinderen die smoezen, anderen duwen en laten struikelen, zowel opzettelijk als per ongeluk. De onderzochte kinderen moesten vervolgens aangeven hoe gemeen ze de handelingen vonden en welke straf er opgelegd moest worden. Religieus opgevoede kinderen oordeelden over alle handelingen harder en stelden de zwaardere straffen voor dan niet-religieuze leeftijdgenoten. Moslimkinderen kozen daarbij voor de zwaarste straffen, christelijke kinderen waren daarentegen het meest intolerant.
Waar bestaat die intolerantie tegen en waar worden die zwaarste straffen voor gekozen?
Is dat misschien toevallig iemand opzettelijk laten struikelen, als "dat is geen naastenliefde" en dus juist een oordeel en intolerantie is vanuit naastenliefde.

het zou mij dan juist bevestigen dat er meer sprake is van naastenliefde.
Is op het moment dat iemand per ongeluk laten struikelen minder erg dan iemand opzettelijk. Het resultaat kan gelijk zijn voor het slachtoffer. Waar beoordelen de kinderen op? Op de handeling of op de gevolgen? op het moment dat iemand struikelt en zich zeer doet kan menigeen in een schaterlach uitbarsten gezien de reacties op en tijdens de funiëst home video's. "Het is wel grappig ", dus waarom zou je intolerant moeten zijn naar iemand die iemand laat struikelen. Maar is het grappige dat iemand zich bezeert gericht op naastenliefde?
het stuk geeft veel te weinig informatie voor mij om het ermee eens te kunnen zijn.

Het dictatorspel. Ik ken het niet dus kan ik er niets over zeggen.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 10 feb 2019 23:33

Mcmadtasty schreef:
10 feb 2019 20:42

Het dictatorspel. Ik ken het niet dus kan ik er niets over zeggen.
In het oorspronkelijke paper geven ze meer informatie.
https://www.cell.com/current-biology/fu ... all%3Dtrue
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 11 feb 2019 04:04

Ik krijg de indruk dat religie vooral leidt tot minder tolerantie, ten opzichte van afwijkend gedrag, Dat is niet noodzakelijkerwijs egoïstisch of gemeen. De bent Egoïstisch als je meer wilt hebben ten koste van anderen en je bent gemeen, als je anderen graag kwaad doet. In beide gevallen is het motief dus bepalend voor de vraag hoe je het gedrag duidt. Het motief achter het gedrag valt minder makkelijk te onderzoeken dan het gedrag op zich. Vaak zijn we ons niet eens bewust van onze eigen motieven.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie