Vrouwen in topfuncties.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: Vrouwelijke premier

Bericht door Petra » 13 okt 2018 06:16

Maria schreef:
12 okt 2018 07:21

Ik wil, dat men mij kiest om wat ik vertegenwoordig en niet omdat ik man ben."[/i]
Goud! :lol:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Banned

Bericht door Petra » 13 okt 2018 06:18

Hopper schreef:
12 okt 2018 09:52
Petra schreef:
12 okt 2018 05:40
Soms... dan word ik errug blij en denk ik HA ook daar weer iemand die het snapt. :D
En als ik hetzelfde schrijf dan spreek je me tegen. Politiek is een apenrots en dat valt het in Nederland nog mee. In het bedrijfsleven is het niet anders.
Neuhhhhhh.
Jij schrijft het is een apenrots en een strijd arena en vrouwen moeten zich aanpassen om mee te kunnen doen.
Zij (en ik) hebben het erover dat die apenrots veranderen moet.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 13 okt 2018 10:56

Petra schreef:
13 okt 2018 06:18

Neuhhhhhh.
Jij schrijft het is een apenrots en een strijd arena en vrouwen moeten zich aanpassen om mee te kunnen doen.
Zij (en ik) hebben het erover dat die apenrots veranderen moet.
Tsja, als het spelletje schaken heet dan moet je geen damstukken op het bord neer zetten.
Dat is het stukje wat jij niet begrijpt of niet wil begrijpen. Zodra de politiek door 90% vrouwen wordt bemenst dan zullen de regels veranderd zijn.
Dan moeten mannen geen schaakstukken op een dambord gaan neer zetten. Ik vermoed dat jij ergens een feministische blinde vlek hebt, daar heb ik door mijn geboorte geen last van.

Mannen zijn van nature competitief, dan kan je wel een zachtaardige, meelevende, empathische vrouw tegenover iemand als Wilders zetten, maar dat werkt niet. Die trapt haar finaal in de grond in zijn masculiene drift. Daarom stond er een vlotgebekte Pechtold tegenover Wilders. (Ja, ook een haantje) Aan hanengevechten doen vrouwen niet mee, doen zij dat wel, dan verlagen zij zichzelf. Dat adviseer ik geen enkele vrouw.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 14 okt 2018 03:17

Hopper schreef:
13 okt 2018 10:56

Dat is het stukje wat jij niet begrijpt of niet wil begrijpen. Zodra de politiek door 90% vrouwen wordt bemenst dan zullen de regels veranderd zijn.
Dan moeten mannen geen schaakstukken op een dambord gaan neer zetten. Ik vermoed dat jij ergens een feministische blinde vlek hebt, daar heb ik door mijn geboorte geen last van.

Mannen zijn van nature competitief, dan kan je wel een zachtaardige, meelevende, empathische vrouw tegenover iemand als Wilders zetten, maar dat werkt niet. Die trapt haar finaal in de grond in zijn masculiene drift. Daarom stond er een vlotgebekte Pechtold tegenover Wilders. (Ja, ook een haantje) Aan hanengevechten doen vrouwen niet mee, doen zij dat wel, dan verlagen zij zichzelf. Dat adviseer ik geen enkele vrouw.
Over wat mannen en vrouwen van nature dan wel moge zijn heb ik een aardig epistel geplaatst. Flink wat gequote voor de luiaards die niet doorklikken.
Helpt wellicht om wat blinde vlekken weg te werken. :wink:

Psychologische onderzoekers, inclusief evolutionair psychologen, onderkennen over het algemeen dat individuele variatie veel sterker is dan groepsverschillen tussen de seksen, maar dit inzicht lijkt nooit te leiden tot de kritische vraag “wat meten we eigenlijk?

