Wintertijd.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Maria
Site Admin

Wintertijd.

Bericht door Maria » 28 okt 2018 08:16

We hebben weer wintertijd.
Een uurtje langer slapen en ook een uurtje later het licht en de kachel aan.

Opnieuw discussie hierover, maar nu op Europees niveau over het afschaffen van de 2 jaarlijkse switch, het hele jaar wintertijd of en zelfs misschien een heel jaar zomertijd.
https://www.scienceguide.nl/2018/10/eur ... intertijd/
op basis van de miljoenen inzendingen heeft Jean-Claude Juncker laten weten dat de Europese Commissie vindt dat zomertijd de standaard moet worden in heel Europa. Voordat het zover is wordt nu aan de individuele lidstaten gevraagd om een besluit te nemen over hun voorkeuren.
Marijke Gordijn schreef:Het feit dat heel continentaal Europa momenteel dezelfde tijdszone hanteert is op zich al vrij heftig volgens Gordijn. “In Nederland staat de zon in de zomer op zijn hoogste punt om 12:45 als we de wintertijd aanhouden. De centraal Europese tijdszone (CET) is namelijk afgesteld op Berlijn. Eigenlijk zouden wij qua zonnestand dus beter passen in GMT, de tijdszone van het Verenigd Koninkrijk.” Als Nederland, binnen de CET, kiest voor zomertijd dan zitten we permanent in de tijdzone die eigenlijk hoort bij de landen ten oosten van Polen, bijvoorbeeld bij Oekraïne.
En voor Spanje en een groot deel van Frankrijk zal dat zeker wel gelden. Daar is het nu al zeer ongunstig.

Aan deze afbeelding, waarop duidelijk is te zien dat wij in Nederland al op het westelijke randje zitten voor de tijd die we nu voeren.
En dat we als Europa zijnde geen ideale tijd kunnen instellen, die voor iedereen geldt.

Tijdzone
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Hopper
Banned

Re: Wintertijd.

Bericht door Hopper » 28 okt 2018 09:00

Het plaatje laat al zien dat wintertijd de enige tijd is voor Nederland die werkt. Anders komt er een opdeling van onze tijdzone. Dan kunnen we met Frankrijk, België en Luxemburg in een zone. Maar het is überhaupt al onverstandig geweest om deze discussie te openen. Na al die jaren waren de meeste mensen wel tevreden.

Maar permanent wintertijd klinkt helemaal niet zo gezellig, dat riekt naar donkere avonden. Uit emotie zullen mensen eerder voor zomertijd kiezen. Dat associeert naar lange zomeravonden met gezellig wat drinken met deze of gene.

Hou het toch zoals het is!
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 28 okt 2018 09:16

Hier maak ik me zorgen om.
Duisternis leidt tot ongevallen
Duisternis heeft een negatief effect op het aantal verkeersongevallen. Uit de data blijkt dat het verschil tussen winter- en zomertijd vooral in de ochtendspits tot grote verschillen leidt.
https://www.verzekeraars.nl/publicaties ... p-cruciaal

Continue de zomertijd aanhouden verlengd de periode waarin de schoolkinderen in het donker naar school gaan aanzienlijk. Dat verhoogt dus het aantal slachtoffers dat er onder de jeugd valt. En ik hoor het nooit op de tv in de argumenten. Ik weet niet hoeveel doden er vallen, of beter gezegd, hoeveel levensjaren er verloren gaan, door te wisselen, maar dit moeten we afwegen.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 28 okt 2018 09:20

Er is vaak gesproken over de voor- en nadelen.
Het voordeel van tijdsschakeling voor energie gebruik is steeds weer een doorslaggevende factor geweest.
Die discussie lijkt iedere generatie opnieuw gevoerd te moeten worden.
https://historiek.net/zomertijd-waarom- ... neer/6085/
Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd de zomertijd door de Duitsers voor het eerst echt ingevoerd. De oorlog was duur en om kolen te besparen besloot Duitsland op 30 april om één uur voor middernacht de zomertijd in te voeren. Ook in de bezette delen van België en Frankrijk werd dit ingevoerd. Nederland volgde het voorbeeld een dag later. Engeland voerde de zomertijd drie weken nadien ook in.

