Kan een computer bewustzijn hebben?
Moderator: Moderators
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Kan een computer bewustzijn hebben?
Dat we mensen niet zomaar bij het afval kunnen gooien heeft niet zozeer met hun bewustzijn te maken als met het onze. We zijn ons ervan bewust dat dat niet mag. Dat zegt echter niets over de mogelijkheid om bewustzijn in te bouwen in een computer. Dat is wellicht best mogelijk, als we ons er maar van bewust waren wat het is
En het is waarschijnlijk meerdere dingen, van waarneming en automatische reactie, via operant leren tot aan introspectie aan toe. Wellicht is er niets unieks aan, behalve dat onze algoritmes nogal ingewikkeld en ondoorgrondelijk lijken. Misschien is dat alles: Ingewikkeldheid. Ik denk dat computers best bewustzijn zoudn kunnen krijgen, maar dat we dat - als we eenmaal weten wat het daarvoor nodig is - we dat helemaal niet willen, en het daarom nooit gebeuren zal.
Ik wens u alle goeds
Niet op grond van 1 bewering. Maar ik zie geen bezwaar een computer te maken die zich volledig gedraagt als mens. We kunnen het nu niet, maar als we in een computer 1 zenuwcel kunnen simuleren, kunnen we uiteindelijk ook de hersenen simuleren. Of dat trouwens efficiënt is, is maar de vraag.
Als jij wilt dat ze dat kunnen. Als dat onderdeel moet zijn van bewustzijn. Maar daar is nog geen functionele beschrijving van.Dan is het voorspelbaar zijn in mijn optiek gewoon één van de vele eigenschappen die we kunnen toevoegen aan dé mens.
Zouden computers ook per ongeluk dingen kunnen doen?
Overigens is het de vraag wat je met 'per ongeluk' bedoelt. Een robot arm maakt ook wel eens een foutje, bv als er een vlieg op een sensor gaat zitten.
Ook hier geldt, niet alle computers moeten het kunnen, maar kan je een computer maken die.... Als je nu naar de state-of-the-art robots kijkt uit Japan en je telt daar nog wat jaren bij op.
Het kan nog wel. Al die onderwerpen gaan toch over hetzelfde. Iemand maakt steeds nieuwe onderwerpen aan voor dezelfde inhoud.Overigens...
Gaat dit topic over de vraag of een computer bewustzijn kan hebben. Dat is volgens mij een heel ander onderwerp dan waar we het nu over hebben.
Is het niet beter om dit te verplaatsen naar: Verschillen tussen mens & machine
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Wie doet dat dan?Petra schreef: ↑20 nov 2018 02:07Ik vind het prima.axxyanus schreef: ↑19 nov 2018 12:56Maar uiteindelijk zijn mensen ook dieren. Blijkbaar houdt ons dat niet tegen om een onderscheid te maken tussen mensen en andere dieren. Waarom zou het dan een probleem zijn om te aanvaarden dat mensen ook (een vorm van) automaten zijn.Petra schreef: ↑19 nov 2018 06:17
Computers/automaten flikker je zonder problemen bij het groot afval.
Er zijn gekken geweest die dat ook met mensen hebben gedaan, gewoon omdat ze ze niet menswaardig genoeg vonden.![]()
Is dat het dan? Hebben we nou nog steeds niks geleerd?
Ik krijg de kriebels als ik eraan denk hoe de wereld eruit ziet als we mensen niet meer als menselijk of mede-menselijk beschouwen maar als automaten of machines. Als ik alleen maar kijk hoe we met dieren omgaan dan rijzen me de haren ten berge bij de gedachte hoe we met automaten zouden omgaan.
We zijn dieren. Helemaal goed. We zijn een specifieke soort dier, en die noemen we ...mens.
Ik heb er ook geen probleem mee dat we automatisch handelen. Dat doen we niet voor niks, zonder dat kan ik niet autorijden bijvoorbeeld. (Al sta ík nou niet bepaald bekend vanwege mijn geweldige rijkunsten).
Ik vind het ook prima dat we voorspelbaar zijn. En dat we een brein hebben die nogal bepalend is voor ons doen en laten.