viewtopic.php?f=50&t=17515&p=556684#p556684

Laat ik hier 2 stukjes eruit lichten:
Het laatste methodologische probleem waar ik de aandacht op wil vestigen betreft een euvel waaraan alle kwantitatieve psychologische onderzoek naar sekseverschillen lijdt: het construeert in belangrijke mate het sekseverschil dat vervolgens gepresenteerd wordt als “in natura” aangetroffen. Het resultaat van dit soort onderzoek bestaat uit statistische gemiddelden. Deze gemiddelden geven aan hoe groot de kans is dat, bijvoorbeeld, mannen seksueel jaloers gedrag vertonen. Met betrekking tot concrete individuen betekent dit dat sommigen dat gedrag zullen vertonen, anderen niet, en dat er over het geheel genomen veel variatie is tussen individuen. Deze gemiddelden zijn, met andere woorden, groepsgemiddelden die niets zeggen over de grote variatie tussen individuen (m/v). Psychologische onderzoekers, inclusief evolutionair psychologen, onderkennen over het algemeen dat individuele variatie veel sterker is dan groepsverschillen tussen de seksen, maar dit inzicht lijkt nooit te leiden tot de kritische vraag “wat meten we eigenlijk?” Door de enorme bandbreedte en variëteit van de individuele (m/v) verschillen simpelweg te negeren en steeds maar weer gemiddelde sekseverschillen te presenteren, levert de empirische psychologie een belangrijke bijdrage aan de constructie van die verschillen.
Mijn kritiek op de evolutionaire psychologie betekent niet dat evolutionaire biologie niet relevant is of zou kunnen zijn voor sekse en gender onderzoek. Een van de opvallende zwaktes van de evolutionaire psychologie is juist dat ze zich niet verdiept in evolutionair biologisch onderzoek en de uitgebreide theoretische discussies over evolutie, genen, en het brein. Vanwege het speculatieve, oppervlakkige en onkritische karakter van de evolutionaire psychologie draagt zij voornamelijk bij aan de biologisering van sekseverschillen dan aan overtuigend wetenschappelijk onderzoek naar de evolutionaire biologische achtergronden van sekseverschillen.

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 14 okt 2018 10:31

Petra schreef:
14 okt 2018 03:17

Over wat mannen en vrouwen van nature dan wel moge zijn heb ik een aardig epistel geplaatst. Flink wat gequote voor de luiaards die niet doorklikken.

Ik schreef het ook al tegen Maarten; ik ga niet in discussie met linkjes en filmpjes. Ik ben in discussie met jou.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 14 okt 2018 11:20

Petra schreef:
Over wat mannen en vrouwen van nature dan wel moge zijn heb ik een aardig epistel geplaatst.

Psychologische onderzoekers, inclusief evolutionair psychologen, onderkennen over het algemeen dat individuele variatie veel sterker is dan groepsverschillen tussen de seksen, maar dit inzicht lijkt nooit te leiden tot de kritische vraag “wat meten we eigenlijk?

Op deze manier gaan er weer topics parallel lopen.
viewtopic.php?p=556684#p556684
Hebben we het nu nog over vrouwen in de politiek?
Flink wat gequote voor de luiaards die niet doorklikken.
Of zouden ze niet geïnteresseerd zijn?
En dat verandert niet door ellenlange teksten te quoten.
Ik was overigens niet te lui en heb geprobeerd het origineel te lezen.
Daarvoor moet je een epistel downloaden, waar je voor geregistreerd moet zijn.
En nu zijn ze echt weg. :lol:
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Petra
Banned

Bericht door Petra » 15 okt 2018 04:31

Hopper schreef:
14 okt 2018 10:31
Petra schreef:

Ik schreef het ook al tegen Maarten; ik ga niet in discussie met linkjes en filmpjes. Ik ben in discussie met jou.
:lol: Dat heb ik ook 's tegen iemand gezegd. :oops:

Mijn stelling is dat die natuurlijke gedragingen waar jij het over hebt veel te stereotiep zijn.

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 15 okt 2018 12:13

Petra schreef:
15 okt 2018 04:31

Mijn stelling is dat die natuurlijke gedragingen waar jij het over hebt veel te stereotiep zijn.

Ik ga af op wat ik waarneem en dat is een Haagse slangenkuil waar men meer masculien georiënteerd is dan feminien.
Om dat te veranderen is er vrouwelijk gewicht nodig. Zij moeten het electoraat (wat voor de helft ook uit vrouwen bestaat) de toegevoegde waarde van de vrouwelijke inbreng laten zien. Dat is een proces. Een proces waar op groeiende wijze de spelregels veranderen, mits vrouwen daar überhaupt toe in staat zijn natuurlijk.