Tijdens het interbellum was er geen zomer- of wintertijd. In de Tweede Wereldoorlog ging Nederland op bevel van de Duitsers van de Amsterdamse Tijd over op de Midden-Europese Tijd. De klok moest één uur en veertig minuten vooruit worden gezet zodat het in Nederland even laat zou zijn als in Duitsland. In 1946 werd de zomertijd afgeschaft. In 1977 werden zomer- en wintertijd echter opnieuw ingevoerd. Dit vanwege de oliecrisis. Door in de zomer langer gebruik te maken van het zonlicht, zou er energie bespaard worden.
Veeboeren waren en zijn eigenlijk de enigen, die een reëel probleem zien met omschakelingen, daar de inwendige klok van hun melkproduktie langer nodig hebben om om te schakelen.
Andere, dan "iets prettig vinden" zou ik meer moeten horen om mee te kunnen gaan met de gedachte weer één tijd te willen.
Tot vijf keer toe diende Braat een initiatiefvoorstel in om de zomertijd af te schaffen. Meteen na zijn benoeming tot Kamerlid sprak hij zich voor de eerste keer in het parlement uit tegen “weder-invoering” van de zomertijd. Volgens hem had het platteland alleen maar nadeel hiervan, omdat de koeien en kippen niet aan zomertijd deden en daardoor nodeloos in de war raakten. Voor de mensen in de grote stad was het misschien handig, maar in de kleine dorpjes bracht het alleen maar verwarring.
In 1923 zei Braat tijdens een debat dat hij had gehoord dat er in Friesland sommige mensen zo in de war waren geraakt door de zomertijd dat ze met twee klokken leefden: één met de oude tijd en één met de nieuwe tijd. Het leverde de hoon op van zijn medeparlementariërs.
Mijn buurvrouw van bijna 100 jaar heeft voor haar eigen ritme nu nog steeds 1 klok, wat ze sinds 1977 doet om dezelfde reden, dat de koeien van slag raakten 2x per jaar.
Mensen kunnen soms ook een paar dagen meer dan alleen het weekend nodig hebben, maar weegt dat op tegen de vele voordelen van energieverbruik?

Zie ook van dezelfde auteur:
https://historiek.net/machtiger-dan-de-zon/21677/

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 28 okt 2018 09:46

Ik denk wel dat door de led verlichting het energieplaatje wel giga veranderd is.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 28 okt 2018 10:54

Het natuurlijkst is 12 uur op de dag te laten samenvallen met de hoogste stand van de zon.
Zeer simpel. Voor mij dan.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 28 okt 2018 11:02

Gerard R. schreef:
28 okt 2018 10:54
Het natuurlijkst is 12 uur op de dag te laten samenvallen met de hoogste stand van de zon.
Lijkt logisch, maar ...
Ik denk dat de gemiddelde nachtrust van 11 tot 7 is. Daarom zijn er best wel voordelen als je de hoogste stand later in de middag hebt. De mensen hebben dan langer licht. Tenzij er te weinig licht is op een dag, dan is het handiger om het licht samen te laten vallen met de periode waarop de meeste activiteiten zijn.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 28 okt 2018 11:42

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10/10 ... eggen-vie/
De meeste mensen kozen in de enquête voor het behouden van de zomertijd,
Het hele jaar door dus als ze konden kiezen.
Mensen houden van lange zomeravonden, dat is duidelijk op veel plaatsen en uit enquetes gebleken.
Maar is ook duidelijk waar deze mensen woonden?
In West Midden of Oost Europa?
En in tegenstelling tot wat de meesten mischien wel zouden willen, zou de wintertijd eigenlijk het beste zijn.

Ter info: bij een permanent winteruur zou tijdens de zomer de zon al opkomen rond 4:30u , terwijl we zelfs op de langste zomeravonden al rond 21 uur de zon zien ondergaan.
Omgekeerd, bij een permanente zomertijd, zou de zon begin januari pas rond 9:45u opkomen (en als het tegenzit, op een sombere dag, zouden we pas tegen half 11 echt het gevoel hebben dat het licht wordt), terwijl we in de zomer dus lang kunnen genieten op een terrasje, tot 22u.
Er zijn meerdere keuzemogelijkheden.
Dit zijn de consequenties en liever koekjes worden er niet gebakken.
Bonjour schreef:
28 okt 2018 11:02
Ik denk dat de gemiddelde nachtrust van 11 tot 7 is. Daarom zijn er best wel voordelen als je de hoogste stand later in de middag hebt. De mensen hebben dan langer licht. Tenzij er te weinig licht is op een dag, dan is het handiger om het licht samen te laten vallen met de periode waarop de meeste activiteiten zijn.
Wakker worden en volgens je bioritme in actieve staat komen doe je het beste als het licht begint te worden.
In de praktijk is er geen eenduidige oplossing, die voor iedereen uitkomt.
Dit als grondbeginsel nemen voor een keuze lijkt me het beste.
De rest van de dag en ook de tijd van slapen gaan wordt daar dan aan aangepast.
Als de kunstmatig gezette klok je daarbij kan helpen, lijkt me dat prima en de beste oplossing.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 28 okt 2018 11:51