Waar ik wel een probleem mee heb is als we onszelf niet meer als mensen beschouwen, omdat je dan de menselijkheid eruit filtert.
"We zijn ons brein" en "we zijn machines" zijn niet tegenstrijdig met "we zijn mensen met menselijke eigenschappen", je kan die laatste bewering dus niet gebruiken om de eerste twee te ontkennen.
Dat doen we niet. Net zomin als we dat doen wanneer we erkennen dat we ook dieren zijn. Waarom is het voor jou een strijdpunt om dat te ontkennen?
Wat zou jij antwoorden aan een creationist die met ongeveer het volgende zou komen.
Merk daarbij op dat mensen die evolutie aanvaarden het menselijke helemaal niet wegfilteren. Dat is de interpretatie die de creationist geeft. Het is het idee van de creationist dat erkennen dat de mens een dier is, neerkomt op het uitfilteren van de menselijkheid. Op de zelfde manier lijkt het jouw interpretatie te zijn dat erkennen dat de mens een vorm van automaat zou zijn, neerkomt op het uitfilteren van de menselijkheid maar dat is niet hoe anderen het zien.ingebeelde creationist schreef: Waar ik wel een probleem mee heb is als we onszelf niet meer als mensen beschouwen, omdat je dan de menselijkheid eruit filtert.
We ZIJN niet ons brein, we ZIJN geen dieren etc. we zijn mensen met menselijke eigenschappen.
Waarom is het voor jullie nou zo'n strijdpunt om jezelf gewoon mens te noemen?
Ik snap het niet. Gewoon écht niet, wat het voordeel is als we onszelf dier noemen. Ik zie alleen maar nadelen.
Ik ga hier nog eens Raymond Smullian aanhalen:
Raymond Smullian in 'This book needs NO Title' schreef: Is Man a Machine
Recently I was with a group of mathematicians and philosophers. One philosopher asked me whether I believed man was a machine, I replied, "Do you really think it makes any difference?" He most earnestly replied, "Off course! To me it is the most important question in philosophy."
I had the following aftherthoughts: I imagine that if my friend finally came to the conclusion that he were a machine, he would be infinitely crestfallen. I think he would think: "My God! How horrible! I am only a machine!" But if I should find out I were a machine, my attitude would be totally different. I would say: "How amazing! I never before realized that machines could be so marvelous!"
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Ik zie niet zozeer in waarom de mens zichzelf als soort per se zo gigantisch belangrijk moet vinden. Ik snap de voordelen van het geven van speciale waardering aan typisch menselijke eigenschappen bijvoorbeeld in het sociale en intellectuele gebied. Maar als we straks mensen genetisch gaan manipuleren, zijn de wezens die daaruit voortkomen dan nog wel mensen, en zijn ze superieur?
Waarom lijk jij dat als een tegenstrijdigheid te zien? Wat is het probleem met: wij zijn ons brein en wij zijn machines, wij zijn specifieke machines die we mensen noemen met menselijke eigenschappen?Petra schreef: ↑20 nov 2018 02:07 We zijn dieren. Helemaal goed. We zijn een specifieke soort dier, en die noemen we ...mens.
Ik heb er ook geen probleem mee dat we automatisch handelen. Dat doen we niet voor niks, zonder dat kan ik niet autorijden bijvoorbeeld. (Al sta ík nou niet bepaald bekend vanwege mijn geweldige rijkunsten).
Ik vind het ook prima dat we voorspelbaar zijn. En dat we een brein hebben die nogal bepalend is voor ons doen en laten.
Waar ik wel een probleem mee heb is als we onszelf niet meer als mensen beschouwen, omdat je dan de menselijkheid eruit filtert.
We ZIJN niet ons brein, we ZIJN geen machines etc. we zijn mensen met menselijke eigenschappen.
Maar het gaat niet om voordelen of nadelen. Stel nu eens voor dat een creationist met de volgende woorden zou komen:
Hoe zou jij die dan antwoorden.ingebeelde creationist schreef: Waarom is het voor jullie nou zo'n strijdpunt om jezelf gewoon mens te noemen?