Van jou heb ik de indruk dat je een bepaald beeld voor ogen hebt en die wil je vandaag gerealiseerd zien. Maar zo werkt het niet. Vergeleken met 100 jaar terug, toen vrouwen pas voor het eerst mochten stemmen, is er al heel wat verbeterd. Als je de afgelopen 100 jaar bekijkt en de verbetering die daar in te zien is, dan zie je ook dat we er nog niet zijn en dat het tijd vergt.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 16 okt 2018 03:33

Hopper schreef:
15 okt 2018 12:13
Van jou heb ik de indruk dat je een bepaald beeld voor ogen hebt en die wil je vandaag gerealiseerd zien. Maar zo werkt het niet.
Mensen en hún beelden van andere mensen hè. :)
Hopper schreef:
Vergeleken met 100 jaar terug, toen vrouwen pas voor het eerst mochten stemmen, is er al heel wat verbeterd. Als je de afgelopen 100 jaar bekijkt en de verbetering die daar in te zien is, dan zie je ook dat we er nog niet zijn en dat het tijd vergt.
Idd!
We zijn op weg. IMO met z'n allen.
Ik zie mezelf (e.a.) als radertje(s) in het geheel.
Vrouwenkiesrecht bv. ging ook niet in één dag, daar zijn vele vele radertjes geweest die hun stem lieten horen en hun mening ventileerden. Het begint of met eentje..die al dan niet voorzichtig een tegendraads of tegencultureel idee vormt. Die kan iets in beweging zetten.
Of het vernieuwende hangt al in de lucht..., het zit eraan te komen als een logisch gevolg op wat er al gaande is. Dan moet het alleen nog maar opgepakt worden door genoeg mensen.
Sommigen mensen ventileren liever rustig in een -onder ons- gezelschap, anderen springen op de barricades en verscherpen de standpunten. Zowel de voors als tegens geven dan weer stof tot nadenken.
Langzaamaan komt er bij een steeds grotere groep een kentering in het denken. Tot de groep groot genoeg wordt om een daadwerkelijke omslag teweeg te brengen.
That's just the way it is. :)

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 16 okt 2018 12:29

Ik sta er niet veel anders in, Petra. Ik stem op een vrouw en zo draag ik mijn steentje bij. (Alleen de SGP heeft geen vrouwen op de lijst) Op het moment dat de verhouding ongeveer 50/50 is dan stop ik daar misschien wel mee.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 16 okt 2018 16:51

Petra schreef:
16 okt 2018 03:33
Hopper schreef:
Vergeleken met 100 jaar terug, toen vrouwen pas voor het eerst mochten stemmen, is er al heel wat verbeterd. Als je de afgelopen 100 jaar bekijkt en de verbetering die daar in te zien is, dan zie je ook dat we er nog niet zijn en dat het tijd vergt.
Idd!
We zijn op weg. IMO met z'n allen.
Als er geen spaken in het wiel gestoken worden door de verrechtsing in de hele wereld.
In Europa zien we al jaren de symptomen, maar gaat verbetering van de vrouwen gelijkberechtiging en behandeling gewoon door.

Anders is dat aan de overzijde van de oceaan, waar de heren met zeggenschap over vrouwen en hun rechten heen walsen.
De reacties zijn er ook heftig.
Vrouwen worden er massaal politiek geïnteresseerd.

Voor aan de zuidkant van de evenaar houd ik mijn hart vast voor de komende tijd.
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b5329e7e/
Het was niet moeilijk te voorspellen dat de verkiezing van Donald Trump een tsunami van politiek onfatsoen zou losmaken. In Brazilië gaat nu met Jair Bolsonaro een presidentskandidaat aan kop die Hitler een geniaal strateeg noemt, folteren verdedigt, ‘het linkse tuig’ standrechtelijk wil executeren, de zweep wil over homo’s en zijn neus ophaalt over het verkrachten van vrouwen.
De man haalde in de eerste ronde 46 procent en is favoriet voor het presidentschap
De politiek aldaar wordt nog sterk beïnvloed door de kerk.
Zouden zijn uitspraken daar ook zo gesteund worden?

http://www.lachispa.eu/nieuws/religie-k ... -brazilie/
Religie kan een factor zijn in de presidentiële race in Brazilië
Datum : 15/10/2018Land : Brazilië
Religie kan een factor zijn in de presidentiële race in Brazilië
Linkse presidentskandidaat Fernando Haddad probeerde donderdag de steun van de katholieke kerk in Brazilië te krijgen, nadat een nieuwe peiling aangaf dat hij in de tweede ronde op 28 oktober van Jair Bolsonaro zou verliezen. De extreemrechtse presidentskandidaat wordt sterk gesteund door de evangelische kerk.

Ondanks peilingen die hem een voordeel van 58 tegen 42 procent geven ten opzichte van Haddad, spoorde Bolsonaro zijn aanhangers via sociale media aan om " moeite te blijven doen".

