Kinderpardon

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Kinderpardon

Bericht door Petra » 22 jan 2019 04:39

'Natuurlijk' werken die ouders niet aan terugkeer mee. Zou ik ook niet doen.
Ik zeg; het gaat om 400 tot 700 kinderen, die in NL geboren zijn. Voor hen is het geen terugsturen maar wegbonjouren.
Wat vinden jullie?

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b1ed5aa2/
Terwijl de coalitiepartijen in Den Haag vergaderden over een voorstel om het kinderpardon te verruimen, werd een Armeense familie met drie in Nederland geboren kinderen vanuit het detentiecentrum in Zeist naar Schiphol vervoerd. Zij zijn uitgezet naar Armenië met een vlucht die maandagmiddag iets na enen opsteeg.
De uitzetting maandag betrof Shushan (8), Vrej (5), Jemma (3) en hun ouders. De ouders kwamen negen jaar geleden naar Nederland.
Het zou gaan om 400 tot 700 kinderen die langer in Nederland verblijven. ‘Deze drie zijn precies de kinderen om wie het gaat bij de verruiming van het kinderpardon’, vindt Grigorjan. ‘Ze zijn in Nederland geboren en voelen zich niet anders dan andere in Nederland geboren kinderen, maar de overheid ziet ze anders. Ze kwamen niet in aanmerking voor het kinderpardon, omdat hun ouders niet wilden meewerken aan terugkeer.’

Het gaat er volgens haar in dergelijke gevallen niet om dat Armenië wordt beschouwd als een relatief veilig land. ‘Het gaat om de belangen van kinderen, en de schade die hun wordt toegebracht door de jarenlange onzekerheid waarin zij verkeren.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

appelfflap
Superposter

Re: Kinderpardon

Bericht door appelfflap » 22 jan 2019 08:51

ditzelfde probleem stelt zich in Belgie

het is mi absoluut ok dat die kinderen, vaak leeftijd kleuterklas of lagere school, terugkeren. Ik vind ook dat de staat hierin stappen zouden moeten nemen aangezien het meestal eigen onderdanen zijn

de vraag is wat er nadien met de kinderen zal gebeuren.
hen bij hun familie zetten?
in de omgeving zetten waar hun ouders compleet geradicaliseerd zijn
gewoon in het adoptieciruit gooien
...

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 22 jan 2019 09:23

De ouders kwamen negen jaar geleden naar Nederland.
Ik begrijp niet waarom deze situatie 9 jaar kan duren. Het laat maar weer zien hoeveel er mis is met het asielsysteem.

Ik vind dat deze gevallen individueel beoordeeld moeten worden. Wat voor deze familie geldt, hoeft niet voor anderen te gelden. Een algemeen pardon is een uitnodiging om hier eindeloze procedures te gaan voeren. Maar in dit geval, als je er na 9 jaar nog niet uit bent, laat deze familie dan gewoon blijven.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 23 jan 2019 00:18

Petra schreef:
22 jan 2019 04:39
'Natuurlijk' werken die ouders niet aan terugkeer mee. Zou ik ook niet doen.
Ik zeg; het gaat om 400 tot 700 kinderen, die in NL geboren zijn. Voor hen is het geen terugsturen maar wegbonjouren.
Wat vinden jullie?

Zoveel Nederlanders (400) emigreren er per dag. Die hebben ook kinderen die de taal niet spreken en die school, vriendjes, vriendinnetjes, familie en buren moeten achterlaten. Daar zijn heel wat tranen bij gelaten, maar niemand die een actie begon.
Ze, de asielkinderen, mogen van mij blijven maar met het argument waarom heb ik niets.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 23 jan 2019 01:10

Fish schreef:
23 jan 2019 00:18

Zoveel Nederlanders (400) emigreren er per dag. Die hebben ook kinderen die de taal niet spreken en die school, vriendjes, vriendinnetjes, familie en buren moeten achterlaten. Daar zijn heel wat tranen bij gelaten, maar niemand die een actie begon.
Ze, de asielkinderen, mogen van mij blijven maar met het argument waarom heb ik niets.
Nl ers worden ook niet gestuurd. Die kunnen zelf kiezen waar ze willen wonen. Dat is nogal een verschilletje.
Deze mensen mogen niet zelf kiezen.
Die kinderen zijn hier geboren en opgegroeid. Die worden weggestuurd naar een heel andere cultuur Dat vind ik al een prima argument.
Weggestuurd niet teruggestuurd! Er is geen sprake van terug want ze worden gestuurd naar een land/cultuur waar ze nog nooit hebben gewoond, zelfs nog nooit zijn geweest.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Banned

Bericht door Petra » 23 jan 2019 01:14

appelfflap schreef:
22 jan 2019 08:51
ditzelfde probleem stelt zich in Belgie

het is mi absoluut ok dat die kinderen, vaak leeftijd kleuterklas of lagere school, terugkeren.
...
Terugkeren?
Er is geen sprake van terug. Het gaat om kinderen die in NL zijn geboren en getogen.

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 23 jan 2019 09:46

toch zit er bij mij een naar smaakje aan...ouders weten vooraf al vaak dat ze geen recht op asiel hebben...tekenen ondanks dat ze weten dat ze geen kans hebben tich keer bezwaar aan , krijgen ondertussen kinderen en stellen dan dat ze daarom recht hebben om te blijven...

ja het kind is de dupe dat is wel duidelijk maar de ouder was en is verantwoordelijk voor genomen keuzes.
De ouder kan dan via het kinderpardon ook gewoon blijven of terugkeren in nederland.
Ze wisten dat vaak al vooraf en hebben daarom ook vaak bewust kinderen gekregen.