Ik snap het niet. Gewoon écht niet, wat het voordeel is als we onszelf dier te noemen. Ik zie alleen maar nadelen.
Ik ga mezelf nog eens herhalen beginnend met een citaat van Raymond Smullyan:
axxyanus schreef: ↑25 jan 2011 22:37 Raymond Smullyan heeft dat mooi verwoord.
Zie je voor Smullyan en voor mij, zijn mensen gewoon wonderbaarlijk en dat zijn ze onafhankelijk van welke categeroieën we nog allemaal te weten komen dat mensen ertoe horen. Of mensen nu dieren, machines of zakken chemicaliën zijn, het doet allemaal niets af aan de waarde van een mens. Het toont alleen aan hoe wonderlijk de wereld er uit ziet, dat een dier, een machine of een zak chemicaliën, zo gestructureerd kunnen zijn dat een mens het resultaat is.Raymond Smullian in 'This book needs NO Title' schreef: Is Man a Machine
Recently I was with a group of mathematicians and philosophers. One philosopher asked me whether I believed man was a machine, I replied, "Do you really think it makes any difference?" He most earnestly replied, "Off course! To me it is the most important question in philosophy."
I had the following aftherthoughts: I imagine that if my friend finally came to the conclusion that he were a machine, he would be infinitely crestfallen. I think he would think: "My God! How horrible! I am only a machine!" But if I should find out I were a machine, my attitude would be totally different. I would say: "How amazing! I never before realized that machines could be so marvelous!"
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Er is nogal verschil tussen geen bezwaar zien en zeggen "we zijn".Bonjour schreef: ↑20 nov 2018 05:38Niet op grond van 1 bewering. Maar ik zie geen bezwaar een computer te maken die zich volledig gedraagt als mens. We kunnen het nu niet, maar als we in een computer 1 zenuwcel kunnen simuleren, kunnen we uiteindelijk ook de hersenen simuleren. Of dat trouwens efficiënt is, is maar de vraag.
Kan een computer bewustzijn hebben is voor jou dus hetzelfde als verschillen tussen mens en machine. Erg genuanceerd klinkt het niet; weten we dat ook weer. Wat er nou zo moeilijk aan is om heel gewoon 's een keertje precies te doen wat ik vraag, vraag ik me af. Maar goed, komt nog wel, ik zie al kleine verbeteringen.Bonjour schreef: ↑20 nov 2018 05:38Het kan nog wel. Al die onderwerpen gaan toch over hetzelfde.Petra schreef: ↑20 nov 2018 01:51 Overigens...
Gaat dit topic over de vraag of een computer bewustzijn kan hebben. Dat is volgens mij een heel ander onderwerp dan waar we het nu over hebben.
Is het niet beter om dit te verplaatsen naar: Verschillen tussen mens & machine
Méén je niet
Als ik mod was geweest zou ik het niet pikken.
Braver dan the braafste braverik!
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Verhip... ik zie zowaar je punt.axxyanus schreef: ↑20 nov 2018 10:54
Wat zou jij antwoorden aan een creationist die met ongeveer het volgende zou komen.ingebeelde creationist schreef: Waar ik wel een probleem mee heb is als we onszelf niet meer als mensen beschouwen, omdat je dan de menselijkheid eruit filtert.
We ZIJN niet ons brein, we ZIJN geen dieren etc. we zijn mensen met menselijke eigenschappen.
Waarom is het voor jullie nou zo'n strijdpunt om jezelf gewoon mens te noemen?
Ik snap het niet. Gewoon écht niet, wat het voordeel is als we onszelf dier noemen. Ik zie alleen maar nadelen.
Daar ga ik 's ff op knagen.
Daarom zeg ik ook niet "We zijn gelijk aan een computer". Daarom zeg ik "Ik verwacht dat het mogelijk is in de toekomst een computer te maken die het menselijk denken evenaart." Dat is een heel verschil. Niet elke computer is een computer met die capaciteiten.
Nee, dat is het niet. Deze bewering van jou is erg kort door de bocht. We zitten hier in een discussie, met een bepaalde daarbij horende bandwijdte. Dat we daarmee in de bandwijdte van een andere nabij gelezen discussie komen, vind ik niet gelijk reden om over te stappen. Het is wel een reden om het creëren van onderwerpen goed te overwegen.