Haddad bezocht het hoofdkwartier van de nationale katholieke bisschoppenconferentie, wat wordt geïnterpreteerd als een poging om de steun van katholieken te krijgen. Dit ter compensatie van de steun die Bolsonaro heeft ontvangen van de machtige evangelische kerken in Brazilië.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 17 okt 2018 02:23

Maria schreef:
16 okt 2018 16:51
Als er geen spaken in het wiel gestoken worden door de verrechtsing in de hele wereld.
In Europa zien we al jaren de symptomen, maar gaat verbetering van de vrouwen gelijkberechtiging en behandeling gewoon door.
Anders is dat aan de overzijde van de oceaan, waar de heren met zeggenschap over vrouwen en hun rechten heen walsen.

Voor aan de zuidkant van de evenaar houd ik mijn hart vast voor de komende tijd.
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b5329e7e/
Het was niet moeilijk te voorspellen dat de verkiezing van Donald Trump een tsunami van politiek onfatsoen zou losmaken. In Brazilië gaat nu met Jair Bolsonaro een presidentskandidaat aan kop die Hitler een geniaal strateeg noemt, folteren verdedigt, ‘het linkse tuig’ standrechtelijk wil executeren, de zweep wil over homo’s en zijn neus ophaalt over het verkrachten van vrouwen.
De man haalde in de eerste ronde 46 procent en is favoriet voor het presidentschap
De politiek aldaar wordt nog sterk beïnvloed door de kerk.
Zouden zijn uitspraken daar ook zo gesteund worden?
Klopt!

Brazilië had ik iid ook nog willen noemen; ook weer onvoorstelbaar anno 2018 dat dat een geaccepteerde presidentiële kandidaat is. Dat mensen niet ómvallen van dit soort uitspraken.

Er spelen meerdere dingen met elkaar en door elkaar.
Ik denk dat er sowieso een cirkelbeweging is. Zoals de losbandige oudheid, leidde tot de victoriaanse tijd, die weer overging in de flower power beweging, die weer overging in hernieuwde preutsheid en terugval naar traditionele conservatieve waarden... (even kort en gechargeerd)
Zo ook bijv. de verschuivingen; bij voorspoed en welvaart dan komt de linkse beweging op gang; vrijheid, blijheid en vrijgevig naar de buren. Wordt het economisch lastiger dan maken we ons wereldje weer klein, en wil men een 'sterke leider', zo kwam Hitler aan de macht. En ook bij Trump zag je dat gebeuren.. de wereld werd onveilig gevonden, de welvaart nam af en hup.. men krimpt weer in, maakt de wereld weer klein, wil weer muren optrekken en grenzen dichtbouwen. Het nationalisme komt weer op.
En sja.. hoe ging dat bij Hitler? Men is bang, men wil een autocraat die het allemaal weer op de rit gaat zetten. Papa die het allemaal wel weer in orde maakt. :lol: Het gaat van gek tot gekker, met die malle papa. Dat schijn macht nu eenmaal te doen met mensen. Voor je het weet vraagt iedereen zich af hoe het zover heeft kunnen komen. Komt er een hele episode van het worstelen met die schuldvraag en boetedoening, waarna de blik weer internationaler wordt, de muren weer worden afgebroken, Oost en West weer worden samegevoegd en West best wel wat wil inleveren daarvoor. Men voelt zich weer wat veiliger en welvarender met uiteindelijk Mutti Merkel op de staatsstoel. Het veilige en welvarende gevoel neemt weer af, en hopla.. het rechtspopulisme is weer in opmars.

Ook de kerk doet dienst als een vertrouwde terugval op traditionele en conservatieve waarden, hetgeen voor angstige mensen prettig toeven is.

Het is een heel verhaal geworden, meestal verwoord ik het met: doe een stapje naar voren en wat stapjes terug. :lol:

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 17 okt 2018 08:24

Petra schreef:
17 okt 2018 02:23
Er spelen meerdere dingen met elkaar en door elkaar.
Ik denk dat er sowieso een cirkelbeweging is. Zoals de losbandige oudheid, leidde tot de victoriaanse tijd, die weer overging in de flower power beweging, die weer overging in hernieuwde preutsheid en terugval naar traditionele conservatieve waarden... (even kort en gechargeerd)
Zo ook bijv. de verschuivingen; bij voorspoed en welvaart dan komt de linkse beweging op gang; vrijheid, blijheid en vrijgevig naar de buren. Wordt het economisch lastiger dan maken we ons wereldje weer klein, en wil men een 'sterke leider', zo kwam Hitler aan de macht. En ook bij Trump zag je dat gebeuren.. de wereld werd onveilig gevonden, de welvaart nam af en hup.. men krimpt weer in, maakt de wereld weer klein, wil weer muren optrekken en grenzen dichtbouwen. Het nationalisme komt weer op.
Prachtig zoals jij hier verwoordt wat ik vaak denk.
Vooral die nieuwe preutsheid is nog niet zoveel benoemd en het waarom ervan nog niet zo uitgeplozen.
Ik zag het meestal in het feit, dat er een hele nieuwe generatie is geboren die op eigen wijze omgaat met hun lichaam en met elkaar en zich minder gelegen laat liggen aan wat de omgeving hun lijkt op te dringen.
Opvallend is dan, dat de preutsheid weg lijkt te zijn uit de sociale media, maar als je doorvraagt en graaft de praktijk vaak heel anders is.
De term "baas in eigen buik" lijkt een geheel andere betekenis gekregen te hebben, veel ruimer en meer omvattend.
Ik gedrag me en doe zoals ikzelf voel en wil en niet omdat mijn omgeving iets van me verwacht en ik ben niet meer bang om voor nuffig uitgemaakt te worden.
En dat kan heel verschillend uitpakken.
Je ziet ook bij dit onderwerp de uitersten zich versterken, zeker nu met die hele #metoo beweging.
Ooit kreeg een vrouw het vaakst haar zin en ook macht, als ze de "mannelijke geest zo wist te bespelen", dat hij dacht dat hij degene was die alles had bedacht.
Ook onder vrouwen zelf was dit haast een dogmatische gedachte.
Natuurlijk kan dit psychologisch vaak zo werken, maar dat geldt ook gender onafhankelijk.
Hoeveel bedrijven zijn er niet gegroeid door "de juiste secretaresse" te hebben.
Het was/is dan de verdienste van de baas dat hij zijn personeel goed wist te kiezen.
De gedachte dat vrouwen hun carrière op hun rug opbouwden was ooit een gemeenplaats, nu kan een vent een tetter op z'n neus krijgen bij zo'n uitspraak.
Wel ff. wennen natuurlijk voor al die mannen met nog het oude machocultuur gedrag.
Wat het natuurlijk wel weer een periode extra moeilijk maakt populair tussen en in de mannengemeenschap te worden.

Gelukkig lijkt het hier in Europa wel te gaan dagen, dat vrouwen niet alleen uitpuilende bobbels onder haar nek heeft, maar ook een flinke herseninhoud erboven.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 18 okt 2018 03:08

Idd. wat dat betreft is het nog steeds schoppen tegen verouderde ideeën. Alleen al die zgn. zorgdrift die je maar in je mik geschoven krijgt omdat je vrouw bent. Terwijl het in wetenschappelijke kringen al lang duidelijk is dat dat geen nature maar culture is.

Ook die malle gedachte dat mannen van nature nu eenmaal beter zijn in wiskunde, of ruimtelijk inzicht of competitie... het blijft maar hangen en herhaald en herhaald worden. Terwijl het aangetoond NIET WAAR is.
Maria schreef:
17 okt 2018 08:24
Gelukkig lijkt het hier in Europa wel te gaan dagen, dat vrouwen niet alleen uitpuilende bobbels onder haar nek heeft, maar ook een flinke herseninhoud erboven.
Nouououou, mijn dochter noemde me twee jaar terug 'trophy wife' toen bedacht ik me dat ik toch echt 's aan die herseninhoud moest gaan werken. :wink:

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 18 okt 2018 06:01

Petra schreef:
18 okt 2018 03:08
Idd. wat dat betreft is het nog steeds schoppen tegen verouderde ideeën. Alleen al die zgn. zorgdrift die je maar in je mik geschoven krijgt omdat je vrouw bent. Terwijl het in wetenschappelijke kringen al lang duidelijk is dat dat geen nature maar culture is.
De neiging om je kind moedermelk te geven hebben toch écht alleen vrouwen. Dat dit betekent dat de vrouw meer thuis blijft dan de man, is echter in onze moderne maatschappij niet langer vanzelfsprekend. Het feit echter dat wij los gekomen zijn van biologische noodzakelijkheden betekent niet dat we vervolgens geen last meer hebben van die natuurlijke neigingen. Ze komen nog steeds voor, alleen zijn ze duidelijk minder algemeen dan vroeger.

Zo verandert de wereld beetje bij beetje:

Ik wens u alle goeds

Plaats reactie