Ach ja we hebben het in nederland rijk, maar omdat de politiek nederlanders achtersteld mbt tot gelukszoekers maakt dat er weerstand is.
Zorg eerst eens dat voor thuislanders er voldoende woningen zijn op de markt, dan zal er ook geen probleen zijn die paar extra op te vangen.
daar wringt de schoen ik ben best bereid rijkdom te delen maar niet elke keer weer te zien hoe gelukszoekers voorrang krijgen op de woningmarkt en je eigen kinderen tot hun 30ste op een kamertje moeten blijven wonen omdat de wachtlijst zo lang is,

en dan nog de cultuur en gewoonte van de gelukszoekers om zich niet aan te passen dat is weer een heel ander verhaal.
wat mij betreft mag het tien keer strenger....meegaan in de cultuur of uitzetten..je niet meer thuis voelen in je eigen land ...nee ....
liefde doet pijn

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 23 jan 2019 10:15

Ik begrijp niet waarom deze situatie 9 jaar kan duren. Het laat maar weer zien hoeveel er mis is met het asielsysteem.
Dat komt omdat men telkens een nieuwe procedure kan starten als de uitslag niet bevalt. Men kaart aan dat er nieuwe ontwikkelingen zijn en dat moet allemaal worden bekeken en worden gecontroleerd. Het is geen kwestie van één keer een situatie bekijken, beoordelen en vervolgens kan men blijven of moet men terugkeren. Zowel de asielzoeker als de staat kan keer op keer een procedure starten. Volgens mij is dat Europees geregeld, dus Nederland zelf kan hier niet zoveel aan veranderen.

Zie ook:
https://www.nu.nl/weekend/5460116/zaak- ... rden-.html

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 23 jan 2019 10:51

Dat is een van de redenen waarom mensen helaas weerstand tegen de EU krijgen. Van grote afstand kun je zien dat dit systeem niet werkt maar vanwege Europa kunnen we het niet veranderen. Overigens speelt de capaciteit van de IND ook een rol waardoor achterstand in procedures ontstaat.

Het asielsysteem werkte misschien in de jaren 70, toen een enkeling uit Oost Europa om politieke redenen naar het westen vluchtte. Maar de tijden zijn veranderd. We hebben een achterhaald en m.i. zelfs erg asociaal systeem waar vooral heel veel mensen een goede boterham aan verdienen maar weinig mensen echt mee geholpen zijn. Helaas heeft de politiek het lef niet om het eens op de schop te gooien.

De ouders valt niet zo heel veel te verwijten. Die volgen waarschijnlijk gewoon de adviezen van advocaten en maken gebruik van hun rechten. Geen ze eens ongelijk.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 23 jan 2019 15:57

gerard_m schreef:
23 jan 2019 10:51
De ouders valt niet zo heel veel te verwijten. Die volgen waarschijnlijk gewoon de adviezen van advocaten en maken gebruik van hun rechten. Geen ze eens ongelijk.
ja dat kan je ze juist wel kwalijk nemen in veel gevallen want ze spelen willens en wetens met de ontwikkeling en toekomst van hun kinderen..
ze worden gebruikt..voor hun eigen gerief...hadden ze geen kinderen waren ze al lang uitgezet...
liefde doet pijn

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 23 jan 2019 16:36

Petra schreef:
23 jan 2019 01:10

Nl ers worden ook niet gestuurd.
Hun kinderen gaan meestal niet uit vrije wil maar omdat ze moeten.
Petra schreef:
Die kinderen zijn hier geboren en opgegroeid. Die worden weggestuurd naar een heel andere cultuur Dat vind ik al een prima argument.
Weggestuurd niet teruggestuurd! Er is geen sprake van terug want ze worden gestuurd naar een land/cultuur waar ze nog nooit hebben gewoond, zelfs nog nooit zijn geweest.
Bovenstaande geld letter voor letter ook voor Nederlandse kinderen die met hun ouders emigreren.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 23 jan 2019 16:43

Fish schreef:
23 jan 2019 16:36
Petra schreef:

Nl ers worden ook niet gestuurd.
Hun kinderen gaan meestal niet uit vrije wil maar omdat ze moeten.
Petra schreef:
Bovenstaande geld letter voor letter ook voor Nederlandse kinderen die met hun ouders (gedwongen) emigreren.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 23 jan 2019 18:47

Arjen2015 schreef:
23 jan 2019 15:57
gerard_m schreef:
23 jan 2019 10:51
ja dat kan je ze juist wel kwalijk nemen in veel gevallen want ze spelen willens en wetens met de ontwikkeling en toekomst van hun kinderen..
ze worden gebruikt..voor hun eigen gerief...hadden ze geen kinderen waren ze al lang uitgezet...
Als ze de procedure niet voortzetten, worden ze met hun kinderen uitgezet.
Als ze de procedure wel voortzetten, worden ze met hun kinderen misschien niet uitgezet.

De keuze lijkt me niet moeilijk.

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 23 jan 2019 18:51

gerard_m schreef:
23 jan 2019 18:47

Als ze de procedure niet voortzetten, worden ze met hun kinderen uitgezet.
Als ze de procedure wel voortzetten, worden ze met hun kinderen misschien niet uitgezet.

De keuze lijkt me niet moeilijk.
Precies mijn punt.. Ze hopen met de kinderen voorop als kanonnenvlees... gratie te kunen krijgen... Moreel zeer verwerpelijk.... Moet je daarvoor buigen? Nee dat zorgt voor een aanzuigende werking.
liefde doet pijn

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 23 jan 2019 19:12

Arjen2015 schreef:
23 jan 2019 18:51
Ze hopen met de kinderen voorop als kanonnenvlees...
Wat negatief uitgedrukt. Je kan ook zeggen dat ze er alles voor doen dat hun kinderen een toekomst hebben.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Plaats reactie