Bonjour schreef:
28 okt 2018 11:02
Gerard R. schreef:
Lijkt logisch, maar ...
Ok hoor. Maar op dit punt heb ik het liefst dat de mens wat in de pas loopt met de natuur. Niet andersom.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 28 okt 2018 20:20

Het argument voor schoolkinderen had ik wel al gehoord, maar meestal gaat het inderdaad over andere argumenten.
Ik zou er voor zijn kinderen te sparen.
Bovendien zijn die lange lichte zomeravonden zo sfeerloos. Ik houd van lange zwoele zomeravonden waarin het schemerig is en je niet moet wachten tot het na elven is.
In Australië is het lekker vroeg donker. Heerlijk om buiten te zitten met een wijntje en sfeervolle verlichting.
Du voor Dus wat mij betreft: Kinderen in het licht naar school, voor mij de zwoele zomeravonden en niet een avond die je geen avond kunt noemen omdat het zo lang licht is.
Overigens dat energie besparings argument bleek volgens mij van het begin af aan niet te kloppen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 29 okt 2018 03:17

Gerard R. schreef:
Zeer simpel. Voor mij dan.
Jammer genoeg is dat voor iemand die 100 km oostelijk van Amsterdam woont 6 minuten eerder dan voor een mokummer. ALs je de Amsterdamse tijd voor heel Nederland laat gelden dan is dat Greenwich + 17 minuten. Dus 43 minuten later dan in de huidige wintertijd.
Ik wens u alle goeds

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 29 okt 2018 10:04

45 minuten zou voor mij een uur meer of minder al naar gelang locatie betekenen. Daar hoeft van mij niet nog eens twee keer per jaar mee geschoven te worden.
Er zijn ook tijden geweest dat we.dat niet deden. Het hogere nut ontgaat me immer.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 29 okt 2018 17:46

Gerard R. schreef:
29 okt 2018 10:04
45 minuten zou voor mij een uur meer of minder al naar gelang locatie betekenen. Daar hoeft van mij niet nog eens twee keer per jaar mee geschoven te worden.
Er zijn ook tijden geweest dat we.dat niet deden. Het hogere nut ontgaat me immer.
wel weer ene mooie manier om geld te verspillen
vandaag gehoord dat de EU een commissaris wil aanstellen om deze problematiek te begeleiden
dat niet elk land iets anders neemt het compleet gefragmenteerd raakt in Europa van winter- en zomeruur

een commissaris met een eigen kantoor, eigen staf, eigen medewerkers, eigen loon
uiteraard liaisoncommissarissen in de 28 eu lidstaten met eigen kantoor, loon medewerkers, bedrijfswagen,...
en uiteraard zal een deifntieve beslissingen ten vroegste voor 21 zijn, ge kutn er gif op nemen dat er ook hier nog uitstel komt

neit vergeten de broodnodige snoepreisjes/vergaderingen op locatie

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 29 okt 2018 18:27

Dat hebben ze vast ook gedaan toen het ingevoerd werd. :lol:
Eigen schuld.. dikke bult...

Maar.. rustig maar:
http://feeds.nos.nl/~r/nosjournaal/~3/L ... sc/2256994 :lol: :roll:

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 29 okt 2018 18:46

appelfflap schreef:
29 okt 2018 17:46
wel weer ene mooie manier om geld te verspillen
vandaag gehoord dat de EU een commissaris wil aanstellen om deze problematiek te begeleiden
dat niet elk land iets anders neemt het compleet gefragmenteerd raakt in Europa van winter- en zomeruur

een commissaris met een eigen kantoor, eigen staf, eigen medewerkers, eigen loon
uiteraard liaisoncommissarissen in de 28 eu lidstaten met eigen kantoor, loon medewerkers, bedrijfswagen,...
en uiteraard zal een deifntieve beslissingen ten vroegste voor 21 zijn, ge kutn er gif op nemen dat er ook hier nog uitstel komt

neit vergeten de broodnodige snoepreisjes/vergaderingen op locatie
Lijkt me een prachtbaan. Wordt vast goed betaald, en alle voor- en tegenargumenten zijn al uitgebreid bekend. Wat onderzoekjes starten, evalueren, werkbezoeken (Barcelona! Kreta!).

Je vindt geen tijd die voor heel Europa goed werkt en alle nadelen oplost. Gewoon zo laten lijkt me een goede optie. Er zijn serieuzere problemen in Europa.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Plaats reactie