Ik heb een allergie voor bazige vrouwen. Help je me niet van af op deze manier. Dan groeit ie alleen.
Daarom ben ik mod en jij niet.
OK
OKBonjour schreef: ↑21 nov 2018 07:48 Nee, dat is het niet. Deze bewering van jou is erg kort door de bocht. We zitten hier in een discussie, met een bepaalde daarbij horende bandwijdte. Dat we daarmee in de bandwijdte van een andere nabij gelezen discussie komen, vind ik niet gelijk reden om over te stappen. Het is wel een reden om het creëren van onderwerpen goed te overwegen.
Zoiets had ik al begrepen. Behulpzaam als ik ben, help ik je om te genezen. (We doen het heel langzaam aan hoor)...
https://gezondnu.nl/dossiers/allergie/
Een allergie is op zich geen ziekte, maar een overreactie van het immuunsysteem.
Immunotherapie
Bij immunotherapie wordt het allergeen langdurig toegediend om de allergie af te laten nemen en soms zelfs te laten verdwijnen. Door het allergeen verdund toe te dienen, kan het lichaam er langzaam aan wennen en reageert het er niet meer zo heftig op.
Ik heb ook een allergie voor leeuwen. Sommige allergieën zijn goed voor je.
Maar we dwalen af of we moeten het gaan hebben of we bij computers een allergie voor bazige vrouwen in het bewustzijn moeten inbouwen. Een variatie op de wet van Asimov. "Luister altijd naar mensen tenzij het een bazige vrouw betreft."
Wellicht zijn de robot wetten nog voor verbetering vatbaar en moet de computer een geweten krijgen.
Wellicht.. opeens zie je het licht. Zie je wel... we komen d'r wel.
https://pcmweb.nl/artikelen/algemeen/de ... ECTED=True
Knappe koppen waarschuwen er al langer voor. Computers die zichzelf kunstjes aanleren is in eerste instantie indrukwekkend, maar waar houdt het op? Kunnen ze op den duur een bewustzijn creëren, net zoals mensen? In dit artikel lees je hoe het allemaal begon, en waar we heengaan met kunstmatige intelligentie
Ik bedacht net: Er is een verschil tussen een (biologische) beschrijving van een beleving, en het ondergaan van een beleving. Het is het verschil tussen een uitdraai van een computerprogramma, en het uitvoeren van een computerprogramma (The halting problem).
Een simulatie van een brein is dus niet hetzelfde als het brein zelf. En dat is ook logisch als je bedenkt dat de functionerende hardware nodig is voor de beleving! De vorm van de hardware is dus de uitdrukking van welk soort beleving erin plaatsvindt!
Een opdracht: "beweeg het rechterbeen naar voren" is iet anders dan: "wandelen". Een computer wandelt niet, hij simuleert wandelen.
Een simulatie van een brein is dus niet hetzelfde als het brein zelf. En dat is ook logisch als je bedenkt dat de functionerende hardware nodig is voor de beleving! De vorm van de hardware is dus de uitdrukking van welk soort beleving erin plaatsvindt!
Een opdracht: "beweeg het rechterbeen naar voren" is iet anders dan: "wandelen". Een computer wandelt niet, hij simuleert wandelen.
Typische uitspraken.LonelyThinker schreef:Een opdracht: "beweeg het rechterbeen naar voren" is iet anders dan: "wandelen". Een computer wandelt niet, hij simuleert wandelen.
Immers zodra de zenuwbanen of de hersenen niet proper functioneren, dan ontbreken de onbewuste opdrachten naar de benen die moeten hinkelen of wandelen of springen.
En er zijn robots die al stukken beter door geaccidenteerd terrein kunnen voortbewegen dan mensen. Er is dan geen sprake van simulatie.
Zelfsturende drones simuleren ook geen menselijk vliegen.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
- Peter van Velzen
- Site Admin
maar ik geloof niet dat er een robot is die zelf besloot een wandeling te gaan maken, . .
Ik wens u alle goeds